Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by Adrenalized,

När kommer nitrit toppen? Karet har vart igång 10 dagar nu, 180l med ca 25-30kg ls men inte kunnat läsa av någon nitrit. Stenen var visserligen inkörd, köpte den beg. Men det kliar i fingrarna och jag vill köpa lite invånare. Jag har inte kört med några tillsatser som biostarter eller något sånt, ska man göra det?

• 22 svar
    • 3,2k visningar
  2. Started by Speedster,

Har haft i min levande sten en vecka nu, (har haft i korallsand i 3 veckor). Men alla vattenvärden är helt i sin ordning. PH 8,1 KH 8 Nitrit 0 Nitrat 0 Så när kommer nitrit/nitrat toppen som alla jämt går och väntar på? Man kanske inte vill att det ska hända något, men det vore ändå kul om någonting hände så man inte bara behöver titta på.

3. Jag är väldigt grön inom denna typ av vatten så är där någon som vill hjäpa mig med detta?=) min salt nivå är ok enlgt rekomendationer o inget nitrat eller nitrit,har LS o korallsand,karet har varit igång cirka 1vecka nu! det är kul o intressant med all ny info inom detta område!

• 5 svar
    • 838 visningar
  4. Started by Tilda,

Har ett 58 L saltkar som varit igång 1 dygn med Levande sten. Jag har inte sett något levande som sniglar eller något så jag är ju sugen på att skaffa nånting sån't. Men jag blir inte klok på hur länge jag måste vänta? Jag har läst runt här och pratat med butiker och alla säger så klart olika. Så vad tycker ni, vad är det första jag kan sätta i? Typ makroalg, sniglar, eremiter, räkor, nån korall? Och hur länge ska jag vänta? Fiskarna räknar jag med att vänta med ett bra tag, men skulle vara roligt att ha nåt att titta på så länge

• 15 svar
    • 1,5k visningar
  5. Started by carlsson,

Hej mitt kar har gått i 5 dagar nu med blandat salt och levande sten! undar när man ska börja tända lite smått?

• 4 svar
    • 762 visningar
  6. Tjena. När ska man se aktivitet i sin levande sten? La i den i fredags. /Putte

• 8 svar
    • 938 visningar
  7. Started by mano,

Har startat ett RSM för ca en månad sedan och stoppat i LS och sand, nu är ammonium och nitrit nere på noll. Har tänkt vänta till efter sommaren med att skaffa fisk och koraller borde jag vänta med städare också? Hur mycket snäckor, eremiter och ev andra djur borde jag skaffa?

• 2 svar
    • 1,2k visningar
  8. Started by kalleT,

Hej hopp! Har äntligen fått mod till att prova saltvatten. Grunnat länge innan jag tog steget, skulle vilja göra 100% rätt från början men kände att det är nu eller aldrig. Tänker köra i mitt 170liters hörnkar med hemmagjord bakgrund (i drift sedan 2005). Tänker inte belasta det hårt, clowner och någon anemon.(tänker jag nu ialla fall) Ingen plats för sump, har en teknikhörna som jag tänkte göra till sump men jag såg inte hur jag skulle få plats med ytavrinning till ett fack för skummaren och sedan till fack med retupump och ändå slippa fylla vatten var och varannan dag. Belysning blir befintlig 4*18w T8 tre power-glo och en marine-glo. Skummare tunze doc 9002 Nano (hoppa…

• 170 svar
    • 26,5k visningar
  9. Started by slarvid,

Som titel, när slänga i vad? Om jag startar upp ett nano måndag den första januari? Typ alltså! Samt tips på lätta snygga och inte svindyra koraller som funkar i ett evolution eller aquael nanoreef?

• 7 svar
    • 951 visningar
  10. Started by Nille83,

Som rubriken. När ska man hälla i näring och plankton? Har olika intervaller på ljuset. 14.00- 14.30 - Morgonbelysning. Ca 70 w 14.30 - 22.30 Dagsbelysning. Ca 180 w 22.30 - 23.00 Månbelysning med lysrör. Ca 100 w 23.30 - 00.30 Månbelysning med led. Ca 20 w

• 4 svar
    • 866 visningar
  11. Started by carlsson,

Hej undra bara när man ska börja flytta över levande ting? mitt 550 liters kar har gått i 7 dagar nu med salt och levande sten! mätte nitrit idag 0,1 tänkte flytta över resten från mitt rms 130. har 2 clowner av nån art 3 turbo sniglar 2 sjösjärnor 1 blå bent eromit nån styck anemon och ca 2kg levande sand tacksam för svar . så inte djuren dör

• 3 svar
    • 708 visningar
  12. Started by Neostar,

Jag köpte ett red sea max 250 och 25 kilo levande sten på Bromma zoomarknad. Tänkte höra hur lång tid det tar innan man ser något liv från stenarna ?Hur vet man om stenarna man köpt är ok och inte redan döda ? Längtar efter att få se något när man kommer upp på morgonen.Sista frågan hur mycket ljus ska LS ha precis i början när man kör igång ?

• 34 svar
    • 4,1k visningar
  13. Started by Anton.Lindgren,

Hej! Har ett red sea max nano, med ett par koraller och två clownfiskar och en pepparmint räka, mitt problem är att näringämnena sjunker. Har nitrate mellan 5-10 ppm och hade för någon vecka sedan 0,03 phosphate men nu har det varit nollat de två senaste testerna. har börjat mata mera, både flakes och fruset. Men verkar inte som det händer så mkt på det. funderar på stänga av skummaren, men också ta ut kolet. Långsiktigt är det väll att öka bioload, byter vatten varje vecka typ 5%, så corallerna får lite nya mineraler. Men funderar även på att göra det varannan vecka istället. corallerna ser ut att må bra, sanden börjar dock få lite lätt röd…

14. Started by Uppgarde,

Jag undrar varför dom rullar ihop sej ibland ?

