LED-byggen
204 ämnen i detta forum
- 

Har nu limmat dit alla 24 leds på flänsen. Det är 4st 6500K 4st 10000K 14 Royal Blue 2 True violet Hur lång tid kan det ta innan Heatsink plaster limmet har torkat såpass att man kan löda? Har köpt lite för få vita med flit, så det finns lite marginal på blåa slingan att dimma ner Frågan är vilka 2 serier man ska göra.... Funderar på - 2 violetta - 10 RB - - alla 8 vita - 4 RB - För dom violetta vill man väl ha i det där "mys-pys-ljuset" som är morgon/kväll så det flouroscerar ordenligt... - 

- 32 svar
- 5,4k visningar

- 

- 

I och med mitt DIY-bygge gick jag och frågade leverantören för LED-chippen om dom också råkade ha 5-kanalers chips tillgängliga. Svaret var rätt trevligt; dom kan producera många olika varianter enligt behov. - 10W med 3 kanaler (3 x 3 emitters 350mA) - 20W med 5 kanaler (5 x 4 emitters 350mA) - 50W med 5 kanaler (5 x 10 emitters 350mA) - 100W med 5 kanaler (5 x 10+10 emitters 350mA) - 252W med 5 kanaler (5 x 10+10 emitters 700mA) Som emitters har dom Epistar, Epileds och Bridgelux som alternativ. En 252W kombination med 10000K, 445-455nm, 410-430nm, 465-475nm och 15000K skulle kosta hela 69$ + frakt. Kan tänka mig att priset sjunker om den beställda mängden stiger. Hur … 
- 

Tänkte försöka skriva lite om mitt LED bygge som kommer att göras i två etapper. Första etappen så kommer jag bara köra med "off the shelf" för att jag behöver ljuset och i andra etappen så kommer jag att styra LEDs:en via ett webinterface. Utrustning för etapp 1: Standard Solderless 75g Tank Dimmable Kit DDC-02 PWM Controller Utrustning för etapp 2: Arduino Uno R3 (Atmega328 - assembled)( kommer ev. att behöva uppgradera till MEGA för att mitt program troligtvis blir förstort för att kunna köras på Uno) RGB LCD Shield Kit w/ 16x2 Character Display - Only 2 pins used! Arduino Ethernet shield R3 with micro SD connector - Assembled 4G SD kort Första etappen: Jag fick hem … - 

- 57 svar
- 7k visningar

- 

- 

Det börjar dra ihop sig för att göra mitt nästa inköp av teknik till min belysning och tänkte höra med er om det är någon som vet var man kan få tag på följande till ett bra pris med frakt? Mean well LDD-700H Mean well LDD-1000H Mean well SP-320-24 ska som sagt koppla dem till min arduino så småning om. - 

- 21 svar
- 2,4k visningar

- 

- 

Det började med att jag skaffade ett saltvattensakvarium på ett infall. Det var ett begangnat och modifierat RedSea Max, det fanns en hemmabyggt LED i det som behövde uppgraderas. Jag började kolla runt på diverse forum och fick en hel del inspiration från andra byggen, framförallt från Reef2Reff men även från peterj66 här på forumet. Hittade i stort sett inget i Sverige/EU av de dioder jag ville ha så jag beställde k16 dioder royal blue från Topledlight, och resten från steves leds (USA). PSU är 48v meanvell (MeanWell LRS-150-48) LDD drivare ger ström till LED slingorna. (köpta från DikiKey. Från StevesLedss köpte jag även en "LDD Driver Array", ett smidigt s… 
- 

Köpte mig just ett par Mean well HLG-320H-36B och funderar på om det går att köra dom parallelt för att kunna få ut den totala amperen. Jag behöver ungefär 15amp till mina lampor och aggen är på 9amp styck så tycker mig att det borde kunna fungera. Är det någon som har nån erfarenhet av liknande? - 

- 3 svar
- 3,4k visningar

- 

- 

Några tips att använda denna drivare till uv leds eller fragg belysning? Skulle bygga till en kollega men blev aldrig av och undrar vad ni hade gjort med en överbliven drivare. (Har 4) saknar uv i huvudkaret. Dålig belysning i fragg karet. - 

