mikoto Postat 14 april 2013 Dela Postat 14 april 2013 Hydroider är det jag tycker mig se på fin algbild. Små filterdjur, oförutsägbara men fina :-) Harmlösa. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
nike83 Postat 15 april 2013 Dela Postat 15 april 2013 helbild? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Vidofner Postat 15 april 2013 Författare Dela Postat 15 april 2013 helbild?På vad? Om du syftar på sps:en så är det två bilder på den i min förra post... den som nästan är svart.Edit: Jaha du menar helbild på akvariet... jag får ta en bild imorrn när det är bättre ljus Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Vidofner Postat 16 april 2013 Författare Dela Postat 16 april 2013 Riktigt dassiga bilder men håll till godo Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Vidofner Postat 17 april 2013 Författare Dela Postat 17 april 2013 Idag var nakensnäckan framme och jag fick några bra bilder på den Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Vidofner Postat 26 april 2013 Författare Dela Postat 26 april 2013 Min största smaragdkrabba var frame och smakade på lite nori... tyvärr lite sent på kvällen så ljuset var väldigt rött så inte jättebra bilder direkt Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Atlas Postat 27 april 2013 Dela Postat 27 april 2013 Fina bilder.. Riktigt fräck sjöstjärna.. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Vidofner Postat 8 maj 2013 Författare Dela Postat 8 maj 2013 Igår kom leveransen från deepocean.Acropora abrotanoides (enligt order men liknar mer Acropora macrostoma. Bilden på min se ganska blå ut men det är mest för ljuset. Den är bara väldigt ljusblå i topparna och benvit resten av korallen)Grön BTAStylophora pistillataMexikanska turbosarFanns tyvärr ingen Naso elegans eller literatus så det fick bli en Naso vlamingii istället. Inte i närheten av lika snygg men den ser välmående ut och har inte fått några vita prickar än. Förhoppningsvis kommer den ta hand om mina röda alger Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Vidofner Postat 15 maj 2013 Författare Dela Postat 15 maj 2013 Lite tillväxt Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Vidofner Postat 21 maj 2013 Författare Dela Postat 21 maj 2013 Min trachyphyllia verkar inte må så bra. Den har dragit ihop sig väldigt mycket och blivit näst intill stenhård. Den har även blivit ljusare. Är mer rosa än blodröd nu. Några tips? Den blev så här i samband med att jag fick väldigt lågt KH men detta har sen dess korrigerat och det har legat på 7-10 nu flera veckor nu utan att trachyphyllian blivit bättre. Hade även en bicolor blenny som nafsade på den men det slutade den med väldigt snabbt. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ormet Postat 22 maj 2013 Dela Postat 22 maj 2013 Matar du den? Vad har du för näringsnivåer? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Vidofner Postat 22 maj 2013 Författare Dela Postat 22 maj 2013 Japp jag matar med fauna marines UltraMin och en till som jag inte hittar namnet på just nu. Har även testat att ge den cyclops/red plancton.Näringsnivåerna är väldigt bra förutom att nitrat är på noll. Nedan klistrade jag in senaste mätningen. Har sen dess dock höjt calcium, magnesium och KH [TABLE][TR] [TH=align: center]Date[/TH] [TH=align: center]Temp[/TH] [TH=align: center]Dens[/TH] [TH=align: center]pH[/TH] [TH=align: center]KH[/TH] [TH=align: center]Ca[/TH] [TH=align: center]Mg[/TH] [TH=align: center]NH4[/TH] [TH=align: center]NO2[/TH] [TH=align: center]NO3[/TH] [TH=align: center]PO4[/TH] [TH=align: center]Si[/TH] [TH=align: center]Redox[/TH] [/TR] [TR] [TD=align: center][/TD] [TD=align: center][h=5](°C)[/h][/TD] [TD=align: center][h=5]gravity[/h][/TD] [TD=align: center][/TD] [TD=align: center][h=5](dKH)[/h][/TD] [TD=align: center][h=5](ppm)[/h][/TD] [TD=align: center][h=5](ppm)[/h][/TD] [TD=align: center][h=5](ppm)[/h][/TD] [TD=align: center][h=5](ppm)[/h][/TD] [TD=align: center][h=5](ppm)[/h][/TD] [TD=align: center][h=5](ppm)[/h][/TD] [TD=align: center][h=5](ppm)[/h][/TD] [TD=align: center][h=5](mV)[/h][/TD] [/TR][TR] [/TR][TR=bgcolor: #EFEFEF] [TD=align: center]2013-05-13[/TD] [TD=align: center]24.0[/TD] [TD=align: center]1025.0[/TD] [TD=align: center]8.0[/TD] [TD=align: center]7.0[/TD] [TD=align: center]380.0[/TD] [TD=align: center]1260.0[/TD] [TD=align: center][/TD] [TD=align: center][/TD] [TD=align: center]0.0[/TD] [TD=align: center]0.04[/TD] [TD=align: center][/TD][/TR][/TABLE] Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Wigge