Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by loop1988,

Hej, jag har i princip bara blandat saltet i vatnnet än så länge, och nu har jag lite frågor Nu skulle jag låta saltvattnet stå i en månad utan belysning, sen skulle jag lägga i den levande sanden, men hur länge ska den levande sanden vara i innan jag ska börja mäta nitrit och nitratvärdena? Hur lång tid ska det ta innan saltvärdena börjar bli rätt i karet? Kör på 30g/l. Ska man kanske göra några prover om en månad innan man lägger i den levande sanden? Nitrit och nitrat menar jag då. Känner att jag kanske borde skaffa ett test för PH-värde också? Hoppas på svar =)

• 2 svar
    • 593 visningar
  2. Started by Husvagn,

Får väl starta en nybörjar-tråd jag med då, ny i saltvattensvärlden och ny här på forumet. Inhandlade för ca. 3 veckor sedan ett 550L kar med ca. 200l sump, har bara haft sötvatten innan så detta kommer bli spännande! Systemet står nu o går med 75kg ls(varav 25kg ilagt idag- nytt), 6-7 eremiter, 6-7 sniglar, 1 putsarräka, en Thor ambionensis(Sexy shrimp), en Rhynchocinetes durbanensis (uritai, camel shrimp), en dolksvans(Limulus polyphemus), en sjöstjärna och en jävla massa glasrosor^^ Såhär ser karet ut: Och lite ny LS: Kommer roligare(och förhoppningsvis av bättre bildkvalité) bilder så fort det händer något!

• 80 svar
    • 7,7k visningar
  3. Started by d-jess,

Försöker läsa på och lära mig mer. Jag har en del tester som jag kollar regelbundet men känner mig ändå som ett frågetecken ibland. Nu blev jag tipsad av min handlare att följa Red Seas Complete reef care program och endast använda dem produkter och tester som används där för att många andra billigare tester lätt kan visa fel. Programmet är uppbyggt som en pyramid med 4 byggstenar och man bör börja längst ner för att få en bra grund och jobba sig uppåt. Vad jag undrar är om dessa produkter som rekomenderas är mycket mer exakta än andra billigare produkter? Jag plockade ihop de saker som rekomenderas till dem 2 nedersta byggstenarna i pyramiden och det landade på ca 160…

• 21 svar
    • 1,5k visningar
  4. Started by carlsson,

Hej har en fråga hur mycket cirkulation man bör ha i ett 550 liters kar? har 1 st treampump på 3800 liter i tim och en annan pump på 2800 liter tim! tycker inte det blir nån cirk alls

• 5 svar
    • 736 visningar
  5. Jag försöker hitta en bra foderautomat (för flingfoder) för mitt saltvattenskar RSM 130D. Har ni någon bra som ni kan rekommendera och som funkar utan att man behöver modda sönder akvariet ? Har provat en billig variant från asien och den verkar funka men tänkte ändå kolla på alternativen. /Zoltan

• 1 svar
    • 766 visningar
  6. Started by morganwinberg,

hej!. nu har jag äntligen bestämt mig för att uppgradera från mitt 300L hörn kar till ett 550 L HAQUOSS INFINITY 126 BLACK. sumpen e påbörjad med både skummare och uv filter. nu väntar jag bara på mitt nya akvarium som kommer i början på nästa vecka!. jag lägger upp en bild på mitt hörn kar och ett på min nya sump. bilder kommer så klart fler av när mitt stora akvarium kommer. detta är mitt nuvarande akvarium på 300L detta är sumpen till mitt nya 550 L akvarium

• 18 svar
    • 2,9k visningar
  7. Started by Zabusas,

Hej jag har ett sötvattensakvarium, men har nu bestämt mig för att även starta upp ett saltvattensakvarium. Jag har suttit och läst i olika inlägg här och även på olika amerikanska forum och även suttit och nött igenom X antal klipp gällande saltvattensakvarium på youtube. Jag fastnade då till slut för ett Juwel Lido 120 liters akvarium då jag gillade formen på det, plus att det är vad jag har plats för just nu i min etta. Jag har suttit och kika runt lite och beslutat mig för denna inköpslista, men skulle vara tacksam för råd och tips om jag borde välja något annat. Kar: Juwel Lido 120L (tänkt använda det Bioflow filter som medföljer, dels för att jag inte riktigt fattat…

