Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

ZEOvit

1. Started by hansson_1985,

Hej! Nu är ja på gång att starta upp zeovit till mitt kar på 600L. Jag ha fått hem min zeomatic med 2 pumpar. En Syncra 2.0 på 2150L/h som jag tror ska agera cirkulation i reaktorn. Den andra pumpen är en Syncra 2.5 på 2400L/h som ska röra om zeoliten. Känns det inte för stort med en pump på 2150 l (32w) för cirkulation? Jag har en annan Syncra på 800 L/h hemma, skulle den passa bättre tror ni? (silence värkar vara en Syncra pump Hjälp! Mvh Johan

• 8 svar
    • 3,7k visningar
  2. Started by osby0479,

Någon som kör zeovit som får det att gå ihop med ricorderior bpde florida och yuma? Då jag har många av dessa sorter så vill man ju att dom ska trivas....

• 3 svar
    • 3,6k visningar
  3. Started by wrang,

Skulle detta funka med om man kör med zeovit. Zeoviten vad jag fattat skall ruskas om några gånger per dag för att ??? skall ut Men om man nu lägger denna reaktor eller ja bygger en roterande skulle det funka det samma då. Dra stången upp X antal gånger på Zeovit orginal reaktorn eller bygga en själv som snurrar X gånger och få samma ide med att ?? skall ut Se bifogad bild ?? = Vet ej vad det är som skall ut

• 7 svar
    • 3,6k visningar
  4. Started by akutmottagning,

Zeoviten funkar bra har 2 problem bara. 1 rutorna 2 sanden Får grön/brun film på rutorna var vatanan dag. Sanden är brunaktig. Ska jag öka zeostarten? nitrat0.2 Sluta med amino?

• 13 svar
    • 4,3k visningar
  5. har gjort ett litet schema för att hålla koll när jag ska dosera de olika zeovit-produkterna. la också till en loggning av näringsvärden och ballingvärden. jag har själv skrivit ut denna och den sitter i min dörr till skåpet på karet. tänkte att den kanske kan hjälpa någon annan också att få koll på dosering och loggning av vattenparametrar. Schema Zeo.xlsx

• 2 svar
    • 5,3k visningar
  6. Started by Datate,

Funderar lite på att börja med zeovit-metoden framöver. Det som dock slog mig när jag besökte en lokal akvariekrängare härom veckan, var att det ju finns flera olika zeolith-märken. Hade tidigare bara sett KZ zeolith, men i butiken jag besökte sålde han Aquatic Natures Zeolith Excel. 2.5L för160kr om jag minns rätt. Frågan är vad som skiljer dessa (samt andra märken) från varandra. Går det t.ex lika bra att köra AN som KZ i en zeovitreaktor, eller är det just KZ som gör att metoden funkar? Samma med aktivt kol. Är det KZ som gäller, eller funkar det lika bra med andra märken?

7. Started by Patrik Steen,

Är det ok att bara lägga av att dosera dessa flaskor?då det inte har hänt ett skvatt med värdena så undrar jag om det är ok att sluta dosera detta.

8. Started by Blåbert,

Funderar på zeovit på sikt, men som jag byggt min sump så är returfacket endast 10 cm brett (och jag har ca 20 cm tillgodo på andra ledden). Helst vill jag ha reaktorn där. Så finns det någon så smal reaktor på marknaden? Jag behöver endast ca 0,5 l zeovit, så den kan vara liten i alla avseenden. Sent from my iPad using Tapatalk HD

9. Started by uffe80,

hej! fick hem ett begagnat zeofilter idag.. tänkte bara höra hur man ska göra för att strypa flödet på pumpen? pumpen pumpar 1200l/h vid fuult blås men man ska ju bara ha ett flöde på 2-400liter/h per liter zeolith om jag förstått det rätt.. ska jag sätta en strypventil på sugsidan eller trycksidan (mellan pump & filter)?? Mvh Uffe

• 12 svar
    • 3,4k visningar
  10. Started by akutmottagning,

Om man kopplar en syrepump på timer till inloppet på reaktorn borde inte det skapa tillräckligt med friktion för att rensa zeostenen?

