loopmannen Postat 24 augusti 2011 Postat 24 augusti 2011 Halloj! Min senaste Valenciennea strigata var fruktansvärd. spred sand överallt. Greppade sanden och gled 20 cm upp och släppte den sedan. Inte populärt hos varken koraller eller mig. Men innan hade jag en Valencienna puellaris som bara grävde och skitade inte ned någonting. Om det hjälper dig knappast för de är säkert individer som beter sig olika men det är rackarns kul att sitta o se på hur de jobbar för det gör de mest hela tiden. Citera
Mejsel Postat 24 augusti 2011 Postat 24 augusti 2011 Valencienna puellaris funkar hos mig i mitt 720. Sanden är verkligen kritvit. Dom är inte högre än 3 cm från sanden förutom när jag matar med mysis. Ska ha 4 st i den stora korallburken med. Citera
danne031 Postat 24 augusti 2011 Postat 24 augusti 2011 Såg några effektiva snäckor i kungsbacka nyligen, tror de hette Mitra mitra.. Nästan decimetern långa och konformade och ska enligt utsago äta borstmask och rör sig bara nergrävda. Hur det går när man inte har någon sådan föda längre vet jag inte dock Citera
Ricke Postat 25 augusti 2011 Författare Postat 25 augusti 2011 Det lutar år att det blir en kombo av 2st Pholidichthys leucotaenia (Min klara favorit firre sedan förra karet) 1st pullaris och sedan en sjöstjärna o ett gäng eremiter o snäckor.kanske någon mer sorts sandgoby den gula kommer inte på namnet nu men den lutar det åt får se. Citera
danielj75 Postat 25 augusti 2011 Postat 25 augusti 2011 Sjöstjärna i arten Astropecten verkar fungera bra gräver inte djupt och reagerar på foder så den verkar inte vara beroende av vad som finns i sanden.Babylonia lutosa behöver några cm sandbädd vänder sand vid nergrävning och upstigning, OBS kan ta musslor och andra sniglar. Har nog blivit av med några nassarius.//Danielj Citera
DaTrucka Postat 25 augusti 2011 Postat 25 augusti 2011 En skaplig laddning nassarius snäckor och eremiter (dom med ögonen på skaft) hade jag kört på.Sandvändande stjärna borde funka bra i ett såpas stort kar, jag hade två i min 375:a , den ena tynade bort inom ett år. Den andra klarade sig bra. Dock verkar det som stjärnorna rensar sanden på allt, inklusive poddar och andra småkryp. Citera
Ricke Postat 28 augusti 2011 Författare Postat 28 augusti 2011 Tackar för alla tipsen Första gorgonian är på plats i karet! tack erik (Lionofmarley) Citera
Lasse Postat 28 augusti 2011 Postat 28 augusti 2011 De sandsilande sjögurkorna fungerar bra. De blir dock relativt stora och du bör vänta till du har lite gojs i sanden. Jag har haft sjögurkor i mitt kar som dött utan några problem (filtrerande sjögurkor) - vet inte med de sandsilande. Jag tror påstående kommer från sjöäpple som är en speciell sort av sjögurka. Sjöäpple kan släppa gift vid dödsfall.MVH Lasse Citera
Johan W Postat 28 augusti 2011 Postat 28 augusti 2011 Kul att det är på gång-Tummen upp det kommer bli kanon. Citera
Ricke Postat 29 augusti 2011 Författare Postat 29 augusti 2011 Tackar Lasse då vet jag det Tack Johan du får komma förbi någon dag senare i höst o kika.Karet har nu brutigt SPS barrären då jag fick 2 stora fraggar av Muha här på guiden som han inte ville ha.Börjar bli lite koraller i karet nu trots allt, men tur att karet är stort så lite fraggar gör inte så mycket så länge det inte är acros Citera
jimmy Postat 29 augusti 2011 Postat 29 augusti 2011 jag hade den sk "vanliga" svarta sjögurkan som filtrera sand den slog ut hela karet när den fastnade i pumpen Citera
Ricke Postat 30 augusti 2011 Författare Postat 30 augusti 2011 Med den vanliga menar du ur släktet Holothuria?jag hade den sk "vanliga" svarta sjögurkan som filtrera sand den slog ut hela karet när den fastnade i pumpen Citera
jimmy Postat 30 augusti 2011 Postat 30 augusti 2011 Jadu jag å namn men den ser ganska lik ut så det är nog den Citera
Dykaren Postat 30 augusti 2011 Postat 30 augusti 2011 Med den vanliga menar du ur släktet Holothuria?Det stämmer. Det var en Holothuria som slog ut Jimmys akvarium och 2 veckor senare hände samma sak hemma hos mig. Citera
Ricke Postat 31 augusti 2011 Författare Postat 31 augusti 2011 Ok efter ha läst igenom gamla trådar om sjögurka så får jag nog skippa det.Snart helg o då kommer lite nyheter till karet hoppas jag Citera
jimmy Postat 3 september 2011 Postat 3 september 2011 ser bra ut har det hänt något mer bilder ? måste komma förbi nån gång inte så långt från mina föräldrar Citera
Ricke Postat 4 september 2011 Författare Postat 4 september 2011 Fick med mej 2 nya rör o 2 nya lampor till mh:n men det verkar vara ett problem i rampen för när jag säter igång den så går säkringarna i rampen någon som haft detta problem det är en 250V ramp märke bio pur. Fick med lite fraggar hem från träffen igår o idag ska jag ner en sväng till skåne får se om nått följer med hem.Bilder kommer när det hänt lite mer. Citera
Ricke Postat 4 september 2011 Författare Postat 4 september 2011 Hemkommen från skåneturen med besök på 2st affärer o det blev 4 firrar o en sjöstjärna sen stannade jag hos manne på vägen hem o fick med mej 2st stora fraggar/koraller oxå tackar tackar Citera
Stensson Postat 4 september 2011 Postat 4 september 2011 Bilder kommer när det hänt lite mer.Typ standard dag för dig? Citera
danne031 Postat 5 september 2011 Postat 5 september 2011 Fick med mej 2 nya rör o 2 nya lampor till mh:n men det verkar vara ett problem i rampen för när jag säter igång den så går säkringarna i rampen någon som haft detta problem det är en 250V ramp märke bio pur. Har du testat att stoppa den i ett annat uttag/annan säkring?Annars är det nog ett drivdon som gett sig, öppna rampen och lukta/titta. Bränd elektronik går sällan att missa med sin fräna lukt Citera
Ricke Postat 5 september 2011 Författare Postat 5 september 2011 (ändrat) Nu har jag bytt säkringar iarmaturen och det var det som var problemet nu måste jag dok hitta trögare säkringar för 2 Amperen är för svaga för mh:n men 1,25 funkade bra till rören o månljuset.vet någon vart man kan hitta trögare säkringar på kanske 2.5A eller 3 kanske det är glassäkringar. Ändrat 5 september 2011 av Ricke Citera
Ricke Postat 5 september 2011 Författare Postat 5 september 2011 Slänger in en bild med blåsljuset på Citera
Andy88 Postat 5 september 2011 Postat 5 september 2011 Ser lovande ut! Du har en del att fylla upp. /André Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.