wrang Postat 20 oktober 2012 Postat 20 oktober 2012 Jag har för mig att en kub Tex 6x6x6 eller 10x10x10och inte nått som är tex 80x80x60110x110x65En kub i mina ögon är lika sidor på alla sidor... http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Kub_(geometri)Sent from my iPhone 4S using Tapatalk Citera
freddi36 Postat 20 oktober 2012 Postat 20 oktober 2012 Det var samma diskussion på ett annat forum för ett tag sedan och svaret blev "ett akvarium som är ett "kubakvarium" är ett akvarium som är någorlunda kubiskt". Dvs så kallas ett kar med måtten 80*80*65 för "kub" men är ingen riktig kub Men jag tycker också att ett kar med måtten 110*110*65 är inte tillräckligt kubiskt för att kallas kub Citera
Wiking Postat 20 oktober 2012 Postat 20 oktober 2012 En kub är en kub, alla 6 sidorna är lika långa. Allt annat är något annat. Citera
LN21 Postat 20 oktober 2012 Postat 20 oktober 2012 Ahhhh inte behöver man vara så exakt.En kub inom akvaristiken är ett någorlunda fyrkantigt akvarium. Hela vår hobby är fylld av dessa liknelser och "genvägar".Vi tar dessa genvägar hela tiden,,,,, dels för att vi vill vara lite speciella och dels för att vi ska visa varandra att vi är så pålästa att vi kan svänga oss Citera
LN21 Postat 20 oktober 2012 Postat 20 oktober 2012 Ta t.e.x ordet sump, ett ord som någorlunda liknar vad vi menar och dessutom är det samma ord i flera olika språk.Men teknikakvarium är ett mera korrekt ord men det svänger ju inte internationellt så att säga. Citera
Sune Postat 20 oktober 2012 Postat 20 oktober 2012 Jag tappade tråden vid "och där med basta!" , och började tänka på bastu vilket resulterade i att jag blev sugen på öl! Så nu sitter man med en pilsner och rökt älgkorv, tack för den SG.. Men apropå kub så kan man ha fruset vatten (vanligt) i ett glas singel malt.. Trevlig kväll!// Danne Citera
Wiking Postat 20 oktober 2012 Postat 20 oktober 2012 Det snällaste man kan säga om ett akvarium som inte är en riktig kub är att det möjligen har en kubisk form, likväl kan det aldrig upphöjas till en kub:) Citera
krille 55 Postat 20 oktober 2012 Postat 20 oktober 2012 Det sista var ett mycke bra förslag. Ska lyda det omgående. För övrigt tycker jag man kan kalla ett rsm 130 för kub även om det inte är helt liksidigt Citera
mikoto Postat 20 oktober 2012 Postat 20 oktober 2012 Jag tycker vi ska införa militant kontroll av termerna här och degradera alla "icke kuber" till akvarie med kvadratisk botten! Eller kvadrat akvarie eftersom man gillar förkorta saker. Citera
LN21 Postat 20 oktober 2012 Postat 20 oktober 2012 Denna ypperligga lördagstråd hoppas ja fortsätter hela natten:)För att egentligen är frågan "Vad är en kub?" rätt besvarad av Viking.Men eftersom allting är relativt så är svaret relativt även på denna frågan. Det beror nämnligen på dels var frågan ställs, vem den är ställd till samt vem som svarar.Slog just upp rom nummer två:) fast utan isPs. Det knepiga med hela vårt forum är att om alla är överens slutar SVG att fungera Ds. Citera
freddi36 Postat 20 oktober 2012 Postat 20 oktober 2012 Eftersom akvarium med "kubliknande" form är lite annorlunda så tror jag det är just därför dom fått namnet "kub" även fast akvariet inte är geometriskt korrekt en kub. Man vill framhäva att akvariet man har skiljer sig från mängden av rektangulära akvarium Citera
Namnbrist Postat 20 oktober 2012 Postat 20 oktober 2012 Kubakvarium har lika sidor höjden kan dock skilja.Svårare än så är det inte Citera
krille 55 Postat 20 oktober 2012 Postat 20 oktober 2012 Är helt inne på din linje Larry men jag kör malt. det här är ju jättekul. En av livets viktiga frågor. tack Vrang för att du tog upp detta ämne. Jag är inte ironisk, man måste ha lite avslappnad konversation också ibland Citera
Bygert Postat 20 oktober 2012 Postat 20 oktober 2012 Här var det viktiga frågor... Fast om man nu skall diskutera kub, borde det egentligen inte vara mer väsentligt med vattnet än med akvariet? Om ett akvarie är 50 x 50 x 50 och det är 4 cm upp till kanten från vattenytan, vore det inte rimligt då att ha höjden 54 för att få en riktig kub med vatten? Plus tjockleken på bottenglaset då naturligtvis. Också är det ju frågan om man skall mäta vid botten eller på bottenmaterialet. Mycket att fundera på... Citera
DaTrucka Postat 20 oktober 2012 Postat 20 oktober 2012 Kubish, kan ju vara en variant på ett mer eller mindre korrekt uttryck. Jag menar många av våra andra ord i saltakvaristiken är ju lånade från utrikes så kan väl detta vara med.Förövrigt sörplas det på en Islay Mist 12 årig, dock utan några som helst kuber i, en pinne ska drickas outspädd. Citera
wrang Postat 14 augusti 2015 Författare Postat 14 augusti 2015 Upp igen så att folk förstår att kub är en En kub (regelbunden hexaeder) är inom geometrin en rätvinklig tredimensionell figur där alla kanterna är lika långa.så sluta kalla era kar för kub om de inte är som ovan Citera
alexochingencarina Postat 14 augusti 2015 Postat 14 augusti 2015 Då får vi väll knappast kalla våra småkar för nanokar? Citera
peterj66 Postat 14 augusti 2015 Postat 14 augusti 2015 Upp igen så att folk förstår att kub är en En kub (regelbunden hexaeder) är inom geometrin en rätvinklig tredimensionell figur där alla kanterna är lika långa.så sluta kalla era kar för kub om de inte är som ovanMen rymden är ju krökt, så hur blir det då Citera
Perk Postat 14 augusti 2015 Postat 14 augusti 2015 Apropå kub ;-) .https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?p=635352Ska man anmäla den till moderator? Falsk marknadsföring ;-) ;-) ;-) Citera
turboadde Postat 15 augusti 2015 Postat 15 augusti 2015 Hur stor är tolleransen på en kub? Om det skiljer 1mm så får den inte kallas kub? Eller om der än en tusendels millimeter får den kallas kub då? Citera
stigigemla Postat 15 augusti 2015 Postat 15 augusti 2015 Är det inte mer en fråga om intolerans? eller ? Citera
Andreas_Lindholm Postat 18 augusti 2015 Postat 18 augusti 2015 Mitt akvarium finns presenterat i nanosektionen. Det är ett fint kubakvarium på ca 120 liter med måtten 59x40x50 mvh ante Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.