Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

LED-byggen

1. Started by Maglofster,

Har ett litet 64 liters som jag tänkte bygga mig en LED-ramp till. Åsikter om LED finns det väl lika många som akvarister, men jag tänkte jag skulle testa själv och se vad jag tycker. Finns mycket skrivet om detta ämne, men många poster saknar info eller är skrivna lite luddigt (eller så är jag trög). Så jag tänkte försöka skriva lite mer övertydligt, kanske hjälper det någon. Vad behöver man då för detta bygge? - Lysdioder - Drivare - Sladdställ - Flertrådigt anslutningskablage - Kylning - Termiskt lim - Linser (eventuellt, beroende på typ av lösning) - Lödpenna och lödtenn Börjar med att gå igenom lite om de olika komponenterna: LED LED som står för Light Emmiting…

• 31 svar
    • 8,5k visningar
  2. Started by JFerm,

Har "labbat" lite med lysdioder ett tag nu, köpte ett gäng Kina-dioder för att se/lära mig lite om just lysdioderna som finns nu och den temporära rampen lyser med full kraft och jag har blivit glatt överraskad av ljuset. Just nu är en laddning Cree dioder på väg över det stora havet till mig och jag tänkte passa på att visa vad jag håller på att knåpa ihop till dessa. XM-L och XP-G är det som kommer att monteras. Mitt nuvarande stora kar är 1800 brett så jag har valt att göra mina armaturer 895 långa och dela upp belysningen i flera armaturer för att lättare hantera alltihop. Måtten blir c:a 95x50x895 och det kommer att bli 4 st. när allt är klart. Armaturerna bygger ja…

• 36 svar
    • 4,7k visningar
  3. Started by fotte,

Hej! Jag har tänkt göra en modell enklare DIY-Led till ett 200liters. Måtten på karet är 100x40x50 LDH Funderade på att köra utan någon direkt dimmer eller så utan tänkte tända den i steg istället. Tänkte lägga upp det såhär Skalan är ju inte riktigt korrekt men blir förstår ju iaf hur jag tänkt tror jag Så tänkte jag koppla så 50% av de blåa tänder först i lite blandad ordning, och sedan resterande 9 blåa senare. Samma med de vita Actinic vet jag inte när de ska tändas isåfall heller, gärna förslag Tänkt att ha linser på här med, vilka grader vet jag inte än. Dessa ska monteras på aluminiumdurkplåt 90x30cm som sedan ska byggas en liten "kåpa" till. Tror ni det räcker …

• 0 svar
    • 1,2k visningar
  4. Started by jflod,

Har med spänning följt utvecklingen av detta chip men hängde inte heller med från början och kunde vara med på gruppköpet. Samtidigt är det först nu dom jag börjat fundera på att byta upp mig till ett större kar och börjar lite i fel ände med belysningen Vet att jag skulle kunna få en köpebelysning billigare men gillar initiativet kring detta projekt samt att det i längden med lite tur kan bli mer ekonomiskt genom att man kan byta ut delar med tiden. Det blir inget eget bygge dirrekt då jag tar inspiration utifrån befintliga byggen. Har nu mottagit 1 chip från ac/rc samt styr och drivkort från Janne och plannerar att bygga ett par belysningar av cylinder modellen men sak…

• 21 svar
    • 2,6k visningar
  5. Started by ormet,

Jag tänkte bygga en UAS, en kopia på santa monicas HOG1: http://www.santa-monica.cc/HOG1-Hang-On-Glass-UAS-Upflow-Algae-Scrubber-with-Green-Grabber-surface--1-Cube-feeding-per-day--MAGNET-VERSION_p_36.html LED:arna jag tänkte använda är dessa: http://viewitem.eim.ebay.se/10PCS-3W-Deep-Red-High-Power-660NM-LED-Emitter-Light-for-Cabinet-Tank-Aquarium/271287751214/item Men jag är inte så bevandrad inom dessa omåden och hittar inte en vettig drivare. Santa monica skriver att HOG1 drar 7w ström & använder två 3w LED om jag förstår det hela rätt. På bilden av hans bygge har han en liten smidig drivare. Kan någon av alla guidens LED-gurus peka mig i rätt riktning? På förhand…

• 29 svar
    • 3,8k visningar
  6. Started by akutmottagning,

Några tips att använda denna drivare till uv leds eller fragg belysning? Skulle bygga till en kollega men blev aldrig av och undrar vad ni hade gjort med en överbliven drivare. (Har 4) saknar uv i huvudkaret. Dålig belysning i fragg karet.

