Gå till innehåll

Stöder sin lokala handlare?????


idde4you

Rekommenderade inlägg

Peter "PNY" Nyman här på guiden har haft det som ett av sina projekt en gång i tiden, men la ner det då det var baserat på privatpersoners upplevelser egna prisinlägg.

Jag tror man måste ha en programvara likt den de använder på Pricerunner för att få det att funka. Inget man slänger ihop på en eftermiddag direkt.

Men är priset det viktigaste när man handlar? Vad är service och personlig kontakt värt? Lite beroende på vad man ska ha så klart, Men att kunna fingra på något rent fysiskt är för mig rätt mycket värt. Sen finns det ju folk som går in en butik, pillar och ställer frågor och får alla svar de behöver, sen går hem o beställer från nätet. Det tycker jag är fel.

Det är ju inte speciellt svårt om butikerna har prislistor, bara att parsa (hur fasen det nu ska skrivas på svenska, engelska parse) dem och sortera så har man en enkel pricerunner, men problemet är ju att då kan man ju igen bara jämföra dem som har en webbutik och priser på dem. Pricerunner och Prisjakt samarbetar ju med en hel del butiker och får då tillgång till lättparsade prislistor...

Och för min egen del handlar det inte så mycket om vem som ligger några tior under nån annan i priset utan det är servicen som är det intressanta man brukar rätt snabbt få en överblick över vad en produkt kostar i verkligheten och vart det finns ett svart hål nånstans i leden och då undviker man de handlarna...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 63
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Alla som pratar om giriga handlare och div. mellanhänder kan ju ställa sig själv frågan om du skulle gå till jobbet utan att tjäna pengar.

Just giriga handlare tror jag inte det finns en upplevelse av här. Är man girig av naturen ska man nog välja en annan bransch än en liten hobbydetaljhandelssväng med begränsat antal kunder...

Men ibland när jag väntar på varor i veckor så önskar jag att många grossister i Sverige inte gick till jobbet och tjänade några pengar ska erkännas... ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har ni väl ändå hamnat lite snett. Vi skall stödja lokala butiker men när det gäller tillverkare och grossister så verkar det nästan som det är en poäng om de inte ligger i Sverige. Varför i allsin dar då?

Vi har en grossist i Sverige som har muskler i Europaklass och som efter att länge ha varit marknadsledare i Sverige nu också håller på att lägga under sig Norge och Danmark. Salt har det inte varit mycket där men det kommer mer och mer, både djur och tillbehör.

Så om vi nu skall stödja svenska butiker, varför då inte stödja en utveckling där vi kan få en svensk grossist som stor aktör? Det måste väl ändå långsiktigt vara bättre om vi får en svensk grossist som säljer i Tyskland än om vi har en tysk grossist som säljer i Sverige?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det måste väl ändå långsiktigt vara bättre om vi får en svensk grossist som säljer i Tyskland än om vi har en tysk grossist som säljer i Sverige?

Inga problem för min del - toppen om en välsorterad saltvattensgrossist med en Europavid kundkrets ligger i Sverige istället för i något annat EU-land. Min poäng är bara att svenska grossister med en uteslutande nationell marknad knappast kan hålla lager och priser som gör dem konkurrenskraftiga gentemot EU-vida aktörer.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alla som pratar om giriga handlare och div. mellanhänder kan ju ställa sig själv frågan om du skulle gå till jobbet utan att tjäna pengar.

Självklart inte, och självklart ska dom få betalt, men när man ser en svensk butik sälja en sak för en viss peng och en annan tar kanske 30-50% mer, då har pengarna försvunnit nånstans på vägen och sånt vill inte jag betala för i.a.f.. Och frågan är ju varför man ska ha fler mellanhänder än nödvändigt, bara för att få sämre service för dom inte kan hålla saker i lager. Det är ju enligt mig ett problem i.a.f.. Små grossister har sällan många anställda heller så man kan inte säga att det är nån stor arbetsgivare. Det är bara pengar ner i någons ficka för att dom tar emot en produkt och skickar vidare den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag stödjer min lokala handlare.Har aldrig handlat utanför rikets gränser.Men nu när jag skall flytta och skaffa ett större kar så kommer en del av sakerna jag handlar köpas i utlandet.Detta är pga att jag har en begränsad budget.Jag kör inte porche eller lamborgini utan är en vanlig knegare med hemma fru och 2 barn som vill spara ett antal tusenlappar.Jag tror inte min lokala handlare misstycker även om han ligger 35 mil från mig.Eftersom om jag får igång mitt kar ju mer jag kommer köpa hos denna/dessa perssoner.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror det hela är nog mer riktat till att det blir "ytterligare en mellanhand" som måste tjäna pengar på kalaset och därmed blir slutprodukten dyrare för konsumenten. Visserligen kan en grossist tjäna in detta på att köpa mycket större kvantiteter från tillverkaren och således få sin förtjänst, som kanske skulle motsvara samma pris till försäljare som om denne skulle beställt (mindre) kvantiteter direkt från tillverkaren. Säg den handlare som skulle få för sig att beställa ett par hundra streamers av en modell... Såna stora lager tror jag ingen handlare här i Sverige kan mäkta med utan att faktiskt lagerkostnaden ger utslag på slutpriset.