- 0 svar
- 1k visningar

- 

- 

Måhända fel forum men det är ett LED-bygge. Jag bygger en ATS. Köpt leds (http://shop.stevesleds.com/3-watt-Deep-Red-Epistar-LED-3w-epi-red.htm ) och drivare ( http://shop.stevesleds.com/5-12-LED-3W-LED-driver-5-12-driver.htm ) på stevesleds.com. Jag har kopplat ihop det enligt detta schema. Och resultatet blev detta. http://youtu.be/kKJMUDmfwj0 Vad har jag gjort fel? Kan man inte koppla i två separata slingor? Om jag förstår specifikationerna rätt så skall drivaren orka med. Tacksam för svar, råd och tips. /Pelle - 

- 8 svar
- 1,5k visningar

- 

- 

Hejsan, Jag vill byta ut mina kablar mot något mer praktiskt och snyggare. Jag vill montera kontakter på kylfläsen för att sedan sätta i kablar i kontakterna som sedan går ner till drivarna. eftersom jag inte kan så mycket om en så har jag lite funderingar på vilka kablar man kan använda. Kan man använda 3.5mm hörlurskontakter med tanke på kabelns tjocklek och och strömstyrkan som jag gå igenom kabeln? mitt mål är följande. så platta/tunna/små kontakter som möjligt som kan fästas på flänsen. kontakten måste ha minst 4 poler men gärna 8 och det ska finnas kablar som är enfärgade gärna förseglade vid hanen från fabrik. Har ni några tips? eller bilder på era kontakter? - 

- 11 svar
- 4k visningar

- 

- 

Gott nytt år allesammans! Har bara en fråga: Förut, för nån månad sedan, var det många som pratade om LED belysningar. Dock valde jag att köra med MHQ i alla fall då jag tyckte att det skulle bli för mycket strul. Nu är det i alla fall så att jag ska flytta in mitt akvarium i en liten skrubb som en "in wall" lösning. Då får inte MHQ lampan plats... Och eftersom att jag inte är så jätteförtjust i T5 börjar jag nu att fundera på LED's igen... Men jag kan inte hitta tillbaka till mina trogna trådar för att forska lite och ta reda på hur jag ska gå till väga, inte hittar jag de fantastiska lysdioderna på E-bay heller. Och skulle jag använda de lysdioderna de har på kjell för … - 

- 108 svar
- 15,1k visningar

- 

- 

Ska hjälpa min bror med ett ledbygge till hans terrarie men gått bet på led drivarna. när jag har byggt till karet så driver jag inte så många utan 4st 10w 900ma och de drivarna har varit smidiga att hitta. Men nu ska ha driva 10st 10w 900ma på samma drivare. De drivare jag kan hitta som är 12v 100w är på 8.33a, någon 100w 12v kan jag inte hitta. Någon som har nån idé? Kan man få de där 8.3a bli 900ma på något sätt eller vad gör man? - 

- 2 svar
- 1,6k visningar

- 

- 

Hej! Funderar på att komplettera min belysing med lite stöd leds Har 2 st drivers Den ena är LPC -35-700 Fråga går gränsen vid 10 st standard bridgelux leds 3.5V @700mA ? Den andra är LPC-60-1050 . går den att köra med bridgelux eller är det bara cree som gäller där? Har inte riktigt pejl på hur man räknar. - 

- 8 svar
- 3,7k visningar

- 

- 

Hej! hade velat ha led bars som komplement över mitt kar, men orphek och andra märken som finns på marknaden är för långa, kan ha Max 450mm långa. någon som byggt egna och vad rekommenderar ni för komponenter till det? Finns här några kunniga som kan rekommendera vart man köper leds och övriga komponenter som behövs? Tack! 
- 

"Svensk" tråd om "multichip LED" på Reef Central startad av Maglofster har nu kommit upp i 100.000 visningar. Här MVH Lasse - 

