Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by taspan78,

Jag ska köpa 65 kilos LS som ska vara "direkt " från ocean (efter hur många timmar/dagars resa).....och ska in i ett nystartade kar. jag har en akvarium 650l. har ni några tips angående rengöring av stenen och vilka test ska jag kontrollera och hur ofta?vad gäller vattenbyte?hur ofta ska man göra det ? tack på förhand

2. Started by imre,

Hej, jag har märkt att min sand har blivit “klumpig” och ser inte jätte fin ut.. såna mjuka klumpar som inte försvinner även om man rensar sanden vid vattenbyte.. har någon några tips varför har det blivit så eller vad kan man göra åt saken?

• Gilla
    • 31 svar
    • 3,3k visningar
  3. Started by Verkenius,

Hej, Jag skulle vilja dra om mina rör lite. I och med detta kommer jag nog behöva byta allt. Även mina genomföringar... Är detta något man absolut inte ska ge sig på? Mitt kar är i full rullning vilket såklart ställer till det rejält. Eller finns det något annat sätt man kan få upp de rör som är limmade? Mvh Pierre

• Gilla
    • 16 svar
    • 1,7k visningar
  4. Started by dlindgren,

Hej, I dag skrattade min kompis åt mitt äckliga akvarium när han såg den här masken(med glimten i ögat). Jag har haft saltvattensakvarium i typ 2 månader och vet inte vad det är. Men efter att läst lite på forumet har jag kommit fram till att det nog är en borstmask av något slag.. Skulle dock sova bättre om någon med erfarenhet kan intyga eller dementera. Är den bra eller anus? Kan den ge sig på fisk eller koraller? Tacksam för hjälp, Dennis

5. Started by Clownen,

Hejsan! Jag har jämfört priserna mellan Finland, där jag nu bor, med Tyskland och prisskillnandera är mycket stora. Planerar att beställa MH och skummare till att börja med. Såg även attett Eheim ytterfilter professionalII, 2026 som kostar 110 euro vilket jag tycker låterväldigt bra (ca 240 e i Fin).Är det många som använder ytterfilter här? Var lägger man aktivt kol etc om man inte har ett filter (skummaren?)? Vad har ni i era ytterfilter och hur ofta byter ni materialet för att minska risken för att nitraten skenar iväg? En annan fråga är angående LS. Är det någon som beställt LS eller koraller utomlands? Affären som säljer LS i Finland har haft stenen inne i flera må…

• 6 svar
    • 1,3k visningar
  6. Started by ibbe89,

Hej.. ska ta å skaffa saltvatten akvarium å undrar lite. ska nog ha ett 375 - 400 L akvarium och undrar vad ni skulle föreslå för pumpar till det och om man har en pump från karet till sumpen och sen en pump från sumpen till karet? man ska väll helst ha 2 pumpar på vardera ände av karet så det blir bäst cirkulation? har haft sötvattens akvarium i massa och drömmen har varit att ha ett saltvattens akvarium och nu får jag det .

• 20 svar
    • 6k visningar
  7. Started by nike83,

Ja, nu sitter jag här med ett 440 liters kar vid min sida. Jag tänkte följa "trenden" att göra en egen tråd om "mitt" saltvattensakvarium. Jag har redan ett par frågor/funderingar som jag gärna vill ha svar på! 1. Levande sten, ska man köpa nytt eller beggat? Tanken slog mig att man kanske skulle kunna köpa 50/50, då levande sten är dyrt, fast man vill (tror jag) ändå ha lite häftiga "överraskningar" som kommer med ny levande sten. Å andra sidan så finns de väl risk att man får med medicinering från den beggade stenen. Köpa allt nytt? 2. Underlag under karet? Står inget i min bruksanvisning, vad jag kan se! Det står dock i "Saltvattensakvariet" av Daniel Knop, citat: " …

• 195 svar
    • 20,9k visningar
  8. Started by foxxer,

Hej alla. Först... jag e ny här på SG så förlåt om jag utger mig för att vara lite bakom flötet:P Jag o sambon var o hämta vårat första saltvattens akvarium idag (begagnat) det blev ett Clownhotell som har varit igång i ett år. Ägaren var trevlig och förklarade jätte mycket för oss. En sak är att på stenarna växer det ganska mycket alger, gröna o någon lila. Hur får jag bort dessa? Någon som vill lägga ut de olika värdena man ska ha i akvariumet så att det funkar som det ska eller det e olika för akvarium till akvarium eller det finns någon slags riktlinje att gå efter? Men eftersom man är ny inom saltvattens delen så är man ju osäker, har läst "på" jätte mycket här i oli…