7. Started by Michael,

Hej! Jag har en ledramp som jag själv har byggt ihop. Nu är det så att jag vill nog sätta dit fler chip. Som det är nu så är det uppdelat på 9 slingor. Alltså är det 9 st drivare. Det går att koppla 12 st 3 w på varje drivare. Vill jag då ha flera så blir det fler drivare också. Som det är så tycker jag att det är för många som det är. Jag är ingen hejjare på detta med el. Det är därför som jag skulle vilja ha lite hjälp med att lösa mina problem. Så därför undrar jag om det går att göra på något annat sätt? Ev byta ut det som finns mot något annat och samtidigt kunna utöka lyset. Det måste gå att köra slingorna var för sig. Nu är det bombat med drivare och tidur. R…

• 27 svar
    • 4,6k visningar
  8. Started by Stensson,

Hej! Funderar på att komplettera min belysing med lite stöd leds Har 2 st drivers Den ena är LPC -35-700 Fråga går gränsen vid 10 st standard bridgelux leds 3.5V @700mA ? Den andra är LPC-60-1050 . går den att köra med bridgelux eller är det bara cree som gäller där? Har inte riktigt pejl på hur man räknar.

• 8 svar
    • 3,7k visningar
  9. Finns det någon "färdig lösning" ifall man har 4x50W chip som man vill kunna mata med en kontrollenhet/drivdon av något slag som även simulerar solupp- och nergång? Jannes kort är jag familjär med, men är mer ute efter en "all-in-one" lösning där man helt enkelt har en stickkontakt i ena änden, och anslutningar för chip i den andra, men det behöver inte vara 4x40W, det var mest ifall man hade dessa redan. Rapidled hade ju en driver med knappar där man satte igång ljusets upp- och nergång, men är osäker på ifall dessa finns eller ifall de funkar till annat än en bunke 3W'are.

• 6 svar
    • 1,7k visningar
  10. Started by Casio,

Hej, nedan följer några riktigt gröna frågor. Jag hade tänkt att bygga en LED ramp med 3x20w Epistar multichip. 13000K-14000K x 1 DC forward Voltage: 10-11V DC forward current: 2000mA max Rated power: 22W max http://ac-rc.net/catalog/product_info.php?cPath=22_28_32&products_id=193 453nm-455nm x 2 DC forward Voltage: 10-11V DC forward current: 2000mA max Rated power: 22W max http://ac-rc.net/catalog/product_info.php?cPath=22_28_32&products_id=134 Vilken drivare och controller ska jag ha? Vill kunna dimma den men inget krav att driva dem på olika kanaler. Input Voltage: AC 85V-265V Frequency range: 50-60Hz Output Voltage: DC 24V-34V Output Current: 600mA - 1950mA…

• 11 svar
    • 1,9k visningar
  11. Started by Nelli,

Hej, jag har en liten led ramp, som jag var riktigt nöjd med, tills igår. Alla dioder fungerar men något fel med kontroll panelen. Har öppnat rampen... men det är alldeles för mycket kablar:) Så om det finns nån kunnige i STHM trakten, som skulle kunnat hjälpa med reparationen, vore tacksam! mot betalning, förstås:)