- 10 svar
- 2,1k visningar

- 

- 

Som ett resultat av Maglofsters tråd Minimalistic multichip DIY LED build på reefcentral har en kille nu tagit fram ett förslag på multichip som innehåller 20 x 445nm, 20 x 455nm, 20 x 420nm, 20 x 10000K och 20 x 15000K. Var och en av dessa 5 grupper skall kunna drivas och styras inviduellt. Det blir ett chip som förenar det bästa med multichip och 3 watts lösningar. Den tillverkare som han har kontakt med vill dock ha en beställning på 50 stycken för att ta fram en sådan här lösning och man försöker nu göra ett gruppköp. Titta här på detta inlägg (post 1611) och de följande. Nu tar bara Janne fram ett kort med 5 kanaler som ger 700 mA och klarar 30 - 36 V så har vi en… 
- 

Har skissat och velat fram och tillbaka ett tag nu, men nu känns det som om jag har hitta en lösning som kan fungera. Det är fortfarande ett tag innan jag fått ihop alla delarna så det enda som finns just nu är skisser. Finns det någon som har tips tar jag tacksamt emot dem. Tänkt lösning: Jag funderar på sex grupper med vardera: 1 Luxeon K8 Royal Blue (8 dioder i en kapsel) ca 11000mW radiant flux 2 Blå 470nm 1 Röd 620nm 1 Gul 590nm 1 Grön 520nm 1 cyan 490nm Dessutom kommer jag att ha två stycken Bridgelux Vero 13 4000K 90 CRI vilka ger ~2700lm styck och ca 18 420nm violetta utspridda mellan mina grupper. Kanal 1: Röda och gula/amber Kanal 2: Grön/Cyan Kanal 3: Blått … 
- 

Tänkte bara ge lite insperation på ett snabbt hemmabygge av LED ramp. Flänsen är köpt på bauhaus , vanlig 30*30 fyrkantsrör. Två styck 1m som jag sen delat på mitten till fyra 50cm bitar. Skruvade ihop dom till ett block. Uppe på flänsen gjorde jag ett 11cm stort runt hål för en 12cm fläkt. Var absolut det som tog längst tid. Borrade även fyra hål för upphängningen. Y-hänget kommer från rapidled , mycket smidigt för 10 dollar. Sen var det att dra igång att montera chip. I mitt fall så börjar jag med två strängar med 10 chip i varje. En Royal blue samt en blandad vit. Här sitter alla chipen limmade och löddade med 40 graders linser. Allt från rapidled. Anledningen at… - 

- 37 svar
- 4,6k visningar

- 

- 

Jag läste nyss i Gurras tråd om att Lasse bränt sitt ena drömchip, det verkar som fler haft problem med detta och det är samma kanaler som bränner, de med de lägre våglängderna. Det verkar även som andra märken av dioder har problem med dessa dioder på lägre våglängder. Freddi här på guiden har väl bränt sina actinic dioder från aquastyleonline med? Det verkar heller inte vara ovanligt. Varför brinner just de här dioderna så lätt, eller är det bara ett tråkigt sammanträffande? Eller är det något speciellt med actinic dioderna som skiljer de från andra dioder. Royal blue dioder till exempel verkar inte ha något liknande problem med att folk bränner de, inte under normalt a… - 

- 5 svar
- 1,2k visningar

- 

- 

Tänkte bara starta en tråd om en observation jag och säkert flera andra noterat: Förfallet av LED ramps byggen. När jag hoppa in i hobbyn 2011 så börja power LEDs verkligen ta fart och nya sidor med försäljning av delar dök upp som svampar. Det var storhets att bygga egna ramper och smälla upp på karen. Denna trenden passerade och ökade ganska lavinartat när folk pensionerade MH och lysrören med sina egna skapelser. Kreativiteten flödade. Nu idag känns det som att detta har dött nästan helt. Jag har inte orkat bygga en ramp själv på ett bra tag nu, oraklet Lasse med de höga ambitionerna har köpt färdiga ramper och säljer sina hemmasnick… - 

- 

- 8 svar
- 2,9k visningar

- 

- 

Jag har idag funderat lite på hur man skulle kunna utäka belysningen på sidan om min huvudramp för att undvika skuggning etc. Jag kom då på att jag har 3st 5x10w LED drivare liggande sedan tidigare och drog genast slutsatsen att man kanske kunde sätta upp en par aluminium profiler med 10w leddar i vettig lutning på sidorna av mina dreamchips. Dock så kom jag att tänka på ett problem som detta troligen drar med sig och det är fästning. Jag vill helst inte fästa dom i taket då det skulle betyda att jag måste ut och hyra en slagborr igen och täcka över akvariumet. Frågan är då om någon känner till någon smidig lösning för att fästa dom i akvariet? tänker mig ungefär som maxs… - 

