Wiking Postat 24 december 2012 Författare Postat 24 december 2012 Hej Fredrik! Det är en scopas jag har. 2,5 cm liten när jag köpte den, första året dubblade den längden, sedan har han nog bara växt någon cm de senaste 5 åren. Citera
freddi36 Postat 26 december 2012 Postat 26 december 2012 Ja okej Är den så mörk som på bilden? Därför jag tänkte på rostratum Väldigt fin iallafall! Citera
Wiking Postat 26 december 2012 Författare Postat 26 december 2012 Ja okej Är den så mörk som på bilden? Därför jag tänkte på rostratum Väldigt fin iallafall!Nej riktigt så mörk är han inte. Längst ute i hörnet där så har jag inte så mycket belysning så det är det som gör det. Har faktiskt funderat på om jag skulle komplettera mitt kar med en LED 50W eller 100W ute i den ändan, man kan inte hitta några svenska akvariebutiker som har sådana. Skulle vara perfekt med en vitare 10000K eller något liknande i det hörnet som slår in mot revväggen. Citera
freddi36 Postat 26 december 2012 Postat 26 december 2012 Men du har en razor nu? Är det en 20000K med tanke på det "lila" ljuset? Du kan ju bygga en egen liten ramp med ett 50W chip Citera
Wiking Postat 26 december 2012 Författare Postat 26 december 2012 Det är en Razor 16000K. Korallerna har aldrig växt så snabbt som du gör efter att jag hängde upp den, men en extra spot ute i hörnet som slår in på väggen skulle inte skada, väggen skuggar ordentligt. Nej bygga själv är jag inte alls intresserad av. Citera
loopmannen Postat 30 december 2012 Postat 30 december 2012 Jag går lite och funderar på om jag skulle satsa på två st Razor 160w 16000k. Är du nöjd med din? Hur är ljuset känns det levande eller får du "döda" punkter i akvariet? Skulle behöva se rampen irl men inga lokala handlare har den. Antar att man får ta en tur till huvudstan o kika lite ngn dag. Citera
Wiking Postat 30 december 2012 Författare Postat 30 december 2012 Ja jag är väldigt nöjd med min. Det växer bättre än någonsin i mitt kar och ändå hade jag två rör och en 250W MH innan. Är dock inne på att skaffa någon mer LED, jag skulle vilja ha min stora revvägg belyst snett framifrån. Har du kollat med någon svensk handlare om du får ta hem en eller två till påseende? Citera
loopmannen Postat 30 december 2012 Postat 30 december 2012 Bra idé Wiking, det har jag inte gjort. Jag bor nästgårds med PWSS och känner dem väl men vet inte om de får köpa hem de ramperna. Men det är vell inte svårare än att man slår en signal till någon av de andra och frågar, man kan ju inte få mer än ett nej. Man vill ju gärna se vad ljuset gör med akvariet så sitter jag ju inte i sjön har en bra ramp med två nya mh och fyra nya lysrör och är relativt nöjd men möjligheten att kunna ställa in LED belysningen så man får det som man vill ha det lockar.Ja jag är väldigt nöjd med min. Det växer bättre än någonsin i mitt kar och ändå hade jag två rör och en 250W MH innan. Är dock inne på att skaffa någon mer LED, jag skulle vilja ha min stora revvägg belyst snett framifrån. Har du kollat med någon svensk handlare om du får ta hem en eller två till påseende? Citera
greger Postat 30 december 2012 Postat 30 december 2012 Det är inga problem för en handlare att beställa dessa från oss på Triton - däremot är det större efterfrågan än tillgång för närvarande, m a o - just nu är det en viss leveranstid, men vi hoppas på nästa leverans från MaxSpect under mitten/. senare delen av januari./Leffe - Tritonakvarium Citera
Maglofster Postat 31 december 2012 Postat 31 december 2012 Wiking, kör du fortfarande med den vsv häxbrygden? Isf hur är receptet? Citera
Wiking Postat 31 december 2012 Författare Postat 31 december 2012 Wiking, kör du fortfarande med den vsv häxbrygden? Isf hur är receptet?Ja jag kör fortfarande med den, men senast jag blandade till så skippade jag sockret.- 1/2 liters petflask- 4 dl Vodka- 1 dl ättiksprit, 12%- 5 kaffeskedar strösockerMin underhållsdos är 5-6 ml per dag. Jag har aldrig vågat trycka i så mycket att jag nollat nitraten. Citera