12. Started by kohaku123,

Hej! Här har ni mitt första ledbygge! Steg 1 var att beställa alla komponenter från Aquastyle, fick hem prylarna på nolltid. 16st 3w leds 16st 40grader optik 1st maxwellen 12-20led driver steg 2: Kapa aluprofilen från bauhaus steg 3: Borra och montera leds på alu- med brickor från Conrad ps. knäckte 4 borr innan jag fick tippset att kyla med T-röd i borrhålet. steg 4: Lödning steg 5: Montering av akryl och sarg steg 6: Test av ramp Summering: Rosa leds från bridgelux är Orange!!!!!!!!!!!! as fult. Nu återstår det att övervaka tempen på rampen, kör utan fläkt......får se om det funkar. Mvh: Nicklas total kostnad: ca 1000kr

• 16 svar
    • 2,5k visningar
  13. Vad får ni betala för era underverk vs en färdig lösning...vad köper jag mig fri emot?Alltså i krångel o dylikt...tex arbetstimmar o div och noll garantier..vad tjänar man kort o gott..är det tusenlappar?

14. Started by Järv,

Köpte mig just ett par Mean well HLG-320H-36B och funderar på om det går att köra dom parallelt för att kunna få ut den totala amperen. Jag behöver ungefär 15amp till mina lampor och aggen är på 9amp styck så tycker mig att det borde kunna fungera. Är det någon som har nån erfarenhet av liknande?

• 3 svar
    • 3,4k visningar
  15. Started by _Manne_,

Tänkte bara ge lite insperation på ett snabbt hemmabygge av LED ramp. Flänsen är köpt på bauhaus , vanlig 30*30 fyrkantsrör. Två styck 1m som jag sen delat på mitten till fyra 50cm bitar. Skruvade ihop dom till ett block. Uppe på flänsen gjorde jag ett 11cm stort runt hål för en 12cm fläkt. Var absolut det som tog längst tid. Borrade även fyra hål för upphängningen. Y-hänget kommer från rapidled , mycket smidigt för 10 dollar. Sen var det att dra igång att montera chip. I mitt fall så börjar jag med två strängar med 10 chip i varje. En Royal blue samt en blandad vit. Här sitter alla chipen limmade och löddade med 40 graders linser. Allt från rapidled. Anledningen at…

• 37 svar
    • 4,6k visningar
  16. Started by Lunka,

Tänkte visa mitt nya ledbygge. Trodde det skulle vara svårare men inte. Varit osäker på lite men fick hjälp här på forumet, är redan sugen på att bygga ett lite mera avancerat bygge. Det här är köpt från rapidled och jag är väldigt nöjd med leveranstiden, kylningen består av en 120mm fläkt samt två aluprofiler, mäter jag tempen i röret så ligger den på 26grader stänge av fläkten så stack den upp i 43grader innan jag slog på den igen Lite bilder på det här först bara Sent from my iPhone using Tapatalk

• 9 svar
    • 1,4k visningar
  17. Tänkte dela med mig av ett litet projekt jag gjorde som ett experiment, inte speciellt krångligt om man äger en lödkolv och det kan bli rätt roligt. Jag är ingen elektronikguru så som med allt dumt man hittar på nätet så ligger det på en själv att avgöra om det är säkert och om man klarar av det. Det finns liknande rev-lampor att köpa om man är det minsta osäker men gillar man pyssel eller har nån teori om ljuset så kan detta vara en bra testplattform. En 9w lampa tog mig 30-45 min och då provade jag mig fram, så är man lite händig så är det inte speciellt svårt. Jag gjorde ett enkelt test att börjas med och implementerade den klassiska "man tager vad man haver" doktrinen…

• 12 svar
    • 2,9k visningar
  18. Hej, Jag vill försöka använda en LEDcontrol4 passiv tillsammans med 4st MeanWell drivers för att kunna styra 4 kanaler (Blixt, soluppgång och månljus) till mitt LED projekt. Vad jag har förstått så verkar det inte finnas någon driver som fungerar direkt utan ett pull-up motstånd. Finns det någon som har någon erfarenhet av LEDControl4 och kan dela med sig av lite tips. Hittar inte så många DIY projekt på nätet där man använder just LEDControl4. Mvh Henrik

