Gå till innehåll

Ytterligare en akvariedator - ProfiLux Plus II


wrang

Rekommenderade inlägg

Kör med Vista och det var den rutinen jag har laddat hem. Har även försökt ändra com-port numret. Har gjort om proceduren både på min bärbara och på min stationära burk...

Och vad betyder egentligen "Try to change the COM-port number in Vista (change it accordingly in ProfiLuxControl)" - det var ju inte särskilt mycket hjälp om man är bara ekonom och bortskämd med en hel it-avdelning på jobbet ;). Change - var och hur???

har ej vista själv med xp så här.

högerklicka på den här datorn

välj egenskaper

- portar

välj egenskaper på kommunikationsportar

Välj fliken Port inställningar och Avancerat

Här inne kan man ställa in för COM porten.

Har aldrig själv gjort detta men hur man kunde gjort det i win XP

Kanske nån kan bekräfta om det stämmer för Win Vista

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 234
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

OK, tack för hjälpen och tålamodet så länge... Nu har jag hittat till Enhetshanteraren och vet hur man byter portnummer i min burk. Har förmodligen sabbat COM1, det stod (används) där förut och nu är det borta... Och dessutom löser det ju inte problemet då jag inte har en aning om vad tyskarna menar med "change it accordingly in ProfiLuxControl"???

Och varför kan de inte ha en ordentlig manual istället för att skriva "try to change COM-port" på sitt så kallade supportforum till varje desperat dataidiot som fastnar precis som jag :död:???

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Prata för någon ur it avdelningen att komma hem och fixa. Det gjorde jag och det skulle vara gjort på 5 röda trodde han. Tror vi höll på i 5 timmar. Kör w-lan. Usel manual när man tittar första 20 gångerna sen börjar det klarna. Håll ut för det är en bra maskin.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror att de menar att du måste ha samma com port angiven både i datorn och i profiluxen. Dvs om du anger com 2 i datorn så måste du även ställa in profiluxen till att använda com 2

MVH Lasse

Det lyckades jag också lista ut så småningom, fast det har inte hjälpt - samma com port i datorn och i programmet utan att de lyckas hitta varandra...

Prata för någon ur it avdelningen att komma hem och fixa. Det gjorde jag och det skulle vara gjort på 5 röda trodde han. Tror vi höll på i 5 timmar. Kör w-lan. Usel manual när man tittar första 20 gångerna sen börjar det klarna. Håll ut för det är en bra maskin.

Om en it-människa höll på i fem timmar då fattar inte jag hur jag ska kunna fixa det -ger upp. Blir väl att byta ut gubben till någon mer datakunnig om man ska hålla på med saltvatten -dans. Låter roligare än att försöka övertala någon från jobbet att köra från andra sidan stan...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Undrar om du fått igång din Pc styrning?

Jag har precis lyckats att få igång min ialla fall det tog ett par timmar minsan.

Det jag hade missat var att jag var tvungen att uppdatera min Profilux med den senaste

Firmware http://www.aquariumcomputer.com/Download/AllProfiLuxII_V406.zip . Det stod i min bruksanvisning när man läste allt, man var tvungen att ha denna firmware. Så det e bara att ladda in den med seriellkabel och ladda ner samma programvara till dator. Jag hade inget seriell utag på min lapptop så Jag fick annvända en stationär dator till detta. Efter detta funkade det med Usb kablen på lapptoppen. Hoppas att detta hjälper dig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Undrar om du fått igång din Pc styrning?

Jag har precis lyckats att få igång min ialla fall det tog ett par timmar minsan.

Det jag hade missat var att jag var tvungen att uppdatera min Profilux med den senaste

Firmware http://www.aquariumcomputer.com/Download/AllProfiLuxII_V406.zip . Det stod i min bruksanvisning när man läste allt, man var tvungen att ha denna firmware. Så det e bara att ladda in den med seriellkabel och ladda ner samma programvara till dator. Jag hade inget seriell utag på min lapptop så Jag fick annvända en stationär dator till detta. Efter detta funkade det med Usb kablen på lapptoppen. Hoppas att detta hjälper dig.

