Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 334 ämnen i detta forum
-
Min ermit har suttit på sniskan ett tag nu. Vad jag vet så behöver de ingen hjälp att vända sig?
-
-
Först lite bakrundshistoria för de som orkar läsa Jag har varit sugen på ett saltvattenkar länge nu men med tanke på att jag har flyttat runt pga av jobb så har det inte varit aktuellt, men nu nästa sommar flyttar jag till Göteborg där jag kommer att vara i åtminstone sex år pga av studier. så nu tänkte jag att NU blir det saltvatten! Jag jobbar just nu ihop min budget för karet. men jag siktar på 45000kr (är halvägs och med 9 månader kvar blir det inga problem att ordna budgeten) För de 45 ska det bli Kar, möbel, sump och all teknik som ska i. så inget levande är medräknat i budgeten. det tar jag efteråt i lugn och ro. Då jag inte vet exakt vart jag ska bo än och hur my…
-
- 30 svar
- 3,6k visningar
-
-
Hej nu efter många års sötvattens akvarist så måste jag nosa lite på salt åxå, ser ju helt underbart ut! Så kommer nybörjarfrågorna, bästa skummare? lyse? bra levande sten? ja jag vill veta allt innan jag startar upp jag kommer köra med led Max spect razor 60 watt , men sen?? låt höra tack
-
- 37 svar
- 2,7k visningar
-
-
Hej! Är ju inte längre en nybörjare men har aldrig haft ett akvarium med sump. Överväger att införskaffa en Reefer 250. Karet ser ut att ha en enorm finish och enligt utländska köpare verkar de vara nöjda. Karet verkar vara knäpptyst, dock anser vissa att sumpen och vattenreservoarens volym är för liten. Själv anser jag att storleken på karet är precis lagom men priset lite högt. Ni som kan, är sumplösningen dålig?
-
- 6 svar
- 1,6k visningar
-
-
Hej! Jag har ett 375 l Akvastabil, det har varit igång i 3 månader snart. Har lågt KH 6, kalcium lågt 370, övrigt mkt bra värden. Nitrat strax över noll lika Nitrit. Allt har gått bra under dessa tre månader, så plötsligt så blir alla rutor gröna, skrapar och efter 2-3 dgr lika grönt igen. Är detta en process som upphör med tiden eller förblir det ett evigt skrapande? Skall också tillägga att jag övertog en hel del levande strax innan detta inträffade. 3 Clown, 2 kirurger, 1 salaris, 2 fröken och ngn mer. Har en hel del sniglar eremiter etc. Skall jag ha is i magen och vänta ut denna process eller mis…
-
- 0 svar
- 775 visningar
-
-
Hej! Av en slump råkade jag precis läsa på min salthink (Red Sea Coral Pro) hur man ska gå tillväga när man blandar salt: Never mix salt in an aquarium containing animals Always use clean, non-toxic utensils. Prepare the quantities of salt and water for the desired salinity according to the chart. Use reverse osmosis (RO) water at approximately 20°C/68°F. Always add the salt to the water. Mix vigorously (without aeration) for 0.5 - 2 hours, until all of the salt is dissolved and pH has stabilized to 8.2-8.4. DO NOT mix for more than…
-
Hur vet man om testen kan bli dåliga? Har red seas nitrit / nitrat test. Funkade senast för 1,5 månad sedan. Men sedan dess har jag mätt 0 i nitrat trots rätt mycket matning samt salpetersblandning för att få upp det. Tycker det är ytterst märkligt att vi fortfarande mäter 0 ... kan det vara så att testen kan sluta fungera?
