Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 334 ämnen i detta forum
-
Hej, vilket bra forum detta verkar vara. Jag har ett antal frågor gällande att äga en Mantisräka (påfågelmantis). Jag hoppas att iaf. kunna få svar på några av dessa. Min erfarenhet av akvarium är låg. Inspirationen till detta beslut har kommit från massimosaquatics på Tiktok ( https://www.tiktok.com/@massimosaquatics ) och jag tänker mig någon liknande uppsättning och föda som han använder. 1. Akvarium: Jag har förstått att man bör ha ett akrylakvarium a/ Hur tjocka borde väggarna vara? b/ Är 100 liter är en lämplig storlek för en mantisräka? c/ Hur stort akvarium behöver jag för att föda upp krabbor (föda till mantisräkan) 2. …
-
- 5 svar
- 4,8k visningar
-
-
-
Hej Jag är ny på detta jag har fått något rött på sanden är det någon som vet vad det är???
-
- 5 svar
- 829 visningar
-
-
Hallå har börjat kika lite på olika ballingprodukter och tänkt börja lite smått med de inom en snar framtid. Har kollat en del videos och läst litegrann men verkar ju finnas så mycket så blir mest yr i huvudet 😂 Har bestämt mig för att det antagligen blir red seas foundation och tänkte beställa denna: https://foretagsakvarium.se/product/red-sea-reef-foundation-abc-starter-pack/?v=f003c44deab6 Behöver man någon form av behållare till dessa eller kan man köra direkt ifrån flaskorna? Tycker det verkar så meckigt att hålla på och blanda själv. Samt att det finns en massa spårämnen coloration abc osv. Måste man ha dom på separata pumpar eller kan man b…
-
- 5 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej. Jag har köpt ett nytt akvarium och nu skulle vilja tvätta det gamla som är tomt. Har ni tips på hur man avlägsnar all smuts på ett effektivt sätt utan att använda kemikalier? /Oualid
-
- 5 svar
- 2,8k visningar
-
-
Tänkte se om ni kan hjälpa mig med 2 saker 1. vet någon vad det lila är för något 2. är det vanligt med det vita lagret på stenen ?
-
- 5 svar
- 2,9k visningar
-
-
Hej, Jag är ny med saltvatten men haft sötvatten sedan 1975, intresserad således. Min fråga är, angående Lysrör T8. Ska jag välja samma typ av rör till akvariet ? eller olika typer, se nedan. ( Jag har plats för 4 st 90cm/30W ). Levande sten samt fiskar hade jag tänkt mig - Synpunkter ? Sera Blue Sky Royal samt Sera Deep Sea har jag kollat in. Bättre alternativ ? Tack på förhand ! Peter i GBG
-
- 5 svar
- 831 visningar
-
-
Vi har inte skaffat någon karantän tank ännu men borde väl göra det. Så jag har lite funderingar: Räcker ca 20 liter? Måste jag ha det igång hela tiden eller räcker det med att fylla det med vatten från vanliga karet när behovet uppstår och köra igång det då? Det ska väl vara clean eller hur, inget levande i det? Skickat från min SM-G955F via Tapatalk
-
-
- 5 svar
- 746 visningar
-
-
Hej! Jag håller på att starta upp mitt första saltvattensakvarium och bygger just nu ihop mitt aquascape. Tanken är att ha fisk och lite enklare koraller. Har precis byggt upp och tänkte kolla här om detta är ett rimligt bygge innan jag limmar ihop allt!
-
har börjat få en sju h-vetes massa små vita saker som glider omkring på rutorna dom är mindre än 1 mm och svårt att se men det ser ut som en svans vad kan det vara? enda djuren jag har är 1 blåeremit, 1 röderemit, 2 turbos, 1 salaris! hade bara blå eremiten med från det gammla akvariet dom andra köpte jag i veckan kan jag ha fått med något därifrån som jag måste få bort? peter
-
- 5 svar
- 1,3k visningar
-
-
Jag tänkte fråga om någon kan ge mig förslag på någon fredlig fisk som jag kan utöka med i mitt kar. Dessa fiskar har jag idag i mitt kar, en N. Magnifica & tre A. Ocellaris. Magnifican är ganska skygg och därför vill jag ha någon lugn fisk. Tänkte köpa en Mandarin också så småningom. Tar tacksamt emot lite förslag.
