Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 346 ämnen i detta forum
-
Hej, Ska snart starta upp mitt akvarium som jag för en månad sen köpte som sötvattenakvarium. Det har nu stått tomt ett tag och jag undrar således hur pass noggrann man ska vara med rengöringen med tanke på bakterier och dylikt? Räcker det med vatten eller bör man rengöra med någon form av kemisk medel? MVH Rickard
-
Okej, nu ahr jag avrit medlem här på forumet i 1 år ungefär. Jag ahr läst alla trådar om och om igen. Jag ahr lånat hyllmeter med böcker på biblioteket ovh läst. (Dock inte så mycket de senaste 2 månaderna så jag får uppdatera mig igen ) Nu funderar jag på att starta upp ett nanokar. Jag har läst överallt att man bör starta så stort som möjligt, men jag har något begränsat utrymme och Har redan ett sötvattenskar som jag inte kan göra mig av med (gillar min krabba för mycket). Min tanke är att den dagen jag tycker mitt nanokar är för lite pensionera det och använda det som sjukhusakvarium/lekakvarium? Det är ju trots allt en ekonomisk fråga om man har råd att köpa ett så …
-
- 2 svar
- 1,1k visningar
-
-
Måste det vara en speciell ram runt akvariumet för att det inte ska missfärgas av saltet eller något??? Fungerar det med aluram, aluminium eller vad det heter.?! Vad får det inte vara?!
-
- 2 svar
- 1,1k visningar
-
-
-
Hej! Håller på att starta upp ett 63 liters för att prova på det här med saltvatten. Beställde 10 kg ls som skulle levereras med bussgods. Efter ett par veckors väntan kom idag ett sms från bussgods att paketet kunde hämtas. Glad i hågen hämtar jag paketet,när jag packar upp slår jag ett öga på fraktsedeln och får se att paketet är inlämnat den 29/1 alltså har stenen skvalpat runt med bussgods i en vecka. Stenen var packad i en stor hink med lock på inslagen i fuktigt papper. Har stenen tagit någon skada av den här hanteringen? Mvh Viktor
-
- 8 svar
- 1,1k visningar
-
-
Jag har i dagarna köpt ett nano akvarium och är i uppstartfasen. Det har uppstått lite funderingar kring om jag enbart ska ha fisk eller tillsätta någon form av mjukkorall i karet. På mina lysrör står det: 2x11w - 6500k. Det är ett Aquatic Nature Evolution. Räcker belysningen till någon form av mjukkorall eller tycker ni att jag ska köra (F/O)? Vilken typ av mjukkorall rekommenderar ni en nybörjare om detta är möjligt? Tacksam för svar Hälsningar Mikael
-
- 5 svar
- 1,1k visningar
-
-
Funderar på sump till mitt Juwel 240L. Sumpen är 45x45x45 cm, där jag kommer ha skummare samt doppvärmare mm. Nu till ytavrinningen. Tittat på 3 st overflow boxar. Har någon erfarenhet av någon eller rentav rekommendera någon av dessa: Deltec Tunze Aquaria System
-
- 4 svar
- 1,1k visningar
-
-
Jag blandade vatten igår och körde med Aqua Medics salt. Men när jag kollade värdena så fick jag 840 Mg och 2.3 KH. Jag ska göra en ny koll när jag kommer hem från jobbet idag men dom värdena låter väl ganska fel? KH värdet testades med Salifert,Red sea och Hanna och Mg med Salifert, bägge testerna visade ok när jag kollade värdena i tanken.
-
- 6 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej! Köpte 15 kg levande sten idag som just nu förvaras i en låda. Märker nu att det kommer ta längre tid att fylla mitt akvarium med vatten än jag trodde. Ska jag fylla en 25 liters-hink med saltvatten, dra ner en pump och en doppvärmare där i och förvara stenen? Eller ska jag bara låta den ligga i sin frigolit låda? MVH Skickat från min iPhone med Tapatalk
-
- 6 svar
- 1,1k visningar
-
-
Jag startade för ca 6 veckor sedan upp ett saltvattenkar för första gången i mitt liv, det är ett Red Sea Reefer 450. Jag har redan verkligen fastnat för denna underbara hobby och försöker suga i mig all information jag bara kan (har läst 4 böcker nu). Detta forum är en veritabel guldgruva för mig som nybörjare, men jag är inte så van med forum så om jag gör något fel får ni gärna tala om det för mig. Nu har jag haft 10kg levande sten i karet ca 4 veckor och väntar tålmodigt på att Triton skall få hem mina resterande 30kg. Min plan är att det skall få stå tills slutet av oktober så att jag slipper försöka få någon att göra annat än att fylla på …
-
-
- 5 svar
- 1,1k visningar
-
-
-
har en sån där termometer med blykulor eller vad det nu är i botten på den! nu föll den i botten på karet ochalla dom for ut! finns det nån risk att allt dör nu eller! vad gör jag???