Kjelle Postat 6 januari 2013 Postat 6 januari 2013 Använder du Tropic Marin Pro?Hälsningar Kjelle Citera
Wiking Postat 6 januari 2013 Författare Postat 6 januari 2013 Nej men jag har använt. Tidigare gick jag alltid runt på 2-3 olika sorter och bytte varje vecka men sedan kanske 2-3 år tillbaka använder jag Ocean Akvarium's Revsalt. Jag byter ju mycket vatten som du vet;) Senast köpte jag nog 70 kg tror jag. Årets första vattenbyte var igår! Citera
Kjelle Postat 6 januari 2013 Postat 6 januari 2013 Nej men jag har använt. Tidigare gick jag alltid runt på 2-3 olika sorter och bytte varje vecka men sedan kanske 2-3 år tillbaka använder jag Ocean Akvarium's Revsalt. Jag byter ju mycket vatten som du vet;) Senast köpte jag nog 70 kg tror jag. Årets första vattenbyte var igår!Ok, det var så att jag kollade lite i Aqua calculator då jag vill ha ett salt som ligger så nära idealvärdet som möjligt. Har själv kört från och till med Tropic Marin Pro men inte just nu. Aqua calculator har ju kalcium, magnesium och kH värden angivna för de olika salterna. När jag kollar efter samma uppgifter för Tropic Marin Pro på webben får jag inte alls samma svar som i Aqua calculator som jag litat på.Hälsningar Kjelle Citera
Wiking Postat 20 januari 2013 Författare Postat 20 januari 2013 Någon som kan ge mig det vetenskapligt namnet på dessa två? Citera
Sune Postat 20 januari 2013 Postat 20 januari 2013 Ingen aning om vad dom heter men det är väl någon flakväxande montipora? Grymt fina färger på bägge!!! Var har du fått tag på dom? // Danne Citera
Wiking Postat 20 januari 2013 Författare Postat 20 januari 2013 Ja någon slags flakväxande montipora måste det vara, vore kul att veta namnen. Minns inte varifrån dessa kommer tyvärr. Citera
DaTrucka Postat 20 januari 2013 Postat 20 januari 2013 Ja någon slags flakväxande montipora måste det vara, vore kul att veta namnen. Minns inte varifrån dessa kommer tyvärr.Eftersom du inte var dom kommer från så kan du ge dom till mig när jag fått igång mitt kar. Jag lovar att komma ihåg att dom är från dig. Läckra var dom iaf.//Marko 'DaTrucka' (via mobil). Citera
Wiking Postat 20 januari 2013 Författare Postat 20 januari 2013 Jag har redan lovat Mikoto att han skall få av mig nästa gång jag skördar igen, och minns jag rätt så lovade jag detta för långt över en månad sedan:smiley9: Nåväl, de växer väl ut igen och då kan du passa på att ta några flak när du ändå är här med din tankbil och nyblandat saltvatten;) Citera
mikoto Postat 20 januari 2013 Postat 20 januari 2013 Haha, men jag är så seg så jag kan vänta lite till. Jag vågar nog inte äventyra mer koraller än jag måste fram tills mitt kar är helt klart, jag ska bygga upp halva revet som är kvar med. Det gör jag nog i Februari så håll inte undan från Marko för min del :-) Citera
DaTrucka Postat 20 januari 2013 Postat 20 januari 2013 Jag har redan lovat Mikoto att han skall få av mig nästa gång jag skördar igen, och minns jag rätt så lovade jag detta för långt över en månad sedan:smiley9: Nåväl, de växer väl ut igen och då kan du passa på att ta några flak när du ändå är här med din tankbil och nyblandat saltvatten;)Absolut. Jag har några kubik orange glykol på just nu, det kan ju ge en lite skön färgeffekt i karet, framförallt i actinic då soppan är lite smått självlysande.//Marko 'DaTrucka' (via mobil). Citera
Wiking Postat 11 februari 2013 Författare Postat 11 februari 2013 Det är helt otroligt vilken tillväxt jag fått på mina koraller sedan jag gick över till LED. Jag stängde varken av pumparna, använde stativ eller la någon tid på vitbalans eller annan redigering, så vänligen ha överseende med kvalitén på bilderna. Citera
LN21 Postat 11 februari 2013 Postat 11 februari 2013 Riktigt snyggt Viking, kul med sådan tillväxt. Snyggt akvarium Citera
Rekommenderade inlägg
Gå med i konversationen
Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.