Postat 22 maj 2013 Dela Postat 22 maj 2013 testa mata med lite större foder så som mysis eller krill. tror den kommer må bättre av det=) Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Vidofner Postat 22 maj 2013 Författare Dela Postat 22 maj 2013 Jag kan testa men jag tror inte den skulle kunna hålla tag i något när den är så pass sammandragen som dem är nu. Den är nästan stenhård Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ormet Postat 22 maj 2013 Dela Postat 22 maj 2013 Köttiga stora LPS vill gärna ha mat. Mat som i riktiga matbitar och/eller löst näring i vattnet. UltraMin s/f är aminosyror eller foder till filtrerare, inte vad jag skulle ge den. Vad har du för flöde & ljus? Köttiga lps drar gärna ihop sig i för mycket flöde & en del Acanthastrea jag har blir rosa hellre än röda i stark belysning med låga näringsnivåer.Det är dumt att göra för många förändringar på en gång, men jag skulle ha trachyphyllia lugnt, inte för ljust & se till att den får mat(bitar).Jag är dock långt ifrån någon expert på dessa koraller. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Vidofner Postat 22 maj 2013 Författare Dela Postat 22 maj 2013 Den har sen runt 2-3 veckor sen flyttats till en mörkare del av akvariet med väldigt lite vattenflöde. Innan jag flyttade den så låg den nära två olika acanthastreor och dem ser ut att stormtrivas. Ska försöka mata den lite Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Vidofner Postat 28 maj 2013 Författare Dela Postat 28 maj 2013 Min clown har äntligen accepterat min BTA Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
nike83 Postat 28 maj 2013 Dela Postat 28 maj 2013 Min clown har äntligen accepterat min BTA [ATTACH=CONFIG]97131[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]97130[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]97132[/ATTACH][ATTACH=CONFIG]97133[/ATTACH]vad mysigt!har du bara en clown kvar? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Vidofner Postat 28 maj 2013 Författare Dela Postat 28 maj 2013 Nej då men bara den som boat in sig i anemonen. Hoppas den andra gör samma sak snart Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Vidofner Postat 9 juni 2013 Författare Dela Postat 9 juni 2013 Var förbi triton tidigare i veckan och fick tag på en Zebrasoma desjardinii. En fisk jag velat ha ett tag nu.Min Ctenochaetus binotatus blev ganska aggressiv (som ni kan se på hur han visar sina prickar) när hans nya kompis blev sjösatt. Dem bråkade i några timmar men numer simmar dem bredvid varandra som kompisar. Zebrasoma desjardinii var en duktig simmare och undvek Ctenochaetus binotatusens attacker.En annan grej...Detta är något jag haft ett tag nu men har börjat sprida sig sen jag fick bukt med mina alger. Det är inte en alg, antar att det är nån form av korall men inte stjärnpolyp iaf.Är det något jag ska oroa mig för och så fall, vad ska jag göra? Täcka det med korallepoxy tills det dör? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
ormet Postat 9 juni 2013 Dela Postat 9 juni 2013 Ser ut som nån hydroid. Täck med kalk pasta eller liknande. Googla lite finns ganska mycket info om Hydroider/sent from phone Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Vidofner Postat 9 juni 2013 Författare Dela Postat 9 juni 2013 Ser ut som nån hydroid. Täck med kalk pasta eller liknande. Googla lite finns ganska mycket info om Hydroider/sent from phoneVad är kalkpasta och var får man tag på det? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Laggeman Postat 9 juni 2013 Dela Postat 9 juni 2013 http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=652Sen blandar du enligt receptet på burken, eventuellt lite tjockare så det inte löser sig omgående. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Vidofner Postat 9 juni 2013 Författare Dela Postat 9 juni 2013 Ok, blir det typ som en deg då? För dessa är pyttesmå och smala så det är inget jag kan injicera eller liknande. Du säger "så det inte löser sig omgående" betyder det att det SKA lösas i vattnet? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Laggeman Postat 9 juni 2013 Dela Postat 9 juni 2013 Man tillverkar kalkvatten av detta vanligtvis, och det ska mätta vattnet på kalk, så ja, det löser sig vanligtvis, men inte så enkelt.Kan man få det till en pasta är det ju bäst, men annars ska man kunna lägga dett apå det infekterade området, som man kan göra med skivanemoner och glasrosor, man låter korallen själv äta av medlet helt enkelt. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.