• 25 svar
    • 3,1k visningar
  9. Started by Snirrevirre,

Är lite nyfiken på saltvattens kar, men helt grön angående sånt här!! Nån höjdare här inne som vill bli msn-snackis o ge mej råd o svar på korkade frågor=)?? //Mvh Virre

• 19 svar
    • 2,1k visningar
  10. Started by Crissan,

Fick min uppenbarelse under sommaren då ja lärde känna Outbacker, och hans riktigt fina 800 l kar! Två veckor senare hade jag mitt eget 450 som jag plockat ihop lite teknik till nu under sommaren. Karet är nu uppfyllt och saltat och levande sten är beställt till torsdag Problemet som jag tampas med just nu är att tempen i karet ligger ända uppe på 28 grader. Jag har värmaren gående ända nere på 23,5 och tvärdrag i rummet så jag går här o fryser som fasen. Men det går inte ner, och då är inte lysrampen på 6xT5 tänd än heller. Vad göra? Stänga av doppvärmare helt och köra på rumstemp? Eller inskaffa kylare? Och isåfall hur funkar en sådan och vilka är att rekommendera? Tac…

• 10 svar
    • 1,1k visningar
  11. Started by Gnarkill,

Är det någon som vet om det finns att köpa akryl akvarium i sverige? eller blir det att man måste köpa från utlandet?

• 22 svar
    • 6,9k visningar
  12. Started by seb1989,

hejsan. har nu köpt ett guppyhotell och nu vill jag få till ljuset så det ska funka ihop med koraller osv. så.. orginalljuset som är i är ett dubbelrör med vitt och blått ljus på 18 watt.. så undrar nu lite lätt om det skulle räcka att ha 2 st av dessa ljus till mitt kar på ca 40 L? tack mvh seb

• 0 svar
    • 679 visningar
  13. Started by skurken,

hej har sätt nu dom senaste dagarna att det kommit fullt och då menar jag runt 20 st små sjöstjärnor i karet är det normalt lr? såg typ 1-3 st för nån vecka sen.

• 5 svar
    • 828 visningar
  14. hej jag ska starta ett saltvattensakvarium på 1120liter. behöver lite hjälp med storlek på sump å skummare gärna ritningar på sumpar mer bara så jag har mått för sumpen under akvariet. är rätt så ny på detta men har en kompis som fått in mig på detta spåret nu å är riktigt taggad för ett akvarium. mvh ullatti.

• 16 svar
    • 2,4k visningar
  15. Started by Krillo,

Hej! Startade upp mitt RSM 130 i lördags natt och tog dessa värden på dagen på söndagen: Temp: 25°C Salinitet: 1.025 pH: 8-8.5 (lite svår skala att se JBL) Alkalinitet/KH: 13° Nitrit: 0.1 ppm Nitrat: 1.0 ppm Idag kl. 17 kunde jag även registrera följande värden: Ammonium: 0 Kalcium: 320 ------ I akvariet finns ca 10-11 kg levande sten, ca 12.5 kg levande aragonitsand - ytterligare kanske 4-5 kg död levande sten. Det som jag tolkar själv är att: 1. Kalciumet är lågt och att KH är lite högt något som jag förstått står lite i motvikt till varandra. Skall detta åtgärdas eller är det troligt att dom balancerar ut varandra när akvariet fått stå och gå lite granna? 2. Ammonium…

• 7 svar
    • 961 visningar
  16. Started by stooolpe,

Då jag inte skapat en tråd för mitt lilla kars utveckling tänkte jag passa på att göra det nu drygt 9 månader efter jag startat upp det. Teknik: 1 st Boyu powerjet pump med filter på 200l/h 1 st 26 watt Solar Duo Boy blåvit 10000-30000k 1 st 26 watt Solar Vision 6500k Levande: 5 st små bangaiier 1st liten turbosnäcka 1 st putsarräka 1 st eldräka 1 st sandvändande sjöstjärna 1 st sjöborre av släktet Diadema 1 st sjöborre av släktet Echinometra Koraller 1 blå caulastrea 1 grön caulastrea 1 euphyllia 1 blålila acropora 1 grönaktig acropora 1 rhodactis 1 liten kolonianemon 1 sten med ett par röda skivanemoner 1 stor brun skivanemon 1 liten grön skivanemon 1 rödgrön skivanem…

• 4 svar
    • 1,3k visningar
  17. Guest
    Started by Guest,
    • 0 svar
    • 409 visningar
  18. Started by Jaysan,

