Gå till innehåll

Goniopora - fortfarande en omöjlig korall? Någon som lyckats?


Jaken

Rekommenderade inlägg

Hej,

Goniopora har varit en av de koraller som jag själv hållit mig bort ifrån och klassat som omöjlig (väldigt svår) att hålla vid liv över tid. De finns i många snygga färger och förekommer periodvis i handeln.

Den enda som jag själv vet som framgångsrikt hållit ett ex är Ländström, men han är på en annan nivå i sin akvaristik än vad jag själv är. Kanske var det fler än jag som lyssnade på Ländströms dragning i Linköping om hans grymt snygga röda goniopora som han gladeligen kapade upp fraggar på och auktionerade ut.

Någon av köparna som fick fraggarna att överleva förresten?

Goniopora Stokesi som kanske är den som de flesta tänker på när man nämner Goniopora kommer vad jag läst ifrån områden med mjuk botten och hög näringshalt i vattnet, de käkar mycket. Vissa påstår av erfarenhet att grön är svårast röd är lite enklare och brun är enklast. De är tydligen planktonätare och kräver småfoder för att överleva en längre tid, visssa kör Cyklop-Eeze eller annat småfoder.

8434_ZFHJUseVJr.jpgimages?q=tbn:ANd9GcTtpECs9rv2ZyFUo5rIvHyViL_51nYqOUu9_crkISpcypXl6gSJmadelief2-230710.jpg

Här finns lite att läsa för den nyfikne, men artikeln är 8 år gammal.

http://www.advancedaquarist.com/2005/10/aafeature2

http://www.docstoc.com/docs/35698437/Aquarium-Culture-of-Goniopora

Nu vill jag ta frågan; från det teoretiska till det praktiska. Finns det någon på guiden som har eller har haft en goniopora en längre tid, dvs över 6 månader framgångsrikt? Vad kan ni dela med er av för erfarenheter?

Om någon vill lyfta in Alvepora i tråden också så är det helt ok eftersom de är väldigt snarlika till utseendet

Alveopora%20spongiosa.2.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • Svar 56
  • Skapad
  • Senaste svar

Mest aktiva i detta ämne

Mest aktiva i detta ämne

Populära bilder

För länge länge sedan när det blev poppis med tjockbotten så hade jag Brun Goniopora på tjockbotten som knoppade av .

450 l med 25 cm kiselsand i bakkant ,2 neoner , Flamescallops , Caulerpa prolifera i hela burken o lite annat.

Sålde hela rasket till Kenta på Akvarielagret , men tyvärr så rasade allt vid flytten,tjocka sandbäddar är svåra att flytta.

Var meget stolt över Gonioporan eftersom det inte var så månnga som hade levande koraller på den tiden.

Jättefina bilder i docstoc pdf´n

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vill minnas att det finns en tysk kommersiell odlare som har en hel del röd och grön Goiniopora i sina odlingar, så jag tror inte den är omöjlig.

Frågan är vad som har ställt till det förrut för folk, dåliga importer eller dålig hantering(foder etc)...

//NiXoN

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

hade en stokesi i mitt gamla kar som både knoppade av smått och växte bra, stod väl sig ett år och hade nog fortsatt om det inte vore för att mina clowner flyttade in i den... detta i kombination med brownjelly tog död på de flesta koraller jag hade... :(

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en Alveopora som jag haft sedan i April som jag tror inte har länge kvar.

Jag kör Zeovit och enligt KZ ska Alveopora vara lättskött om man tillsätter t.ex. AminoAcids Concentrate och Pohl's Coral Vitalizer.

Har även matat med Preis Coral Vitalizer vilket den har gillat. Men de senaste månaderna har dess hälsa försämrats.

Det började med att polyperna blev tunnare och tunnare. Sedan öppnade den sig mindre och mindre.

Nu öppnar den sig knappt alls längre.

Vad jag kunnat läsa mig till så är det avsaknaden av vissa spårämnen och möjligtvis järn som gör att de svälter.