-
-
- 9 svar
- 763 visningar
-
-
Hej vänner. Jag har länge planerat att skaffa mig ett saltvattensakvarium. Jag har pysslat hjälpligt med sötvatten både fisk- samt växtakvarium. Min plan har varit att skaffa ett stort (för mig) saltvattensakvarium på c.a. 400 liter med tillhörande sump. För att lära mig lite har jag försökt läsa forum, böcker etc. Jag kände dock att riktig kunskap får man först när man testar lite själv och får en relation till det man läser om. Därför bestämde jag mig för att köpa ett s.k. Nemo hotell (~130l) med ”sumpen” eller teknikfack bakom själva akvariedelen. I kitet jag köpte ingick en trasig MH lampa som var ersatt med en LED belysning f…
-
- 30 svar
- 3,3k visningar
-
-
Funderar på om vilken salthalt jag borde sikta på. Läste att lobophyton trivs mellan 1.023-1.025. Jag har blandat saltvatten enligt redsea blå hink där salthalten blir ca 1.0255. Min refraktometer (och även vippa) visar ca 1.026. Något under. Vilket verkar stämma bra mot det saltvatten jag blandar. Mina skivor gsp fisk m.m verkar trivas men lobophyton faller ofta ihop och ser tråkig ut. Undrar om jag har för hög salthalt? Andra värden för ca,kh,mg,nitrat med salifert ligger 390/7,3/1290,10
-
- 9 svar
- 1,1k visningar
-
-
Har börjat få en vit hinna på glaset o filtret sätts igen ganska snabbt med en vit "smörja" Vad är detta o hur blir jag av med det?
-
- 7 svar
- 740 visningar
-
-
Hej! Jag ska starta upp mitt första akvarium tänkte jag, eller göra ett försök iaf men jag blir inte helt klok på allt jag läser. Jag skaffar förmodligen ett 8-kantigt akvarium på 60l, men vad behöver jag mer? Det jag tänkt, om det går, är två clownfiskar. Sen vet jag inte mer, det ska va litet och enkelt bara. Vad behöver jag köpa för att starta upp och låta det gå?
-
- 2 svar
- 1k visningar
-
-
Hej, Mina Torches dör långsamt 😞. Övriga koraller mår bra. Misstänker att det är nån ohyra och funderar på om jag måste dippa dom och i så fall i vilken dipp? Dom är limmade på en sten, bryter man bara av dom för att kunna dippa eller hur gör man? På stenen (och torchens stam) finns också någon form av snabel liknande utväxt. Se bild (t.ex. till höger om snigeln även på pluggen). Finns många på stenen... Vad är det? God eller ond? Kan det vara dom som gör att Torchen inte mår bra? Tacksam för all hjälp... Mvh Joakim
-
Vet någon vart man kan köpa ett Rubin 420L välvt akvarium i Stockholmstrakten. Någon som har erfarenhet av dessa akvarium till saltvatten? tack! Nicklas
-
- 2 svar
- 2,1k visningar
-
-
Jag har nu haft mitt 58 L kar i 5 dagar med 8 kg levande sten. Hällde i kanske 5 liter av det vatten som kom från akvariet som LS'en låg i. Resten är osmosvatten (salthalt 1.022). Har testat vattnet 3 ggr, ca varannan dag och resultatet är detsamma: Nitrat 50mg/l Nitrit runt 0,1mg/l (svårmätt) Fosfat 1mg/l La i en fosfat remover "PhosGuard" i förrgår, men fosfaten är alltså forfarande hög. Vad gör jag åt dessa höga värden? Är det normalt så här precis i början? Jag trodde värdena skulle vara låga först för att sedan öka, som tex nitrittoppen, för att sedan sjunka igen? Hade oxå i en kapsel Bactozym första dagen. Borde jag ha i något annat i bakterieväg?
-
- 24 svar
- 2,3k visningar
- 1 följare
-
-
Hej på er alla Allt jag tänker på nu är saltvatten.Jag har kört ett sötvatten(juwel 125L) kar med en massa Guramin i men nu är det saltvatten som snurrar i min skalle Så till frågan jag har varit glasmästare och tänker bygga ett eget kar på ca 300L bör väll vara ett ganka bra nybörjar salt kar jag skulle vilja ha en flera ritningar på olika kar (borrat) med sump alltså alla mått liter volymer mmmmmmmm det finns säkert nån snäll som vill hjälpa mej att börja skära glas,borra,limma många förslag till olika bra kar skulle sitta fint Tack Johan:smiley9:
-
- 6 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej, Funderar på ett köpa ett clownhotel som första saltvattenakvarium, för att testa om saltvatten e min grej, jag gillar ju hur slutresultatet är men jag vill veta hur det är på vägen, jag har läst lasses tråd Med fler, men jag undrar fortfarande om det e något bra jag ska komplettera med?