- 1 svar
- 2,9k visningar

- 

- 

Hej, Hjälp!! Jag blir tokig på detta.. =) Jag undrar hur jag ska räkna på driversen som driver led:sen? Om jag har har 40st 3w chip, hur kraftig ska då drivern vara? Ska väl lägga till att jag vill göra 4 - 6 slingor av dessa. Chipen jag har ligger på 3.4v så ska jag ha en driver som ger 3.4v eller ska jag räkna ihop alla chip för att få rätt volt antal? Jag har även 10w chip som drivs av 12v, hur gör jag med dom? För dom kan jag väl inte blanda med 3.4v chip ? Kan lägga till att jag har 4 st www.ebay.com/itm/320872896539?ssPageName=STRK:MEWAX:IT&_trksid=p3984.m1438.l2649 4 st www.ebay.com/itm/230754945661?ssPageName=STRK:MEWAX:IT&_trksid=p3984.m1438.l2649 4 s… - 

- 16 svar
- 1,4k visningar

- 

- 

Hej Jag snubblade över den här sammanfattningen om DIY LED byggen. Den behandlar byggen bestående av ensamma LED (3-5 W) men är väldigt bra för att förstå grunderna och hur man väljer olika metoder. Det finns rekommendationer som är relativt bra och det förklarar en del saker. Jag publicerar länkarna här och kommer att skriva till honom och fråga om jag får publicera hans inlägg på SG LED, Drivers, parallellkoppling och noteringar. MVH Lasse 
- 

Har med spänning följt utvecklingen av detta chip men hängde inte heller med från början och kunde vara med på gruppköpet. Samtidigt är det först nu dom jag börjat fundera på att byta upp mig till ett större kar och börjar lite i fel ände med belysningen Vet att jag skulle kunna få en köpebelysning billigare men gillar initiativet kring detta projekt samt att det i längden med lite tur kan bli mer ekonomiskt genom att man kan byta ut delar med tiden. Det blir inget eget bygge dirrekt då jag tar inspiration utifrån befintliga byggen. Har nu mottagit 1 chip från ac/rc samt styr och drivkort från Janne och plannerar att bygga ett par belysningar av cylinder modellen men sak… - 

- 21 svar
- 2,6k visningar

- 

- 

Tjena Har en liten fråga. Har lagat min led ramp nu efter konstens alla regler men en sak blir jag inte klok på. Har en sån där testsak som man kam kolla om leden funkar. Av alla 35 lampor så verkade 4 vara kassa. Tagit bort o löat dit nya. Dock var dessa fyra actninc och jag bytte till royalblue, bara för att jag hade dessa liggandes. Nu tillbaka till huvudkliet. Dessa 4 verkar vara döda med testaren men om jag skruvar upp strömmen på min strömadapter så lyser de. Varför? Borde de inte kunna lysa som de andra? Nu är de helt kaputt iallafall men man blir ju lite misstänkt. Vill de ha mer ström eller? Isåfall kan det ju inte vara bra att köra de i samma lina som de "van… - 

- 0 svar
- 1,7k visningar

- 

- 

Hej Har sedan en tid tillbaka funderat över att bygga en egen LED ramp till mitt akvarium på 450 liter. Redan nu har jag en ramp på ca 50 watt LED bestående av 4 st 3*1 watts moduler med ca 6500 K, två stycken spotter på 8 watt - ca 5000 K, 3 stycken blå (ca 470 nm) moduler på 3*1 watt samt tre spottar på 5 watt, royal blue (445 - 455 nm). dessa är monterad i en alluminiumkanal och denna är försedd med 3 stycken fläktar. denna ramp sitter på framsidan av akvariet, lutad ca 30 grader så att bakgrunden lyses upp. Bilderna är inte speciellt bra men visar lite hur det ser ut. Just nu har jag kopplat så att alla vita i denna ramp styrs för sig och alla blå för sig. När j… - 

- 397 svar
- 59,2k visningar

-