Övrig teknik
3 023 ämnen i detta forum
-
Vad använder ni för underlag mellan plywood och akvariet? Söker på foam mat hos leverantörer men finner ingenting. Vad är riktigt namn/märke för å finna något?
-
Vet inte om detta är nått för SVG, men kan inte låta bli att visa lite av mitt senaste experiment, en undervattenskamera. Jag har kopplat ihop en vanlig webcam med en nätverkskabel, via en konverter. Allt är inhyst i en 50 mm PVC-rör, en unionkoppling med plexiglas, ändhatt med en kabelgenomföring. En LED-ficklampa i en olivburk står för ljuset. Allt sänks ner i havet med ett snöre, så det gungar lite. Har lite större planer för kameran, men det kommer senare En film på 7 meters djup med risk för sjösjuka finns nedan: 5nMvNC69x94
-
- 13 svar
- 2,3k visningar
-
-
Jag råkade hitta ett klipp på youtube om Marinepure biomedia filter. Blev lite nyfiken. Någon som testat det? Tror ni att det skulle fungera att ha ett block bak i skummarfacket på ett Red Sea Max 130? Eller blir det en dietriusfälla? Tack på förhand / Magnus
-
- 9 svar
- 2,9k visningar
-
-
Jag har startat ett akvarium för ca 3 veckor sedan. Har 2 små clowner och lite andra småkryp där i. Tänkte sakta utöka invånarna i karet. Jag så ett Unifilter 750 Uv till reapris så jag tänkte att de Uv-C ljuset duger utmärkt då det står 200-300 liter. Och mitt kar är en Juwel Vision på 260. Men om man gemför med de flesta andra UV ljus jag tittat på är storleken större. Så jag undrar nu, Kommer detta UV ljus duga för mitt kar? Är det någon som har erfarenhet av den? Jag kan tillägga att jag kommer ta bort filtret och lägga aktivt kol och fosfat remover i den lilla plastbehållaren.
-
- 8 svar
- 1,3k visningar
-
-
Smart ide http://www.elv.de/shopping/ArtikelDetail.asp?SessionId=00227982670523266017&Referenz=612%2D00&Gruppe=HT%2DHS%2DTH&Stufe=3 Haustechnik- Heizungssteuerung - Tremostate
-
- 0 svar
- 2,7k visningar
-
-
När jag skulle provköra min nyinköpta (begagnade) UV igår så fick jag en effektfull smäll och rökpelare från den elektroniska ballasten. Behöver alltså tips på vart jag hittar en dylik ersättare? Lokala elbutiken kunde inte hjälpa mig och jag hittar inget vettigt hos Elfa heller tyvärr. Det handlar om en för ett 39w rör. Kanske någon har en liggande från skrotad UV/lysrör hemma?? (Har ni en vanlig järnkärna inbyggd i låda så kan det ju åxå gå)
-
Hejsan, Jag har nyss uppdaterat mjukvaran till 5.14 och nu svarar inte belysningen på min programmering. Vad göra? MVH Johan
-
- 1 svar
- 910 visningar
-
-
Jag har nu ett Juwelakvarie på 240 liter. Jag vill uppgradera till 5 eller 600-liter. Jag har sökt runt efter akvarie med de liter antalet och som har bänk till . Jag gillar inte att Juwel akvariet har en stor list rätt över. Vill hitta något som inte är aluminium och har en rktig bänk under som inte kostar skjortan. Är det någon som har förslag? Jag bor i Göteborg, det skall gärna vara hemkörning. Tacksam för svar!!! Lottac
-
- 3 svar
- 733 visningar
-
-
Hej, För ca ett år sedan så kunde man uppgradera Profilux II plus till version 3 (ingen eX uppgradering). De skall ha slutat med denna uppgradering nu, jag såg dock en webshop som hade uppgraderingen i lager för någon vecka sedan. Problemet är att jag inte kommer ihåg vilken butik och Google är tydligen inte min vän heller. Jag har gått igenom internet-historiken på de flesta maskinerna här hemma utan att hitta rätt. Är det någon som vet var jag kan få tag i uppgraderingen?
-
- 2 svar
- 724 visningar
-
-
Finns det några tummregler för hur man dimensionerar rör till och från sump? Just nu har några givna parametrar: Utlopp från min overflowbox är 1" (ca 25mm). Angivet flöde 600gph -> ca 2200 l/h Längden på rören kommer bli ~5m varav ~3m är fallhöjd. Minst två 90 böjar och lite svaga kurvor. Kommer bygga med "flexibel" pvc. Så attans flexibel tycker jag inte den är .... Hur vet jag vad jag skall ha för dimensioner på rören? Om jag för tillfället ignorerar min overflowbox och dimensionerar för ett framtida borrat kar där jag själv kan välja dimensioner, vad behöver jag då?
