Övrig teknik
3 021 ämnen i detta forum
-
Hej Alla, har nu starka funderingar på att inhandla en IKS dator, men var kan man hitta dessa, vill ju klämma o känna på dem innan man investerar, Är det bara Akvarieudstyr i Danmark som har dessa? Kan man besöka dem? hittade ingen adress så det kanske är e-handel som gäller med dom.... Har någon lite bra info om det finns något företag man kan besöka och se IKSén live? __________________ Il be back! Niclas 450L + 110L sump IKS Dator 2x150W MH, Ozon, UV-C, Kalkvatten, Kalreaktor, Nitratfilter mm.
-
Hej, min skummare börjar bli rejält smutsig i reaktorrör med mm. Full med kalkalger osv. Hur skall jag göra ren den?? Har läst någonstans att man kan avända vinäger eller ättika, stämmer det och skall de blandas med vatten eller?? Tack för tips! __________________ Il be back! Niclas 450L + 110L sump IKS Dator 2x150W MH, Ozon, UV-C, Kalkvatten, Kalreaktor, Nitratfilter mm.
-
Hej denna fråga riktar väl sig framförallt till Johannes eller Wrang.. Håller på o plojar med nivålarmet för automatisk vattenpåfyllning, vad jag förstår är att man måste välja en tid för hur långt pumpen för påfyllning skall gå, det går alltså inte att ha samma nivå indikator som borde känna när det finns vattennivå igen till att slå av pumpen automatiskt? Eller har jag missuppfattat saken? Sen undrar jag om Du wrang har haft problem med att få winsoft att fungera? Jag har stora problem med att få det hela att funka, programmet kan läsa t.ex. vilken programversion som IKSén har, den kan även kolla av värden i realtid i visst läge, men att läsa från IKSén till programmet …
-
Hejsan Tänkte bara att lägga in en länk där några tyskar byggt sina Akvarium i Playwood/trä Byggt stommen i trä plastat in sedan med Glasfiberväv å sedan framrutan i Glas så klart. Länk: http://www.holzaquarium.de/gfkbecken.htm Klart mer prisvärt ifall man skall bygga ett stort akvarium. Bättre att lägga pengarna på en bättre framruta. Dagsläget på glaset är ju grönt och får ja så som det ser ut idag. Glaset Optiwhite är helt vitt å inga ljusbrytningar så det är detta som är den bästa framrutan tycker jag... __________________ MVH Christian wrang.com
-
Är det någon som vet om helgjutna akvarium är säkrare mot läckage eller är de känsligare mot spänningar i glaset? Funderar på att köpa en ny burk med helgjutna fram och sidorutor, borde ju vara lite säkrare än "vanliga" sillikonerade akvarium, man slipper ju åtminstånde 2 sillikonfogar. Är det någon som vet??Vet inte om det går att förstå vad jag menar men gör ett försök... __________________ Il be back! Niclas 450L + 110L sump IKS Dator 2x150W MH, Ozon, UV-C, Kalkvatten, Kalreaktor, Nitratfilter mm.
-
Jag har bestämt mig för att skaffa ett saltvattensakvarium efter sommaren. Jag har kikat på Aqua-medics-Percula 120, är det någon som har erfarenhet eller synpunkter angående karet så skulledet vara väldigt uppskattat. Tänkte börja med lite tåliga fiskar och mjukkoraller, och även köpa en osmosis Är det något annat som är ett måste för en nybörjare helt utan erfarenhet? (förutom kundskap) Ha det gott/ R.G
-
Dette var et bra forum! En akvarist som heter Johannes annbefalte dette forumet.Fine bilder! I norge har vi et foum som heter Saltvannsforum,bra side! Her er adressen: www.saltvannsforum.no Besøk oss gjerne!
-
Haj! Hur pass mycket låter ett saltvattenakvarie egentligen jämfört med ett sötvattens? Det är väl mest skummaren som skiljer och jag kan tänka mig att den låter lite. Hade eventuellt tänkt ha ett saltvattenskar i sovrummet nämligen : ) /M
-
Hejsan! Jag har pysslat en hel del med sötvattensakvarier, och börjar fundera på att ge mig in i ett litet projekt med ett saltvattenskar istället. Jag sitter här och funderar på hur dyrt det egentligen kommer bli. Jag är lite osäker på vad teknikkraven på ett saltvattensakvarie egentligen är. Såvitt jag har förstått så måste man i alla fall ha: - Stark belysning, gärna HQI eller HQL - Skummare - kraftig cirkulationspump/Powerhead - doppvärmare Sen måste man väl ha en hög levande sten också. Är det något mer man måste ha som "grund"? tack på förhand!
