gladiator Postat 19 april 2008 Dela Postat 19 april 2008 Nu har vi gjort vårt första försök med speedglue....utan succé. Först testade vi 5ml + en struken matsked pulver. Sen testade vi 5ml med en rågad matsked och sen 5ml till en knapp matsked. Både med kranvatten och saltvatten. Endå fick vi bara en av alla korallerna att fastna.Oavsett koncistens så lyckades vi inte få det att fästa under ytan.Några tips på hur man lyckas med detta?Hej !Jag har använt KZ speedglue flera ggr och tycker det är kanon, struntade helt i beskrivningen hur mycket vatten kontra pulver man skulle ha.Blandade pulver och vatten tills du får en fast deg som det står i beskrivningen "Man ska kunna rulla till en boll i handflatan utan att det kladdar kvar i handen" Något liknande iallafall.Sedan gör jag flera små bollar som sedan fästes på fraggsten eller liknande, har funkat att fästa i vatten oxå. Bara man håller kvar ett litet tag så funkar det...MVH Johan Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
pimo Postat 19 april 2008 Dela Postat 19 april 2008 Jag brukar blanda en "deg" som är något för kladdig för att användas, sedan vänta ett par minuter, tills man kan forma den med händerna utan att blir kletig, då är den perfekt. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
MichaelE Postat 19 april 2008 Dela Postat 19 april 2008 Hej !Jag har använt KZ speedglue flera ggr och tycker det är kanon, struntade helt i beskrivningen hur mycket vatten kontra pulver man skulle ha.Blandade pulver och vatten tills du får en fast deg som det står i beskrivningen "Man ska kunna rulla till en boll i handflatan utan att det kladdar kvar i handen" Något liknande iallafall.Sedan gör jag flera små bollar som sedan fästes på fraggsten eller liknande, har funkat att fästa i vatten oxå. Bara man håller kvar ett litet tag så funkar det...MVH JohanDet låter nästan som något man borde prova, vart beställer ni det ifrån? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
pimo Postat 19 april 2008 Dela Postat 19 april 2008 Jag köper ifrån biotedmarin, kostar 169kr för en stor burk som räcker länge. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Magnus Postat 19 april 2008 Dela Postat 19 april 2008 det är numera giftigt.. inte samma som det gamla.. tyvärr..Jag har kört några fraggar av det nya av misstag och inget har hänt ännu! Fler som har prövat? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Datate Postat 19 april 2008 Dela Postat 19 april 2008 Magnus: Vi testade som sagt med...2-4 fraggar....men det är ju för tidigt att säga nått om det ännu...vi hoppas bara på det bästa... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
_Manne_ Postat 19 april 2008 Dela Postat 19 april 2008 Stigigemla hade testat.. med dåligt resultat för fisken i akvariet.. stig kan säkert berätta mer.. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
gladiator Postat 20 april 2008 Dela Postat 20 april 2008 Det låter nästan som något man borde prova, vart beställer ni det ifrån?Jag köpte min burk från Triton, räcker länge....// Johan Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 20 april 2008 Dela Postat 20 april 2008 Det har varit två olika lim uppe här i tråden. Speedglue har jag ingen erfarenhet av. Det är Biltemas epoxikitt som jag har fått problemen av.Jag hoppas ingen läst fel. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Magnus Postat 22 april 2008 Dela Postat 22 april 2008 Det har varit två olika lim uppe här i tråden. Speedglue har jag ingen erfarenhet av. Det är Biltemas epoxikitt som jag har fått problemen av.Jag hoppas ingen läst fel.Tillsammans med mina fraggar simmar exempelvis 2st Acanthurus Achilles just nu som mår superfint...Kanske tar limmet död på vit prick... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
DaTrucka Postat 22 april 2008 Dela Postat 22 april 2008 Jag har kört med biltemas lim, det verkar som stig har en poäng där. Tycker inte att jag har så mycket lägre djur som poddar och sånt som jag borde. Kan vara att det tar död på mindre organismer. Har dock märkt att koraller lägger fot snabbare på biltemas lim än tex deltecs, märkligt om det skulle vara så giftigt som dom säger. Annars har jag inte märkt något negativt med det.Trots det så tänkte jag köpa på mig en bytta KZ lim, det känns bättre iaf. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 22 april 2008 Dela Postat 22 april 2008 Biltemas lim kapade fenorna på fisken invid kroppen. De som hade gott hull hämtade sig men magrare dog. Koraller, eremiter och räkor klarade sig utan problem. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ZoOlOgiC Postat 25 oktober 2008 Dela Postat 25 oktober 2008 fasen... skulle vara smidigt med lim från claesolson eller nå.... biltema finns inte här i gävle... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