11. Started by Datate,

Vi kör (ännu) Zeovit fullt ut och har trots det problem med algskador på några av korallerna. Bild 1 ser ni nog vad det är för något. En grågrön flakväxande montepora som haft skadan länge utan att det direkt blivit bättre. Bild 2 är en röd montipora (digitata?) som bara blir mer å mer algöverväxt. Bild 3 är en Enzman som har en skada som inte vill läka ordentligt. Det går lite fram å tillbaka. Bild 4 är en Acropora av något slag som har alger på ena sidan. Vad gäller flakväxande montiporan så sitter den relativt nära en av streampumparna och sådeles i ganska stark cirkulation stundtals. Korallen på bild 4 är även den algbeklädd på sidan som vetter mot en streamer. Dock …

• 9 svar
    • 2k visningar
  12. Guest colly
    Started by Guest colly,

Ja vet inte riktigt om det är här ja ska lägga de men ja provar, ja undrar bara en sak och det är vad är ett ZEOVIT kar??, har sökt en del men får inte några vidare svar, är det någon form av tillsatts eller??? hur funkar det är det bra dåligt eller vad?? //Tackar för alla svar mvh Colly nybörjare

• 6 svar
    • 2,7k visningar
  13. Started by Marcus S,

Hej! En del av er kanske sett mitt kar under > 721. Har ett akvarium som fungerar bra med hyfsad tillväxt och ganska bra färger på SPS:erna. Har titta en del på bilder från otroligt vackra Zeovit system och man är ju lite sugen på att öka upp färgintensiten från "fina färger" till "brillianta färger" på korallerna. Har i daxläget inte problem med näringsnivåerna, snarar att de kanske redan nu är på gränsen till för låga och funderar i bland på att tillsätta kaliumnitrat. NO3 mellan 0,1 - 0,2ppm. PO4 knappt mätbart med Deltecs test kit. KH ~ 8,3, Ca. 430, Mg 1200, Kalium 330, Ph 8, salt 1,026 allt vid 25 grader celcius. Vad skulle hända om jag kör i gång Zeovit.....finn…

• 6 svar
    • 4,1k visningar
  14. Started by akutmottagning,

vart ska man placera reaktorn för kolet innan eller efter eller i anslutning till utloppet från zeo reaktorn?

• 5 svar
    • 3,4k visningar
  15. Started by Datate,

Idag drog vi igång Zeovit-reaktorn och tillsatte första dosen med "the original 4". Kollade dessutom internetbanken och såg att skatteåterbäringen kommit. Känns som ett lämpligt läge att införskaffa de preparat som man rimligtvis kommer behöva under hösten. Kommer inte tillsätta något annat än grundpreparaten de första 2 inkörningsveckorna, men sen hade jag tänk att sakta börja tillsätta flera preparat. I dagsläget har vi följande hemma: Zeobak Zeofood7 Zeostart2 B-balance Kalium Iodide Flouride Concentrat Det jag funderar på att beställa är följande: K-balance Coral Vitalizer Sponge Power Pohl´s Xtra alt. Aminoacid Concentrate Är det något som är onödigt, eller något som…

• 5 svar
    • 1,8k visningar
  16. Som rubriken lyder...vilka produkter från KZ kan man använda utan at köra zeovit-metoden? Går det t.ex att använda zeofood och zeobak för att tillsätta bakterier i karet, eller är det meningslöst utan zeolith-filter?