-
- 5 svar
- 860 visningar
-
-
Hej allihopa! Är helt ny i hobbyn och fortfarande i researchfasen, glad att hittills fått ett varmt och hjälpsamt mottagande här på forumet. Under mina första dagar av att läsa på har några större frågor dykt upp. Ni får gärna utgå från att min plan är saltvattensakvarium utan koraller men med levande sten. 400-600 liter. 1. Hur funkar en sump och måste jag ha en? Så vitt jag förstått är det skillnad på ett "canister filter" och "sump filter?" Stämmer det? Kan båda funka för mig och vilken är isåfall enklast? Jag tar oavsett gärna emot tips på artiklar eller videor som förklarar hur en sump funkar. 2. Behöver jag olika instrument för att mäta olika halter av ämnen…
-
-
- 5 svar
- 595 visningar
-
-
Halloj! Jag har ett Reefer 350 och klurar på vad folk använder sig av för behållare för ato vatten? Hört att några använder sig av Ikea filur men hittade ingen information om den är livsmedelsgodkänd...
-
- 5 svar
- 818 visningar
-
-
Hej allesammans Nu vet jag inte riktigt vad jag skall göra. Min elaka kirurg (vitbröstad) attakerar alla fiskar jag har i akvariet...så den enda fisken jag ser är hon, sk. Doris. Alla utom min fjärilsfisk. Har provat att ha henne i clown hotell några dagar för att sedan flytta tillbaka henne för att se om hon lungnat ner sig men utan resultat. Fiskar hon attakerar: Dvärg kejsare, imperator, clown och en salarias. Har ni något tips hur man får den att lungna ner sig. Hon är inte säskilt stor ännu. Vet dock att jag måste byta ut henne när hon blir större...samma gäller imperatorn. Bifogar bild.
-
- 5 svar
- 1,9k visningar
-
-
finns det någon som har en ritning på en enkel sump?? och som kan förklara vad den ska innehålla så att man förstår. har kört utan både sump o ytavrinning i snart ett år och har väl insett att det inte är det ulimata direkt . just nu använder jag ett stort tom ytterfilter mest som utfyllnad och har en liten skummare i karet funderar på att göra en nödlösning med en ytavrinningsbox runt skummaren som sedan pumpar ut vattnet under LS i karet. har lärt mig en sak av det här och det är att man ska göra allting rätt ifrån början och låta det ta den tid det tar .
-
- 5 svar
- 2,1k visningar
-
-
För att inte sprida runt alla mina frågor så har jag startat denna tråd http://www.saltvattensakvariet.se/forum/showthread.php?p=8472#post8472 Och hoppas ni här kan hjälpa mig med frågorna jag har samt råd och idéer m.m
-
- 5 svar
- 987 visningar
-
-
hej som rubriken lyder jag var ute efter fragglar någon som har mycket av dom?? och lite bilder på Rms 130 skulle vara kul för inspiration.. sen har jag en fråga hur ofta byter ni vatten i karen? Mvh Henke
-
- 5 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej, jag är ny inom saltvattenvärlden men tänkte nu starta mitt första kar .. de blev lite större än väntat då ja hittade ett för ett bra pris, så de blev ett på ca700 liter. dock så har ja några frågor och man känner sig helt förvirrad när man läser om allt vad saltvatten heter.. * sumpen är på 200 liter, vill få lite tips på hur man kan inreda sin sump på bästa lättaste sätt, den har även ett "extra" fack och vad har man detta till? *sumpen är i ett skåp under själva akvariet, finns det några speciella mått som utrymmet utöver sumpen behöver för att kunna dra alla rör på ett bra sätt? (de känns trångt.) (fler frågor kommer inom kort) mvh viktor
-
- 5 svar
- 1k visningar
-
-
Jag har haft dessa "små gurkor" ett bra tag nu men jag vet inte vad det är. Är det någon som kan hjälpa mig med detta?
