Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

LED-byggen

1. Started by toompa,

På mina drivdon till mina leds så står det Dimmable for trailing edge dimmer. Va jag har fattat så ska det vara en helt vanlig dimmer som man sätter på 220V sidan? Eller har jag fel.

• 4 svar
    • 1,2k visningar
  2. Started by kobbens,

Hm har tröttnat på hemmabyggen och dess programstyrningar!!! Förslag på belysning till ett 540 liters kar behöver jag. Enkelt programstyrning och tillräckligt med ljus önskar jag förslag på!!

3. Started by toompa,

Jag har fått låna en ledramp med vita och blå cree leds men den blåa slingan verkar vara bränd och tänkte kolla var man billigast kan hitta nya royal blue? Sen undrar jag om det finns någon billig styrning till ledsen. Vore ju kul om man kunde ställa in soluppgång o sånt men det verkar kosta rätt mycket?

• 2 svar
    • 1,3k visningar
  4. Started by Sweet*Lou,

Nån som har Red Sea Max 250 SPS Grade Retrofit Kit - CompleteOch är nöjd eller icke. Är bra sugen på att beställa. Med vänlig hälsning, Robin

• 3 svar
    • 1,5k visningar
  5. Started by Sweet*Lou,

Hej hallå! Finns det någon som har nån koll på detta? Skulle vilja ta bort t5:orna och stoppa i led i lite olika roliga färger. Någon som gjort det i plastskyddet som skyddar lysrören? alla synpunkter är bra synpunkter. Med vänlig hälsning, robin

• 3 svar
    • 1,2k visningar
  6. Jag har en nu ganska senior LED-ramp som innehåller 12 st Cree XR-E cold white (CW) och 12 st Royal Blue (RB). Se byggtråden här: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?33627-Cree-XR-E-LED-ramp Den fungerar tekniskt bra men jag tycker färgen känns lite uräten lilatonad. Diskussionen gick hög om färgåtergivningen med just denna LED-kombo på RC redan när jag byggde den i början av 2010. Så här tre år senare, var står vi då? Några förslag på vad jag kan addera för LEDs för att få mina 12 CW + 12 RB att ge lite roligare ljus? Jag vet inte om befintlig kylkropp klarar mycket mer effekt än dagens cirka 75 W men några enstaka LEDs fär färgpimpning borde den mä…

• 14 svar
    • 2,3k visningar
  7. Started by Kenneth J,

Då det är dags för uppdatering av akvarium, så får det bli att bygga ny ramp. Kör en maxspect razor idag, men den räcker inte på långa vägar till 2m akvarium. Jag har tänkt köra med 4st olika chip av 20W från AC/RC. 1. 6st Epistar 20w Actinic Blue Hybrid Led panel. De peakar på 445nm och ger runt 10% på 540-580nm 2. 6st Epistar 20w 14000k Multichip. De peakar på 450nm och ger runt 25% på 540-580nm. 3. 5st 420nm UV-Led 4. 5st Epistar 20w Violet Blue Hybrid Multichip. De peakar på 405 och 455nm. Bifogar en skiss på hur jag tänkt mig placering och hur spridningen blir i teorin :-) Jag tar tacksamt emot synpunkter. /Kenneth

• 4 svar
    • 1,4k visningar
  8. Started by BelseBubby,

Jag vänder mig nu till Er om råd angående DIY LED kits, mina saltbestänkta vänner =) Min burk är 210 lång, 60 bred och 70 hög. Tanken är att inhandla en eller flera DIY LED kit för att lysa upp tillvaron för både mig och burk. Någon som har heta tips på var man kan få tag på ett kit som skulle passa mitt akvarie? Burken ska så småningom befolkas av mestadels LPS och mjukisar men nån enstaka SPS kommer nog att hitta ner dit oxå =)

9. Ok norrbagge her så hold ut med lite svårska. Hur er spredningen med en 100W dreamchip evt hvilka linser och hur många vil jag behøva på en 160X 66cm tank? ( 70høg ish) Vil det holda med 3 med 120 linsa? Eller måste jag upp i 4 stykken med typ 90 linsa? Ac-Rc skal sleppa snart ca 100 nya chips for salu og jag er verkligen nyfiken på att kjøpa, problemet er om jag trenger 3 eller fyre?