kalix Postat 13 december 2009 Dela Postat 13 december 2009 Hur är läget idag? vilket lim är det som "gäller" i dagsläget? va ju över ett år sedan någon skrev.någon som har prövat något från biltema /clas ohlson eller liknande på sista? skulle vara smidigt och billigt. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Andreas N Postat 13 december 2009 Dela Postat 13 december 2009 Jag anv detta http://shop.biotedmarin.se/Shop/Application/Article/pgArtItem.php?iId=181Bara att ta önskad mängd och knåda en stund tills det blir ordentligt klibbigt och sen är det bara att limma fast korallen på önskad platts. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
partyboy Postat 4 april 2010 Dela Postat 4 april 2010 Finns det något lim på claes ohlsson man kan använda för att limma fast koraller eller är det biltemas epoxy som gäller? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 4 april 2010 Dela Postat 4 april 2010 Läs inlägg 112.Superlim i gelform finns både på Biltema och Classe.Finns på Corporate express = Staples också. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
partyboy Postat 4 april 2010 Dela Postat 4 april 2010 Bor på gotland och här finns det inte biltema, har itne så mkt att välja på. Hur fungerar superlimet i geleform, går det att fästa under vatten eller måste det man ska fästa ur vattnet? om isåfall hur länge klarar sig de koraller ovanför vattnet. Har superlimmet någon påverkan på vattnet, och det andra levande i akvariet? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Laggeman Postat 4 april 2010 Dela Postat 4 april 2010 Limmet bör limmas ovan vatten då det härdar väldigt fort under vatten. Korallerna klarar sig utan större bekymmer flera minuter innan du bör doppa dem igen.I stort sett vilket superlim i gel-form går bra. Cyanoacrylat ska det stå på tuben, sen är det bara o köra. Vad jag vet så finns det ingen som kan påvisa något negativt av att ha limmat med superlim i akvariet. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
NiXoN Postat 4 april 2010 Dela Postat 4 april 2010 Fanns det inte något olämpligt i "flex" varianten?//NiXoN Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Benighted Postat 4 april 2010 Dela Postat 4 april 2010 Det var nog jag som kom med att jag inte ville använda flex gelen på grund av att den vad "gummiförstärkt" och det står inte vad det är för gummi dom tillsatt, och jag inte vill riskera nånting. Kan vara ofarligt men jag är inte den som vill chansa.Såhär skriver tillverkaren, Henkel, om flex gel: "Genom att tillsätta gummipartiklar i limformulan har man lyckats skapa en ett gelliknande lim med en fantastisk flexibilitet som tål stötar utan att spricka" Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
NiXoN Postat 4 april 2010 Dela Postat 4 april 2010 Ok, men då kan man klassa det som obeprövat tills någon vågar sig på att prova.//NiXoN Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
hellohf Postat 30 maj 2010 Dela Postat 30 maj 2010 Någon som testat det här? Billigt, finns på ebay för 2.99£. Ska ju funka i akvarium enligt nedan länk:http://www.reefstock.co.uk/index.php?main_page=product_info&cPath=32&products_id=89 Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Benighted Postat 30 maj 2010 Dela Postat 30 maj 2010 Har för mig att det är Milliput som tillverkar Deltecs AquaScape lim, så borde vara liknande...Har inte testat det... Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
hbgot Postat 25 februari 2012 Dela Postat 25 februari 2012 hej jag har en sprucken revpelare som behöver limmas ihop, gissar att ytan är ca 2 kvadratdecimeter som skall sammanfogas vad har ni för förslag på lim för detta ändamål?pelaren skall tas urakvariet vid limning men stenen kommer att vara blöt vid tillfället Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.