Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by jacs,

Hej, Använder salifers no2 test som visar inget utslag men använder Tetras No3 test som visar typ 50-100mg/l, är tetras test skit sas? 54L akvarium med endast sand och korallsten som varit igång i säkert en 2 månader nu och börjar få en massa cyanoalger (gröna med luftbubblor i) eller är det fosfaten som är för låg? //Jonas

• 6 svar
    • 1,1k visningar
  2. Started by montana_79,

Hej, Har startat min första saltvatten akvarium, är på min 3:e vecka nu, jag har läst jättemycket om allting, men förstår inte en grej, jag har lite högt värde på nitrite efter 3 veckor men 0 på amoniak, har inga levande djur i akvariet än. Blir inte amoniak till nitrite?

3. Startat ett nanokar 58l för 11dar sedan, men nu när ja gjort ett aquaquicktest så är nitriten fortfarande på 25mg/l, det har börjat växa brunalger som lagt sig istortsätt över ''halva'' den stora LS:en på sanden och även en del på korallstenen.. ska ja vänta o låta dagarna gå? ljuset har jag ökat med 1 timme per dag som de flesta rekommenderar att göra, har någon något tips eller är detta FULLT normalt? Dela med er egna erfarenheter och tankar:)

• 15 svar
    • 1,9k visningar
  4. Started by slarvid,

Fråga 1 när nitriten kommer nu efter uppstart. Är det bara låta karet gå då tills det är borta? Fråga 2 städpatrull som alla snackar om? Vad består den av för djur? Och vad är en lagom fin patrull till ett 30liter nano?

• 3 svar
    • 594 visningar
  5. Started by davidof81,

Jag är ny till hobbyn och startade ett nytt akvarium runt 1 månad sedan. Just nu mäter jag 0.5 ppm i ammoniak och 20ppm i nitrater men jag har aldrig sett nitriterna gå upp, dom här nummrena har jag haft stadigt dom senaste 3 veckorna. Läser mycket online och blir bara mer och mer förvirrad. Min tank är 102 L bowtank och jag har en 100L sump under. Tack på förhand.

• Gilla
    • 8 svar
    • 1,3k visningar
  6. Started by Jokkmokksjocke,

Har en liten fråga, Jag blandar alltid ihop nitrat och nitrit. Jag har ju börjat mäta lite för att lära mig testerna som jag tycker för övrigt är sjukt luddiga. Men de ger en indikation. Jag mäter just nu 0 Nitrit NO3 antar att det är för jag inte har något i karet mer än sten och sand. Jag ligger någonstans mellan 10, 4, 5 Nitrat NO2 har svårt att se exakt vad det är. Jag har haft igång det i fyra veckor nu. Ni som vet känns detta normalt? har cykeln startat etc..?

• 4 svar
    • 428 visningar
  7. Started by NiXoN,

Hej lite intro om mig. Jag har hållit på med sötvattenskar i många år, senaste åren så har det blivit mestadels sk. hightech växtakvarium. Jag har funderat på att skaffa en saltburk rätt länge men jag har inte haft nåt bra läge för att skaffa ett, mestadels pga ljudnivån. Jag har tänkt börja på lite mindre skala med att konvertera mitt gamla växtkar. Det är dock ingen vidare brådska med projektet, utan jag drar igång allt då jag känner att jag har dom nödvändiga kunskaperna och utrustningen. Prylar som jag har sen förr. Akvarium: 55x55x55 Kub ca;166liter Belysning: Giesemann Nova2 150w Mh Lampa: Coralvue 10K rätt ny lampa Pumpar: 2st Eheim 600l/h Det finns även lite annat…

• 116 svar
    • 12,8k visningar
  8. Started by Nicke7,

Idag är min burk 3 månader ung, jag går fortfarande och väntar på alger, åtminstone uppstarts algerna. Jag har lagt i macroalger vid två olika tillfällen, som har försvunnit inom loppet av några dagar. la i ett par fraggstenar som var täckta av trådalger för två dagar sen, dom är helt rena idag. Det ända jag tillsätter är som rubriken tyder red seas lördagsgodis. vad gör jag för fel?

• 9 svar
    • 914 visningar
  9. Som Rubriken lyder

• 12 svar
    • 1,1k visningar
  10. Hej allihop. Nu börjar det närma sig uppstart av 240L saltkar och jag skulle behöva tips på vilka tester som är bra att ha till hands såhär i början. Test för pH har jag förstått är mer eller mindre grundläggande (och naturligtvis för salthalten), och även tester för Nitrit och Nitrat? Men mer då? Kanske inte finns något enkelt svar på frågan... All hjälp uppskattas! //Nils

• Gilla
    • 1 svar
    • 1,2k visningar
  11. Started by tronic,

Noen som kan hjelpe meg. Det er noen veldig små kryp i steinen min De er ikke større en noen millimeter . Så ikke lett å ta bilde av de De kommer ut av sine huler så forsvinner de inn igjen . De er nesten blanke i farge Noen som kan hjelpe