OK, tack för tipset! Ska kolla på det efter helgen - har kört tillbaka grejerna till Triton så länge, kändes tryggast så - var på väg att börja slå på dem med en slägga :skrattar:. Får åka dit i veckan när Leffe har möjlighet att sitta ner en stund och hjälpa mig att begripa hur man ska bära sig åt för att få det att funka... Har jag tur, är det så enkelt som du skriver, håller tummarna...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

... men nu är jag inne in the ProfiLux worldBanana man.

Tillbringade några regniga eftermiddagstimmar idag med Thomas - den nye ProfiLux-:kung - sittandens på Tritons kontorsskrubb och till slut lyckades han koppla ihop Profiluxen med en pc-respekt. Sen tog det mig "bara" ett par timmar att göra om bragden hemma. Och jag har ingen aning hur det har gått till - har installerat och avinstallerat både programmet och drivrutinen hur många gånger som helst, tryckt på alla knappar på tangentbordet och plötsligt så bara händer det -v-. Fast nu gäller det att begripa resten också....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kendra jag går i tankarna att skaffa mig en jag med men har gått och dragit på det då jag ser en massa jobb framför mig. Skulle du inte kunna starta en tråd där du som rellativt oerfaren på datorn beskriver vad som är svårigheterna samt hur du löst dem, om du vet dvs!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kendra jag går i tankarna att skaffa mig en jag med men har gått och dragit på det då jag ser en massa jobb framför mig. Skulle du inte kunna starta en tråd där du som rellativt oerfaren på datorn beskriver vad som är svårigheterna samt hur du löst dem, om du vet dvs!

Hej Jonas,

"relativt oerfaren" var riktigt snällt :skrattar:.

De grundläggande svårigheterna är nog att usb-kopplingen till pc inte verkar vara särskilt stabil, att manualen är kass och full med tekniskt fikonspråk som bara inbitna datanördar har en chans att begripa och att hela programmet följer någon konstig tysk logik jag inte har begripit ännu. Man måste in på flera ställen i programmet och i rätt ordning dessutom för att fixa programmeringen av t ex timers... Jag har inte haft tid att slåss med datorn sista veckan och kommer förmodligen inte ha det de närmaste två veckorna heller, det får nog vänta till semestern. Med hjälp av en fantastiskt trevlig göteborgare har jag i alla fall lyckats programmera powerbaren, så lampan tänds och släcks när jag vill det. Hoppas jag lyckas klura ut resten så småningom, annars har jag nog köpt en svindyr timer :x. En tråd med enkla steg för steg instruktioner vore guld att ha, så den kan jag starta när jag känner att jag har något att komma med - eller så kan någon annan som känner sig manad göra det på en gång -Tummen upp.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

haha man behöver ej vara relativt oerfaren heller eller som jag inbiten teknik nörd som verkligen brinner för detta och ändå INTE fattar hur man skall göra.

Köpte 2st nya insticks kort igår ett Dali kort och ett extra för 4L portar

post-736-14468917536408_thumb.jpg

Pluggade in dessa i enheten. men datorn var bara blå.

post-736-14468917536311_thumb.jpg

Tog bort ett kort testade samma resultat. bytte kort igen samma resultat.

Lite smått förbannad att nått ej funkade å trodde den gått sönder.

jackade ur elkontakten ett antal gånger men samma resultat.

Skrev på GHL forum å fick detta som svar i ett PM

Hallo,

Att du har en blå display kan bero på att Nätadapterns han och honkontakt har glapp ,eller att nätadaptern är trasig.Dra ut kontakten ur PL vänta minst 10 sekunder och sätt den tillbaka.Det kan ta några sekunder men sedan kan det fungerar igen.Dåligt kontakt mellan han och hon-kontakt är ett vanligt fel,fast de senare modeller är inte så känsliga.

mvh,Klaus-P.

Hallo igen,

Mögligtvis kan det vara så att din Nätadapter har för liten kapacität ,försök med en som har mellan 1500 och 2000 ma.

Men jag har ju orginal adaptern

Grym dator men grym svår att förstå sig på

Men allt funkar som det skall nu

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Wrang: Du har inte lust att ta ett foto på ditt Dali-kort, dvs bilder så man ser komponenterna? :)

Hadde först en tanke att frågan skulle komma men jag glömde fota detta å nu sitter det i enheten å kommer inte greja med detta, tyvärr

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Någon som kan och orkar hjälpa mig med en programering.