-
- 21 svar
- 7k visningar
-
-
Nu tänkte jag äntligen dra igång mitt nitratfilter som stått här några månader och börjar bli otåligt. Jag har ett par frågetecken bara som någon kanske kan hjälpa mig med. Filtret är, enligt Deltec för akvarium på 400-600 liter och jag har inte mer än ~260 liter vatten i mitt system. Ska jag ta bort hälften av svavelkulorna eller ska jag köra med röret fullt? Är det värt en tusenlapp extra att köpa en doseringspump till filtret jämfört med en Eheim, tex 1046? /Christer T
-
- 0 svar
- 807 visningar
-
-
Jag funderar på om man skulle skaffa en UPS för de tillfällen då strömmen går, i sthlm så handlar det oftast inte om mer än ca 1 timme eller 2. Man skulle driva huvudcirkulationspump och returpump från sumpen med denna, kanske ett blårör oxå. Frågan är vilken nivå på UPS man skall lägga sig. Nån som vet hur man räknar ut hur länge X antal Watt går att driva på X antal VA, jag har tydligen glömt det där märker jag. __________________ zacke.sytes.net
-
jag undrar om det är någon som har en ups eller el-verk hemma utifall det blir strömavbrott ? själv så har jag en liten ups kopplad till en av mina pumpar . __________________ /Igge
-
Hej. Undrar om detta är något som användas av akvariefantaster. Kan ju hålla ingång pumpar och doppvärmare ett tag vid strömbortfall. Mvh Johnny
-
Spammar med ännu en tråd här :S Nån som kör UPS ibland tekniken till typ skummare och retur pump? Funderar på det själv, den lilla ska klara 4-12 minuter och då räknar dom med en dator och monitor, så borde vara rätt lång tid med ett par pumpar, verkar vara bra vid kort strömavbrott eller när proppen gått så man kan byta eller i mitt fall då trycka upp spaken i lugn och ro. Finns många varianter men här är en http://shop.datagubben.se/se/art/pow...-3st-uttag.php
-
- 19 svar
- 2,6k visningar
-
-
Fick en helt ny UPS idag som blivit över på jobbet. Tänkte ha den som backupp vid strömavbrott för att driva min Tunze nanostreamer på 7 w. Någon som kan räkna ut hur länge jag skulle kunna driva denna mha följande tabell? http://www.apc.com/products/runtime_for_extendedruntime.cfm?upsfamily=17 Jag har en BK350EI Funderar också på om det finns någon teknikkunnig på forumet som har någon idé om hur man skulle kunna bli meddelad om att det är strömavbrott hemma? Kanske via sms eller mail till mobilen.
-
Hej, Vad tycker ni är det viktigaste att koppla in via en UPS (batteribackup)? Kopplar man in allt så krävs det en rejäl om den ska räcka några längre stunder. mvh Magnus
-
-
- 5 svar
- 1,7k visningar
-
-
Vill ha något som klarar att driva en pump typ 12-24 timmar vid ett eventuellt strömavbrott. Då jag bor i lägenhet funkar inte dieselelverk. Kikade på komplett.se och hittade "ups" som jag förstår det som är till för att driva en dator vid ett eventuellt strömavbrott, så att man hinner spara. Jag är helt lost när det gäller el, så kan någon hjälpa mig med att räkna ut hur länge en ups på tex 600VA skulle klara att driva en tunze nanostream Energy consumption: 7 W Voltage / frequency: 230V/50Hz (115V/60Hz)? Hur funkar en ups som tex denna: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=331725 Slår den automatiskt över till batteriet när det blir strömavbrott?
-
- 4 svar
- 856 visningar
-
-
Är det någon som har något bra tips angående USB-mikroskop? Jag är sugen på att kolla lite närmare på en del kryp, alger och annat smått och gott... och även att kunna ta hyfsade bilder. Vad ska man välja? Mvh Hans
-
- 6 svar
- 1,4k visningar
-
-
Vad har ni för erfarenheter ni som kör utan yttre sump. Har förstått att det är en hel del som inte har sump utan endast kör med skummaren i karet
-
- 18 svar
- 4,8k visningar
-
-
Har detta m silikatfilter: Om jag ska beställa nya patroner är dessa så rätt tro ? : http://www.drakfisken.se/tillbehor-delar/kolfilter-picobello.html http://www.drakfisken.se/tillbehor-delar/partikelfilter-picobello.html http://www.drakfisken.se/filter/silikatfilter-small.html Det stora i mitten byter man inte eller ? Tack !
-
- 1 svar
- 706 visningar
-
-
Söker 80w uvc rör. Tycker originalrören är rätt dyra och tänker att det borde gå att köpa på annat håll. Är det någon som har köpt icke original?
-
Jag går i tankar om att skaffa nytt kar och till det skulle jag vilja ha en sump. Jag har suttit och funderat på hur den skulle vara uppbyggd. Jag har gjort en liten paint bild som visar undgefär hur jag tänkt. Tänkte kolla om ni som har bättre erfarenhet ser något konstig med konstruktionen, fel eller liknande. Tanken är att dt ska vara en 90x40x40cm stor sump. Den ska ha ett skummarfack där vattnet från ytavrinningen kommer ner, efter det tänkte jag att det skulle vara en bubbelfälla, sedan ett refugium. Efter refugiumet så kommer ett fack för returpumpen. Sist så ska även en osmostank få plats. Skummarfacket måste vara minst 25x25cm för att få plats med en vettig sku…
-
- 29 svar
- 5,7k visningar
-
-
jag har en sump som innehåller ett fack på ca. 40 liter för färskvatten och en del med måtten 830x325x400 utan fack och jag vill ha lite tips och ideér på utformning och fack, elelr ska jag köra utan? det ska vara en AC 1000V Skummare, uv-c, nitratfilter, och Fosfatfilter i sumpen. vinnande förslag belönas med en folköl .
-
- 0 svar
- 622 visningar
-
-
Hej! För ett tag sedan köpte jag Fauna marin´s "Ultra easy ca/sr", men nu ser jag att den har gått ut. Kan man använda den ändå eller ska jag kassera den? Lite surt att kassera den eftersom jag knappt använt något alls av 1 liter
-
- 13 svar
- 1,5k visningar
-