Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Faror med saltvattensakvarium

Elsäkerhet, Giftiga djur, Olyckstillbud etc

1. Started by petrol,

Jag såg precis denna gamla tråd på Reefcentral och vill härmed göra er uppmärksamma. Zoanthids are they toxic? I have to say YES! Yesterday I was getting ready for the Ohio frag swap. I was working over a rubbermade tub and my dog was sitting next to me as she always did. I got up to get some more gumbands to close the bags and when I returned she had her head in the tub. I thought nothing about it. Dogs always stick their heads in things. 12:30 I went to the frag swap and was having a really good time. An I got a call on my cell phone. My wife called to tell me that the dog was sick. 2:00 I hung around for a bit after I talked to my wife. Dogs get sick all of the time (r…

2. Started by suezen,

Har för mig att jag för länge sedan såg en länk till en varningsskylt (med information om symptom etc) för palytoxin men kan nu inte hitta den. Någon som har länken?

• Gilla
    • 10 svar
    • 5,4k visningar
  3. Started by Oscarhaglund,

Jag har ett elutag bakom den plats där jag tänkt ha akvariet. Jag tänker att det kommer ju definitivt skvätta ibland så vad ska man göra? Jag gissar att man inte vill sätta en kontakt i den då det ger extra vägar för vattnet att rinna in i uttaget. Om man inte sätter i en kontakt, är det säkert då eller måste man plugga igen kontakten helt?

• 3 svar
    • 3,2k visningar
  4. Started by Casio,

Ska plocka Knappar, Palythoa i julhelgen. Jag tänkte dra av dem över ytan med den risk det innebär. Dem kan spruta gift samt även lämna detta på stenen. Frågan är dock om gasfilter som skyddar mot organiska ångor även skyddar mot luftburet gift? "Gasfilter 757-N A1 (2 st.), som skyddar mot organiska gaser och ångor med kokpunkt över 65 °C, exempelvis lösningsmedel såsom lacknafta och xylen. Godkänd enligt EN140:1998" - Biltema.

• Haha
      • Gilla
      • Tack
    • 10 svar
    • 1,6k visningar
  5. Started by Mazzi,

Jag vaknade idag av att en pump lät konstigt i akvariet. Det visade sig att min rosa/svarta sjögurka fastnat i pumpen. Alla fiskar döda 4 kirurger, 2 clowner, 1 dvärgkejsare, 1 kaninfisk och några andra småfiskar. Jag vill inte skrämma någon att skaffa sjögurka men ändå höja ett varningens finger. Ofta kan man ha dom utan problem men inte alltid! Just nu är det tungt att vara saltvattensakvarist /Mats Skickat från min SM-G780F via Tapatalk

6. Hej. Efter en krasch och många månader så är jag nu igång igen och köpte min första nya fisk igår. Problemet är att jag glömde fråga butiken som ligger många mil från där jag bor vilken art av clownfisk jag köpte (skulle köpt ett par men han hade bara en) Tanken var att köpa en till ganska omgående hos min lokala handlare som har vanligt färgade ocellaris hemma. Då börjar jag fundera på om detta verkligen är en svart ocellaris? Är det inte det så vågar jag ju inte mixa eller? Så frågan följer.. Är detta en Amphiprion polymnus-saddleback eller en svart Amphiprion ocellaris ? Tacksam för svar. Mvh Richard

• 1 svar
    • 3,8k visningar
  7. Started by per.w,

Har varit intresserad av att köpa en sjögurka då de är fina när de blommar/slår ut. Har även i samband med mina efterforskningar hört att de kan explodera i akvarier och slå ut allt levande som man då har i burken. Är det någon som hört eller vet mer om detta fenomen?? Mvh Per

• Gilla
    • 4 svar
    • 2,4k visningar
  8. Hej Är nybörjare på saltvatten och min första tråd här på forumet. Jag har haft igång mitt nanokar i några veckor nu och det är dags att lägga i en liten städpatrull, frågan är bara var man får tag i några turbosniglar och någon liten eremit? Verkar vara ont om dem i handeln. Jag bor i Halmstad, någon som vet var jag kan få tag i detta? /Richard

