Gå till innehåll

Akut hjälp, clowerna dör=(


stooolpe

Rekommenderade inlägg

Hej alla!

Äntligen har man startat skulle man vilja säga, men jag har dragit igång allt alldeles för fort och det vet jag.

Blandade osmosvatten och salt (red sea coral pro) i torsdags samt la i den levande sanden (nature ocean bio active) och la i inkörd levande sten samt 2 ocellaris i fredagskväll.

Har mätt salthalten med min refraktometer och den visar 1025.

Det började runt 12-13 tiden på lördagen då jag såg en av mina clowner ligga på sidan och nere vid botten. Kunde ju varit stressen som han utsattes för vid flytt då den andra mådde prima, simmade runder och hade sig.

På kvällen när jag kom hem från en kräftskiva, ser jag att den andra clownen också ligger ner, googlar lite och hittar filmer på youtube där det visar sig att clowner sover på detta viset, men när jag drog igång ljuset idag så blev där ingen aktivitet alls på de, hade ljuset tänt 5 timmar.

Så i stort sett har de legat stilla på botten hela dagen.

Den som blev dålig senast har simmat o vänt håll att ligga på men inte simmat fritt i karet.

Den andra ligger bara gömd inne i den springa av stenarna, den andas fortfarande.

Har testat värdena för nitrit och nitrat och nitit var där ingen och nitrat ytterst lite. Har inga fler tester att tillgå.

I ren panik gjorde jag ett vattenbyte, tog allt osmosvatten jag hade dvs 7,5 liter och blandade i ny salt.

Så av mina 25 liter som karet rymmer idag är 7,5 bytat.

Tillsatte även ett lock av sera nitrivec för bakteriernas skull.

Finns det något jag kan göra för att rädda livet på mina clowner?

Ni som ska klanka ner på mig för att jag slängde i fisk så snabbt, bespara mig gärna era kommentarer, jag vet att det var för snabbt, men andra har lyckats tidigare och hoppades på att själv göra det.

Jag har inte matat fiskarna förrän idag då jag provade att ge lite frysfoder men det var inget som uppskattades.

Har startat med inkörd levande sten, därför hoppades jag på att det skulle fungera.

Har 2 pumpar i karet på vardera 200 liter, och hade tidigare även ett hang on filter med 200 liter/h, filtret är nu borttaget, hade det mest då vattnet blev grumligt efter jag lagt i sanden, nu är det dock grumligt igen men av nitrivecen. Kör dock bara en av pumparna för tillfället så 200 liter är det som gäller just nu.

Har mer levande sten i en spann med cirkulation, ska jag krossa stenen och lägga det i hang on filtret och helt slopa det medföljande filtret?

Skulle det vara bra om jag kunde få tag på saltvatten från ett kar som är igång och byta ut nästan allt mitt mot (begagnat/inkört) saltvatten?

Hoppas någon kan hjälpa mig snabbt, vill verkligen inte att mina fiskar ska stryka med.

Kan salthalten gjort att fiskarna blivit dåliga? Låt säga att han som hade clownerna tidigare hade en salthalt på 1022 och jag har 1025?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 182
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

Rikta ena pumpen mot ytan så du får ordentlig cirkulation på ytvattnet, det bidrar till bättre syresättning.

Bakterieblomningen du fått i karet tar hårt på syret.

Även om du lagt i inkörd sten så är det en hel del i den som stryker med, vilket leder till ammoniak -> Nitrit -> Nitrat. I regel ska omvandlingen gå rätt fort, men om inte bakterifloran är ok, så tar det en stund innan det bryts ner. När du sen häller i bakterier så exploderar det. Jag tror det är ditt problem här.

Använder du skummare? Den är grym på gasutbyte.

Under hur lång tid koppade du in fisken?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kör utan skummare.

Koppade in fiskarna på en timme, la i lite av vattnet från mitt kar var 10:e minut.

Fiskarna kom i 24 timmar efter saltet hade blandats.

Jag ska genast sätta igång pump 2 och rikta den mot ytan.

Jag har en skummare här, en rio nano skummare som just nu ligger i molekyler, kanske skulla sätta ihop den och köra den.

Fick den gratis och har aldrig använt en skummare så jag vet knappt hur den fungerar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har 3 pumpar på 200 liter vardera i karet nu, två är riktade mot ytan och en går rakt ut i karet.

