Träffar och föreningar
Allt om akvarieträffar, föreningsmöten, föreläsningar mm
Underforum
201 ämnen i detta forum
-
Förra träffen blev ju en kul tillställning https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?41752-Kall-träff-i-Lysekils-skärgård-20-augusti Så då kan man ju försöka upprepa succén! Nu är det lördag eller söndag (24 eller 25 september) som gäller beroende på väder. Vi spikar datumet några dagar innan, när vi har en väderprognos att ta ställning till. Båten tar bara 5 pers plus packning, så blir vi fler får båten göra flera turer. För en ynka femtiolapp blir det grillad lunch och härliga vatten att håva i. Alla är välkomna! Kan vara kul att omvända nån varmvattensakvarist också
-
- 6 svar
- 1,3k visningar
-
-
Funderingar på träff i Jönköpings Län. Hej jag skulle kunna tänka mig att arrangera en träff hemma hos mig i Skillingaryd mitt i mellan Jönköping och Värnamo. Skulle det finnas något intresse för en sådan träff för att lära känna varandra och utbyta erfarenheter. Vet att jag är ny men skulle gärna stå som värd för en sådan träff, Skulle kunna tänka mig någon gång i Januari.
-
- 140 svar
- 10,8k visningar
-
-
Tänkte att om det kommer någon uppifrån sverige som ska semestra i skåne så håller jag gärna dörrarna öppna för er att komma och titta på mitt akvarie och prata skit över en fika Anmälan på pm till mig . Hade varit trevligt om någon annan också ställer upp på att visa sina kar för semestrande saltisar
-
- 2 svar
- 1,2k visningar
-
-
Nu är det dags att samla mod och anmäla sig till årets första och kallaste träff: Se mer info här.
-
-
- 10 svar
- 1,6k visningar
-
-
Hei godtfolk:smiley20: Her et lite tips om en stor happening i Norge: http://www.saltvannsforum.no/forum/showthread.php?t=17213 Jeg er sikker på at arrangørene ønsker salte venner fra øvrige Skandinavia hjertelig velkommen.
-
- 8 svar
- 1,8k visningar
-
-
Hade varit intressant att se vilka som ska dit? Tänkte också slänga in en flik på om här är någon som möjligtvis kör via veberöd ELLER södra sandby som har en plats i bilen? Min "fruga" behöver bilen så med andra ord sitter jag "låst" hemma! haha
-
- 34 svar
- 4,3k visningar
-
-
Lobbar för denna fantastiska helg, ps vi har även hyrt hela Cosmonova för en film om Amazonas. Program Ciklidstämman 2011 2011-01-14 Lördag 8.45 Registreringen öppnar 9.00-10.00 Sarf håller årsmöte 10.00 Inledning 10.10-11.10 Akvarieteknik presenterar Oliver Knott – ”Ciklidakvariet” 11.10-11.25 Bensträckare 11.25-12.10 Workshops 12.10-12.30 Dragning lotteri 1 12.30-13.30 Lunch 13.30-14.00 Tonny Nilsson 14.00-14.45 Workshops 15.00 Dragning lotteri 2 och bensträckare 16.00-17.00 Cosmonova 17.00 Årsmöte NCS 20.00 Middagsbankett på Scandic Järva Krog Söndag: 10.00-11.00 Bollmora Akv.förening presenterar Ad …
-
- 0 svar
- 869 visningar
-
-
Hej vi Saltakvarister i dalarna kommer att hålla en liten träff på Ludvika zoo&konstväxter Lördagen den 26/4 kl 12.00 Vi träffas och dricker Kaffe o pratar. Butiken har lovat att fylla på sina saltvattens kar till träffen och lämnar 10% rabatt på hela köpet den dagen. Välkommna!
-
- 3 svar
- 2k visningar
-
-
-
-
Vi beslutade idag att vi ska ha en saltträff i Linköping den 13:e April på Naturcentrum. Vi har inget program ännu och välkomnar förslag från alla intresserade. Någon föredragshållare, auktion på fisk och koraller? Lotteri kan vi nog också ha. Nu är det god förbehållning och vi hoppas att det kan bli en gemytlig och trevlig saltträff! Så fram med förslag, så får vi se vad vi kan åstadkomma!