Nej, ska det kapas ett led (grossisten) och det ska bli billigare för försäljare att få ut produkter, ja då är det upp till tillverkaren att vilja gå med på en sån typ av säljarled och ta ner priserna även vid mindre kvantiteter. Inte så troligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har ni väl ändå hamnat lite snett. Vi skall stödja lokala butiker men när det gäller tillverkare och grossister så verkar det nästan som det är en poäng om de inte ligger i Sverige. Varför i allsin dar då?

Vi har en grossist i Sverige som har muskler i Europaklass och som efter att länge ha varit marknadsledare i Sverige nu också håller på att lägga under sig Norge och Danmark. Salt har det inte varit mycket där men det kommer mer och mer, både djur och tillbehör.

Så om vi nu skall stödja svenska butiker, varför då inte stödja en utveckling där vi kan få en svensk grossist som stor aktör? Det måste väl ändå långsiktigt vara bättre om vi får en svensk grossist som säljer i Tyskland än om vi har en tysk grossist som säljer i Sverige?

Självklart vill man ju ha en stor bra grossist i Sverige, det är ju bra för den svenska ekonomin och arbetsmarknaden, men det gäller ju att den har möjligheten att konkurrera i europaklassen också. Att man är marknadsledande i Sverige (och ev Norge & Danmark) är ju är ju en sak, men om man tar många europeiska länder så har ju dem än mycket större marknad än så nationellt. Så det är ju en lång väg innan man kan konkurrera med dem på deras hemmaplan. Men det är ju positivt så länge det är en bra grossist. Känner inte till nån bra Svensk sån bara :S

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men är priset det viktigaste när man handlar? Vad är service och personlig kontakt värt? Lite beroende på vad man ska ha så klart, Men att kunna fingra på något rent fysiskt är för mig rätt mycket värt.
Problemet som jag ser det är att många gånger kan man inte fingra på det, utan man måste göra sitt val osett, förbinda sig att köpa en vara som handlaren sen beställer hem, till ett 20-50% högre pris än vad man kan beställa hem den själv för, och med flera veckors väntetid. Incitamentet för att handla dessa varor av en handlare är inte speciellt stort.
Sen finns det ju folk som går in en butik, pillar och ställer frågor och får alla svar de behöver, sen går hem o beställer från nätet. Det tycker jag är fel.
Jag håller med i sak, men handen på hjärtat. Om du är sugen på att köpa en ny bil åker du till det närmsta stället där du kan provköra den. När du har gjort det åker du hem och funderar på om det verkar vara ett bra val. Efter det börjar du titta på olika möjligheter att faktiskt köpa bilen, och då begränsar man sig sällan till just den handlaren där man var och provkörde... Sen motiverar man det med att "men reservdelar och service" kommer ju de som lät dig provköra få sköta, så de går ju inte lottlösa. Det samma är ju sant för akvarieutrustning, i den utsträckning man behöver reservdelar akut... Bortsett från att handlaren aldrig har delarna hemma, så för att få dem inom en rimlig tidsrymd är man likförbannat tvungen att jaga dem på nätet. *Suck*

Som sagt, i sak håller jag med, men vid ett ny-bils köp slår det sällan på 5% av slutpriset, vid köp av akvarieutrustning är det ju vanligt med 20% skillnad... Varför är det ena ok, men inte det andra?

Jag har aldrig ägnat mig åt att ställa frågor till handlare, för att sen vända mig om och köpa grejerna någon annanstans, av två anledningar. Till att börja med känns det inte "rätt" men sen är jag ju skeptisk till varför säljaren hävdar att produkten han säljer är bra och dålig på olika saker. Är han rättvis när han beskriver hur bra och dålig den är? Han har ju trots allt en drivkraft för att släta över skavanker, och framhäva sin produkt. Han vill ju sälja. Om jag läser mig till en uppfattning på nätet har jag flera människors åsikter. De har olika utgångspunkter, och jag kan försöka bilda mig en i min åsikt, mer välgrundad åsikt, och som välinformerad köpare vet jag, vad jag kan förvänta mig av produkten jag köper, oavsett varifrån, så både jag blir nöjd, men även att den handlare som slutligen säljer produkten får en nöjd kund.