Hej! Har precis dragit i gång med saltvatten och sitter och funderar på hur jag ska förvara/blanda mitt osmosvatten och saltvatten, såg en kille på youtube från USA som hade riktigt fina genomskinliga vatten tunnor med lock, men har letat överallt efter bra tunnor/dunkar men hittar inga, min tanke är att ha 2 st tunnor gärna stablingsbara och ha osmos tunnan underst så man kan koppla ner slang i den och med avtappningskran ner till på den, sen ställa den andra ovanpå så man kan öppna locket på den när man ska hälla i saltet. det får ju inte ta för stor plats, men runt 5 liter hade väll varit bra, jag hittade 75 liters men dem är inte genomskinliga och utan avtappning så d…

• 10 svar
    • 2,8k visningar
  19. Started by Arclight,

Som så många andra så har även jag då konverterat från sött till salt, har haft 5-6 växtkar och ciklidkar men då vi flyttat så fanns det helt enkelt inte plats till mitt 375 längre:( men jag hade ett litet yngelkar över som jag hittade en liten fin plats till, karet är på 17L så det blir alltså ett nano, det är redan igång med levande sand och ca 2kg sten, som redan är inkörd, så mitt nästa steg antar jag är att få i lite snäckor som kan hålla rent, enda liv jag ser i burken nu är ju några Amphipods (tror jag det är iaf) Jag kommer inte att köra någon skummare till detta och belysning har jag fn 2 st 6500k ledspottar samt 2 blå led lister, mao inte en optimal belysning, m…

• 43 svar
    • 4k visningar
  20. Hej, Har ett Juwel Lido 125L Och ja undrar om man kan använda det Befintliga systemet Och vad som behövs mer för att få de och funka som Saltvattenkar ? Tänkte köra utan Sump! Har läst och Kollat runt, men de finns så mycket och välja på! Om nån kunde hjälpa mig och hitta ett bra paket på http://www.drakfisken.se så hade de varit Guld värt. Har tänkt och ha Levande sten och nån Clownfisk.

21. Started by Tobbe77s,

Hur mycket fisk kan man ha i ett 200 liters kar, jag har levande sand och ca 18kg levande sten, tänkte ha nån anemon samt 3-4 clowner, eventuellt 1 kirurg, 2-3 räkor 1 sjöstjärna och runt 10-15st blandat turbosniglar/eremiter. Vill ha en ganska liten belastning på karet, kör 2st streamers på totalt 7000 l/h och ska köpa en tunze 9004 skummare.

• 3 svar
    • 1,1k visningar
  22. Started by Tobbe77s,

Karet (200 liters juwel lido) har snurrat nån vecka nu, då det inte finns nå saltvattens butiker i gävle, och jag vill gärna se fiskarna som jag ska köpa så lär jag åka till stockholm om ca 5-6 veckor, hur mycket fisk ska man köpa? sett några som skriver att köp alla man vill ha direkt, medans vissa säger att man ska dela upp det i 2-4 omgångar, första svängen skulle jag iaf vilja köpa minst 2 clowner och 1-2 räkor, sedan 1-2 koraller hade varit trevligt. Hade inte tänkt ha för mycket fiskar, men runt 5st samt 2-3 räkor skulle jag vilja ha iaf. Kan man ha 2 eldräkor i karet eller blir det bråk då?

• 0 svar
    • 840 visningar
  23. Jag ska starta ett Aqua Medic Cubicus Reeftank 140l och funderar på vilken sand som är bäst, kan man köpa död sand och använda kultur istället för levande sand? Kan de finnas nåt liv i sanden på samma sätt som i LS eller är det mest bakterier? Sen undrar jag om man bör/måste använda epoxi för att bygga revet eller går det bra att stapla stenen? Jag har kul LED- belysning som går att styra med sunrisecontrol för att simulera gryning, molnrörelser, skymning och månljus, lite leksak. Sen undrar jag hur vanligt det är med ozon, jag ska ha det men tänker att det är precis som med UVC att det är bäst vänta till LS kommit igång? Ska beställa LS från Triton, kanske 12kg? Håller p…

• 2 svar
    • 1,2k visningar
  24. Started by taspan78,

Jag ska köpa 65 kilos LS som ska vara "direkt " från ocean (efter hur många timmar/dagars resa).....och ska in i ett nystartade kar. jag har en akvarium 650l. har ni några tips angående rengöring av stenen och vilka test ska jag kontrollera och hur ofta?vad gäller vattenbyte?hur ofta ska man göra det ?har ni också några tips om hur kan man dekorera stenen? tack på förhand

• 0 svar
    • 357 visningar
  25. Started by Kjellbin,

Hej jag har precis inskaffat ett juwel lido 120l och väntar just nu på leverans av mina marine och blue ledrör. Min fråga är, skulle jag kunna starta akvariet med salt, levande sand och levande sten utan dessa ledrör ( alltså köra igång med orginal ledrören som är för sötvatten så länge)?

• Tack
    • 4 svar
    • 825 visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.