• 1 svar
    • 1,1k visningar
  10. Hej, Jag vill försöka använda en LEDcontrol4 passiv tillsammans med 4st MeanWell drivers för att kunna styra 4 kanaler (Blixt, soluppgång och månljus) till mitt LED projekt. Vad jag har förstått så verkar det inte finnas någon driver som fungerar direkt utan ett pull-up motstånd. Finns det någon som har någon erfarenhet av LEDControl4 och kan dela med sig av lite tips. Hittar inte så många DIY projekt på nätet där man använder just LEDControl4. Mvh Henrik

• 0 svar
    • 1,1k visningar
  11. Started by brevix,

har lite skumma fenomen på min led ramp . det är ett 120st x 3w kit med 2st Meanwell CLG-150-48B led drivare. efter en stund i drift börjar dioderna att blinka högfrekvent. och när jag vrider på vridpottarna blinkar lederna och är svåra att ställa in , typ glapp kontat idem. även ett pipande ljud kommer från led drivarna. tänkte börja med att byta ut trimpottarna eller vad kan det vara för fel???.. vad ska jag ersätta dem med ??

• 27 svar
    • 2,9k visningar
  12. Started by TeGe,

Ni som inte har drivern i själva rampen utan i låda bredvid, vad har ni för kabel från driver till ramp och vilken typ av kontakt väljer ni.

• 1 svar
    • 1k visningar
  13. Started by slarvid,

Är rejält begränsad i elektronikkunnande och händighet. Har läst lite trådar om LED byggen, men det blir grekiska typ. Alla termer om chip och allt vad det är. Kan nån förklara väldigt kort och väldigt basic kedjan av prylar som behövs till en DIY LED? Ex ström - chip - lampa =klart

• 7 svar
    • 1,6k visningar
  14. Started by kobbens,

Håller på att bygga om min ena ramp samt bygger en till för att kunna ha över ett kar på ca 200*80*70. Vad tror ni om denna fördelning? Driver detta med Jannes kort. Samtliga är 3w High Power Led.

• 0 svar
    • 968 visningar
  15. Started by _Manne_,

Hej! Drar försiktigt igång ett DIY bygge av det så kallade Dreamchipet.. Monteringen har inte påbörjats alls , men har bra mycket delar hemma nu så när tid finns och ork så ska det jobbas en del på detta efterlängtade projekt.. tänkte börja med en hel del bilder så får även ni förhoppningsvis nytta av mitt projekt o förhoppningsvis inte göra samma fel, om det blir sådana längs vägen.. Många av delarna som kommer här är rena "köpedelar" dvs inget direkt meckande. Min plan är att ha chipet som ensam belysning över min Kub , 60*60 65 Hög. Det var väl inledningen på denna tråd. Med vänlig hälsning, Manne

16. Started by vll1g,

Har nu tittat runt lite på forumet och fått blodad tand för att göra en LED konvertering i karet:) Sitter just nu med ett 400L Juwel med 6x54W lysrör. Tänkte försöka börja med att fundera ut vilka typ av leds man borde köra på. Ser att de dykt upp ett vid namn "Dream Chip", vilket jag är lite nyfiken på. Vad är för/nackdelar motför enskilda Cree LEDs? Annars lutar de mot Cree leds med något av denna blandning: [TABLE=class: grid, width: 340] [TR] [TD]Cree Cool White[/TD] [TD=align: right]12 [/TD] [/TR] [TR] [TD]Cree Neutral White[/TD] [TD=align: right]12 [/TD] [/TR] [TR] [TD]Cree Royal Blue [/TD] [TD=align: right]24 [/TD] [/TR] [TR] [TD]Royal Blue Moon[/TD] [TD=align: r…