Alla som pratar om giriga handlare och div. mellanhänder kan ju ställa sig själv frågan om du skulle gå till jobbet utan att tjäna pengar.
Självklart inte, men om jag inte kan sälja en tjänst eller vara till ett konkuranskraftigt pris... Är jag kanske i fel branch? Det är ju inte (enbart) handlarnas fel att priserna är tokiga här. Men något är definitivt fel när jag som slutkund kan köpa en vara, och få den skeppad från tyskland, som inte heller är produktionslandet, och få den hemskickad billigare än vad det kostar mig att bära hem den från butik. Problematiken går hela vägen från kör och vilotider för yrkestrafiken, till grossistverksamheten. Giriga handlare är sannolikt det minsta problemet. Vi ser ju hur handlare söker lösningar på problemet när de ägnar sig åt direktimport, öppnar egna argenturer, osv. Jag har inte försökt beställa en vara som Bioted Marine har argenturen för, via någon annan handlare för att se vad pris, och leveranstider blir, men andra exempel, så som Bubble Magus utrustningen som går att köpa från Triton visar ju på att det går att göra det till en fungerande affärsmodel... Priserna har ju varit mycket konkurenskraftiga, skummarna till exempel, är tvärslut.

Som vanligt springer texten ifrån mig, jag ber om ursäkt.

B!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om du är sugen på att köpa en ny bil åker du till det närmsta stället där du kan provköra den. När du har gjort det åker du hem och funderar på om det verkar vara ett bra val. Efter det börjar du titta på olika möjligheter att faktiskt köpa bilen, och då begränsar man sig sällan till just den handlaren där man var och provkörde...

Om man nu ska gå ifrån ämnet, så de ggr jag köpt bil har jag gjort det efter första provturen, och jag är nöjd än idag. Har iofs inte köpt så många bilar, men den handlaren som jag haft kontakt med är ärlig (jo, det finns visst!) och har ordnat bil efter mina behov.

Nu kan jag tycka att ett bilköp, oavsett nytt eller begagnat, brukar oftast innebära en hel del mer pengar än saker till akvariet, då är det kanske än viktigare att det blir rätt från start.

(Har aldrig, och kommer nog aldrig göra det heller, köpt en ny bil, det är bara för mycket pengar mot vad det är värt (i mina ögon).)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man bara får/kan konkurrera på lika vilkor så tror jag det mesta löser sig bra. En lokal butik har fördelar som näthandlarna inte har. En svensk handlare har närheten och lättare att ge bra support till svenska kunder. Det borde kunna väga upp att momsen och priserna är lite lägre i till exempel Tyskland.

Svårigheten är när det är uppenbart olika förutsättningar. Att sälja från Hong Kong utan tull, moms och dylikt är omöjligt för en svensk handlare att konkurrera med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror största problemet att sverige inte har lika stort intresse för akvarium som andra länder, därför är efterfrågan så låg att butikerna inte går runt utan att ha lite högre priser, vilket i sin tur säkert skrämmer bort lite folk från just saltvattenakvarium.

Som vanligt ligger sverige 20 år efter med allt :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Svårigheten är när det är uppenbart olika förutsättningar. Att sälja från Hong Kong utan tull, moms och dylikt är omöjligt för en svensk handlare att konkurrera med.

Kanske e dags att börja göra kopior på deras saker snart och sälja här :), vad kan en skummare kosta i material :P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag handlar det mesta lokalt men jag tycker det är bra att vissa beställer från utlandet mm. Jag tror det håller priserna mer konkuranskraftiga hos min lokala handlare. Tycker det mesta jag köpt till mina akvarium inte vart så mycket dyrare än vad det är i utlandet, och jag brukar jämföra innan.

Kostar kanske lite mer att hålla en lokal i sverige med anställda och levande med, än en lagerlokal utomlands och dom pengarna måste ju tas in någonstans med. Vet att många svenska handlare lägger ner jätte mycket tid och pengar för att kunna hålla nere priserna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tillverkarna är ju lite knasiga också, eller är det grossisterna återigen, varför ser man inte nån liten Hanna-mätare i affärerna. Jag mailade Hanna-USA o våras de sa då att detta kommer till Sverige i början av maj..... hallå hoo hoo? Nånstans sitter det en propp!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kanske e dags att börja göra kopior på deras saker snart och sälja här :), vad kan en skummare kosta i material :P

Materialkostnaden för en skummare som drivs med en luftpump är kanske en ½$ säg max en femma. Så det kan ju inte bli så dyrt!:nöjd:

Nu är det bara att ta fram ett par verktyg för formsprutning av de olika delarna 3-4 st á 25-50k kr + själva formsprutningsanläggningen för sisådär 100kkr. En liten lokal i småland + en anställd som sköter tillverkningen. Själv har man väl inte tid med det när man måste sköta försäljningen av ungefär 10 st skummare i månaden. :smiley5: Jovisst ja det ska finnas bruksanvisning och en färgglad kartong också och dom kostar visst också pengar.

