Vargklo Postat 9 september 2006 Postat 9 september 2006 Idag har jag äntligen fått tag på det mystiska monster jag haft i mitt akvarium en längre tid. Jag har under ganska många månader sett hur den ena mjukkorallen efter den andra spårlöst försvunnit. Mitt bestånd av knappolyper och skivanemoner har också gradvis decimerats. Efter att ha vakat i natt såg jag monstret med ficklampan - en jättemask. Men det var först efter att jag plockat ur min LS som jag fick tag på den - och vilken jätte det var - 1 meter lång och 2 cm bred! Ändå hade den lyckats gömma hela sin kropp inuti en LS som inte var större än 25 x 20 x 15 cm.Se på bilderna och förfasa er!Jag mottager tacksamt tips om vad det kan vara för art.Min LS har jag för övrigt haft i 1,5 år i mitt kar, och innan dess var den i en annan akvarists kar, så det kan vara länge sedan som stenen importerades. Citera
Jaken Postat 9 september 2006 Postat 9 september 2006 Häftigt Calle. jag kommer hem till dig och dricker Tiquila. Citera
Jurgonh Postat 9 september 2006 Postat 9 september 2006 Fy vad äckligt.. detta är min fasa att jag skall hitta något sådant i min levande sten... jag hatar insekter och maskar och allt sånt äckligt.. kommer måste ringa någon för att avlägsna eventeualla framtida attacker av sådana här monster Citera
Ahab Postat 9 september 2006 Postat 9 september 2006 Riktigt läbbig!Ps. Dags att klippa naglarna Vargklo Citera
oveb Postat 9 september 2006 Postat 9 september 2006 Den var seriöst läbbig !! Hur länge tog det innan du insåg att någon fuling svullade i sig korallerna ?? Har en känsla av att många hade jagat felet i vattenvärdena ! Citera
Klubbsson Postat 9 september 2006 Postat 9 september 2006 Den där ser ut att kunna hålla svärmor på behörigt avstånd! Vad har du gjort med den nu? Har du döpt den till något? har du lärt den några trix Citera
DaTrucka Postat 9 september 2006 Postat 9 september 2006 Hoppla...Den e ju nästan värd att mumifieras å häng upp på väggen. Citera
Saxmark Postat 9 september 2006 Postat 9 september 2006 Coolt.. Du har väl inte tagit död på den ?.. Hade ju vart så hårt att ha en sån rackare i en dsb.. Rör med handen och den drar ner dig, äter upp dig och de sista frugan här är en rap.. .. Den klår ju tillochmed polarns ormsjösjärna i mardrömsfaktor.. Citera
jens karlskrona Postat 9 september 2006 Postat 9 september 2006 [quote=Ahab;Ps. Dags att klippa naglarna Vargklo Ha ha ha.... Äcklig worm, fasar oxå för att en sån ska dyka upp huga...!! Citera
Vargklo Postat 9 september 2006 Författare Postat 9 september 2006 Den var seriöst läbbig !! Hur länge tog det innan du insåg att någon fuling svullade i sig korallerna ?? Tja, tills nyligen trodde jag att jag hade något mystiskt med med vattenvärdena. Men lite förundrad var jag allt ändå, för några av mina småfraggar som inte var fastlimmade försvann helt plötsligt från stället jag lagt dem i sanden på. Sedan när mina kolonier av knappolyper och skivanemoner decimerades mycket kraftigt och bara på specifika ställen, så anade jag något annat.När jag tog isär mitt berg av LS kunde jag ganska enkelt lokalisera vilken sten som masken gömde sig i, då skeletten från alla mina försvunna fraggar låg staplade i en prydlig hög vid ett ingångshål i stenen...... och nej, min fru ska få behålla sina långa naglar Citera
hbmannen Postat 9 september 2006 Postat 9 september 2006 den marren måste du ju behålla.. fixa till nanot åt den.. annars vill ja ha den..den å min mantis skulle kunna bli ett fint par Citera
Vargklo Postat 9 september 2006 Författare Postat 9 september 2006 den marren måste du ju behålla.. fixa till nanot åt den.. annars vill ja ha den..den å min mantis skulle kunna bli ett fint par Den som kommer förbi och hämtar den kan få den! Citera
Sillen Postat 9 september 2006 Postat 9 september 2006 Vilken best! Har du tänkt på att du har haft dina händer nere i samma kar som den levt? Citera
Draedon Postat 9 september 2006 Postat 9 september 2006 jag får rysningar när min mithrax kommer för nära... skulle nog få en blöt fläck i byxorna om jag hittade en sån där i min burk Citera
SkogsflickaN Postat 9 september 2006 Postat 9 september 2006 Fy, vilken läskig sak... hoppas jag slipper sådana där i karet, jag tänker ju iaf inte röra den i så fall.. *rys*.. Hur ska jag nu kunna sova i natt, kommer ju drömma mardrömmar... blääää Citera
greger Postat 9 september 2006 Postat 9 september 2006 Tja, golf kanske är en alternativ hobby trots allt Citera
Laggeman Postat 9 september 2006 Postat 9 september 2006 Snygg! Och där fick jag svaret på min fråga: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=12679 Citera
greger Postat 9 september 2006 Postat 9 september 2006 Jag tror förresten att såna där kallas för marine millipeds Citera
Drullputt Postat 9 september 2006 Postat 9 september 2006 Likadan som snubben som har oregonreef.com ?http://www.oregonreef.com/sub_worm.htm Citera
Dez3d Postat 10 september 2006 Postat 10 september 2006 Calle, jag tror din är större än den på som en kille hittade i sin standpipe på ReefCentral, så du kan ha en rekordmask. Kan du inte konservera den i formalin och ha i en burk som kuriosa på saltträffarna Citera
JMAONE Postat 10 september 2006 Postat 10 september 2006 Nu vet vi var du har varit... nere i källaren och rivet ner hela revet vilket är tråkigt, men kul att du fick tag i den där rackarns marodören! Citera
BroderIsak Postat 10 september 2006 Postat 10 september 2006 Annars får du ta en flaska med ren sprit och lägg den där och spar den.Kan säga att mannen med det kända burken www.orgeonreef.com har haft samma problem. Citera
Andreas K Postat 10 september 2006 Postat 10 september 2006 Betendet med fraggsamling känner jag igen från min burk. Jag har en liten mask som rycker i allt som den får tag i dvs. snäckskal, småfraggar osv. https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=8053MVH/Andreas Citera
Illustratören Postat 10 september 2006 Postat 10 september 2006 Vidrig sak! Såg på en amerikansk hemsida en kille som byggt en sådan där jättetank och han hade fått en liknande med i ett lass levande sten. Den var ennu längre men ungefär lika tjock. Fanns några bilder när den låg ute på golvet i hans garage och den var nog över 2m. Hoppas man slipper sådana när man startar upp sitt salt projekt. Citera
JMAONE Postat 10 september 2006 Postat 10 september 2006 En sak att tänka på när man vill ympa in lite ny LS... Man bör nog även ha stenen i ett karrantänkar och under stor uppsikt innan man introducerar den i huvudkaret. Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.