Jag har satt upp ett system till och vill då pumpa vatt mellan dom beroende på att jag har kylare och zeo på det ena.

Jag har satt dit en 1000l pump i varje sump (båda likadana och ej slitna) men det är ganska stor skillnad vad dom lämnar i vatten så jag startar och stannar den ena hela tiden och då blir nivåkontrollen knas.

Jag tänkte pumpa en gång i timmen och att nivåkontrollen ser till att nivån håller sig jämn.

Jag har en optisk och två flottörgivare.

Kanske man behöver stänga av top up vatten när man pumpar.

Idag har jag top up i båda sumparna var för sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det lättaste är att köra båda akvarierna med varsin returpump i en sump.

Nästa steg är att sätta den ena sumpen litet högre med ett breddavlopp till den lägre och bara en pump som sitter i den lägre sumpen. Har man slangen mellan sumparna under vattenytan hela vägen är det ingen risk för att det samlas luft i den.

Att styra en eller flera pumpar för att hålla jämn nivå är oerhört svårt att få att fungera en längre tid.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Stig

Jag vet och försöker alltid att komma ifrån en sån här återvändsgränd men tänkte att med hjälp av profiluxen borde det gå med full säkerhet.

Sumpen som jag har lägst är för liten för att ta emot hela volymen som fyllar på vid ett strömavbrott och utrymmet gjorde att det inte gick att sätta en större så därför fick det bli två system.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har varit skeptisk till allt vad akvariedatorer hetat. Men nu har jag köpt en GHL Profilux Light, och hittills är jag helnöjd, det var lättare än jag befarade att komma igång och göra de inställningarna jag önskade.

Hittills styr jag ljuset, streampumpar och kylfläktar med datorn.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har varit skeptisk till allt vad akvariedatorer hetat. Men nu har jag köpt en GHL Profilux Light, och hittills är jag helnöjd, det var lättare än jag befarade att komma igång och göra de inställningarna jag önskade.

Hittills styr jag ljuset, streampumpar och kylfläktar med datorn.

Trevligt Per

Funkar allt som det skall med stream pumparna.

Har du satt dom på nattläge att de går ner till ett min värde på natten tex kl 21.15-08.00

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Trevligt Per

Funkar allt som det skall med stream pumparna.

Har du satt dom på nattläge att de går ner till ett min värde på natten tex kl 21.15-08.00

Ja det funkar precis som jag vill med styrningen av streampumparna. Tidigare hade jag planer på att köpa en till streampump, men med ett av GHL;ens program fick jag till både en kraftigare och mer varierad strömning i karet, än jag lyckats med med Tunzes singel och multi kontroller.

Efter att ha letat lite hittade jag nattläget, annars hade jag PM;at dig Wrang.

I dessa varma tider är också funktionen med att släcka ner belysning om det blir för varmt i karet ovärderlig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja det funkar precis som jag vill med styrningen av streampumparna. Tidigare hade jag planer på att köpa en till streampump, men med ett av GHL;ens program fick jag till både en kraftigare och mer varierad strömning i karet, än jag lyckats med med Tunzes singel och multi kontroller.

Efter att ha letat lite hittade jag nattläget, annars hade jag PM;at dig Wrang.

I dessa varma tider är också funktionen med att släcka ner belysning om det blir för varmt i karet ovärderlig.

Så bra vad kör du med för "program" på pumparna

kul och se vad andra kör med

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Christian, detta kör jag, tar gärna synpunkter på hur jag kan köra ännu bättre.

Jag fattar inte riktigt vad allt betyder.

Jo det ser ungefär ut som hos mig men har fyllt i

[x] Shult of filter - klickar man på på ESC knappen på ghl datorn så stänger pumparna av om man valt detta i en ytterligare meny i Pumpmenyn och Edit pump

post-736-14468917556275_thumb.jpg

[x] Enabel Nocturnal decrease of current Tid 2115-0900 så att dom går ner under natten.

post-736-14468917556028_thumb.jpg

I menyn 1-10Vilot så står dessa stream pumpar på värdet 3-8Volt enligt rekommendationer

post-736-14468917555788_thumb.jpg

1st pump på kanal 1

2st pumpar på kanal 2

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...