• 1 svar
    • 647 visningar
  12. Started by Emil L,

Hej! Kan jag ens ha nollat nitrat utan kolkälla eller annan näringsexport? Eller troligare med kasst test? Matar troligen lite för snålt men ändå.. Upptäckte idag att det börjat komma bruna fulalger på pumpar, kablar, glas och en sten. Har i övringt nästan inga alger alls, några minifläckar av kalkalger Kollade lite värden (Salifert)och fick: Nitrat 0,0 Fosfat 0,0 Nitrit 0,0 Testade nitrat mot mitt kranvatten för att se om den reagerar öht (brukar vara mellan 2- 3) och fick då ca 2,5 Bör jag mata mer för att få upp nitrat eller tillsätta det? Eller göra vattenbyte med kranvatten. För det borde ju HÖJA nitrat i mitt läge? …

• 3 svar
    • 738 visningar
  13. Started by akvariefisken_89,

Hej, Fick en liten anemon av jonas1131 för ca 2 v sedan när hans anemon delade sig. Tack Jonas! Den vandrade på samma sten i ett par dagar och kröp sedan ner i en liten grotta där den höll sig. Efter ca fyra dagar har anemonen sträckt ut sig och brett ut sig från grottan. Den såg då ut som på första bilden. Jag matade med en fjärdedels bit räka som den gladeligen tog till sig med sina tentakler. Räkbiten försvann in i munöppningen. Dessvärre hittade jag en mindre bit räka dagen efter bredvid som snabbt plockades upp. I ca en vecka sedan dess har den stått utbredd och den såg ut att trivas med bubbliga tentakler. När jag kom hem från jobbet igår såg jag att de…

• 6 svar
    • 1,1k visningar
  14. Started by Notna,

Tjena, Tänkte att det var på tiden att göra en tråd om karet så man kan få tips och bra ider från folk på forumet. Hårdvara 450l 130x50x70 100l sump 80x35x35 Med 2 fack och 1 bubbelfälla Skummare Mce 600 Returpump Aquabee up3000 Cirkulation 1st seio prop 1000 1st Seio prop 1500 Belysning Arcadia t5 4x54w0 Den 20 Nov 2010 startade jag mitt 450l+100l Sump kar, fyllde det med osmos vatten och blandade med Blue Ocean salt från triton och stoppade i Ca: 60kg levande sten 90% odlad och 10% Icke odlad. Det fick stå o gå med ca 2h ljus per dag i ca 4 veckor Köpte jag 15 eremiter i blandade arter, och 5 sniglar. efter 1 vecka köpte jag 2 st clowner 1 stPutsar räka och 1 skivanemon…

• 5 svar
    • 880 visningar
  15. Started by Svan,

Nu har vi blivit saltvattensakvarister! (?) Så vi tänkte att vi startar en egen tråd där vi kan lägga upp bilder och få svar på dom tusentals frågor som dyker upp. =) Har varit igång i två veckor, 90 liters kar har fyllts med 20-25 kilo sten. Teknik: Belysning: 4x24w T5 Cirkulation: 1 st karalia 1500l/h + Aquael Fan-2 400 l/h Skummare: Rio nano skimmer Nån sorts doppvärmare. Levande: En stor (2-3 cm) krabba med röda ögon. Han får vara kvar tills han gör nåt dumt. En massa stomella Ännu mer rörmaskar Levande som kommer: En eller två Clowner Goby eller nån blennus Sen kommer det säkert hamna en massa impulsköp där oxå. =) bilder:

• 12 svar
    • 1,6k visningar
  16. Guest ChipseT
    Started by Guest ChipseT,

Vet att det varit uppheåll under sommaren... Detta skall beställas inom snar framtid.. Något mer som behövs??? <TABLE cellSpacing=0 cellPadding=2 width="100%" bgColor=#ffffff><T><T> <T> <TR> <TD width=320>Tangit PVC glue 500 g</TD> <TD width=15> <DIV align=left></DIV></TD> <TD width=70> <DIV align=right>15.98 €</DIV></TD> <TD width=16></TD></TR> <TR> <TD width=320>612.002</TD> <TD width=15> <DIV align=left></DIV></TD> <TD width=70> <DIV align=right>15.98 €</DIV></TD> <TD width=16></TD>&lt…

• 20 svar
    • 2,6k visningar
  17. Started by kassaballa,

Äntligen jippi

• 48 svar
    • 7,4k visningar
  18. Nu är jag igång med mitt projekt som jag har funderat länge på hur jag ska få till det på absolut det bästa sättet. Idag började vi med att öpnna upp ett hål mellan vardagsrum och kök, så nu skulle jag vilja ha lite tips och trix på vilken teknik man ska ha samt hur man ska gömma all teknik då man ser igenom från båda håll. hur många lysrör man kommer jag att behöva, akvariet kommer vara ca 80cm längs 65höjd 43djup tacksam för många svar =P

