Hultis Postat 1 maj 2007 Postat 1 maj 2007 jag klampar in lite diskret i ämnet om det går bra.. är detta nån speciellt utvecklad krigsförings metod för just hydnoporor? eller finns det andra liknande? för det är inte samma som acroporor använder sig av eller? Citera
Capote Postat 1 maj 2007 Författare Postat 1 maj 2007 Hydnopora är värre med långa tentakler som de skickar ut och täcker en angränsande korall med som en spindelväv, precis som Lasse beskriver. En mycket agressiv korall Citera
Lasse Postat 1 maj 2007 Postat 1 maj 2007 Hydnopora är värre med långa tentakler som de skickar ut och täcker en angränsande korall med som en spindelväv, precis som Lasse beskriver. En mycket agressiv korallExakt så såg det ut. Ja du varnade mig, men detta hade jag inte väntat mig av en korall som jag trodde var döende. Ja-ja, jag får säga som min chef alltid säger: Det är bättre att stå som en fullständig idiot med mössan i hand än att stå inför ett olösligt problem. Nu vet jag vad som händeHur räddade du din euphyllia? Bägge mina ser ok ut nu - ett rör är borta på den ena iofs men de andra rören ser bra ut. Den andra är av den andra typen - som ett musselskal och ca 2 % i ett veck är skadat (spindelväven är borta). MVH LassePS - Hydnoporan är vacker ändå..... Citera
Hultis Postat 1 maj 2007 Postat 1 maj 2007 oj jäklar.. inget dåligt nät heller.. tack för svaret! Citera
Capote Postat 1 maj 2007 Författare Postat 1 maj 2007 Exakt så såg det ut. Ja du varnade mig, men detta hade jag inte väntat mig av en korall som jag trodde var döende. Ja-ja, jag får säga som min chef alltid säger: Det är bättre att stå som en fullständig idiot med mössan i hand än att stå inför ett olösligt problem. Nu vet jag vad som händeHur räddade du din euphyllia? Bägge mina ser ok ut nu - ett rör är borta på den ena iofs men de andra rören ser bra ut. Den andra är av den andra typen - som ett musselskal och ca 2 % i ett veck är skadat (spindelväven är borta). MVH LassePS - Hydnoporan är vacker ändå.....Jag tog bort "spindelväven" och lät den vara.Men detta är väl ändå en Galaxea?Nä, det är en flakväxande hydnopora; Hydnophora pilosa, skiljer sig mycket i utseende från en Galaxea samt att sveptentaklerna inte funkar på samma sätt.Men båda är ju elaka mot sina grannar.Jämför http://www.meerwasser-lexikon.de/de/94/657/Hydnophora/pilosa.htmhttp://www.meerwasser-lexikon.de/index.php?name=Galaxea%20fascicularis&kategorie_id=94&tier_id=663&sprache=eng Citera
stigigemla Postat 1 maj 2007 Postat 1 maj 2007 Ja, på de bilderna går de ju inte att förväxla.Jag har Hydnopora rigida hemma. Den är snäll och helt annorlunda i det yttre växtsättet. Citera
Sillen Postat 2 maj 2007 Postat 2 maj 2007 Så det är bara vissa Hydnopora som gör dessa "nät"? Citera
Capote Postat 2 maj 2007 Författare Postat 2 maj 2007 Tror det, jag har samma erfarenhet som Stig avseende rigida i alla fall. Citera
Lasse Postat 3 maj 2007 Postat 3 maj 2007 Vill bara medela att jag gjorde på samma sätt som du Capote och båda euphylierna har överlevt och verkar klara sig.MVH Lasse Citera
Lasse Postat 4 maj 2007 Postat 4 maj 2007 HärligtOch jag har kvar skönheten, eller var det odjuret? De två fragmenten är dock placerade så att de inte kommer i kontakt med några andra!MVH Lasse Citera
Capote Postat 19 maj 2007 Författare Postat 19 maj 2007 Lite nya bilder från 19:e majBurken från kortsidan och Diverse Olivaceus, Auromarginatus och XanthurumVeliferium, Chromis som konverterat till hanne och delar av stimmetOxycirrhites typus och en svart Occelaris i anemonkorall<b><big><big><big></big></big></big></b>Closeup Euphyllia, tricolor och hammerTricolor, grön acro och favitesPoccliopora, rörmaskar överallt och gonioporaEchinopora?? Violett acro och en grön variantHysterix, Florida Citera
Vargklo Postat 20 maj 2007 Postat 20 maj 2007 Härligt att se! Det vore mycket kul att komma förbi en vacker dag och se skönheten! Citera
Sillen Postat 20 maj 2007 Postat 20 maj 2007 Lite bilder!!!!Men vad vackert! Jag gillar att du har lyckats få en harmoni mellan dina koraller som sitter mycket tätt. Har du inga problem med att de bränner varandra?Har du bara mjukisar och SPS? Om det är så är det för att LPS bränner de andra?Jag har i dag, tack vara dig hittat en korall som jag ska läsa mer om (har inte hunnit ännu) och det är Tricolor. Jag tycker den var vacker. Kan du inte ta en helbild på den. Har du några tips om skötsel, svår/lätt? Är rätt sugen på att skaffa en någon gång! Citera
