Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by Sillen,

Jag hade från början tänkt att byta mitt sötvattens akvarium tiill något större och då satsa på ett ciklid akvarium. Jag har läst massor här på saltvattensguiden vilket har gett mig massor av insperation samt att jag alltid tyckt att det är vackrare med ett revakvarium då det ger en större helhet med koraller mm. Så när jag nu började läsa bestämde jag mig för at det får bli saltvatten istället. Jag skulle vilja bygga ett som är i storleksordningen 5-600 liter + sump. Tanken skulle vara att ha det i vardagsrummet motsvarande. Men när jag läser på mer och mer börjar jag att fundera på om det är bättre att börja med ett lite minder (ca 250 liter + sump) i källaren för att i…

• 176 svar
    • 18,6k visningar
  2. Started by atropos,

Tänkte lägga in en bild på mitt kar nu innan jag river ner det o startar upp mitt nya till helgen =) kom gärna med förslag hur jag skulle kunna göra de bättre !!

• 14 svar
    • 1,3k visningar
  3. Started by Sunny,

Hallå alla glada ! Då var det dags för mig att gå med i klungan och lägga upp en tråd om mitt akvarium. Detta blir dock inte mitt första projekt, då jag hade planer för ett annat akvarie för ca ett år sen, men pga av ändrade omständigheter så blev det inte av. Självklart orkade jag inte vänta och drog igång ett 170liters saltvattensakvarium utan sump.. hade igång det i ca 7 månader. Det var lite som ett test akvarium så att jag skulle få lite övning och färdighet inför det stora. Och nu så äntligen kan man väl säga att det är igång Akvariet är på ca 480 Liter med måtten L160xB50xH60 Sumpen L90xB35xH32 Belysning 3x80w 3x54w T5 Cirkulation Tunze 2x6100 Cirkulation(Retur…

4. Started by heyking,

Tänkte att jag skulle starta upp ett saltvatten akvarium, eftersom jag anser mig själv vara mer tänkare än teknisk så hade jag tänkt att inhandla ett Percula 120 för att slippa bygga en massa själv. Skulle vara tacksam för synpunkter på hur detta akvarium är och om ni har några tips på var man kan köpa detta billigast. Kanske någon har ett begagnat?

• 12 svar
    • 1,1k visningar
  5. Started by jakob,

Ännu en person har upptäckt hobbyn saltvatten:P Nu kan jag ytterst lita om allt som har att göra med saltvatten och vill gärna lära mig allt ni kan:P Dock det blir nog ganska jobbigt och börjar nog med grunderna:) har hittat ett av dessa färdiga set, ett 150 liters kar. Inte för lite och itne för stort... till alla frågor: 1: vad är en skummare? vad gör den? 2: alla förkortningar kan ni skriva va det betyder: LS osv. 3: jag kan sötvatten ganska bra. Men vad är skillnad på vattnet för utom att det är salt i salt vattnet. Eller för att skippa alla onödiga frågor finns det en guid eller ngt som hjälp på denna sidan? tacksam för svar......

• 9 svar
    • 1k visningar
  6. Started by ExCeed,

Hej på er. Sen en tid har jag märkt att det kommer konstiga ljud från ena sidan av akvariet. det dyker bara upp, eller jag har bara lagt märke till det, när moonlight är på. det låter som ett skrapande som håller på i ca 2-3 sekunder och återkommer med ca 10 sekunders mellanrum. man kan bäst beskriva det som ljudet som uppstår när man skär i glas med en glasskärare. Vad är det jag har i karet? det som jag ser i det hörnet är turbosniglar och eremiter.

• 4 svar
    • 701 visningar
  7. Started by Botan,

Jag har ett år gamalt akvarium med kassa värden. 50 mg i nitrat och fosfat så mörkblått som det kan bli...dvs enormt högt. Jag byter vatten en gång i vecka på ca. 20%, kör ultra bak varannan dag. Jag har 3 fiskar i akvariet...en kirurg på ca. 7 cm och 2 colwner på ca. 5 cm + 1 st 3 cm wrasse. Akvariet ligger på ca. 240 liter. Vad skall jag göra? Är lite rädd att köra vodka metoden då min lokala handlare menar på att det inte är så bra för akvariet. Finns det verkligen ingen annan metod? Har ni andra tips? Går den ner av sig själv eller måste jag använda preparat? Öka cirkulationen kanske? Idag kör jag med pumpar som pumpar 12000 l/h. Mindre fiskar? Snälla hjälp mig! /Sof…

