Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 334 ämnen i detta forum
-
Finns det fler än RSM som till tillverkar kompletta burkar med Stativ, skummare pumpar,ljus osv?
-
Hej! Skickade in mina vattenvärden till en proffssida (Marinlabs) för att få lite "referensvärden" till mina egna mätningar. Fick åter följande värden (Bland många). Ca: 496 mg/l Mg:1248 mg/l KH: 5.3 dKH PH: ~7.8 (Mätt av mig själv) Hur kan jag göra för att öka både PH och KH? Helst om det finns något sätt att slippa "skvätta i något" i akvariet varje dag. Har ju försökt läsa på lite och som jag ser det hitintills kan jag göra följande för att få upp PH lite. (Vilket förvisso inte verkar lika viktigt som KH). *Borra ett lufthål för skummarluften (Bor i ett nybyggt supertätt hus) *Koldioxidfälla beståen…
-
-
- 7 svar
- 952 visningar
-
-
Dåså, då har man fyllt på vatten och saltat under veckan. Idag bar det av till Akvarieleasing och köpte sten, slutede på runda 45 kilo; fan va mycket och framför allt dyrt tänkte jag, men efter att man hållit på att stapla stenen i karet, visade det sig att det ine var så djävla mycket... I alla fall, otålig som jag är, sitter jag nu med ficklampa i mörkret och kikar och har redan sett lite kräftdjur och tom en liten, liten sjöstjärna, den är runt 5mm. Ska införskaffa korall sand för att förfina båtten under veckan. dock har jag en fråga; fick med mig en flaska Denitrol och undrar hur länge jag ska vänta med att hälla i denna bakteriekultur. Har inte fått hem skummaren …
-
- 7 svar
- 861 visningar
-
-
Då jag är i uppstarten av ett nytt RS450 försöker jag klura ut vad jag så småningom vill ha för fiskar där i och tänkte kolla om någon kan ge synpunkter på min ”önskelista” 😅 Är jag helt ute och cyklar, är karet för litet, är vissa kanske inte kompatibla med varandra, borde man ha fler mindre sorter också, etc? drömlistan ser ut ungefär så här 2st Amphirion Percula 3-5st kardinaler 1st Salarias Fasciatus 1st Mandarinhane 1st Palettkirurg 1st vitbröstad kirurg 1st gul kirurg 1st elddvärgkejsare 1st bispinosa dvärgkejsare +blandat LPS och förhoppningsvis någon SPS så småningom + lite lägre djur eremi…
-
Hejsan, har bland annat 2 gula och två svartvita damseller i mitt 300 literskar. En av de svartvita som är cirka 5 cm lång är den dominanta (läs arga). min fråga lyder om jag vågar introducera en gul kirurg som är cirka 6-7 cm lång i akvariet? Eller blir det för mycket slagsmål med damsellerna? Tips mottages tacksamt!
-
- 7 svar
- 762 visningar
-
-
Hej. Har haft mitt 175l kar i 6månader nu, allt är frid o fröjd, dock har vi väldigt varmt på övervåningen där karet står, har kört lite egenkomponerade kylningar nu, men hade tanke på att kanske införskaffa en kylare, vill gärna ha tips på vad som är bra o inte kostar multum. Vill även ha tips på skummare till karet då ja fick tips på att skaffa även det.
-
- 7 svar
- 1,6k visningar
-
-
Tjena! Har en kanske väldigt enkelsvarad fråga, men har ett RSM 130d och är sugen på att skaffa en Hepatus, då jag läst väldigt mycket att det i princip kräver att man har en UVC för att slippa prick på fisken undrar jag om det krävs en sump man har UVCn i eller om någon vet om den får plats i den integrerade sump delen i RSMet?