• 2 svar
    • 1,8k visningar
  9. Hej! Skulle behöva er på saltvattensguidens hjälp angående en förmodligen giftig krabba som följde med levande sten. Fick efter några dagar med nyinköpt LS syn på en mörkbrun/svart krabba med röda ögon. Tänkte inte så mycket mer på det än att det var ett roligt tillskott till akvariet tills jag såg hur den började attackera mina turbosniglar och annat levande. Då jag inte har någon rymlig sump, extrakar eller bekant som har möjlighet att ta över en aggressiv krabba fick det bli den enkla vägen, att tyvärr döda krabban för att rädda livet på mina sniglar och eremiter. Detta gjordes med att slå en tung bok över den på golvet, vilken ni kan först…

• 16 svar
    • 6,6k visningar
  10. fick hem koraller idag acans. öppnade påsarna och allt som vanligt, efter ett tag blev jag lite groggy konstig smak i munnen lite ont i bröstet.. nu e frågan kan jag fått med nåting i vattnet som dom låg i? bör jag vara orolig för nåt?. ingen annan här hemma har märkt av nåt.använde handskar och inga sår på armar dyligt. tacksam för svar.

• Gilla
    • 13 svar
    • 6,1k visningar
  11. Started by hagbard,

Som man kladdat med detta gissel..man vet att det är giftigt mer eller mindre..såg detta program på svt...känns som det är slutkladdat med detta https://www.svtplay.se/video/13757544/vetenskapens-varld/vetenskapens-varld-sasong-26-ett-giftigt-pussel?start=auto&tab=senaste

• Gilla
    • 7 svar
    • 3,3k visningar
  12. Started by Nelli,

Hej, har blivit biten eller bränd av något okänt i karet:( hade handske bara på ena handen eftersom trodde på det enda man ska akta sig för i mitt kar - Euphyllia och anemon. men efter ha luftat en sten, som jag trodde var tom/ren kände plötsligt smärta, som om jag kramade en Diadema (finns ingen)... struntade först i det, hade bråttom med att flyta alla stenar tillbaka till karet. Det kliar rejält och brinner, samt fingrarna är svullna... efter nästan 36 timmar. Vore tacksam för tips - vem skulle angripare va...

• 12 svar
    • 2,9k visningar
  13. Started by Axxe,

I mitt nya akvarium tar jag ström från samma uttag som cirkpumpen till fjärrvärmen tar sin ström, anta att något i karet kortsluter och då dör ju även husvärmen. Några tips på en extern jordfelsbrytare som kan lösa ut för akvariet men utan att få proppen till uttaget att gå? Alternativt någon högkvalikativ skarvsladd/dosa med inbyggd brytare/säkring.

14. Started by PeterG,

Dödligt farliga och vackra, hade dessa i slutet på åttiotalet. Väldigt trevliga och vackra, kom alltid fram när man satt en stund vid framrutan , nästan som om de kände igen en och sökte kontakt.Rätt kortlivade lever ca 2 år i akvariet. Matade dem med pincett (lång), akvarium 200 liter ,intern Sanderskummare , Tunze Turbelle och " helglasad topp". Rörde faktiskt inte så mycket av övriga djur gick med Röda Lima musslor, Sjöstjärnor ,Turbellsnäckor , Eremiter och olika mjukkoraller. Fantastiska på att kunna byta färg, ena stunden brunaktiga och nästa riktigt blå. (bilder:gammal videofilm från mina akvarier på stor duk).

• Gilla
    • 7 svar
    • 5,8k visningar
  15. Ett bett av en clownfisk kan vara nog så besvärligt.

• 31 svar
    • 18,9k visningar
  16. Started by greger,

17. Started by Piraterna,

De tar över, nu vill jag döda de som sitter närmast mina mini trachosar osv. Någon som vet hur? Kalkpasta gick sådär.

• Gilla
    • 49 svar
    • 11,4k visningar
  18. Hej! Alldeles ny här på forumet, så det här blir mitt första inlägg. Jag har dock lärt mig mycket när jag kikat och läst runt här på forumet. Men jag börjar med att också erkänna - Jag är fullständig amatör på området. Har spanat länge nu och velat köpa hem ett saltkar, men... MEN... När jag kikade här på forumet i denna del blev jag riktigt tveksam. Med små barn hemma som har svårt att hålla fingrarna i styr känns det efter att ha läst tråden om giftiga knappar att koraller är uteslutet. Så då är frågan... Jag har sett att man inte behöver ha koraller för att ha fisk, fungerar det så? Växer det ut koraller på den levande stenen i alla fall? Eller hur gör man, om man nu…