Hemskt tråkigt känner jag. Och om det är någon som känner att de tror sig ha kunskapen och förutsättningarna att få liv i stackaren igen så är jag villig att donera mitt exemplar.

post-5565-14468928148363_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej,

Goniopora har varit en av de koraller som jag själv hållit mig bort ifrån och klassat som omöjlig (väldigt svår) att hålla vid liv över tid. De finns i många snygga färger och förekommer periodvis i handeln.

Den enda som jag själv vet som framgångsrikt hållit ett ex är Ländström, men han är på en annan nivå i sin akvaristik än vad jag själv är. Kanske var det fler än jag som lyssnade på Ländströms dragning i Linköping om hans grymt snygga röda goniopora som han gladeligen kapade upp fraggar på och auktionerade ut.

Någon av köparna som fick fraggarna att överleva förresten?

Goniopora Stokesi som kanske är den som de flesta tänker på när man nämner Goniopora kommer vad jag läst ifrån områden med mjuk botten och hög näringshalt i vattnet, de käkar mycket. Vissa påstår av erfarenhet att grön är svårast röd är lite enklare och brun är enklast. De är tydligen planktonätare och kräver småfoder för att överleva en längre tid, visssa kör Cyklop-Eeze eller annat småfoder.

Här finns lite att läsa för den nyfikne, men artikeln är 8 år gammal.

http://www.advancedaquarist.com/2005/10/aafeature2

http://www.docstoc.com/docs/35698437/Aquarium-Culture-of-Goniopora

Nu vill jag ta frågan; från det teoretiska till det praktiska. Finns det någon på guiden som har eller har haft en goniopora en längre tid, dvs över 6 månader framgångsrikt? Vad kan ni dela med er av för erfarenheter?

Om någon vill lyfta in Alvepora i tråden också så är det helt ok eftersom de är väldigt snarlika till utseendet

JAg köpte en Goniopora av Ländström. JAg var ganska grön inom hobbyn just då. Min trivdes och växte dessutom. Funderade ett tag på att limma på en extra sten så den kunde expandera. Tyvärr så vände det och den tynade bort. I efterhand så kom jag på vad jag hade gjort rätt när den växte och det var att jag matade mina koraller med Reef-pearls och Kz:a coral vitalizer. Men just då så var det så jäkla mycket att hålla reda på då jag var så grön inom hobbyn. JAg har funderat på att skaffa en igen, och jag tror att det kommer att gå bra. Jag läste en artikel i Coral-magazine om bla. Goniopora. Det var ifrån ORA, och de hade absolut inga problem. Jag kommer i håga att de hade en hel bakplåt med Goniopora. Såg ut som små bullar dags för ugnen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tiomm - tråkigt att din Alvepora verkar gå under. Kanske inte den optimala korallen för ett Nano.

Chum - hur länge har du haft den? Matar du den med något?

Henric - Kul med lite återkoppling hur det gick med Ländströms fraggar. Synd att den inte överlevde. Kul om någon har en fragg som överlevde.

Är det någon som håller en röd Gonipora där ute som kan dela med sig av lite erfarenhet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Inden jeg opgraderede havde min levet i 2 år ca. Den "lever" stadig men flyttet var for meget for den.

Jeg plejede at fodre den med "ReefPearls"og så kørte jeg ZEOvit. En ting jeg observerede var at min var ret følsom over belysningen, lagom meget ville den have for at være fuldt udsplet, ligeledes med cirkulation.

Min ser ud som Mikaels i #7 og da det ikke er den første jeg har haft ved jeg vel hvad der er på gång. De andre jeg har haft har overlevet ca 1 år, så jeg er skuffet over at dene ikke overlevede mere, nu den har klaret 2 år i min gamle tank.

Denne artikkel fik mig og får mig vel til at teste igen.

http://www.advancedaquarist.com/2005/10/aafeature2

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Jakob,

i min första burk(80 x 80 x 50) så hade jag framgång med vanlig brun Goniopora, men det var nog mer tur än skicklighet så de är nog inte omöjliga.