-
- 7 svar
- 1,4k visningar
-
-
tja, ja.. har någon av er bytat sand någon gång? Jo, det gick såhär att vid akvarieköpet (Rio 180) "lurade" säljaren mig 25 kg grus, han påstod att den var lika fin som korallsand, och jag trodde på honom (jag är helt nybörjare på saltvatten och håller på att lära mig av mina misstag..), efter någon vecka med LS så hamnade gruset ner i akvariebotten... det var inget fel på gruset, utan tvärtom, det handlar om fingrus c.a 1 mm i diameter, men den var alldeles för gult.. jag tyckte inte det passade in alls, efter att ha tittat på lite bilder och sett lite saltvatten så bestämde jag mig att byta sand.. om man ska ändå lägga ut tusenlappar för att det ska bli fint så ska ma…
-
- 7 svar
- 1,4k visningar
-
-
Hej alla ni mer erfarna, jag är ny i hobbyn och håller på och undersöker vilka fiskar jag ska skaffa efter att akvariet kan börja ta emot fiskar. Går det att ha flera pyjamas kardinalfiskar eller dödar de starkaste de svaga som i de flesta andra fall?
-
-
- 7 svar
- 2,1k visningar
-
-
Hej alla fisk experter! Skulle behöva lite hjälp med vilka fiskar som går ihop med vilka.. Fiskarna i bifogade bilden är de jag vill ha. Systemet fiskarna ska få bo i är på ca 750L var av visningstanken är på 625L. I skrivande stund är akvariumet bebott av en palettkirurg och två st clowner. Fiskarna I bifogade bilden är de jag funderar på att köpa samt en Valentini puffer.
-
-
- 7 svar
- 887 visningar
-
-
Hallå! :)har blivit intresserad av saltvattens fiskar... har haft sötvattens fiskar länge men har nu tänkt att göra om ett 200 L akvarium, som bara stått ett tag, till saltvatten... Frågan är vad för prylar behöver man egentligen?, det finns ju grejer så man kan drunkna i det! har förstått man behöver en vanlig pump (funkar det med den jag hade när det var söt vatten?) och en äggviteämnes avskummera... men vad behöver man mer? behövs typ UV-filter och sånt till ett så litet akvarium. + kan ni tipsa mig om bra skummare till ett bra pris!?
-
- 7 svar
- 1,8k visningar
-
-
Hejsan, Satt och kollade i mitt nystartade Akvarium som vanligt när jag såg denna grej som vecklade ut sej. när det kommer en fisk för nära drar den i hop sej för att sedan komma ut igen. Den syns lite dåligt för den är nästan genomskinlig. Men den är till höger om den lite vitare stenen.
-
- 7 svar
- 693 visningar
-
-
-
har idag startat upp mitt första akvarium. ett 337 liters kub akvarium med måtten 75x75x60 lxhxd bilder kommer efter hand
-
- 7 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej! Har under våren skaffat ett Aqua-Medic Chromis akvarium. Det går för tillfället som växtakvarium, under hösten ska jag starta det med salt har jag tänkt mig. Jag har läst på en hel del under ett par års tid, så jag har ganska klart för mig om hur jag skall gå tillväga (Tror jag) men jag har några frågor. Första frågan: Ursprungsskummaren tänker jag lägga i skrubben, då jag inte litar på att kopplingar och slangar hålls kvar. Sedan är det inte så snyggt med massa pumpar och slangar där bak med original skummaren. Jag har funderat på ett par olika skummaralternativ som jag hoppas ni kan hjälpa mig välja mellan. 1. Hydor Slim Skim Nano 2. Hydor Slim Skim 3. Tunze reef…
-
- 7 svar
- 949 visningar
-
-
Har en sådan här kalkreaktor men är osäker på hur den fungerar. Hittade en manual men känner mig osäker iaf. jag undrar följande. 1 skall man ha ngt speciell media i den eller kan man använda vilket som? 2 fick ingen tub med den men där tuben skall sitta är det bara en slang utan ngn koppling kommer den med tuben? 3 får man en klocka att mäta tryck med när man köper tuben ny? 4 där är en nålventil med denna den och co sensorn har el kablar som går till en kopplingsplint.. var skall den kopplas in? 5 där är ngn slags rör som om man blåser i det har en orange plastgrej som flyger upp .. vad mäter den? det kommer nog fler frågor vad det lider men är väldigt tacksam för sv…
-
- 7 svar
- 2,6k visningar
-
-
-
Har ett 500 litersakvarium jag hade tänkt förvandla till en levande möbel(dvs ett saltvattensakvarium). Men har även ett 100 liters jag först hade tänkt prova med för att komma igång och få in känslan för saltvatten, lära mig systemet osv. Vad krävs mer än cirkulationspumpar och då saltvatten för att få en stabil miljö? utgå från det nödvändigaste nu eftersom jag är nybörjare inom området och hade tänkt starta lite lätt och enkelt.