• 79 svar
    • 10,4k visningar
  8. Started by gardanne,

Hej! Daniel heter jag och jag är en rätt inbiten sötvattensakvarist med stark inriktning mot rovfiskar. Drömmen om saltvatten och framförallt Groupers och Bambuhajar har alltid funnits men jag har altid sett detta som allt för avancerat och dyrt. Nu har jag dock fått förklarat för mig att man kan köra fish-only, och då inte alls behöver skjuta över målet och göra det onödigt avancerat. Jag har därför beslutat att dra igång ett 1200l. Har förstått att jag måste skaffa en rejäl skummare, typ anpassad till 2000l eftersom jag kommer att ha hög belastning så småningom. Sedan har jag förstått att jag måste ha rejäl cirkulation och kanske 120kg levande sten? Det jag inte förstår…

• 6 svar
    • 1,6k visningar
  9. Started by Hella42,

• 27 svar
    • 2,4k visningar
  10. Hej! Jag har precis fått hem lite "död" korallsten och undrar hur man på bästa sätt kan göra för att sätta i den i mitt nystartade akvarium. Har just nu endast doppat stenarna i vatten, sköljt av dem, och stoppat dem i mitt tomma akvarium med sötvatten. Jag har för mig att det krävs en inkörningsperiod på någon månad där man endast lakar ur död sten. Beställde dessa: https://shop.foretagsakvarium.se/product/marco-rocks-torkad-levande-sten Finns mer information om stenen i denna länk: http://www.marcorocks.com/dry-rock/marcorocks-key-largo-dry-rock-50lb-box/ Enligt leverantören så är stenen redan rengjord "Our Key Largo is…

11. Started by imre,

Hej, har alltid använt red sea’s coral pro salt.. men det ger höga alk värde på 11-12dkh vill helst hålla alk runt 8-9. får ofta obalans i värdena vid vattenbyte. hur gör ni som använder detta? eller kanske borde jag byta salt.. har kollat aqua forest reef salt som borde ge 7,4-8,2dkh i alk. vad tycker ni om det? använder idag red sea’s A,B,C och reef energy AB.. det gör kanske inget om man byter bara salt till ett annat märke bara som har lägre alk vid blandning.. ni kan gärna tipsa mvh imre

12. En påfågel puffer tror jag det stavas.

• 2 svar
    • 732 visningar
  13. Started by montana_79,

Hej, Min anemon har munnen utanför, det har varit så under några dagar. Vad kan det vara för tecken? Alla mina värden är ok.

• 0 svar
    • 501 visningar
  14. Started by GT77,

Jag använder just nu två olika Testkit för nitrit: Salifert och JBL. Dessvärre ger dem helt olika resultat. Salifert säger 0,5 ppm vilket är lägre än jag förväntat mig då jag just nu cyklar akvariet, hade väl gissat på något runt 10 ppm. Mitt JBL test kit kan inte mäta högre än 1 ppm så den visade bara att värdet var högre än så. Därför spädde jag ut vattenprovet med osmosvatten tills jag kunde mäta ett värde som låg ungefär mitt på JBL skalan. Det visade sig krävas ordentligt med utspädning! Med en del akvarievatten och 49 delar osmosvatten fick jag värdet 0,4 ppm. Alltså skulle nitritvärdet i akvariet vara 50 gånger högre: 20 ppm - vilket är långt högre än Salif…

• Gilla
    • 6 svar
    • 625 visningar
  15. Started by PeterE,

Hej! Är helt ny inom saltvatten men jag har haft ett sötvattenskar i 4 år nu och är sugen på att gå över till salt. Harfunderat på att byta ut mitt Juwel Vision 260 till ett begangnatkar i storleksordningen 300-500 liter samt även ha en sump att gömma utrustningen i. Varför jag vill byta är att det känns svårt att bygga en snygg bänk och överdel till ett kar med välvd framruta. Jag vill inte ha någon synlig armatur hängandes från taket t.ex. Är det någon som byggt nåt snyggt till ett liknande kar? Sedan har jag en fråga till, angående tester: Vilka tester behövs i uppstartsskedet och vilka tillverkare ska man använda sig av? Det var allt för tillfället men jag kommer gara…