• 2 svar
    • 913 visningar
  19. Started by Vandal,

Jahaja... då var vandalen igång med sitt första saltvattenskar... Lassemetoden korsat med mitt egna Diyande... Dvs inget hotell utan ett självlimmat kar med utrustning som motsvarar hotellets filtersystem... Ett nanokar på 45 liter, kub, hittills 2 kg LS, 2x11watt belysning som ska uppgraderas när jag orkar koppla ihop min 70w MH än så länge inget liv som rör sig men jag ska jaga fram lite makroalger och en renhållningspatrull i helgen... först blir det dock ett vattenbyte för att minska ner startnitriten... bloggar om karet och mina öden och äventyr... http://saltvattenvandal.blogspot.com/ tips och råd uppskattas! dock kommer jag köra på som jag bestämmer mig för själv..…

• 34 svar
    • 4,2k visningar
  20. Started by Taggen76,

Nu äntligen börjar det hända lite grejjer även hos mig... Jag lämnade sötvattensträsket efter ca 16 år och tänkte prova på saltvattensträsket i stället. Började med att måla baksidorna på mitt 350 liters juvel hörnkar, blev faktiskt riktigt bra tycker jag. I med vatten och salt. Fick stå så i 2 dagar men mina cirkulationspumpar, sen var det dags för levande sand och vipps så blev allt till mjölk :-) Satt igång min nyinhandlade Delteck mce600 och min gamla invändiga pump med filtervadd. Efter ca 8 dagar började jag ana en viss förbättring och tjovs i med den levande stenen. Har ca 47 kg och har så smått börjat scapa. Jag har ju inte så bråttom så det hinner ändras många gå…

• 4 svar
    • 694 visningar
  21. Started by redrobjem,

Hjälp mig jag blir inte av med bubblorna i karet jag kör en deltec mce 600 sen ett par månader och bubblorna försvinner inte. Jag har testat mer luft, mindre luft, hög skummarkopp, låg skummarkopp, osv så är det någon som har nått tipps på en bubbelfälla el dyl så är jag tacksam. P.S. Jag har ej sump D.S.

• 24 svar
    • 2,3k visningar
  22. Started by Jerka,

Jag bör väl i mitt första inlägg presentera mig. Jag sysslade under några år rätt intensivt med sötvatten men lade ner hela grejen för några år sedan och började härja med veteranmoppar istället. Tankarna på saltvatten fanns tidigt men det blev aldrig av. För en dryg vecka sedan satt jag och spontankollade lite på blocket. Jag råkade se en annons på ett kubakvarium i lagom storlek för mitt vardagsrum. Jag tänkte tillbaka på tiden då jag gjorde vattenbyten på ca 500 liter i veckan och fick direkt avsmak för allt vad akvarier heter igen. En liten envis tanke på att vattenbyten inte är lika frekvent förekommande på saltvatten lyckades ta sig igenom min mentala anti-akvariemu…

• 7 svar
    • 953 visningar
  23. Started by Insaltad,

Äntligen fick jag i saltet idag..så himelskt ...så snart blir det lite sten och sen lite fisk..fast allt dröjer ju:((wooow wooow wooow wooow wooow wooow wooow Tacka vet jag ett Tanganyika kar..bara i med vatten o fisk:)))

• 3 svar
    • 803 visningar
  24. Så har jag äntligen tagit steget och shoppat mig ett kar. : D Fint och vitt av märket Deltec. Nu börjar det kluriga. Parallellt med att jag läser korallrevsakvaristik för nybörjare så försöker jag så smått få ordning på teknik och kar och alla dessa tillbehör som för övrigt tog upp en hel lastbil när vi fraktade hem det. Är det någon som kan hjälpa mig med min fundering: Dag 1 Steg 1 i min nybörjarbok står att det ska finnas ett flexibelt ytskikt mellan kar och bänk. Det känns som att det blev lite fel från början för detta har jag inte. Men jag fick uppgift om att jag kunde ställa karet direkt på ställningen så min fråga är - Gäller detta även möbler specialdesignade so…

• 26 svar
    • 2,1k visningar
  25. Started by bliper,

Tjenare! För ett tag sedan så startade jag en tråd ang. förberedelser inför framtida köp utav teknik och akvarium. Har nu fått allt och karet har tuffat på ca 3 veckor, men bara 1 vecka med sten i. Har ca 20 kg levande sten, och 10 kg död sten. Har ännu ingen levande sand i, men planen är att ha i det när karet har kommit igång lite. Kör ännu inte med någon belysning utan det står mörkt om dagarna. Jag mätte lite värden igår: Salinitet: 1,025 PH: 8,2 Alkanitet: 8,6 Kalcium: 430 Magnesium: 1350 Nitrat: 25 Nitrit: 0 Fosfat: 0,5 Känns som om det är lite för "bra" värden för att bara tuffat lite mer än en vecka..? Visst, det var bra kvalité på den levande stenen, men jag har …

• 14 svar
    • 1,4k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.