Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 342 ämnen i detta forum
-
Hej! jag har en liten fundering?? kan man mäta vilken saltmängd som försvinner till skummarkoppen? det är inga problem att mäta vattnet, så det inte inte blir ett missvisande fel på mätaren för att det är skummat eller nån annan faktor? jag bara kom att tänka på det etftersom det är en del vatten man får hälla bort när det är nystartat =)
-
- 5 svar
- 1,2k visningar
-
-
Håller precis på att starta upp en saltburk efter några års frånvaro från hobbyn. Då hade jag 4 t8 lysrör, och till mitt nya kar har jag bara 2 st t8. Såg nu att det finns "original" t5 lysrörsramper att köpa till mitt kar, min tanke nu är att så småningom byta till en t5-ramp med 2 rör i. Jag ska inte ha nåt mer än skivisar, ricordea, kanske nån enkel mjukis (som mitt förra kar) och det funkade skapligt med 4 st t8 rör...det karet var 60cm högt. Visst borde det kunna gå även med 2 st t5? I alla fall om jag placerar de som kräver mest ljus lite högre upp i karet? Det här karet är bara drygt 40cm högt.
-
- 5 svar
- 877 visningar
-
-
Hej. Undrar vilken tjocklek på glas för att få den bästa hållbarheten för ett mittstag I ett juwel 240? Anledningen jag undrar är att jag ska byta belysning och det jag tittat på är en Maxspect razor armatur . Dock så kommer mitten av armaturen rakt över plast staget nu i karet. Funderar om det går att montera dit två nya i glas och såga bort det gamla eller om det finns någon Annan lösning på detta? Mvh Magnus
-
- 5 svar
- 1k visningar
-
-
fått stabila låga värden i karet nu och koppar in en städpatrull. på lördag skall jag åka och kika efter min första fisk. jag har ett 80 liters Blenny. vill gärna ha färglada fiskar. Vilket är ert bästa tips, länka gärna!
-
- 5 svar
- 889 visningar
-
-
Ser ut som små bruna svampar med en grön prick mitt i. Något som skall tas bort eller vara kvar?
-
- 5 svar
- 1,2k visningar
-
-
Det är med att starta upp ett saltvattensakvarium tenderar att hålla mig sysselsatt mentalt 24/7. Undrar om det är helt normal...? I vilket fall, har begränsat med utrymme. Kanske skall jag bygga om mitt nuvarande sötvatten till saltvatten. Akvariet är på 420 liter (heter RENA Calvados). Det sitter några skenor av aluminium i det. överlever aluminium en saltvattensmiljö? Kan en sådan burk användas till saltvatten Dessutom har jag en BTN slim line bakgrund samt en modulsten från BTN fastsilikonad i karet. Dessa är ju inte speciellt revlika men jag antar att jag kan låta dem sitta och sedan låta alger växa över dem. Nån risk att de ger ifrån sig nåt giftigt i saltv…
-
- 5 svar
- 899 visningar
-
-
Hej, vilket bra forum detta verkar vara. Jag har ett antal frågor gällande att äga en Mantisräka (påfågelmantis). Jag hoppas att iaf. kunna få svar på några av dessa. Min erfarenhet av akvarium är låg. Inspirationen till detta beslut har kommit från massimosaquatics på Tiktok ( https://www.tiktok.com/@massimosaquatics ) och jag tänker mig någon liknande uppsättning och föda som han använder. 1. Akvarium: Jag har förstått att man bör ha ett akrylakvarium a/ Hur tjocka borde väggarna vara? b/ Är 100 liter är en lämplig storlek för en mantisräka? c/ Hur stort akvarium behöver jag för att föda upp krabbor (föda till mantisräkan) 2. …
-
- 5 svar
- 6,3k visningar
-
-
-
Hej Jag är ny på detta jag har fått något rött på sanden är det någon som vet vad det är???
-
- 5 svar
- 949 visningar
-
-
Hallå har börjat kika lite på olika ballingprodukter och tänkt börja lite smått med de inom en snar framtid. Har kollat en del videos och läst litegrann men verkar ju finnas så mycket så blir mest yr i huvudet 😂 Har bestämt mig för att det antagligen blir red seas foundation och tänkte beställa denna: https://foretagsakvarium.se/product/red-sea-reef-foundation-abc-starter-pack/?v=f003c44deab6 Behöver man någon form av behållare till dessa eller kan man köra direkt ifrån flaskorna? Tycker det verkar så meckigt att hålla på och blanda själv. Samt att det finns en massa spårämnen coloration abc osv. Måste man ha dom på separata pumpar eller kan man b…
-
- 5 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hej. Jag har köpt ett nytt akvarium och nu skulle vilja tvätta det gamla som är tomt. Har ni tips på hur man avlägsnar all smuts på ett effektivt sätt utan att använda kemikalier? /Oualid
-
- 5 svar
- 2,9k visningar
-
-
Tänkte se om ni kan hjälpa mig med 2 saker 1. vet någon vad det lila är för något 2. är det vanligt med det vita lagret på stenen ?