• 3 svar
    • 1,6k visningar
  17. Started by saltatrox,

Nu äntligen ska jag ta steget. Har klurat på det här i ett par år, nu jäklar blir det ZEOvit metoden. Ska köpa en automatisk reaktor men vet inte vilken sort jag ska satsa på ? Har tittat på FM och Vertex. Vilken sort använder ni och var köpte ni era ifrån ? Jag har en total volym på ca 500 liter. Mvh Thomas

18. Started by Henric,

Jag har köpt Zeobak och doserar i mitt akvarium. Effekten jag ville uppnå var att öka bakterikulturen för att de skulle ta om hand om nitrat och fosfat. Men när jag läser på en zeo-manual så skriver dom att zeobak är bakterier som korallerna äter. Har jag fattat allt fel? //Henric

• 8 svar
    • 2k visningar
  19. Guest saltishenke
    Started by Guest saltishenke,

Hej ska köpa mig ett zeofilter vilket ska man ha ? Ska ha till ett test 120 liters kar med en 30 literssump . Kan jag överdimensionera filtret så slipper jag att köpa ett nytt sen till mitt bygge på ca 500-600 liter ?

• 10 svar
    • 1,7k visningar
  20. Started by Emvees,

Hej Har en liten fråga. Fungerar Zeolife om man doserar enligt instruktionerna även fast man inte kör zeovit fullt ut med stenar vill säga. Har tyvärr ingen plats. Kan man stoppa stenen i en filtersocka annars och lägga den så man kan skaka om den dagligen istället? Vet ej vad som är fel i akvariet. Har fosfat och nitrat trots att jag gjort vattenbyten 30l av totalt 144l i 4 dagar. Har spaghetti alger har även filter för det. Mvh Steven Sent from my iPad using Tapatalk HD

• 12 svar
    • 3,5k visningar
  21. Started by saltatrox,

Hej. Här nån här erfarenhet av att dosera ZEOspur 2 i sitt ZEOvit kar ? Mvh Thomas

22. Started by Datate,

Kom häromdagen över ett par oöppnade flaskor Zeospur2 och Macroelements, till ett bra pris. Nu har jag lite funderingar på hur man bör tillsätta dessa. Vet ju att Zeospur2 är bland det kraftigaste man kan tillsätta i ett zeovit-system, så jag vill inte råka ut för överdosering det första jag gör. Hur är det med Macroelements...är det nått särskillt man bör tänka på där då? Karet har ca 760L vatten och vi har kört zeovit-metoden i snart 1 år.

• 1 svar
    • 1,3k visningar
  23. Started by saltishenke,

Hej ! Jag ska dosera ZEOstart 2 till 150 liter finns det något bra sätt att få rätt dos på ? Man ska ju ha 2 ml/1000L =0,002ml varje dag till 100L jag har testat med kanyler men det finns ju bara som minst 2/ml med linjer vid varje 0,1 ml Jag doserar : zeobak : 1 droppe i veckan zeofood : 1-2 droppar varje dag coralvitalizer : 1 droppe varje dag coralsnow : Har jag men inte dosering nu. zeostart : ? ca 300g zeo i strumpa ca 1,5 dl aktivtkol i strumpa

24. Started by acuario,

Måste nog erkänna att jag är lurad (Inte av Ted bäst att förtydliga) pohl skrattar nog gott varje dag han går till banken. Jag har nu provsmakat zeostart 2 och det smakar ättika som är lite sötad, zeostart passar nog utmärkat att lägga in gurka med också . Jag har ättiksprit och jag spädde den lite tills jag fick samma syrlighet sen tog jag lite socker och fick utan att lägga ner en massa tid ungerfär samma smak på lösningarna. vilket socker han använder vet jag inte med glukos kan vara en idé eller kanske druvsocker eller helt enkelt vanligt socker. Ni som har detta medel provsmaka en droppe på tungan. 520:- för 500ml ättika med socker!! Nu har jag ju denna flaska och d…

25. Started by AlienOne,

Hej alla kunninga har just börjat använda ZEOstart2+ZEObak och fick en funderare just nu. Har uvc någon negativ inverkan på den kulturen ? /Peter

• 2 svar
    • 1,4k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.