Direkt när jag satt en pump mot ytan så var faktiskt den clownen som blev dålig först uppe och simmade någon minut, ett trevligt inslag i en annars dyster dag, försökte lägga i lite mat men hade pumparna igång samtidigt så kan ha varit därför han inte fick tag på de eller visade något intresse.

Bör jag koppla in mitt hang on filter också? Det blir ju som ett vattenfall mot ytan, ska jag köra med filtret som ingick som jag hade igång när jag gjorde rent efter att ha lagt i sanden eller ska man krossa lite levande sten och fylla upp facket med istället?

Något annat jag kan göra för att öka möjligheterna?

Jag har en hink med levande sten och vatten, det vattnet kommer från ett kar som varit igång länge, ska man lägga i lite av det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tiden för inkoppningen borde räcka även om jag brukar ha åtminstone den dubbla tiden.

Ett dygn ska räcka med för att vattnet inte ska vara så "aggressivt" mot djur.

Du borde nog försöka få ihop skummaren, den ger en lite större marginal.

Vad har du för temperatur i karet förresten?

Som du påpekat själv så är det en stor risk att starta upp ett kar så fort som du gjort.

Man behöver ha god kunskap om hur biologin fungerar i ett saltkar.

Så om fiskarna inte skulle klara sig, låt karet gå in sig i några veckor det kommer du tjäna på i längden. Ett par snäckor och någon eremit eller så ska du kunna ha i.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Rikta ena pumpen mot ytan så du får ordentlig cirkulation på ytvattnet, det bidrar till bättre syresättning.

Bakterieblomningen du fått i karet tar hårt på syret.

Även om du lagt i inkörd sten så är det en hel del i den som stryker med, vilket leder till ammoniak -> Nitrit -> Nitrat. I regel ska omvandlingen gå rätt fort, men om inte bakterifloran är ok, så tar det en stund innan det bryts ner. När du sen häller i bakterier så exploderar det. Jag tror det är ditt problem här.

Använder du skummare? Den är grym på gasutbyte.

Under hur lång tid koppade du in fisken?

I mina två tidigare inlägg så glömde jag säga att bakterierna slängde jag i för typ 2 timmar sen.

Har 3 pumpar nu i karet, alla på vardera 200 liter, 2 st är riktade mot ytan.

Finns det fler bra tips?

Ska jag sätta på mitt hang on filterpump, med filter eller krossad levande sten?

Eller ska jag försöka få ihop skummaren och i med den fortast möjligast?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tiden för inkoppningen borde räcka även om jag brukar ha åtminstone den dubbla tiden.

Ett dygn ska räcka med för att vattnet inte ska vara så "aggressivt" mot djur.

Du borde nog försöka få ihop skummaren, den ger en lite större marginal.

Vad har du för temperatur i karet förresten?

Som du påpekat själv så är det en stor risk att starta upp ett kar så fort som du gjort.

Man behöver ha god kunskap om hur biologin fungerar i ett saltkar.

Så om fiskarna inte skulle klara sig, låt karet gå in sig i några veckor det kommer du tjäna på i längden. Ett par snäckor och någon eremit eller så ska du kunna ha i.

Ska genast gå och montera ihop skummaren.

Precis som du säger, om fiskarna stryker med så blir det bara några snäckor i åtminstone en månad för att se så allt går bra.

Det är ingen risk att om fiskarna blivit sjuka, att de då smittar ner stenen och sanden så att jag måste börja om på noll igen.

Tror du det kan ha något med salthalten att göra, att jag ligger på 1025 och tidigare ägare kanske på 1022?

Vad är skillnaden med att köra på 1021 jämfört med 1025, några direkta fördelar/nackdelar?

Temperaturen ligger på 25.2

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, karet(25liter) är för litet för 2 clowner.....dom är små antar jag. Som jag ser är det väl två saker som är orsaken, dålig syresättning och risk för ammoniak/nitrit. Bra att rikta en pump mot ytan vilket också "vädrar" ur amoniak. Snåla med matningen och byt mycket vatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ska man köra skummaren i ättiksblandning först, den var rätt skitig då den var begagnad?

Hur länge ska man köra den i ättiksbad, samt hur länge behöver jag köra den i vanligt vatten innan jag börjar köra den i akvariet?

Ja det kan vara bra att göra rent den ordentligt innan, lägg delarna i en hink med varmt kranvatten och någon deciliter ättika. Låt den ligga några timmar, eller tills den är så ren som möjligt. Använd gärna en ren borste av något slag att borsta rent sådant som sitter lite hårdare.