• 2 svar
    • 1k visningar
  16. Started by Lindstroom,

Hej Detta är mitt första saltvattens kar, har en del frågor. Akvariet är på 220L 110*45*45 och en sump till på 120L 100*40*40 tänkte bara ha 30 cm vatten i sumpen. Hur mycket levande sten bör jag ha? Belysning tänkte följande 4*39 t-5 rör och en 70w eller 150w mh, min bror har även en 125w 6400k lågenergi lampa liggande. Tänkte mest ha mjukkoraller och någon liten fisk. Följande har jag redan. pumpar:1x AQ 70 1500l/h,1x Oceanrunner 3400l/h,1x maxi-jat 1000l/h. Skummare: Deltech mc 500. Doppvärmare 150w. Aqua medic sp3000 påfyllning. Mvh Joakim

• 20 svar
    • 2,3k visningar
  17. Started by _Bobo_,

Funderar på att "bygga ihop" två 1200 L kar som i så fall kommer att dela på samma sump som är på ca 700 L. Är det som har någon erfarenhet av liknande? En annan fråga är; Skummaren kommer att placeras i sumpen , då bör det väl räcka med en skummare för 750 L ??? Eller hur fungerar det? Är det någon som har en sump med refugium som kan berätta lite om den. Fördelar och nackdelar, bra eller dåligt?

• 4 svar
    • 1k visningar
  18. Started by joelkorn,

på inrådan av en handlar köpte ja bara en glödlampa till min 250w Mh armatur o väntar me lysrör tills koraller o andra djur ska i. e de bra? eller snare duger de tillsvidare? hur många timmar om dan ska lampan stå på? så akvariet mår bra men inte algerna=)

• 5 svar
    • 866 visningar
  19. Started by jontebgood22,

Hejsan Jag läste att clownfiskar rangordnar sig efter storlek och köpte ytterligare en clownfisk. den clownfisken jag hade redan blev som tokig och jagade och bet den nya så att den dog efter nån timma. Trodde det skulle gå att ha mer än en clownfisk i samma kar men tydligen går det inte. Känner mig ruskig som gjorde detta men vill veta varför det gick som det gick? är det ngn som vet? Och hur gör man om man vill ha mer än en clownfisk för det har jag ju sett att många har.... Tack på förhand... J

• 10 svar
    • 2,8k visningar
  20. Started by Gnarkill,

Är det någon här som har försäkrat sitt kar? I så fall faller den under den vanliga hemförsäkringen eller?

• 14 svar
    • 1,9k visningar
  21. Started by PeterGG,

Jag har ett RSM 130 sedan snart ett år tillbaka, ligger i en tråd i nanokars-forumet. Nu ska jag ganska hastigt och lustigt flytta ut om en månad. Och för att inte får hjärtinfarkt när jag flyttar karet tänkte jag uppgradera. Det är så igenväxt av stenkoraller att det aldrig kommer gå att få plats med alla igen.. Lite bakgrundsfakta. Jag besitter redan en giesmann armatur på 2x250Watt mh, 2x18 compact. (kan inte svära på om det är 250 eller 150w.. aldrig använd armatur.. ej heller om det är 18 eller 24..) sitter också på en aquamedic turboflotor sl, en 20watts uvc och en eheim 65W cirkulationspump.. på ungefär 2500L. Det jag tänkte göra är att köpa ett 375 liters kar, …

• 5 svar
    • 1k visningar
  22. Guest
    Started by Guest,
    • 0 svar
    • 358 visningar
  23. Started by onky,

hejhej jag undrar vad för fiskar man kan ha till ett 60 liters akvarium? Och vad för koraller går bra till den storleken? Kan man ha någon sjöstjärna? I så fall vilken? tacksam för svar

• 4 svar
    • 1,2k visningar
  24. Hejsan. Jag är ny här på SG och inom saltvatten, jag har under en längre tid läst allt jag kommit över när det gäller saltvatten och har nu dragit igång ett ReefMax 105. Vad jag inte får kläm på just nu är att jag fick med en burk med GroTech mineral pro max när jag köpte min osmosanläggning att använda när jag skall fylla på avdunstat vatten. Jag har inte läst någonstans att man skall tillsätta något i osmosvattnet vid påfyllning av avdunstat vatten. Hur gör ni som är inne i matchen?

• 5 svar
    • 1,1k visningar
  25. Started by Vicguh,

Hejsan har köpt hem död korallsten till mitt nano kar och nu e frågan om den kommer att bli levande sten utav att ligga i karet? det finns ingen levande sten från början i karet utan bara fördig blandat saltvatten och levande sand.

• 6 svar
    • 2,8k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.