8. Halloj Everyone! Jag har ett clownhotell som är startat för ca 2 mån sedan. jag har haft lite strul med skummaren eller rättare sagt hela vägen från att slagen suger in vattenet in i pumpen som drar det hela vidare till skummaren. Nu så har det hänt 3 ggr på dessa 2 mån. att slanger ''suger'' inte in luft, den brukar vanligtvis låta lite när den tar in luft. Har då fått stänga ner karet, och börja plocka bort filter som sitter för UV-C ner till pumpen och gjort rent det hela. blåst med kompressorluft för att allt eventuellt ''skit'' skall försvinna. I själva pumpen där propellern sitter snurrar hur fint som helst, och skummaren bubblar en massa när det hela väl fungerar, …

• 4 svar
    • 884 visningar
  9. Guest
    Started by Guest,
    • 0 svar
    • 312 visningar
  10. Started by cortex_etu,

Hello. För en tid sedan så införskaffade jag mig ett red sea max 130 kar. Det var begagnat, så de va redan inkört med fiskar, vatten, koraller, levande sten osv. You name it! Efter att hållt på med en hel del sötvatten så trodde jag att jag va hemma i akvarievärlden men saltvatten visade en helt ny sida jag inte hade en aning om. Eftersom jag hade ett saltkaret hemma så triggade de mig att lära så mycket som möjligt och förstå hur allt funkar på så kort tid som möjligt! Man känner ju sig nästan som en marinbiolog när man labbar med olika värden och fördjupar sig i ämnet! Efter att ha kört karet nu ett tag så inser man hur roligt de är och detta verkar ha smittat av sig. …

• 2 svar
    • 709 visningar
  11. Hej. Har kört mitt begagnade Elos mini nu sen början av november, info här: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=36917 Jag startade upp med 50% gammalt vatten, köpte levande sten begagnat från ett annat ställe. Har problem med Kiselalger, se bild: Jag kör byter ca 10l vatten, 2ggr/vecka för att råda bot på detta, samtidigt ligger Kh lågt, de senaste veckorna har jag buffrat med JBL:s PH och KH buffer men undrar om det inte är någon parameter i Ballingsystemet som borde justeras i stället? Är jag på rätt väg för att bli av med alger och justera Kh? Mina vattenvärden sedan uppstart av akvariet har varit så här: ____________Nitr…

• 6 svar
    • 1,3k visningar
  12. Jag har köpt ett rsm130 som jag först fyllde med kranvatten och blandade salt i vattnet så jag ligger på ett värde på 1,24 nu, sen använde jag tester för magnesium och calcium som visade att jag hade typ noll i värde på båda 2! nu har jag försökt tillsätta både Ca och Mg men tycker inte värdena ändras nåt!! Använder Calcium pro från grotech och där står det tex att ett mått ca 10gr ska höja calciumvärdet med 18mg/ 100 liter. Och så har jag läst att man inte får höja med mer än 10 ppm Ca om dagen stämmer det?? Och testerna jag använder heter Salifert och jag tycker dom är väldigt omständiga, finns det bättre tester?? Digitala mätare?? Tacksam för svar.. Och hade det vart b…

• 36 svar
    • 3,8k visningar
  13. Started by saltatrox,

Kan nån infomera mig om backterie tillskott är bra eller ej. Har köpt Special Blend / microbe-life av Leffe på Triton och ha sa att det är bra. Vill ha lite info, allmänt om produkten Mvh Thomas

• 2 svar
    • 956 visningar
  14. Started by Bangen,

Då var det dags att ge sig in i detta träsk Efter lite mer än 5 år inom sötvatten så är det dags att pröva sig på ett saltkar. Har letat efter ett begagnat ett tag, och hittade ett clownhotell här på guiden av Stoffeswe som jag var och hämtade igår. Efter turen hem och en blöt telefon (som klarade sig väldigt bra fast den blev lite blöt) så gick uppstarten bra. Det enda som jag har lite problem med är ljudvolymen på skummaren. Den skummar bra som det är, har inte riktigt lyckas ställt in den perfekt än så jag kommer nog få tömma koppen ikväll eller imorgon, höjde den lite när jag kom hem idag. Dock så låter det som att pumpen drar luft från något annat ställe än vad d…

• 26 svar
    • 3,8k visningar
  15. Started by TjenareMannen,

Behöver hjälp med, Om Slangen från pump motorn ska vara i vattnet eller ovanför osv ? http://www.yatego.com/aquamann/p,4ff6c405a1b6f,4d0b892dedb733_3,grotech-hea-080-2-eiweissabschaeumer-bis-300liter?sid=09Y1378300384Y1c9238490178aa375a