-
- 7 svar
- 992 visningar
-
-
Tjenare! Håller på att starta upp ett 450 liters akvarium nu under tiden som jag håller på med mitt rsm 130 kar! Jag har en Fluval 403 Utanstående pump som Jag har Tänkt att använda mig av! Snackade lite med bengan ute på Marinakvariet om vad han tycker att jag ska ha i den! vill ju ha den som reningsverk då jag ska ha tunze streamer cirkulationspumpar i och en Mce 600 skummare! Han sa att han tyckte jag skulle ha Rowaphose liggandes i en strumpa i! men vad jag har förstått så finns det ett fack i mce600 som man kan hänga en strumpa i! Eftersom Bengan verkar vara lite anti biobollar och mackaroner så förstod jag inte själva syftet med reningsverket då ? Det finns 3 fac…
-
- 7 svar
- 1,4k visningar
-
-
En kamrat till mig han vill bara prova försiktigt i början med lite små fisk och levande sten i sin 45 liters akvarium vad ska han tänka på och vad kan man ha?
-
- 7 svar
- 1,5k visningar
-
-
Hur högt upp mot kanten är lagom att ha vattnet? Har hört att saltet vandrar och att 5 cm är lagom...stämmer detta? Finns det någon som har mindre? Vill ju knappast att det ska "rinna över" massor av salt.
-
- 7 svar
- 1k visningar
-
-
-
Jaja... Det kunde ju ha varit en mer glänsande start, men vi är ju alla i den situationen nån gång eller? Nu efter ca 2 veckor har alla Turbo sniglar kolat. Lagt lock på sig och "möglat"... Tragiskt när alla värden har varit galanta. Börjar tvivla på tillförlitligheten av testerna dock. Det enda som är högt av dom är CA värdet. Det är närmare 600ml/l alla andra underbara... Blåbenade eremiterna ser dock ut att stortrivas... Sen kanske lite andra tråkiga saker, vet inte. Men hittade en sådanhär i burken häromkvällen: En rosa, lila "tusenfoting"... Kanske syns på bilden vad det är... Jaja, synd på en sådan start. Kanske blir det bättre på ett tag... MVH Kimmo Mäkelä Öster…
-
- 7 svar
- 1,1k visningar
- 1 följare
-
-
Har två frågor som skulle uppskattas om någon kunde hjälpa till med! Ett akvarium på 100 L, räcker det med en sump på 40 liter vatten då? Fråga 2. Vad skulle ni rekommendera för lampa, om akvariet är 80x35x35, hur många watt ska en bra lampa ligga på? Om livet menstadels ska innehålla Lps Tacksam för svar! Mvh Länge sedan man körde salt!
-
- 7 svar
- 775 visningar
-
-
Hej gott folk. Jag har tittat efter olika alternativ till sand i forumet och det finns verkligen skilda åsikter. Förutom DSB / 2-3 cm, etc. så har jag sett förslag på vitmålad botten, och fastlimmad sand på plexiglas. Allt är ganska intressant. En sak jag själv funderat på däremot, men ännu inte sett några exempel på, är att göra en fejkad sandbotten på samma sätt som man brukar göra bakgrunder i (framför allt) sötvattenkretsar. Den idé jag har och skulle vilja bolla är att använda relativt tunnfrigolit, skulptera den en aning så att den ser mer kuperad ut och därefter putsa den med ljus cement. Därefter kan man ju antingen lacka den med akvarielack, etc. eller lägga den …
-
- 7 svar
- 1,4k visningar
-