Sunny Postat 20 maj 2007 Postat 20 maj 2007 Capote det är ett läskigt fint och välmående akvarium, snygga bilder tar du också. nåra råkade visst hamna som skrivbords underlägg... (hoppas du inte har något emot ) Har du bara mjukisar och SPS? Om det är så är det för att LPS bränner de andra?quote]Jonas det finns ju en stor mängd LPSer på bilden såväl som SPS o nåra Mjukisar Citera
Capote Postat 20 maj 2007 Författare Postat 20 maj 2007 Du har ett väldigt vackert akvariumMVHMagnusTackarHärligt att se! Det vore mycket kul att komma förbi en vacker dag och se skönheten!TAck, PM'a vid tilfälleLite bilder!!!!Men vad vackert! Jag gillar att du har lyckats få en harmoni mellan dina koraller som sitter mycket tätt. Har du inga problem med att de bränner varandra?Har du bara mjukisar och SPS? Om det är så är det för att LPS bränner de andra?Jag har i dag, tack vara dig hittat en korall som jag ska läsa mer om (har inte hunnit ännu) och det är Tricolor. Jag tycker den var vacker. Kan du inte ta en helbild på den. Har du några tips om skötsel, svår/lätt? Är rätt sugen på att skaffa en någon gång!Tack, tricolor är en Acropora och sköts som en sådan. Växer lite saktare än en del andra acros.. Finns även hos Norberg och Ländström (tror jag). Tror det är samma moderkoloni, vem som hade sin först vet jag inte men det var inte jag.En del bränner varandra och en del växer ihop. Jag låter naturen ha sin gång kring detta.Jag har en mjukis en sinularia som är växt rätt mycket och slåss om utrymmet med sina stengrannar. (framtida korallsand som Jaken skulle ha sagt)Capote det är ett läskigt fint och välmående akvarium, snygga bilder tar du också. nåra råkade visst hamna som skrivbords underlägg... (hoppas du inte har något emot ) Tack, det är bara trevligt om de hamnar i din PC. Citera
Sillen Postat 20 maj 2007 Postat 20 maj 2007 Tackar för svaret! Nu hoppas jag bara att du lägger ut en bild på korallen också! Citera
adddo Postat 20 maj 2007 Postat 20 maj 2007 Kommer inte på nåt vettigt o skriva men ville återigen säga att ditt kar e ruskigt snyggt. Verkligen. Citera
Capote Postat 20 maj 2007 Författare Postat 20 maj 2007 Kommer inte på nåt vettigt o skriva men ville återigen säga att ditt kar e ruskigt snyggt. Verkligen.Jättefina bilder..Tack ska ni ha. Sitter här och lugnar ned mig lite efter att ha stått några timmar med burken. Pratat en del med mig själv också . Det började med att en Acropora trillade ned. När jag skulle sätta tillbaka den så rasade de runt omkring. Vet i f-n hur det satt så det fick bli att börja om. Så nu ser aquascapingen lite annorlunda ut runt mina acroporor närmast ytan. Det blev en del ofrivilligt fraggande också när kolonierna föll till botten och grenar gick av. Har satt fast dem också får hoppas de överlever. Kanske blir bra så småningom. (när man lugnat ner sig lite...) Citera
Karoline Postat 20 maj 2007 Postat 20 maj 2007 Nej vad jobbigt!Tror att det kommer bli lika fint nu som innan MvhAnders & Karro Citera
Lasse Postat 21 maj 2007 Postat 21 maj 2007 Tack ska ni ha. Sitter här och lugnar ned mig lite efter att ha stått några timmar med burken. Pratat en del med mig själv också . Det började med att en Acropora trillade ned. När jag skulle sätta tillbaka den så rasade de runt omkring. Vet i f-n hur det satt så det fick bli att börja om. Så nu ser aquascapingen lite annorlunda ut runt mina acroporor närmast ytan. Det blev en del ofrivilligt fraggande också när kolonierna föll till botten och grenar gick av. Har satt fast dem också får hoppas de överlever. Kanske blir bra så småningom. (när man lugnat ner sig lite...)Trodde bara sådana olyckor hände i mina trånga kar.... men jag förstår känslan - vad f-n skulle jag dit och pilla för.MVH Lasse Citera
aerie Postat 21 maj 2007 Postat 21 maj 2007 Känns lite som att man skulle börja med plugg-metoden och sticka in alla i hål... själv så är det mina j-vla sniglar som puttar ner lite då och då, speciellt oroligt när man är borta över en helg. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.