Siffrorna är tagna ur luften men kan säkert vara relevanta.

Saltprylar köper jag lokalt i Linköping eller Stockholm.

Men det kanske är bättre o billigare att ha en tysk grossist i Sverige ??!

Bara lite svammel av salta Wille;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

alltså levande är en sak jag tycker man ska köpa lokalt, men teknik tycker jag kvittar om den köps här eller i utlandet för köper man dety i utlandet gynnar man ändå den globala ekonomin, levande är ju ändå det som säljs mest av och i långa loppet det som handlare tjänar mest på. nu baserar jag dessa uppgifter på sötvatten då jag jobbat i butik där och då var den främsta inkomsten från levande.

Men självklart köper jag där det är smidigast och billigast. Svenska webbshoppar tycker jag är bra pris på inte för jäkla dyrt för att man ska behöva krabba med tyska eller engelska mail o ha ångest att nått ska försvinna på vägen.

Kvantiteten sänker priset så blir vi fler akvarister så sjunker priserna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tillverkarna är ju lite knasiga också, eller är det grossisterna återigen, varför ser man inte nån liten Hanna-mätare i affärerna. Jag mailade Hanna-USA o våras de sa då att detta kommer till Sverige i början av maj..... hallå hoo hoo? Nånstans sitter det en propp!

Hanna-mätare och reagenser finns på Akvarieleasing, även den senaste 736 Phosphorus ULR.

Edit: även om jag tycker att reagenserna är väl dyra, de borde inte behöva kosta ~125% mer än på ebay, 50% mer godtar jag rakt av men den skillnad är bra nära min smärtgräns.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan ju då som part i målet bidra med följande åsikt :

Lilla sverige har främst två faktorer som ligger oss handlare i fatet:

Dels att marknaden för salt är väldigt liten, vilket begränsar möjligheten att "ha allting" i lager - varulager kostar och måste omsättas, allt annat är ekonomiskt självmord

För att köpa in varor till rätt pris, krävs oftast kvantitetsinköp - svårt med avsättningen när hemmamarknaden "går över ån".

Vår kära regering har ju valt ett halv "EU" medlemskap - vi har fortfarande 25% i moms medan Tyskarna har 19% - sänktes svensk moms skulle prisskillnaden bli betydligt mindre.

Vi svenska handlare kan ju inte pruta på momsen (eller tull mm)

Alternativet är att alla blir webbshoppar utan overheadkostnad, med varulagret under sängen - med vem ska då erbjuda levande....... USA eller hongkong baserade webbshoppar??

Att bara sälja levande utan att sälja tillbehör kan nog jämföras med en livsmedelsbutik utan kött och mejerivaror

Jag vet att de svenska handlarna till största delen är entusiaster som brinner för det här - hade målsättningen varit att tjäna stora pengar, hade det inte funnits några butiker alls......

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vår kära regering har ju valt ett halv "EU" medlemskap - vi har fortfarande 25% i moms medan Tyskarna har 19% - sänktes svensk moms skulle prisskillnaden bli betydligt mindre.

Vi svenska handlare kan ju inte pruta på momsen (eller tull mm)

Det här är iofs bara halva sanningen. Nu vet jag inte i hur stor utsträckning tyska affärer säljer till Sverige egentligen, men när det rör sig över 300K (eller nått) / år totalt till ett land, är de skyldiga att momsredovisa & betala moms i det landet. Eftersom det finns rätt många tyska webshoppar är ju risken att inköpen sprider sig så att de inte någ över gränsvärdet, det vågar jag inte svara på, men är det så, har du rätt, annars ska de, precis som ni, betala Svensk moms. Det blir då dyrare för dem att sälja varan, eftersom det kostar mer tid i redovisningsögonblicket. Om handlaren väljer att lasta över kostnaden på köparen, eller tar det ur sin vinstmarginal, är ju upp till dem.

B!

(Och sen är momsen inte enhetslig i EU i alla fall, så det har inget med vårt halvtaskiga medlemskaps vara eller icke vara att göra. Tyskland, 19, England 17.5, Finland 22%, osv.)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ju det jag skriver. Vid totalförsäljning av över 300K'ish till Sverige är de förpliktiga att ta, och i sin tur betala, svensk moms.

B!

Hur menar du då? - det finns mig veterligen inga utländska webbshoppar som debiterar sina svenska kunder svensk moms.

Det är nog som Maglofster skriver att beteckna som inrikeshandel

däremot har du rätt om det halvtaskiga medlemskapet, det har iofs inte så mycket med olika länders moms att göra - däremot kan ju valutakurserna ställa till problem i mellanåt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...