Gå till innehåll

Vad är en kub...


wrang

Rekommenderade inlägg

Det var samma diskussion på ett annat forum för ett tag sedan och svaret blev "ett akvarium som är ett "kubakvarium" är ett akvarium som är någorlunda kubiskt". Dvs så kallas ett kar med måtten 80*80*65 för "kub" men är ingen riktig kub :)

Men jag tycker också att ett kar med måtten 110*110*65 är inte tillräckligt kubiskt för att kallas kub :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ahhhh inte behöver man vara så exakt.

En kub inom akvaristiken är ett någorlunda fyrkantigt akvarium.

Hela vår hobby är fylld av dessa liknelser och "genvägar".

Vi tar dessa genvägar hela tiden,,,,, dels för att vi vill vara lite speciella och dels för att vi ska visa varandra att vi är så pålästa att vi kan svänga oss :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tappade tråden vid "och där med basta!" , och började tänka på bastu vilket resulterade i att jag blev sugen på öl! Så nu sitter man med en pilsner och rökt älgkorv, tack för den SG.. Men apropå kub så kan man ha fruset vatten (vanligt) i ett glas singel malt.. Trevlig kväll!

// Danne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Denna ypperligga lördagstråd hoppas ja fortsätter hela natten:)

För att egentligen är frågan "Vad är en kub?" rätt besvarad av Viking.

Men eftersom allting är relativt så är svaret relativt även på denna frågan. Det beror nämnligen på dels var frågan ställs, vem den är ställd till samt vem som svarar.

Slog just upp rom nummer två:):) fast utan is

Ps. Det knepiga med hela vårt forum är att om alla är överens slutar SVG att fungera Ds.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Eftersom akvarium med "kubliknande" form är lite annorlunda så tror jag det är just därför dom fått namnet "kub" även fast akvariet inte är geometriskt korrekt en kub. Man vill framhäva att akvariet man har skiljer sig från mängden av rektangulära akvarium :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Här var det viktiga frågor... Fast om man nu skall diskutera kub, borde det egentligen inte vara mer väsentligt med vattnet än med akvariet? Om ett akvarie är 50 x 50 x 50 och det är 4 cm upp till kanten från vattenytan, vore det inte rimligt då att ha höjden 54 för att få en riktig kub med vatten? Plus tjockleken på bottenglaset då naturligtvis. Också är det ju frågan om man skall mäta vid botten eller på bottenmaterialet. Mycket att fundera på...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kubish, kan ju vara en variant på ett mer eller mindre korrekt uttryck.

Jag menar många av våra andra ord i saltakvaristiken är ju lånade från utrikes så kan väl detta vara med.

Förövrigt sörplas det på en Islay Mist 12 årig, dock utan några som helst kuber i, en pinne ska drickas outspädd.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 år senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...