-
Har en 350 liters burk med sump. Burken är 2 månader. Har två små fiskar och några räkor. Har fått möjlighet att köpa 15 kg LS till mina nuvarande 45. Får ett bra pris på stenen men om jag köper den får skummaren vänta ytterligare 1 månad eller 2.Har inga planer på att köpa fler fiskar på ett bra tag. Ska jag köpa skummaren innan LS? __________________ pipen
-
Tjena! Jag ska flytta från min lägenhet till ett hus inom kort. Det jag undrar är hur mycket vatten jag kan byta ut utan att akvariet tar för mycket skada. Några tips vad jag ska använda för att ta med allt vatten som jag skall ha med mig... /DaVe
-
Hej, Håller på att bygga om mitt system och måste då köpa en del pvc-kopplingar mm. Där jag bor (Mariestad) är utbudet väldigt begränsat så jag tänkte passa på att köpa när jag åker ner tillGöteborg i nästa vecka, så nuundrar jag om någon vet var man kan få tag på detta i Göteborg-trakten? __________________ Mvh Nicklas
-
jag har ett RO somger 50-70% av max kapacitet och funderar därför på att köpa ett nytt innom snar framtid. men nu till frågan, producerar det lika bra vatten ändå, det borde göra det eller? det handlar ju om prioriteringar och nu står det mellan ett RO filter och en extra MH armatur. __________________ /Peter G
-
Är det någon som kan komma med några bra tips på folk/företag som bygger akvarier eller möbler? Jag ska skaffa mig ett nytt! /Magnus
-
Hej. Jag skall starta ett saltvattensakvarium snart. När sommaren är slut så kommer ekonomin att tillåta lite utgifter och med lite tur så har jag en större lägenhet så att jag kan övertala tanten där hemma att jag behöver ett akvarium till. Akvariumet skall vara på ca600 liter och vad jag har förstått så är det bra med ytavrining, så det skall jag få instalerat av glasmästaren på samma gång som han borrar hål. Nu till mitt problem. jag har svårt att få beggrepp om vad jag behöver.Jag har läst hur mycket som hällst men får ingen övergripande koll på vad jag skall skaffa. Det jag vet att jag behöver är, lampa, sump, cirkulations pumpar (har några ), skummare, kalkreaktor …
-
Undrar bara hur länge man måste vänta på att siliconet ska stelna innan man använder karet? Har bara pluggat igen ett litet hål i botten så det är inga större mängder som ska torka! __________________ MVH Samuel - Läst mycket som KAN vara rätt men vet väldigt lite som ÄR rätt.
-
Kan man lita på Tunzes ytavrinningsboxar? Är det någon som kan berätta som har erfarenhet av dom, om det blir strömavbrott vad händer då? Startar den själv då? Tacksam för lite information av någon som kör eller har erfarenhet av dom. __________________ Bengt
-
Hejsan. Tänkte bara informera lite för andra och hjälpa de som ej tänkt på detta med värmen ute som sätter sina spår i karet. Jag själv kör med 2st Datafläktar för att kyla karet. Fläktarnablåser vid ytan och då kyler ytvattnet. Allt körs med en termostat coh går på bara om den överstiger 25grader. Alternativet till detta är att köpa in en AC eller en kylanläggning men tycker att kylanläggningen é lite lyx å dyrt. Tanke: Man betalar för elen som lampan etc drar, skall man nu då betala massa mer för att kyla ner det man redan betalt så är det inge kul men klart kylanläggningen körs ju "bara" under de varmadagarna och är standby har jag fattat. Så att köpa en kylare nja, bä…
-
Ärdet några skillnader mellan uv-c för akvarium och för damm? I "affär 1" säger de att det är en viss skillnad, att den för damm-bruk inte är lika effektiv som den för akvarier. I "affär 2" pratas det ingenting om ev. skillnad. Ligger det ngn som helst sanning i detta? Tycker själv att det rent teknikst inte borde vara ngn skillnad.
-
Har nu bestämmt mig det blir ett 260liters saltakvarium till sommarn...Men jag är helt ny inom salt..Så mina frågor är vilka grejer måste/ska man ha till ett 260liters akvarium?..Hade tänkt att ha koraller och kanske några få fiskar (typ clowner?)..Sen vet jag inte vad alla grejer är till för?? typ kalreaktor kalmixer o.s.v eftersom jag hålt på med ciklider i 4år så känner man bara till filter och doppvärmare typ Vilken filtrering är bra och så?? Tack i förhand =)
-
Hej! Är i köpartagen, ska inhandla osmos. Efter att ha kollat in diverse affärer samt web-shopar kan man bara konstatera att det finns en hel del att välja på. Samt olika prislägen. Jag har nu bara en fråga: Är de dyrare apparaterna (läs: de med välkänt märke) bättre på något speciellt vis, om vi förutsätter att de har lika stor kapacitet? Eller är det lite "vw-audi-seat-skoda-modellen" dvs samma grejer inuti och olika namn och prislapp? Hej och hå, osmos nu då!
-
en fråga till er med kalkmixer, hur ofta byterni ut kalciumhydroxiden eller fyller ni bara på i mixern? __________________ /Peter G
-
Hur mkt av teknik och sånt kan man bygga själv typ skummare o.s.v... Tänkte inte bara för att komma billigt undan men det kan vara roligt att lägga mer på LS eller koraller typ
-
http://reefcentral.com/forums/showthread.php?s=&threadid =190788 Verkar vara riktigt bra lösning. om man ska bygga en vatten PF så känns det som att den jag postade är den sompassar bäst för 300L< akvarier. Jag undrar om det går att få tag på den lösning amerikanarna använder som kallas "kalkwasser", vad den består av och om det finns något man kan få tag på i Sverige som passar bra som substitut. (jag är inte helt 100% på att jag förstår varför man använder sig av denna lösning men jag skulle gissa på att jag är ungefär 90% säker . Skulle vara tacksam om någon förklarade grunderna så att jag förstår poängen med det) Jag undrar även om det går att få tag på en "flo…
-
Jag behöver 1.5 meter siliconslang med ca 16 mm innediameter.Vet nån var ja får tag på de så är ja glad.Korallrevet hade slut på sin o det är bråttom. Maila om du har nån över som ja får köpa. __________________ helt enkelt för cool