-
- 5 svar
- 657 visningar
-
-
Va och hämta lite roligt idag och stoppa i akvariet 😀😀😀😀
-
-
- 5 svar
- 815 visningar
-
-
Hej, Jag har skaffat mig ett nano på 41L. Nu undrar jag lite över belysningen. Har detta som belysning: 1st 36w Actinic 2G11-sockel 1st 24w BlåVitt 2G11-sockel Det är alltså 60w totalt. Ratio: 1.5w/l Jag stirrar nog mig blind på detta men önskar nog lite mer kräm. Vad tycker ni, är detta för lite eller lagom? Jag har dessa djur... Koraller: Zoa Ricordea Sarcophyton Skivisar Gorgonia Sjärnpolyper Fungia Hjärnkorall Caulastrea Inverts: Putsarräkor Pepparmint Astrea Svart ormstjärna Miljarder pods Och jag har inga fiskar. Sålde sexy shrimp och blåbenade eremiterna tillbaka till LFS eftersom dom mumsade på mina koraller. Kan jag köra tridacna och acorapora under detta? Finn…
-
- 5 svar
- 886 visningar
-
-
startade upp mitt första saltvattens kar idag.. känns mäkta gott. det har varit ett par mödosamma dagar med väntande på osmos vattnet.. tar ju gör lång tid att få ihop till 200L, speciellt när man har sten ståendes i ett kar brevé o bara väntar på att få simma runt i det större karet, men iallafall nu e det uppstartat o det ända som ska införskaffas nu är en MH, UV-C och kanske en Ozon men är inte helt säker på att jag vill köra med det än, kanske skaffa någon typ av våg simulering men har inte bestämt mig för vilken typ jag vill köra med än. bilder kommer inom kort.. måste bara skaffa en kamera först
-
- 5 svar
- 1k visningar
-
-
Jag har ett akvarium på 240 liter och just nu endast 2x54W T5 rör med reflektorer. Jag vet att det är för lite men hur illa är det? Några huvudgrupper av koraller/anemoner som endå klarar sig trots för lite ljus? Det är ett juwelakvarium med orginalrampen kvar, svårt att få en snygg lösning på mer kompleterande ljus. (Plus att jag just startat upp det och börjar känna att jag vill vänta lite att lägga för många 1000 lappar till just nu.) Tips?
-
- 5 svar
- 748 visningar
-
-
Hej igen! Jag är sugen på att ja svart sand i mitt akvarium. Jag skulle därför vilja veta om det spelar någon roll vilken sand man använder beroende på vad man vill ha i sitt akvarium? Och i så fall. Om jag gärna vill ha mjukkoraller och enklare fiskar och skaldjur i mitt 130L akvarium, vilken sand är då att föredra och varför? Red Sea https://foretagsakvarium.se/product/red-sea-levande-sand-10kg/?v=f003c44deab6 Carib Sea https://foretagsakvarium.se/product/carib-sea-hawaii-black-sand-907kg/?v=f003c44deab6 Jag ska starta en tråd om min uppstart snarast!
-
- 5 svar
- 980 visningar
-
-
Hej För 13 år sedan la jag ner mitt saltakvarium, tog dykarcert och reste runt i och dök på korallrev i olika hav världen runt under några år. Nu är jag snart där igen att jag startar upp ett saltkar igen. Det har ju hänt en hel del i den här salta världen på de 13 åren jag varit borta och jag betraktar mig som nybörjare igen. Det jag riktar in mig på är ett kar i storleksordningen 250-500 liter och helst ett så färdigt system som möjligt. Jag har ju sett RSM-karen - hur är de? Är det mycket man behöver förbättra och byta ut i de här? Vilka andra system rekommenderas? Jag vill ha ett så lättskött system som möjligt då jag är bortrest halva veckorna pga arbetet. Budgeten h…
-
- 5 svar
- 1,5k visningar
-