danne031 Postat 31 januari 2019 Dela Postat 31 januari 2019 Min förhoppning är att detta kan bli en databas i miniatyr över kvalitén på streamers såhär i kinamarknadens tidevarv. Historiskt använde jag under 6 år samma 2 hydor koralia streamers av olika storlek, jag har ett svagt minne av att en som var begagnad från början byttes ut. Jebao RW-8 köpte jag för 18 månader sedan 2 stycken, en dog efter 14 månader och en dog nu i veckan. Vad sitter folk på för erfarenheter genom åren? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
nike83 Postat 31 januari 2019 Dela Postat 31 januari 2019 mina 2 Tunze 6095 köpets 2011. Den ena gick sönder runt 2017. Den andra snurrar fortfarande, men jag har fått byta nätagg 2018. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
turboadde Postat 1 februari 2019 Dela Postat 1 februari 2019 Har inga tider på mina och har haft ganska många streamers under min tid som saltnörd. Kinapumpar typ rw funkar typ ett år och sen går dom ett tag till med meckande och konstgjord andning. Har haft många tunze pumpar. Vissa har sålts med kar och vissa har uppgraderats. Det ända som gått sönder på dom är 2st nätagg av kanske 10-15 pumpar sen 2006 tror jag. Kör nu vortech mp40qd och dom verkar fina i kvalite med förutom lite lagerljud. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
danne031 Postat 2 februari 2019 Författare Dela Postat 2 februari 2019 Nog är vi fler än 3 som använder streamers i våra kar, hit med erfarenheter nu Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lasse Postat 2 februari 2019 Dela Postat 2 februari 2019 RW8 i mitt 31 månader gamla akvarium. Båda bytta efter ca 18 månader. Går på extrem kort vågtid - 0,7 på - 0,7 av via deras WiFi kontroller. Det verkar som de nya QP är bättre men de har annan teknik så WiFi till RW8 går ej. Har kvar RW8 men har 2 nya i reserv. Hade tidigare Tunze men deras nätaggregat höll inte tyckte jag. MVH Lasse Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Slanten Postat 2 februari 2019 Dela Postat 2 februari 2019 Två stycken Jebao RW-15 har snurrat i drygt tre och ett halvt år. Visserligen med nedsatt spänning. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Lasse Postat 2 februari 2019 Dela Postat 2 februari 2019 Jag kör mina väldigt hårt och det blir många start och stopp på dessa 18 månader. MVH Lasse Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Christian J Postat 2 februari 2019 Dela Postat 2 februari 2019 Jag har kört två Tunze 6055 i över fyra år hittills (tidigare bara 50% av tiden för att byta strömriktning). Har bytt impellrar en gång eftersom de började låta lite. Ena pumpens fäste har nyligen börjat glappa med risk för att lossna. Mina 30 år gamla luftkylda Turbellepumpar funkar fortfarande efter att ha legat i förrådet i 20 år, även om de nog skulle behöva nya lager. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
danne031 Postat 9 februari 2019 Författare Dela Postat 9 februari 2019 Flera erfarenheter efterlyses. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Christian J Postat 9 februari 2019 Dela Postat 9 februari 2019 https://www.reef2reef.com/threads/tunze-9004-dc-vs-non-dc.294453/#post-3594877 "our engineering target is a 5 year life for a DC pump and a 10 year life for an AC pump. With good care an AC pump can last nearly indefinitely with just impeller replacements as they wear, they lack any electronics. In DC pumps, the electronics wear out" Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
mikoto Postat 9 februari 2019 Dela Postat 9 februari 2019 Jag köpte två Jebao WP-25 under 2013. Bägge är nu döda, skrev inte upp datumet när de dog men det var nog 2017. Jag köpte två Tunze 6015 år 2013, de går fortfarande. Jag har lite mindre säkra uppgifter med. Jag har två till Tunze 6015 som jag inte hittar när jag köpte men de snurrar än de med. Jag köpte även en Hydor coralia nano 1600 år 2011 som har dött, minns inte när, kanske 2017. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Christian J Postat 10 februari 2019 Dela Postat 10 februari 2019 Är pumparna söm "dött" DC-pumpar? Om inte, vad är det som gått sönder på dem? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
mikoto Postat 10 februari 2019 Dela Postat 10 februari 2019 Mina som dött är DC pumpar, utom hydor coralian. Det är en AC pump, den dog helt. Något i blocket gav sig, den drar ingen effekt när jag testar den med en elmätare. Kan vara ett sladdbrott eller liknande, men jag fick inget liv alls i den. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
danne031 Postat 10 februari 2019 Författare Dela Postat 10 februari 2019 1 timme sedan, Christian J sa: Är pumparna söm "dött" DC-pumpar? Om inte, vad är det som gått sönder på dem? För mig och samtliga(?) andra jebao har det varit DC pumpar, de bara slutar snurra helt enkelt. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