• Gilla
    • 12 svar
    • 4,4k visningar
  19. Hejsan Jag rengjorde akvariet igårkväll , naturligtvis utan handskar. Möblerade om lite och såg att jag klämt Doris mellan en sten och bakre väggen. Försökte flytta stenen och samtidigt peta på henne så att hon kunde simma därifrån . Då sprattlade hon till och gav mig 2 stick av backfenan I höger långfinger. Drog upp handen och klämde ut lite blod , sköljde med kallt vatten och alsolsprit. Det smärtade ordentligt och började sticka I pek och ringfingret också , långfingret svullnade . Ringde sjukvårdsupplysningen och de visste inte om de var giftiga men kopplade mig till giftinformationscentralen som försökte hjälpa till med både böcker och bakjour läkaren. De kom fram t…

20. Started by salta wille,

Jag håller på o möblerar LS i karet och skjuter T5 rören fram och tillbaka. Plötsligt när jag doppar ner en LS, så får jag djävulska ryckningar i armen. Vet med en gång att något strömförande finns i karet. Släpper stenen o kollar runt i karet, tills jag ser att en "sockerbit" hade hamnat i vattnet! Snabbt fram med en lång plastpincett för att lyfta ut kabeln ovan vatten. Förmodligen inte så farligt men obehagligt!

• 23 svar
    • 6,8k visningar
  21. Started by Hermanbrute,

Protopalythoa sp.05 http://se.reeflex.net/tiere/1893_Protopalythoa_sp05.htm Verksamt gift: Palytoxin Symptomer vid Palytoxinförgiftning: Bröstsmärta Andningsproblem Astmaliknande symptom Snabb hjärtfrekvens Blodtrycksfluktuationer Hemolys EKG-förändringar muskelspasmer Ökad serumenzymnivå Konvulsioner Svår smärta Ring 112 vid inträffade förgiftningstillbud och begär giftinformation – dygnet runt. http://www.giftinformation.se/intro.asp?CategoryID=6802

• 26 svar
    • 8k visningar
  22. Started by Hermanbrute,

Zooanthus, Protopalythoa http://se.reeflex.net/tiere/1893_Protopalythoa_sp05.htm Akvarister älskar zoanthids för många goda skäl, men det är viktigt att komma ihåg att vara försiktig vid hantering av dessa djur. Arter av zoanthids från släktet Palythoa (som för närvarande inkluderar P. Caribbea, P. grandis, P. mammillosa, P. nigricans, och P. texaensis) innehåller ett toxin som kallas Palytoxin, som kan vara mycket farligt för människor och djur. Giftet skadar inte din hud men kan enkelt komma in i ett litet sår på tex handen. Av denna anledning är det viktigt att använda handskar vid hantering zoanthids från familjen zoanthidae inklusive arter från de populära Zoanthus…

• 6 svar
    • 21,5k visningar
  23. Started by Mattias,

Vart hittar jag det ? Sent from my iPad using Tapatalk

24. Started by Majki01,

Har en stor sten med MYCKET Zoanthus som måste bort! Jag bryr mig inte om allt liv i stenen går hädan.. Med vädret vi har idag? hur länge kan jag bara låta stenen stå ute för att möget ska dö? Och hur är lämpligaste sättet att sen få tillbaka stenen i karet utan massa problem? drog lite i stenen och nu bankar huvudvärken som på posten.

• 70 svar
    • 12,6k visningar
  25. Started by Genne,

Vill Lägga en allvarlig varning till er somhåller på med era saltvattensakvarier då jag och min fru blivit mycket sjuka.Jag skulleta ur och rengöra en del sten ifrån knappar typ protopalythoa, jag tog upp och la ca.8 kilo sten i en hink med vatten. Min tankevar sedan att jag skulle döda dom med varmvatten, jag körde ner duschslangen ispannen med sten och lät den stå och spola, jag fick tur nog för mig att skriva frågan här påSG och ringa till Stig i Gemla för att höra vilket som var det bästa sättet attbli av med dom. Svaret varsläng genast ut dom och vädra hela bostaden, då hade jag spolat i ungefär 15till 20 minuter med varmvatten, detta hände någon gång mellan Kl 17…

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.