Sen räcker det att skölja av delarna ordentligt med varmvatten innan du sätter ihop den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har satt ihop skummaren, men får dessvärre inte den att fungera.

Jag håller för venturi-röret som jag tror det kallas till åtminstone rio nano, men den suger inte upp något vatten.

Testade att hälla vatten i behållaren och då cirkulerar pumpen åtminstone.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kan röra sig om ammoniakförgiftning. Jag kan trösta dig med att det hade nog även hänt om du väntat en månad. Det är ett litet kar och om inte nitrifikationen är igång ordentligt så får du lätt en allt för hög ammoniumkoncentration i karet. Om du inte belastar karet så får du inte heller igång någon nitrifikation. Det rör sig om ett läge som kan sammanfattas med orden moment 22 (googla!). I saltvatten med sitt höga pH så finns det dock en sak som man kan göra för att hindra för höga ammonium/ammoniak nivåer vid starten. Det är att öka gasutbytet i karet - ettdera genom att rikta pumpar mot ytan eller luftning via skummare eller luftsten.

Eftersom förloppet gick fort så är jag inte säker på att du har en ammoniakförgiftning utan du får nog försöka att samtidigt söka andra förgiftningsorsaker såsom i karet eller annat. Hoppas du inte målat eller gjort något annat som kan ge giftiga gaser i luften.

Men om vi förutsätter ammoniakförgiftning så är råden om pumpar och om att lufta det du skall följa - i ditt fall så är en luftsten och "syre" pump minst lika effektiv som en skummare. Ingen fara att slänga i bakterierna, gör det varje dag - i ditt fall 5 ml om dagen. MATA INTE på ett par tre dagar och mata först när du ser att fiskarna kvicknar till och högst ett par tre vuxna artemia per fisk.. Titta på andningen hos fiskarna - om den är ansträngd eller inte. Försök att i smyg se akvariet - det är inte helt ovanligt att fisk trycker pga av rädsla i en ny miljö.

Du kommer nog få ett nitritutslag om några dagar - gör inga förhastade åtgärder - kör på men se till att fortfarande ha ett bra gasutbyte. Om det rör sig om ammoniakförgiftning så är det inte säkert att vattenbyte räcker. Nitrit är inte speciellt giftigt i saltvatten så det går att ta det lite piano. Nitrattesten skall du inte använda så här i början eftersom den kommer att visa fel om du har nitrit i vattnet. Nitrat är inte akutgiftigt för clownfiskar förrän vid mycket, mycket höga nivåer - om ens då.

Om du får igång skummaren - se till att du får max luft i den, om "skummet" rinner tillbaka spelar ingen roll - dess funktion i detta läga skall vara att lufta, lufta, lufta och dessutom lufta. Samla upp skit (eller rättare sagt odla bakterier) i skummarkoppen kan du göra senare.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det kan röra sig om ammoniakförgiftning. Jag kan trösta dig med att det hade nog även hänt om du väntat en månad. Det är ett litet kar och om inte nitrifikationen är igång ordentligt så får du lätt en allt för hög ammoniumkoncentration i karet. Om du inte belastar karet så får du inte heller igång någon nitrifikation. Det rör sig om ett läge som kan sammanfattas med orden moment 22 (googla!). I saltvatten med sitt höga pH så finns det dock en sak som man kan göra för att hindra för höga ammonium/ammoniak nivåer vid starten. Det är att öka gasutbytet i karet - ettdera genom att rikta pumpar mot ytan eller luftning via skummare eller luftsten.

Eftersom förloppet gick fort så är jag inte säker på att du har en ammoniakförgiftning utan du får nog försöka att samtidigt söka andra förgiftningsorsaker såsom i karet eller annat. Hoppas du inte målat eller gjort något annat som kan ge giftiga gaser i luften.

Men om vi förutsätter ammoniakförgiftning så är råden om pumpar och om att lufta det du skall följa - i ditt fall så är en luftsten och "syre" pump minst lika effektiv som en skummare. Ingen fara att slänga i bakterierna, gör det varje dag - i ditt fall 5 ml om dagen. MATA INTE på ett par tre dagar och mata först när du ser att fiskarna kvicknar till och högst ett par tre vuxna artemia per fisk.. Titta på andningen hos fiskarna - om den är ansträngd eller inte. Försök att i smyg se akvariet - det är inte helt ovanligt att fisk trycker pga av rädsla i en ny miljö.