mikoto Postat 10 februari 2019 Dela Postat 10 februari 2019 Ja, så som jag förstår det så är det styrelektronik inne i blocket som ger med sig(kondensatorer kanske? De mår nog inte jättebra att sitta i den typen av miljö med värme och ingen ventilation). Då allt är inkapslat så går det inte reparera eller byta det utan det blir bara skrot. Många DC pumpar verkar lida av detta. De flesta AC pumpar är väl i princip bara en stor lindning så där är det inget direkt som kan gå sönder utom yttre åverkan som om man får in grus som sliter sönder huset där impellern sitter eller om man drar i sladden så pass mycket att det blir ett brott i den. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Slanten Postat 10 februari 2019 Dela Postat 10 februari 2019 Finns det styrbara AC-streamers? Jag glömde nämna att jag haft några Hydor Koralia. En gav upp efter några år. De andra låter mer och mer. Rengöring hjälper inte. Inga bra pumpar, trots att det är AC. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Christian J Postat 10 februari 2019 Dela Postat 10 februari 2019 1 hour ago, Slanten said: Finns det styrbara AC-streamers? Jag tror det teoretiskt går styra dem, men isf genom att variera frekvensen (istället för spänningen, som på DC-pumpar). Växelströmsfrekvensen i Europa är på 50Hz, och att tillverka en styrenhet som varierar denna är kanske inte kostnadseffektivt? Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
danne031 Postat 11 februari 2019 Författare Dela Postat 11 februari 2019 Ja, Rossmont är styrbara AC, tror de är italienska. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Christian J Postat 12 februari 2019 Dela Postat 12 februari 2019 Även de gamla luftkylda Turbellerna gick väl att styra med Tunze Powertimer, trots att de drevs med växelström. Hittade en bild här: http://www.aquarist-classifieds.co.uk/php/detail59_277506.php Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
stigigemla Postat 12 februari 2019 Dela Postat 12 februari 2019 De gamla luftkylda Turbellepumparna går att hastighetsreglera med en 230 volt dimmer. Den måste bara klara motordrift. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
kaptenen Postat 12 februari 2019 Dela Postat 12 februari 2019 On 2019-02-11 at 09:06, danne031 sa: Ja, Rossmont är styrbara AC, tror de är italienska. Jag har två Rossmont mover M3400 som jag styr via deras "wavemaker". Rullar på bra efter snart ett år. Haft mest olika tunze streamers som fungerat i flera år. Har kvar en 6015 från 2012 ish som funkar fortfarande. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rameau Postat 13 februari 2019 Dela Postat 13 februari 2019 Jag kör även jag med styrbara Rossmount som tuffar på bra sen 14 mån, men jag har även en Jebao Rw-4 som kört pulse mode sedan 2014, aldrig haft problem med den. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
danne031 Postat 13 februari 2019 Författare Dela Postat 13 februari 2019 Hur tycker ni ljudnivån är på Rossmont? Den enda pump jag haft som varit tyst är rw-8, dock endast med wifi kontrollen. Med sina standardkontroller låter ju alla jebao som fasen.. RW-8, SW-25 och någon ny "quiet pump" QP-9 (tror jag) har alla fått flytta ner i källaren. Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Christian J Postat 17 februari 2019 Dela Postat 17 februari 2019 (ändrat) När man talar om trollen, nu slutade min Tunze 6020 (med AC-motor) som jag haft i nästan fyra år (men inte använt hela tiden) plötsligt att fungera utan synbar anledning. Ändrat 17 februari 2019 av Christian J Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rameau Postat 17 februari 2019 Dela Postat 17 februari 2019 (ändrat) On 2019-02-13 at 19:22, danne031 sa: Hur tycker ni ljudnivån är på Rossmont? Den enda pump jag haft som varit tyst är rw-8, dock endast med wifi kontrollen. Med sina standardkontroller låter ju alla jebao som fasen.. RW-8, SW-25 och någon ny "quiet pump" QP-9 (tror jag) har alla fått flytta ner i källaren. skulle säga att de är tysta, men ett tips är att inte snåla och köpa större än du behöver. kör du de på max med mycket start och stop så låter de en del. De skiljer inte i storlek fysiskt, bara flödet och prislappen som är större. Lite krångliga att installera men grymt bra app när man får det att funka ,förutsatt att man köper styrenheten men ja jag skulle rekommendera dessa eller vad säger du @kaptenen? Ändrat 17 februari 2019 av Rameau Citera Länka till kommentar Dela på andra sidor Fler delningsalternativ...
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.