I dagens mått mätt så var det nog dålig cirkulation och vattenkvallite, men mycket lyse MH(250W) för växthus(gult 7000k) toppat med Philps blåa rör.

Men det kanske är så man vill ha det om man lever på grunda stränder eller i laguner som är min uppfattning om att Goniopora gör.

Efter ett tag så började det växa små avläggare i kanterna som sen släppt när de fick så stort skal att de kunde klara sig själva, så det blev små minikolonier runt moderkolonien. Man kan ju fundera på vad det var som triggade Gonioporan att föröka sig, det skulle ju kunna vara både en framgång och ett bakslag. Förökade den sig för att den var döende eller för att det var ett så bra klimat så att den ville sätta barn till världen kan man ju undra.

Hur sagan skulle sluta får vi aldrig veta, för det skulle komma en liten kille till världen och då blev det flytt och så startade kampen om tiden och jag förädlade en Östersjöbiotop istället. Men det vara i alla fall häftigt med de små avläggarna som som stod och sträckte sig i vattenströmmen med bara några få polyper runt modern.

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är detta en gonipora eller en Alvepora? Goniporan har väl 24 små tentakler och alveporan 12..

Det är i alla fall min rackare som jag haft i 3-4 år nu. No special treatment. Jag använder den som KH-mätare. Har KH droppat ser jag det på den...

post-2613-14468928292381_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om KH droppat ber till runt 7 och lägre slår den inte ut. Normalt har den helt "blommat" ut, när något är på gång sker det på typ 2 dagar.. Dag 1 delvis utslagen, dag 2 inte så mycket.. Jag kan glömma kolla min 8 liters KH balling dunk.. Så när den är slut är det så jag får reda på det :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Såg denna tråd nu. Hade ingen koll på att dom ska va så svåra att hålla vid liv. Köpte en för två månader sen och den är fortfarande stor och fint utslagen varje dag. Jag matar ganska mycke med cyclops på natten för att mina spser ska få nåt att äta när dom har tentaklerna ute. Vet inte om det hjälper denna. En bild på hur den ser utpost-6211-14468928300261_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min är bara några veckor iofs, men har sett likadan ut hela tiden. Drar ihop sig under natten och skjuter ut på dagen. Den fångar den mesta som fiskarna får, även om jag inte fattar alls hur den sedan förtär det då det inte finns ngn "mun" :-P

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

I denna artikeln står det att den inte skall ha för mycket ljus, jag ärvde två när jag köpte ett begagnat kar , och placerade dem som han hade gjort, övre 1/3 delen. En intresant sak var att när den fick ett skott som föll ner på botten flyttade det sig in i skuggan, kan eventuell också för att få mindre flöde. Efter en månads så var skellettet som en 5 krona.

Jag har två klovner som bor i min gröna det verkar inte störa den, men jag tror de tog livet av den rosa när de gned sig mot den.

vet man vad livstiden är i naturen ? De kanske inte lever mer än ett par år där heller?

Hur placerar ni era, ljus? Flöde?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I denna artikeln står det att den inte skall ha för mycket ljus, jag ärvde två när jag köpte ett begagnat kar , och placerade dem som han hade gjort, övre 1/3 delen. En intresant sak var att när den fick ett skott som föll ner på botten flyttade det sig in i skuggan, kan eventuell också för att få mindre flöde. Efter en månads så var skellettet som en 5 krona.

Jag har två klovner som bor i min gröna det verkar inte störa den, men jag tror de tog livet av den rosa när de gned sig mot den.

vet man vad livstiden är i naturen ? De kanske inte lever mer än ett par år där heller?

Hur placerar ni era, ljus? Flöde?

Är väl inga koraller som egentligen dör i naturen (om man inte räknar med extern påverkan) , antingen delar dem på sig eller så växer de över sig själva med nya lager med polyper

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa Ny...