-
- 5 svar
- 3k visningar
-
-
Hej, Jag är ny med saltvatten men haft sötvatten sedan 1975, intresserad således. Min fråga är, angående Lysrör T8. Ska jag välja samma typ av rör till akvariet ? eller olika typer, se nedan. ( Jag har plats för 4 st 90cm/30W ). Levande sten samt fiskar hade jag tänkt mig - Synpunkter ? Sera Blue Sky Royal samt Sera Deep Sea har jag kollat in. Bättre alternativ ? Tack på förhand ! Peter i GBG
-
- 5 svar
- 922 visningar
-
-
Vi har inte skaffat någon karantän tank ännu men borde väl göra det. Så jag har lite funderingar: Räcker ca 20 liter? Måste jag ha det igång hela tiden eller räcker det med att fylla det med vatten från vanliga karet när behovet uppstår och köra igång det då? Det ska väl vara clean eller hur, inget levande i det? Skickat från min SM-G955F via Tapatalk
-
-
- 5 svar
- 915 visningar
-
-
Hej! Jag håller på att starta upp mitt första saltvattensakvarium och bygger just nu ihop mitt aquascape. Tanken är att ha fisk och lite enklare koraller. Har precis byggt upp och tänkte kolla här om detta är ett rimligt bygge innan jag limmar ihop allt!
-
- 5 svar
- 1,1k visningar
-
-
har börjat få en sju h-vetes massa små vita saker som glider omkring på rutorna dom är mindre än 1 mm och svårt att se men det ser ut som en svans vad kan det vara? enda djuren jag har är 1 blåeremit, 1 röderemit, 2 turbos, 1 salaris! hade bara blå eremiten med från det gammla akvariet dom andra köpte jag i veckan kan jag ha fått med något därifrån som jag måste få bort? peter
-
- 5 svar
- 1,4k visningar
-
-
Jag tänkte fråga om någon kan ge mig förslag på någon fredlig fisk som jag kan utöka med i mitt kar. Dessa fiskar har jag idag i mitt kar, en N. Magnifica & tre A. Ocellaris. Magnifican är ganska skygg och därför vill jag ha någon lugn fisk. Tänkte köpa en Mandarin också så småningom. Tar tacksamt emot lite förslag.
-
- 5 svar
- 948 visningar
-
-
Hej allihopa! Är helt ny i hobbyn och fortfarande i researchfasen, glad att hittills fått ett varmt och hjälpsamt mottagande här på forumet. Under mina första dagar av att läsa på har några större frågor dykt upp. Ni får gärna utgå från att min plan är saltvattensakvarium utan koraller men med levande sten. 400-600 liter. 1. Hur funkar en sump och måste jag ha en? Så vitt jag förstått är det skillnad på ett "canister filter" och "sump filter?" Stämmer det? Kan båda funka för mig och vilken är isåfall enklast? Jag tar oavsett gärna emot tips på artiklar eller videor som förklarar hur en sump funkar. 2. Behöver jag olika instrument för att mäta olika halter av ämnen…
-
-
- 5 svar
- 736 visningar
-
-
Halloj! Jag har ett Reefer 350 och klurar på vad folk använder sig av för behållare för ato vatten? Hört att några använder sig av Ikea filur men hittade ingen information om den är livsmedelsgodkänd...
-
- 5 svar
- 984 visningar
-
-
Hej allesammans Nu vet jag inte riktigt vad jag skall göra. Min elaka kirurg (vitbröstad) attakerar alla fiskar jag har i akvariet...så den enda fisken jag ser är hon, sk. Doris. Alla utom min fjärilsfisk. Har provat att ha henne i clown hotell några dagar för att sedan flytta tillbaka henne för att se om hon lungnat ner sig men utan resultat. Fiskar hon attakerar: Dvärg kejsare, imperator, clown och en salarias. Har ni något tips hur man får den att lungna ner sig. Hon är inte säskilt stor ännu. Vet dock att jag måste byta ut henne när hon blir större...samma gäller imperatorn. Bifogar bild.
-
- 5 svar
- 2k visningar
-
-
finns det någon som har en ritning på en enkel sump?? och som kan förklara vad den ska innehålla så att man förstår. har kört utan både sump o ytavrinning i snart ett år och har väl insett att det inte är det ulimata direkt . just nu använder jag ett stort tom ytterfilter mest som utfyllnad och har en liten skummare i karet funderar på att göra en nödlösning med en ytavrinningsbox runt skummaren som sedan pumpar ut vattnet under LS i karet. har lärt mig en sak av det här och det är att man ska göra allting rätt ifrån början och låta det ta den tid det tar .
-
- 5 svar
- 2,3k visningar
-
-
För att inte sprida runt alla mina frågor så har jag startat denna tråd http://www.saltvattensakvariet.se/forum/showthread.php?p=8472#post8472 Och hoppas ni här kan hjälpa mig med frågorna jag har samt råd och idéer m.m
-
- 5 svar
- 1,1k visningar
-
-
hej som rubriken lyder jag var ute efter fragglar någon som har mycket av dom?? och lite bilder på Rms 130 skulle vara kul för inspiration.. sen har jag en fråga hur ofta byter ni vatten i karen? Mvh Henke
-
- 5 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej, jag är ny inom saltvattenvärlden men tänkte nu starta mitt första kar .. de blev lite större än väntat då ja hittade ett för ett bra pris, så de blev ett på ca700 liter. dock så har ja några frågor och man känner sig helt förvirrad när man läser om allt vad saltvatten heter.. * sumpen är på 200 liter, vill få lite tips på hur man kan inreda sin sump på bästa lättaste sätt, den har även ett "extra" fack och vad har man detta till? *sumpen är i ett skåp under själva akvariet, finns det några speciella mått som utrymmet utöver sumpen behöver för att kunna dra alla rör på ett bra sätt? (de känns trångt.) (fler frågor kommer inom kort) mvh viktor
-
- 5 svar
- 1,1k visningar
-
-
Jag har haft dessa "små gurkor" ett bra tag nu men jag vet inte vad det är. Är det någon som kan hjälpa mig med detta?
-
- 5 svar
- 792 visningar
-