-
- 4 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej. Christoffer heter jag, kallas Malm. har nyss blivit medlem här och givetvis startat upp mitt första saltvattenkar på 200 liter tack vara saltbjörkan här på sidan. det jag kör med nu är Deltec mce 300 skummare Resun Wavemaker 15000 (som flödar 2000 L/h och under 15 sekunder 8000 L/h och under 10 sekunder flödar 15000 L/h) Ca 15 kilo LS. orginal T8 lysrörsarmatur testerna jag använder just nu är Kh/Alk och nitrit och nitrat test. räcker dom 3 testerna elr är där andra som är viktiga?? hur ofta ska jag göra prover? På gång är att köpa en T5 armatur, fast jag vet inte om jag ska köpa en som kan ha 4 rör (2 blåa, och 2 vita) elr köpa en med 2 rör och köra blått i m…
-
- 192 svar
- 23,6k visningar
-
-
hejsan ska nu i veckan skaffa en sump.har fått tag på en sådan där man hänger på kanten ska visst ligga på 3500 ny fick den för en tusenlapp.Jag tänkte på att mitt akvarie e på 375 å sumpen är la kanske på 75 eller 100 l.min skummare e till för 400 liters akvarie.e det kört med den måste ja fixa en ny.
-
- 6 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej! Jag har blivit intresserad av att prova på saltvatten efter att ha ägnat mig lite åt sötvatten tidigare. Jag har ett befintligt akvarium på 110 L som jag tänkte använda för ändåmålet. Akvariumet har dock en ram i aluminium (ev. någon annan metall) och jag läste att en metallram är skadlig i kombination med saltvatten. Dock kommenterades något om att det sällan är ett problem eftersom de flesta akvarium numera byggs helt i glas med en plast- eller aluminiumram. Så till min fråga: Är aluminiumram farlig eller ofarlig? Tack på förhand!
-
- 10 svar
- 1,7k visningar
-
-
Hejsan alla på Saltvattensguiden! Nu har jag gått i tankarna av att köpa mig ett kar i någon månads tid och har nu slutligen bestämt mig att detta kommer att ske! Är full av förväntan och finns det nåt snyggare än ett kubakvarium?! För närvarande bor och studerar jag i Lund men kommer i början av 2010 flytta till min flickvän tillika framtida sambo i Uppsala. Väl etablerad i den nya lägenheten så kommer en kub att inhandlas! Det är dock någon/några månader tills detta är möjligt så därför tänkte jag i god tid bomba er veteraner och andra nybörjare med frågor. Mina första frågor baseras utifrån noga studier på färdiga så kallade "plug and play"-kar som RSM och Elos. 1. Är…
-
- 12 svar
- 2k visningar
-
-
Jag tänker börja med saltkar och undrar om det finns någon som har erfarenhet av Red Sea Max 250 kar, och vad kan det kosta!
-
- 3 svar
- 1k visningar
-
-
-
Det var precis vad som hände. Säkringen, till linjen där allt till tanken är kopplat, utlöstes och tills vi kom hem och akvarievakten hade varit där, gick det ca 20 timmar. Således ingen el till returpumpen, skummaren eller kylaren. 20 timmar räckte för att många av mjukkorallerna skulle dö och en hel del av fiskarna:sur:. Vattnet hade en temp. på 33 C. Att efter en längre resa, mitt i natten, komma hem och ta hand om detta, var inte speciellt kul... Vad som förvånade mig, var att samtliga anemoner och musslor klarade sig, även de få stenkorallerna jag har, medan härdiga fiskar som Damseller och Clowner dog. Överlevde och lever nu i högaktad välmåga, gör även mina Blue T…
-
- 7 svar
- 1,3k visningar
-
-
Sådär, nu efter 10 dagar börjar det så smått komma lite alger. Typ långa trådar. Är det enligt planerna? Och är det dags slänga i lite turbo nu va?
-
- 4 svar
- 819 visningar
-