-
Halloj alla saltisar! Måndagen den 13 September anordnar Linköpings Akvarieförening ett högintressant saltmöte. Vår Jani "Benighted" håller ett väldigt inspirerande föredrag om sitt 112 liters med tonvikten på stenkoraller. Dessutom tar han med sig sitt 12 liters nanokar och berättar hur han gjorde med det. Det kostar inga tusenlappar att besöka vår träff utan endast 40 riksdaler, som ska täcka kostnaden för det dignande smörgåsbordet. Vi börjar vid 1900 tiden och håller på tills det är slutsnackat och platsen är Naturcentrum Lasarettsgatan 1 i Linköping. Förra gången (2år sedan) var vi ungefär 60 pers från nästan hela Sverige och det mötet var ju väldigt givande. Så ni s…
-
Jag snubblade på följande information. Aftenskolen i Köpenhamn anordnar en kvällskurs om "Det tropiska koralrevs biologi" - se länk. Innehållet är bl.a. artbestämning av både fisk och koraller. Föredragshållaren ser ut att ha bra erfarenhet i ämnet. Det finns också en tråd på saltvandsforum.dk om detta. Kanske någon Malmöbo som vill fylla ut sina kvällar med lite ny inspiration? Jag har inte hört talas om motsvarande kvällskurser i Sverige. Finns det?
-
- 0 svar
- 1,6k visningar
-
-
Tänkte vi kanske kunde ha en tråd där vi på saltvattensguiden som kommer från södra sverige kan fixa o dona typ anordna lite träffar hos varann , gemensamma resor , och annat om intresse finns. Kör just en sån här tråd på sötvatten annars där vi gjort en massa resor till affärer efter stängning och hälsat på en massa sydare och druckit kaffe och spanat in deras kar ,bytat fisk och diverse. Har även lite artiklar från träffar och sånt. Kanske finns nån duktig fotograf som kan fota karen and so on möjligheterna är stora om bara intresset finns
-
Hej alla, Nu är det dags igen för öppet hus för alla saltvattensintresserade hemma hos kenta / zoogiganten och sambon Karin lördagen den 10 december kl.18.00 Vi har en del öl som vi vill bli av med , dessa ska vara slut när sista man går hem. Nu är det snart två år sedan förra gången och en hel del har hänt i karet, det har varit en hel del ändringar pga svampinvasion, anemongift, Euphylliaborttagning med mera och det är fortfarande en del ändringar som ska göras, men det ser bra ut och vi hoppas på att ni blir inspirerade av våra mixade djur med både mjukkoraller och stenkoraller och mycket annat som har dumpats ner i karet under dessa år. Vi behöver veta hur många som k…
-
- 7 svar
- 1,9k visningar
-
-
Vi är några stycken på forumet som inte bara är akvarister utan har gått över till den kalla sidan. Några gånger om året brukar vi träffas antingen ute på sjön i Lysekils skärgård guppandes omkring i min båt eller ordna ett studiebesök på något av våra offentliga akvarier. Vi har hittills gästat Sjöfartsmuseet och Havets Hus. Dit kan man gärna återkomma, men ett besök på nån forskningsstation hade varit toppen. Ett förslag är att ta kontakt med Tjärnö utanför Strömstad (Sven Lovén centrum för marina vetenskaper, http://loven.gu.se/). Det går nog inte att få till nått innan nyår, men Bygert kollar du upp med din kontakt? Alla som känner sig intresserade är mer än välkomn…
-
- 1 svar
- 2,1k visningar
-
-
Tanken är någon form av utbyte mellan eldsjälar i denna utbudsfattiga region av Sverige...typ inköpsresor,fraggbyten osv..jag anmäler mig! Hagbard Karlskoga!