16. Hejsan! Igår var vi och hämtade ett akvarium hos några bekanta. De hade Black Molly. De hävdade att detta var en variant av saltvattensakvarium, lite som bräckt vatten. Vi skulle gärna vilja ha några färggranna fiskar. Akvariet är på 60 liter. Går det att ha saltvattensfiskar där tillsammans med Black Molly? Lotta

• 2 svar
    • 735 visningar
  17. Started by Randomkille,

Startade för några veckor sedan ett akvarium på 30 liter, i det har jag 5 snäckor, 2 eremiter, 2 euphyllia, stjärnpolyp och 1 gorgonia. I förrgår köpte jag ett 100 liters akvarium med pump för endast 100 kr så jag kunde inte säga nej Nu ska jag starta upp det nya, ska lägga i de 30 liter vatten som redan är igång och ytterligare 70 liter ska jag blanda upp men min fråga är om jag ska se detta som ett ”nystartat” akvarium eller ett som har gått ett tag då jag lägger i både vatten och sten från det andra akvariet? Tacksam för både tips och svar! Mvh Nils

18. Started by imre,

hej, undrar varför mina zoas öpnar inte fullt ut? . det har varit så över en månad nu. värdena är stabila, allt annat trivs bra ( sps, lps ) nitrat 3-4 fosfat 0.02-0.03 kh 8,3 mg 1350 ca 490 salt 1.025 temp 25

• Gilla
    • 20 svar
    • 3,2k visningar
  19. Started by Wasterboy,

Tjena! Eftersom detta är mitt första inlägg i detta forum så vill jag börja med att säga hej Verkar finnas massor av nyttig information och tipps! Jag har haft sötvattensakvarium med varierande storlekar och fiskar under ca 15 år. Jag har alltid varit intresserad av att ha ett akvarium med saltvatten och nu tänkte att jag skulle ge det ett försök. Som vanligt så har man alltid en förmåga att vara kort på kontanter och kreditkorten är utnyttjade till max Nu är det så att jag har ett ca 360 liters akvarium (120 x 58 x 52 cm) som står tomt och som jag skulle vilja få fart på. Dock kostar det en del pengar för att köpa in diverse apparater och prylar och vill därför "mjukst…

• 3 svar
    • 1,1k visningar
  20. Started by robjo,

Hej, Tänkte försöka mig på att starta mitt första saltvattens akvarium, har bara haft malawi och tangayika tidigare. Vad behöver jag??? hade tänkt att starta någonstans mellan 40 - 100 liter, för att testa om det är något för mig. Vad är enklast, och mest rekomenderat i utrustnings väg för att få igång mig på saltvatten, bör inte kosta skjortan så här i uppstarts fasen. /Robban

21. Started by Zhark,

Hej! Har precis satt igång med saltvatten efter många år med sötvatten. Börjar lite smått med ett juwel 175l. Har dock hört att koraller inte är att föredra i kar under 300l, stämmer detta? Tänkte kanske införskaffa skivanemoner eller liknande. Snälla behöver hjälp med detta. Angående fiskarna så har ja nu efter 3veckor 2st clowner samt 2st frökenfiskar. Har även en anemon till clownerna.

• 16 svar
    • 1,5k visningar
  22. Started by port513,

Tjipp! Som så många andra så kommer jag utöka min akvariedel med ett något större. Jag har en idé om att till det stora hela köra vågmaskin i detta typ Tunze wavebox, räcker det med sådan här eller ska man ändå sätta streamerpumpar? Karet blir någonstans från 200L och uppåt. /Henke

• 5 svar
    • 874 visningar
  23. Started by ExCeed,

Dåså kära vänner. Nu har det gått över 3 månader sen uppstarten och nu tänkte jag att det var dags att dela med er av det jag åstakommit änsålänge.

• 5 svar
    • 905 visningar
  24. Hej Snabb fråga, är det vanligt att fosfatet är högt när man har nystartat ett akvarium? startade ett RSM förra lördagen, det har varit igång i mer än en vecka N02 är nere.. Mätte fosfat idag, 1PPM Höll på att svimma, men, vad säger ni? är detta vanligt, eller ska man slänga i ROWA?

• 8 svar
    • 1,1k visningar
  25. Started by Lukaa,

Hej, Jag har precis startat mitt första 58liters Clownhotell och jag har lite bekymmer med sanden, Köpte 0.5-1.7 levande sand men när ja hällde i vattnet efter ja lagt i sanden blev allt en enda stor röra! Vattnet vart jättegrumligt och jag tror inte det har blivit mycket klarare på en 4-5h period. Någon som kan hjälpa mig ska jag köra med pumpen på eller ska ja strunta i de för jag kör med doppvärme o pump o allt ba rörs omkring? Mvh

• 11 svar
    • 1,2k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.