-
- 8 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej, Undrar lite med sumpen- vad vill ni rekomendera att ha i den? Ska man ha en kammare för LS, en för skummare, en för nitratfilter. Har 400l, och vill ha en del koraller och fiskar. Nånting mer i sumpen? Ska man först köra vannet som rinner ner i sumpen genom skummaren, sen genom nitratfiltret och sen in i ett fack för LS, och så vidare upp i akvariet?? Tacksam för goda råd...
-
- 4 svar
- 1,1k visningar
-
-
hejsan . har ett 58 liter clownhotell som fungerat utmärkt, nu har jag märkt att skummaren slutat fungera. i clownhotellet är där fyra fack längst bak. i den längst till vänster sitter där en skummar pump, om jag tar ner min hand och trycker på den så startar skummaren. så fort jag släpper så slutar den. jag trycker längst upp på skummar pumpen där det finns ngn form av galler på båda sidorna. jätte konstigt och jag behöver verkligen hjälp! sen en sak till. bollarna som är i fack 3 från vänster flytrer inte heller, varför? har kollat saltet och det ligger på 1.024 så borde inte vara några problem. hör detta ihop med skummar problemet??
-
- 6 svar
- 1,1k visningar
-
-
Vad är det som växer ser ut som en liten anemon är det någo som har en ide. Skickas från min iPhone via Tapatalk
-
- 5 svar
- 1,1k visningar
-
-
Satte igång mitt RSM igår och allt ser ut att leva Men jag såg imorse att månljuset fortfarande var igång. Går inte det att ställa in?
-
- 4 svar
- 1,1k visningar
-
-
märkte att ja hade lite lågt kalcium värde idag.. runt 200. och läste att man ska ligga runt ca:450. FRÅGAN är: i vilken takt kan man pytsa i kalcium så man når rätt nivå??? det ja använder är... CORALIFE: invertebrate calcium supplement CORALIFE: strontium plus CORALIFE marine lodine supplement. nån som vet hur det ska doseras, finns ingen bra beskrivning på dessa..
-
- 3 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej allihopa Håller på att starta upp ett söt vatten akvarie till grabben mitt gamla salt kar Och funderar på om jag kan ha den gamla skummaren där i för att slippa hinnan som blir på ytan????
-
- 2 svar
- 1,1k visningar
-
-
När allt är klart ska jag byta från 30 liter till 52+35 i sump. Mao kommer jag tillföra 50liter nytt vatten, ny skummare, ny sand samt lite mer ls. Är det bara slänga i eller ska det stå och gå hur länge som helst som när jag startade mitt nuvarande? Har ni tips vore det jätte snällt
-
- 11 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej, Jag har väl terroriserat ganska många nu med frågor på kort tid och har lärt mig ett och annat på vägen men är långt ifrån kunnig. Jag har läst att man brukar eller i alla fall börja med att planera vilka invånare man ska ha i sitt akvarium och sedan välja ut ett akvarium efter det. Men jag har funderat lite. Jag vill och ska bygga ett rev men jag har tänkt lite på hur jag ska börja och undrar om det fungerar att starta på det här sättet och sedan utgå från det? 1. Först välja ett lagom stort akvarium för mitt rev. 2. Starta upp akvariet med enbart de tillbehör som krävs, någon levande sten och sandbotten tills vattnet är nått rätt temperatur och rätt nivåer i alla k…
-
- 8 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej! Jag har sedan tidigare haft en 200 liters burk som jag gkorde mig av med, och funderar nu på att starta upp igen efter stigande intresse. Det är så att jag ska till usa i höst där priserna på sten, sand, koraller m.m är mycket bättre än i Sverige. Jag har då tänkt att man kanske skulle kunna utnyttja detta på något sett vid en eventuell uppstart... Det jag undrar då är hur länge diverse djur, sten och koraller klarar sig i skickning, fiskar antar jag ju är helt utom frågan. Men det jag vill veta hur länge det klarar sig i en kartong med plastpåsar är: Levande sten Eremiter Sniglar Skivanemoner Knappar Mjukkorall Man får ju räkna med en 24h period inom usa och sedan…
-
- 8 svar
- 1,1k visningar
-
-
Som ni ser så står mina clowner bara still i var ett hörn(ibland i samma osv). de står alltså bara stilla, har bra cirkulation på vattnet så inget vatten står stilla, men de vill inte röra på sig. Temperatur: 26 grader Salt halt; 1022,5-1023 något där emellan. förstår inte vad som är fel. hoppas ni har någon lösning=) Tack på för hand och ha en trevlig dag=)
-
- 7 svar
- 1,1k visningar
-
-
-
en nybörjar fråga jag tänker förvara ett akvarium på vinden över vintern vad kan man göra för att förhindra att siliconet torkar kan man smörja in siliconet med vaselin .det kanske är en dum fråga men jag bara undrar ?
-
- 4 svar
- 1,1k visningar
-
-
hej igen nu kommer en fråga till. Är det att rekommenderat att man tar bort kolfilter samt biofilter som man fick med när man köpte sitt RSM 130,eller ska man vänta med att ta bort dem. karet är alldeles ny startat.
-
- 3 svar
- 1,1k visningar
-