-
- 9 svar
- 1,9k visningar
-
-
Hej! Sist vi var hos Moose/Henrik, nämnde jag att jag avsåg bjuda in till nästa träff, någon gång under vintern... i år.. Nu blir det kanske många träffar i Göteborg, men jag betänkte följande: Höst och vinter är väl denna hobbyns tid... när våren kommer går många ut i naturen istället.. och sommaren.. då puttrar allting bara på... så om jag inte slår till i vinter.. hinner jag inte komma loss innan Moose bjuder in nästa gång... Dessutom har det hittils bara vart Moose som bjudit in till träffar, nu har jag möjlighet att husera mer folk.. så då kan jag dela ansvaret med Henrik om intresset finns... Länkar till hans träffar https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showt…
-
- 56 svar
- 17,6k visningar
-
-
Hej, Här i New York har det för några veckor sedan varit en välbesökt saltträff. Manhattan Reef anordnar detta två gånger per år och det brukar vara drygt 200 personer, så även i år. Det är ju i första hand en social aktivitet och det finns gott om utrymme att språka med andra. Det andra är en ganska stor fragbytaraktivitet och även en stor försäljning av fraggar, både privatpersoner och företag. Slutligen var det två föreläsningar under dagen, och jag tänkte kort sammanfatta innehållet i dessa. För mig som “torrsimmar” än så länge fick jag nöja mig med att komma hem lite klokare. Simon Garatt (Storbritannien): What makes a successful reef aquarium? Ett lyckat saltvattens…
-
- 13 svar
- 2,5k visningar
-
-
Hei, Jeg ønsker å informere mine gode naboer i øst om ett saltvannstreff 24.02.18. Reefmeet arrangeres i Drøbak, ca 90 fra Svinesund, mot Oslo. Hva er Reefmeet? Ett arrangement for de som er interessert i saltvannsakvarier, har lyst til å starte eller har allerede ett akvarium. Det vil bli holdt 3 gode foredrag, som vil vise noe av alt det denne hobbyen har å by på. Se program lenger ned. En rekke stands fra salte butikker og leverandører vil også være tilstede. Her har man muligheten for noen gode kjøp med mange gode tilbud. Tilslutt så avholder vi en saltvannsauksjon av levende og teknikk hvor private stiller med objektene. Det er alltids spennende…
-
-
- 10 svar
- 2,6k visningar
-
-
Lördagen den 26:e februari i Nyboda skola. Det går som vanligt utmärkt att förbeställa etiketter. Vi kommer att posta etiketterna till er som har mer än 48 poster att sälja. Men vi är även tacksamma om ni som vill sälja ett lägre antal poster vill förbeställa för att underlätta hanteringen på själva auktionsdagen. Etiketter som inte postas finns för avhämtning i samband med inlämnandet av gods mellan kl 10,00 och 11,45 i Bollmora föreningsgård. Förbeställer gör ni genom att e-posta auktion@bollmoraakvarieklubb.org Vi kommer att bekräfta alla förbokningar, dvs har du inte fått ett svar på din förbeställning så skicka en gång till. Uppge ditt namn, telenr, adress, samt om d…
-
- 0 svar
- 924 visningar
-
-
Välkomna till Sjöfartsmuseet Akvariet den 19 oktober! Kom och träffa andra saltvattensakvarister, byt koraller, drick kaffe och titta in bakom kulisserna. Fri entre från kl 1700. Vi har öppet till kl 20. Vi hoppas kunna upprepa vårens succé!
-
- 44 svar
- 5k visningar
-
-
Hej allihopa! Jag bjuder härmed in alla Er till Saltträff i Växjö. Ni är mycket välkomna hem till mig Lördagen den 26/5 klockan 14.00. Det blir kaffe med dopp vid ankomst samt korv me bröd o sallad något senare. Jag tänker även samordna så att Oceanakvarium är öppet efter träffen om någon skulle känna för det. Som sagt, alla Ni ska känna er mycket välkomna hem till mig:)
-
- 120 svar
- 11,7k visningar
-
-
det blir en resa till göteborg på tisdag. det finns två platser kvar i bilen om någon känner för att följa med vi kommer att besöka marin akvariet i mölndal och ciklidleken i lerum . sänd ett pm eller skriv i tråden om du vill följa med bor du på vägen mellan eller i göteborg så skriv gärna här om du har fraggar till byte
-
- 0 svar
- 799 visningar
-
-
Den 10 maj kommer Irene Mikrut till Linköping och håller sjöhästföredraget på Naturcentrum! kl 1900 Lasarettsgatan 1 Irene berättar om sjöhästar och redogör för dessa samt berättar om sina erfarenheter. Irene representerar ett nätverk som heter seahorse.org. Det är en samling sjöhästentusiaster som är spridda över hela världen, som försöker bevara de hotade sjöhästarna. Ni som inte kan ta er till Göteborg, kanske kan komma till Linköping!
-
- 16 svar
- 3,3k visningar
-