Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Övrig teknik

1. Started by niki68,

Finns någon som kan rek. en mycket bra märke på UV ? Har testat bara De Bary förut . De har en modell upp till 5000 liter . http://www.sewatec.de/de-bary-an-55e-aqua-uv-entkeimer-up-to-5000l.html Skulle köpa den men passar inte till Europa Aqua UV 80 Watt 2 inch w/ Wiper UV Sterilizer http://www.marinedepot.com/Aqua_UV_Ultraviolet_Sterilizer_8_to_10_Watt_UV_Sterilizers-Aqua_Ultraviolet-AV2111-FIUVUUET-vi.html

• 8 svar
    • 2,9k visningar
  2. Started by Claes_A,

Jag behöver en doppvärmare till det nya akvariet men jag har ingen aning om vilka fabrikat som anses tillförlitliga. Vattenvolymen är på strax över 200 liter. 100 w eller 150 w? Fabrikat? När jag tänker efter så är det just doppvärmaren som är den tekniska pryl som oftast gått sönder för mig i saltsammanhang. Inte sällan har det efter några år slutat i ett sprakande och fräsande i sumpen. Någon gång har den låst i sig i ständigt påslaget läge.

• 10 svar
    • 2,6k visningar
  3. Started by Piggelin,

Om man skall ha en liten sump ca 60cm(L) x 60cm( x 40cm(H). Vilket glas skall man ha och vilken tjocklek? Inner väggar i sumpen är det samma?

• 3 svar
    • 679 visningar
  4. Started by MarinaS,

Hejhej! Vi var och köpte en ozonisator idag av märket Tmc aquarium och pappa har nu kopplat in den men jag är helt liv rädd att vi ska dö eller nått.. Det var egentligen min ide att köpa ozon och jag fick till och med övertala pappa om att köpa en men nu börjar jag tvivla lite då det känns så farligt. Men jag är som sagt skit rädd för min pappa tar saker och ting med chill än mig.. Men ozonisatorn kan man programmera från 25-250mg/hr och vi har den inställd så att det lyser 3 ledd lampor vilket är 5 mg per 100 liter om jag fattat det rätt.. Men hur luktar ozon och blir luften typ tjockare när man har den på eller inbillar jag mig bara? Och hur många timmar per dag tycker…

• 2 svar
    • 1,7k visningar
  5. Started by shelby67,

Kan man använda detta uv " Tmc Pro clear advantage uv55w" (som igentligen är till damm), till ett 600 liters saltkar?

6. Started by Arcticreef,

Någon som har testat den här? http://www.shop-meeresaquaristik.de/product_info.php?info=p8657_Aqua-Light-Mini-leven-controller-NEW-incl--Magnetholder--7-5-Vol.html

• 74 svar
    • 11,6k visningar
  7. Started by saltatrox,

Jag har en DD osmos och undrar hur man undviker att membrant torkar ur. Nu stänger jag bara av när jag är klar. Antar att det ligger vatten i halva membrant och då torkar det inte ur ? Hur gör ni? Hur bör man göra? Mvh Thomas

• 2 svar
    • 660 visningar
  8. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Hej, jag har nu kopplat bort sump och skummare för att limma lite i sumpen, jag hittar ingen fakta om torktid på silikontuben. Det jag undrar är hur länge jag bör vänta innan jag kopplar in sumpen som innehåller nylimmade delar, kanske kan ohärdat silikon påverka vattnet på något sätt?

• 14 svar
    • 29,9k visningar
  9. Started by JMAONE,

Total Dissolved Solids-TDS Monitor, $39 each You must have pure freshwater to have a successful reef aquarium. To check your freshwater and to know when to change your DI resin you must check your watre with a TDS monitor. Simply add your freshwater to a clean cup and drop in the monitor to get an instant reading, the goal is a reading of zero, any higher reading means you have too many nutrients in your water and likely will have problems with algae blooms. Någon som känner till denna och har någon kommentar= </FONT>

• 5 svar
    • 896 visningar
  10. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Hej är det en fördel att blanda avsaltat vatten med kranvatten när man gör vatten byte?

• 4 svar
    • 1,4k visningar
  11. Started by Dimorb,

Skall ha någonting som jag kan koppla mina papst fläktar till och tittade lite på clasohlson. Hittade några olika sorters transformatorer men hur skall jag veta vilken av dem man skall välja? De får ju inte vara för kraftfulla för då smälter ju fläktens motor. mvh Andre

12. Started by Piraterna,

Är ett ämne som verkligen går mig över huvudet, jag behöver en transformator som tar 600W induktivlast (vad sjutton det nu betyder). Någon som har några förslag?

• 1 svar
    • 612 visningar
  13. Started by watter,

Hejsan! Om man väljer att limma sitt kar med transparent silikon, innebär detta några problem jämfört med den svarta? Har bara ett svagt minne långt bak i huvet att om man har otur så kan kalkalger börja växa bakom den transperanta silikonen och orska läckage, stämmer detta? Tack på förhand mvh Emil

14. Started by Karl Einar,

Hej, jag har haft min hydrometer från Instant Ocean i några veckor nu, den har fungerat utan problem tidigare. Men nu är mätstickan inte längre "flytande", den är jätte trög och påverkas inte av att det kommer in vatten. Jag har försökt skaka den med vatten i men funkar ej. Man måste sticka in något och försöka dra upp den, men sitter fortfarande tajt. Varför sitter den så tajt och reagerar inte på när vatten kommer i? Har någon haft samma problem?