Du kommer nog få ett nitritutslag om några dagar - gör inga förhastade åtgärder - kör på men se till att fortfarande ha ett bra gasutbyte. Om det rör sig om ammoniakförgiftning så är det inte säkert att vattenbyte räcker. Nitrit är inte speciellt giftigt i saltvatten så det går att ta det lite piano. Nitrattesten skall du inte använda så här i början eftersom den kommer att visa fel om du har nitrit i vattnet. Nitrat är inte akutgiftigt för clownfiskar förrän vid mycket, mycket höga nivåer - om ens då.

Om du får igång skummaren - se till att du får max luft i den, om "skummet" rinner tillbaka spelar ingen roll - dess funktion i detta läga skall vara att lufta, lufta, lufta och dessutom lufta. Samla upp skit (eller rättare sagt odla bakterier) i skummarkoppen kan du göra senare.

MVH Lasse

Skummaren har jag inte lyckats få igång, men jag har min hang on filterpump, ska jag plocka ut filtret eller låta det sitta, så får jag ännu mer cirkulation, blir som ett vattenfall ca 5 cm i bredd pumpar 200 liter/h?

Tvättade filtret i kranvatten tidigare idag efter att det renat mitt vatten när jag la i sanden.

Jag har inte målat något alls här, varken i lägenheten eller i karet.

Så jag behöver inte göra några vattenbyte alls nu på en vecka i alla fall?

Kommer göra som du säger Lasse med nitrivec och tillsätta 5 ml om dagen.

Edit 1: Förresten kan man köpa några snäckor nu i veckan, eller ska jag avvakta och se hur det går med fiskarna och inte köpa förrän det börjar växa alger?

Edit 2: Jag har ju en 200 liters pump som ligger i en spann med någon liten levande sten, ska jag kasta stenen och ta den pumpen också och rikta mot ytan, sen har jag 3 st i karet just nu, 2 av de riktade mot ytan, men ska jag rikta den tredje också mot ytan o i med hang on, så har jag fyra pumpar mot ytan plus hang on pumpen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

få rätt på problemen innan du köper mer levande i karet. 25 liter kan man inte ha mycket levande i. 25 liter är väl vad jag har i min ytavrinningskammare

okej, det är ett cocoon på 31 liter, men jag uppskattar själva vattnet till 25 liter, men 25 eller 31 liter kan nog kvitta, man kan inte ha mycket i något av storlekarna.

Vad säger du, ska man lägga i alla pumpar jag har och rikta dem mot ytan?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Avvakta tills i morgon. Då kan du se hur fiskarna uppträder. I ditt fall så skulle det bästa nog vara (om du inte får igång skummaren) att sätta dit en vanlig luftsten. Som Jimmy säger så skulle jag också avvakta med mer levande tills du fått ordning på Clownerna - det är ju inte säkert att det primärt är ett ammoniakproblem - du kan ju ha något annat problem med karet.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har en likadan skummare som du.

Prova att ta loss alla plast delar i skummaren så du ser om pumpen snurrar, med och utan vatten, om det behövs.

Montera ihop den, fyll kammaren med vatten, i med sladden igen.

Om pumpen snurrar så pröva att sänka plaströret, min ligger väl en centimeter från botten och skruv åt plastmuttern.

Håll för fingret och pröva om det kommer upp nått vatten.

Vattennivån i karet bör vara upp till den svarta kanten där det skall rinna ut.

Min pump strular varje gång efter jag har stängt av den. Jag brukar banka till den underifrån tills den startar.

Hoppas att det hjälper.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har en likadan skummare som du.

Prova att ta loss alla plast delar i skummaren så du ser om pumpen snurrar, med och utan vatten, om det behövs.

Montera ihop den, fyll kammaren med vatten, i med sladden igen.

Om pumpen snurrar så pröva att sänka plaströret, min ligger väl en centimeter från botten och skruv åt plastmuttern.

Håll för fingret och pröva om det kommer upp nått vatten.

Vattennivån i karet bör vara upp till den svarta kanten där det skall rinna ut.

Min pump strular varje gång efter jag har stängt av den. Jag brukar banka till den underifrån tills den startar.

Hoppas att det hjälper.

Haha, den snurrade inte, men den vibrerade, så jag tryckte till den ett par gånger och rätt var det var så började den snurra, så nu finns där nog en möjlighet att få igång den.

Tack för tipset!

Varför bör vattennivån vara ända upp till avrinningen?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...