17. Started by mikoto,

Jag läste nyss i Gurras tråd om att Lasse bränt sitt ena drömchip, det verkar som fler haft problem med detta och det är samma kanaler som bränner, de med de lägre våglängderna. Det verkar även som andra märken av dioder har problem med dessa dioder på lägre våglängder. Freddi här på guiden har väl bränt sina actinic dioder från aquastyleonline med? Det verkar heller inte vara ovanligt. Varför brinner just de här dioderna så lätt, eller är det bara ett tråkigt sammanträffande? Eller är det något speciellt med actinic dioderna som skiljer de från andra dioder. Royal blue dioder till exempel verkar inte ha något liknande problem med att folk bränner de, inte under normalt a…

• 5 svar
    • 1,2k visningar
  18. Started by gurra600,

Nu är bygget i gång Ledramp med Dreamchip ..Den ska bestå av Aluplåt 1200x300x8 mm och ska byggas in i låda som består av aluvinkelprofil 20x20x2. aludurkplåt ska bli lådans skal. Leds 2 st Dream chip + 32 st 10W i dessa nyanser 18 st royal blå av dessa har 12 linser, 6 st 16000K, 8 st 20000K. Kylare 2 st arctic cooler 9800 + 8 st GlacialTech igloo 7223 light. Leds drivs med Jannes kort 1 st LMB1 som styr 1 st CATDriver16ia + 2 st Leddriver5ch. Fläktar styrs av 1 st Aerocool X-vision. vad tror ni ?

19. Started by StefanL,

Funderar på att skaffa led till mitt rsm 250, 90x40 65 cm högt har försökt hitta några nyckeltal på antal led watt eller annat mått som behövs. Har sett några på 0.5 watt per liter. har pm:at med krille han hade rätt mycket mer. någon som kan guida? Tex är nedansående ljus nog? , har sps Key LED 48 Wide-D, 165W cree http://www.fish-street.com/key_aquar...ategory_id=118

• 13 svar
    • 2,2k visningar
  20. Started by Andreas84,

Funderar på att bygga en stödbelysning till min mh-lampa på 14000k. Tanken är att få lite mer blåljus och försöka belysa skuggpartier. Har tittat på http://www.electrokit.com/led-bla-5mm-3500mcd-klar-25gr.41596 där är våglängden på ljuset 470 är det för blått? Tänkte ha 10 st på varje sida med mh i miten. Duger dom eller blir det för svagt / felaktigt ljus osv? Kom med tips

• 4 svar
    • 1,3k visningar
  21. Started by Henric,

När man läser databladen för olika typer av led så hittar man oftast ett diagram för hur hög fV är vid en viss ström. Problemet tycker jag är att det blir ett ca. värde och det håller inte riktigt om man ska bygga eget. Så tanken med denna tråd är att den ska fyllas på med uppmätta fV för olika typer av led. Jag tror att det kan vara ett bra hjälpmedel för många. Vad tycker ni? Mvh Henric

• 3 svar
    • 1k visningar
  22. Started by dr.dator,

Tänkte bara visa upp min mycket enkla DIY LED som jag har byggt till min karantäntank. Det är fyra stycken "LED arbetstlampor" från clas ohlson som jag har plockat isär och sen limmat ihop själva kretskorten. De ligger bara på täckglaset och drivs med en gammal laptop-laddare...

23. Started by wrang,

Tips på dimmbara leddrivers Skall testa å styra 2st 3watts actanic Hemma bygge eller köpe är lika aktuellt Sent from my iPhone 4S using Tapatalk

• 6 svar
    • 1,7k visningar
  24. Tänkte höra om det är någon som vet om man kan köpa cree ledsen som finns tex. på rapidled mm direkt från fabriken för att slippa en mellan hand samt kunna välja mer specifikt vilka nm man vill ha?

• 2 svar
    • 1,4k visningar
  25. So rubriken antyder så undrar jag ifall man skulle kunna driva en 20W LED med en 10W driver, men att ljuset då skulle bli "halverat"? Har LED liggandes och en smidig liten armatur som tyvärr bara är specad för 10W, därav frågan.

• 10 svar
    • 1,6k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.