• Gilla
    • 6 svar
    • 866 visningar
  15. Started by saltmarcus,

hej, nyss när jag skulle titta salthalten så såg jag att min hydrometer låg på golvet helt trasig :( vad ska jag göra nu då??

16. Started by uffe2,

Nu är det nog minst fem-sex stycken timers som har pajat för mig ! Jag har inga stora indukitva laster, vilket vanligtvis gör att relän i timern går sönder, utan jag har bara några små pumpar (~30-40W), elventiler och 2x54 W T5 med elektrisk styrning. Tidigare så har timers pajat med lite olika fabrikat, men dom flesta har väl kommit ifrån ClasOhlsson. Men under den senaste tiden har tre stycken timer ifrån ClasOhlsson pajat. typ 2 st för 99:- Dessa billiga timers, är alltså dom dyraste, för dom håller ju inte. Det svåra med att välja timers är att man utifrån inte kan se vilken kvalitet man får. Jag skulle gärna betala mer om jag visste att jag fick bättre kvalitet.

17. Started by Blåbert,

Vad heter den här modellen med tre rör ned som ska vara grymt nivåstabil och tyst?

• 9 svar
    • 1,4k visningar
  18. Hej Jag testar med att bygga tritonsump och efter att ha gjort ett snabbt test, så låter en del när den går från refuge till skimmer section i mitten en del på grund av vattenfallet, Jag vill helst inte minska retur pump speed eftersom det är inte är vad tritonmetoden rekommenderar. Jag tänkte borra ett hål i glasskivan mellan refugen och skimmer och sätta ett bulkhead med gate valve så att vattnet rinner över till skimmer section via denna väg. Visst, jag kommer att komma upp med något skydd eller egg crate för att minska chaeto från att slippa till gate valve Överflödskam kommer att sitta på toppen av glasskivan ifall gate valve är blockerat Ja…

19. Guest Gäst
    Started by Guest Gäst,

Är det någon som har erfarenhet av Tropical Marines sandfilter ? Tacksam för lite informatin __________________ MVH Peter

• 0 svar
    • 848 visningar
  20. Started by Joru,

Köpte en - TropicMarin High Precision Hydrometer - http://www.drsfostersmith.com/product/prod_display.cfm?pcatid=7360&N=2004+113761 för ett tag sedan. Har sen tidigare en Selzle pocketline som mäter salthalt och temperatur. Fick som tips från en mycket bra saltbutik i närheten att denna Hydrometern var den allra bästa, och ville dubbelkolla min salthalt eftersom Selzle är den enda jag kört med sen uppstart. Då visar Hydrometern att salthalten i mitt kar är på 1.027. Den digitala Selzle mätaren står på 1.021 och är kalibrerad som den ska. Känns dock som att Hydrometern är mer att lita på. Är det någon som har erfarenhet om dessa två saltmätare? Är dom bra? Måste jag h…

• 6 svar
    • 1,3k visningar
  21. Started by wrang,

Hejsan jag har köpt mig en TropTronic Intervall pumpstyrning undrar om någon vet manualen eller nån länk till denna. Har kollat på deras sida men har ej hittat nån

• 3 svar
    • 1,1k visningar
  22. Started by Mr Harlequin,

Någon som har någon erfarenhet av detta Uvc? 55w eller 85w? Lätt att byta lampa, svår att få tag på utbytes lampa?

23. Har som sagt byggt ihop en sump, jag beställde en HOB överrinningsbox för att slippa borra, men de boxarna gör allt annat än vad de ska, det har svämmar över 3ggr på några dagar, så nu skiter jag i det och vill borra karet. tänkte använda denna tråden till att ställa lite frågor och få hjälp. Jag tänkte köpa ett nytt likadant akvarium från hornbach då de bara kostar 300kr ca. Detta är för att slippa utsätta fisk och koraller för så mycket stress. 1. jag vill borra karet i mitten av karet mot det bakre glaset. Hur nära kanten vågar man borra? 2. Jag vill ha överrinningsboxen svart, men frågan är om man ska göra den i glas eller plexi(har hört att plexi inte fäster så bra p…

• 11 svar
    • 3,1k visningar
  24. Started by Tobbz,

Har kört nopox ett tag nu och får inte ner nitratet, jag kör en så lite dos som 1 ml till 330 liter vatten och endå får jag en vit hinna på rutorna som folk säger att det beror på överdosering. Så nästa tanke är biopellets, ska man köpa sig en anpassad reaktor eller kan man köra det i ett vanligt vertex filter (universal filter) ? Vilken storlek och tillverkare tycker ni som är insatta i det hela att man ska använda sig av ?

25. Nu får det vara nog... Har kört BioPellets i 1,5 år nu, men det lirar inte. Får extremt mkt bakteriefilm på rutorna och pelletsen klumpar ihop sig gång på gång - trots att jag ökat från 500 l/h till 2000 l/h i flöde. Har även minskat från 3 dl till 1 dl pellets i min Deltec FR509 reaktor. Det är förbannat bökigt att klöa ur den ur den lilla sumpen varje gång man behöver röra om pelletsen eller fixa med ngt, så nu lägger jag ned detta. Har ngn liknande erfarenheter? Tänkte knöla ned mina påsar med aktivt kol & Zeolit där istället... (istället för att de bara ligger i sumpen), så reaktorn används till ngt iaf.

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.