15. Started by a.nils,

Hallå! Har haft karet igång ca 2 månader. Går 2st clowner i sen 1 månad. Är det för tidigt att stoppa ner en firre till?

• 3 svar
    • 867 visningar
  16. Guest Silver
    Started by Guest Silver,

God jul o gått nytt år på er alla. Jag är nästan klar med mitt akvarium.Ville bara visa lite bilder på hur det ser ut.Tack för all den info jag fått och allasvar som gett mig detta resultat. MVH Aqil 80l

• 15 svar
    • 1,5k visningar
  17. Started by Henrik,

Har ni några tips på snygga saker som trivs i mörkare vatten? Har några tomma stenytor som inte får så mycket ljus. Det ska vara saker som trivs i ett 130 liters RSM, som sagt inte så mycket ljus, och som är relativt enkla (passar nybörjare). Gärna med lite färg (jag vet, vad man tycker är snyggt varierar, men vad tycker ni? Gärna med bilder eller länk till reeflex. /Henrik

• 0 svar
    • 735 visningar
  18. Started by Mazi,

Detta har jag redan: *112 Liter Aquael fabrikat *2 st T8. ett 18W blått, ett 15W rött *2 st HQL 80W vita *Aquamedic Miniflotor skummare *2 st Powerhead 308, 660 L/H pumpar *100 watt aquael doppvärmare *Batteridriven slamhävert *Ytrenare *RO corallife 90 L/dygn *Tester PH, KH, NO2, NO3, NH4, SI *Ytterfilter fluval 404 1300 L/H *Instant Ocean salt *Coralife Hydrometer, Termometer, algmagnet Om en vecka hämtar jag ca 75 liter inkört vatten och köper en bra luftpump till skummaren och 10 kg salt till. Sen lite senare köper jag begagnad levande sten. Ännu lite senare köper jag sand. Sen ännu lite senare köper jag mina första turbosniglar Längre fram: 150 watt MH Ramp för 1 ell…

• 27 svar
    • 3,2k visningar
  19. Started by Bucket,

Hej! Var hittar jag ett nät till akvariet i stället för ett lock? Tänkte bygga ett själv, gärna i genomskinlig plast. Det måste släppa igenom ljus. Tacksam för svar!

20. Started by Aquaguy,

Är den här nått att ha? http://www.guldfisken.se/beta/catalog/ledbelysning-blaa-p-9725?osCsid=a28b761d058419a684c295094e1a4295

• 8 svar
    • 885 visningar
  21. Hej Jag heter Johan och tänkte äntligen starta med saltvatten - som ni säkert kommer att förstå är jag en total nybörjare, men tack vare Saltvattensguiden och allehanda litteratur har jag försökt skaffa lite info. Jag har nu lyckats samla ihopa en mix av nya och vissa lite begagnade prylar - Ett nytt 450 liters kar, Deltce MC500, Aquatic Nature Osmos, ett par Eheim och Aquabee pumpar, 2 x 150 Arcadia MH + 4 blåljus, doppvärmare. Sump ska byggas men det blir lite senare. I princip så tror jag att jag har allt som behövs i teknikväg, men saknar allt levande, dvs sten, fisk mm. Jag räknar med minimum 50 kg levande sten, antagligen närmare 75 när allt är klart. Som bekant så …

22. Started by Andrea Bell,

Hej alla kunniga! Jag har ett startat 128 liters som jag fått lägga händerna på,hittils har jag endast gjort rent det,fyllt upp det och haft i salt. Det står och går runt och det har nu varit igång sen i förrgår. Vad ska jag tänka på nu? Jag har förstått att jag är långt ifrån att lägga i några invånare.tacksam för svar.

• 2 svar
    • 1,1k visningar
  23. Started by tisse89,

Hej! jag är ny på forumet, så nu kommer alla mina "dumma" frågor till er som kan det här med saltvatten. Jag har sysslat med sötvatten ett tag (malawi) men vill gå vidare, jag har läst och läst och läst på olika forum men blir inte särskilt mycket mer klokare för det! Jag hade tänkt att skaffa mig ett 128l akvarium med måtten 52x58x63. Jag vet att detta gör att man blir begränsad vid fiskval och hur många arter man kan ha. Om jag förstår rätt så innehåller detta kar allt jag behöver i teknikväg. Nu kommer frågorna :-) [h=3][/h]1. Hur många fiskar kan jag ha i mitt kar? 2. Vilka arter kan jag ha i mitt kar? 3. Vad kostar det ungefär i månaden att underhålla ett saltvatten…

• 1 svar
    • 2,4k visningar
  24. Started by amanda2011,

Kom på mina clowner med o käka på min milka!!! Den stqckaren va helt avskalad på ett ställe.. Va faaaan e detta normalt för clowner??

• 5 svar
    • 674 visningar
  25. Started by Nikita,

Hej Nu ska jag äntligen börja med saltvattensakvarium efter ett uppehåll på ca 6 år Känns dock som att man är nybörjare. Man kommer inte ihåg allt som man kunnat. (hade förr 720l med alla möjliga koraller och fiskar+260l med sjöhästar) Nu har jag skaffat RedSea Max 130l (tomt) Kommer starta upp det sakta: * letar efter levande sten och sand * saltmätare/hydrometer * salt * filtermassa Jag tar gärna emot tips och trix här eller på PM Senare när det händer mer så lägger jag upp lite bilder mm på RSM - Red Sea Max forumet

• 14 svar
    • 1,8k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.