• 0 svar
    • 1,1k visningar
  19. Started by LN21,

Hej! Ja kan ju inte hålla på att byta ut akvarie vart annat år så att det är dax för att testa ett ett nytt LED bygge istället. Ja river ut mina gamla stora ramper. Men behåller mina fyra första paneler, som satt över min 500 litare. Se länk. Det blir sex nya paneler De nya ramperna kommer att ha 455, 465, 530 och 660 nm

20. Started by Järv,

Jag har idag funderat lite på hur man skulle kunna utäka belysningen på sidan om min huvudramp för att undvika skuggning etc. Jag kom då på att jag har 3st 5x10w LED drivare liggande sedan tidigare och drog genast slutsatsen att man kanske kunde sätta upp en par aluminium profiler med 10w leddar i vettig lutning på sidorna av mina dreamchips. Dock så kom jag att tänka på ett problem som detta troligen drar med sig och det är fästning. Jag vill helst inte fästa dom i taket då det skulle betyda att jag måste ut och hyra en slagborr igen och täcka över akvariumet. Frågan är då om någon känner till någon smidig lösning för att fästa dom i akvariet? tänker mig ungefär som maxs…

• 1 svar
    • 2,9k visningar
  21. Jag har en nu ganska senior LED-ramp som innehåller 12 st Cree XR-E cold white (CW) och 12 st Royal Blue (RB). Se byggtråden här: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?33627-Cree-XR-E-LED-ramp Den fungerar tekniskt bra men jag tycker färgen känns lite uräten lilatonad. Diskussionen gick hög om färgåtergivningen med just denna LED-kombo på RC redan när jag byggde den i början av 2010. Så här tre år senare, var står vi då? Några förslag på vad jag kan addera för LEDs för att få mina 12 CW + 12 RB att ge lite roligare ljus? Jag vet inte om befintlig kylkropp klarar mycket mer effekt än dagens cirka 75 W men några enstaka LEDs fär färgpimpning borde den mä…

• 14 svar
    • 2,3k visningar
  22. Started by Himzo,

Hej. Jag tänkte bygga om min befintliga T5 ramp och uppgradera den med LED. Rampen har 6st (39W) T5. Jag kommer att plocka bort 2st i mitten och installera 2st Multichip. Eftersom jag inte har någon erfarenhet med LED tänkte jag använda mig av denna tråden för att ställa frågor. Efter lite läsning här på guiden och på nätet så har jag kommit fram till nedanstående. Kolla gärna igenom detta och ge mig tips/kritik vad jag kan göra annorlunda. Som jag skrev så har jag ingen erfarenhet alls så alla tips välkomnas!! Räcker detta eller behöver jag någonting mer?? 2st AC85-265V / DC 30-36V 1.5A 50W Dimmable LED Driver + Aluminium Driver Case http://ac-rc.net/catalog/product…

• 11 svar
    • 3,2k visningar
  23. Started by Henric,

När man läser databladen för olika typer av led så hittar man oftast ett diagram för hur hög fV är vid en viss ström. Problemet tycker jag är att det blir ett ca. värde och det håller inte riktigt om man ska bygga eget. Så tanken med denna tråd är att den ska fyllas på med uppmätta fV för olika typer av led. Jag tror att det kan vara ett bra hjälpmedel för många. Vad tycker ni? Mvh Henric

• 3 svar
    • 1k visningar
  24. Started by toompa,

På mina drivdon till mina leds så står det Dimmable for trailing edge dimmer. Va jag har fattat så ska det vara en helt vanlig dimmer som man sätter på 220V sidan? Eller har jag fel.

• 4 svar
    • 1,2k visningar
  25. Started by Mr_Ewing,

Jag sitter och planerar ett nytt bygge och har hittat dessa: http://www.cree.com/LED-Components-and-Modules/Products/XLamp/Arrays-Directional/XLamp-XML-EasyWhite Jag vill använda dessa för att jag får färre ljuskällor, men samma ljusstyrka. Jag är dock lite osäker på vad de menar med 6V och 12V som drivspänning på dessa - går det inte styra strömmen på dessa till exempelvis 700mA?

• 1 svar
    • 2,2k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.