Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 343 ämnen i detta forum
-
Hej Jag har också problem med sörplande ljud. Har ett 400 L som jag nu provat sumpen som jag byggt. Hade tänkt ha en Aqua bee 2000 L men har även provat med Eheim 1200 men det sörplar. Jag har överrinning i hörnet men bara ett 25 mm rör med 2 90 böjar i överrinnings boxen. Jag har ju i princip byggt en durso utan luftslang (se bild). Kan det räcka att sätta dit en luftslang ? Eller är 25 mm för litet ?
-
- 3 svar
- 1,1k visningar
-
-
Satte igång mitt RSM igår och allt ser ut att leva Men jag såg imorse att månljuset fortfarande var igång. Går inte det att ställa in?
-
- 4 svar
- 1,1k visningar
-
-
Är det någon som har testat att beställa/köpa koraller mm från utlandet?? Typ USA eller liknande?
-
- 4 svar
- 1,1k visningar
-
-
Tips på något diy matare till mandariner? Glasflaska har jag redan provat, tyvärr är eremiterna snabbare på den än mandarinen själv och äter upp det som ligger i den. Den tog massor med fryst artemia i butiken
-
-
- 6 svar
- 1,1k visningar
-
-
Har en liten fråga.. Hur länge kan det stå i dunkar utan att bli dåligt ? Menar det finna ju ingen direkt cirkulation i en dunk då man inte har någon pump i den ??
-
- 6 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej! Håller på att starta upp ett 63 liters för att prova på det här med saltvatten. Beställde 10 kg ls som skulle levereras med bussgods. Efter ett par veckors väntan kom idag ett sms från bussgods att paketet kunde hämtas. Glad i hågen hämtar jag paketet,när jag packar upp slår jag ett öga på fraktsedeln och får se att paketet är inlämnat den 29/1 alltså har stenen skvalpat runt med bussgods i en vecka. Stenen var packad i en stor hink med lock på inslagen i fuktigt papper. Har stenen tagit någon skada av den här hanteringen? Mvh Viktor
-
- 8 svar
- 1,1k visningar
-
-
Tänkte bara delge mina intryck så här långt gällande fördelar och nackdelar av min första tid som saltis med ett litet nanokar. Alltid finns det säkert någon annan nybörjare som tycker det kan vara intressant att ta del av mina erfarenheter så här långt. Bakgrund Jag har idag ett etablerat 45 lit nano med några mjukkoraller + en eldräka + en sjöstjärna + ett par små blåbenade eremiter + ett par sniglar. Jag har dessutom precis startat upp ett 80 liters Molly hotell dit räkan och korallerna ska få flytta när det är inkört. Mat Räkan får lite fryst artemis varannan dag. När han/hon ska matas så tar jag ungefär en ärtas storlek av fryst artemis i ett litet glas. Jag fyller …
-
- 0 svar
- 1,1k visningar
-
-
har en sån där termometer med blykulor eller vad det nu är i botten på den! nu föll den i botten på karet ochalla dom for ut! finns det nån risk att allt dör nu eller! vad gör jag???
-
- 8 svar
- 1,1k visningar
-
-
Måste det vara en speciell ram runt akvariumet för att det inte ska missfärgas av saltet eller något??? Fungerar det med aluram, aluminium eller vad det heter.?! Vad får det inte vara?!
-
- 2 svar
- 1,1k visningar
-
-
har 3 Clownfiskar, nemo, sedan ngr dagar tillbaka och har sett att tva av dem varje morgon ligger tätt intill varandra uppe vid ytan i ett hörn av akvariet. Nästan med sidan mot ytan. Är detta normalt eller mar de daligt? Efter ngr minuter vaknar de till liv och beter sig normalt under hela dagen. Den tredje, som ar den största, haller sig vid botten även under natten. / Björn
-
- 3 svar
- 1,1k visningar
-
-
-
-
- 8 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej, Ska snart starta upp mitt akvarium som jag för en månad sen köpte som sötvattenakvarium. Det har nu stått tomt ett tag och jag undrar således hur pass noggrann man ska vara med rengöringen med tanke på bakterier och dylikt? Räcker det med vatten eller bör man rengöra med någon form av kemisk medel? MVH Rickard
-
Hej! Jag har sedan tidigare haft en 200 liters burk som jag gkorde mig av med, och funderar nu på att starta upp igen efter stigande intresse. Det är så att jag ska till usa i höst där priserna på sten, sand, koraller m.m är mycket bättre än i Sverige. Jag har då tänkt att man kanske skulle kunna utnyttja detta på något sett vid en eventuell uppstart... Det jag undrar då är hur länge diverse djur, sten och koraller klarar sig i skickning, fiskar antar jag ju är helt utom frågan. Men det jag vill veta hur länge det klarar sig i en kartong med plastpåsar är: Levande sten Eremiter Sniglar Skivanemoner Knappar Mjukkorall Man får ju räkna med en 24h period inom usa och sedan…
-
- 8 svar
- 1,1k visningar
-
-
En clown va borta i morse, förmodligen död mätte nu när jag kom hem, 0 i nitrit, men nitratet var över 10. Skall göra vattenbyte nu kommer det att hjälpa? eller va finns det annars för lösningar? va det de som tog kål på clownen?
-
- 6 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej, Har två stycken (som jag har sett) av dessa små anemonliknande "sakerna". Vad är det för något? Är de ok att ha kvar? Skulle gissa max 3-6 mm. Har en liten video, men den är för stor för att ladda upp. 🤷🏻♀️
-
en nybörjar fråga jag tänker förvara ett akvarium på vinden över vintern vad kan man göra för att förhindra att siliconet torkar kan man smörja in siliconet med vaselin .det kanske är en dum fråga men jag bara undrar ?
-
- 4 svar
- 1,1k visningar
-
-
Har provat lägga ut en film, via youtube på mitt akvarium. http://www.youtube.com/user/Anders19582009
-
- 4 svar
- 1,1k visningar
-
-
Tänkte byta ut mina filtersockor mot red seas mediabägare. Sockorna sätts snabbt igen, rengör dem minst 2ggr/v. Frågan är vad jag kan ha i mediabägarna? Jag kör rowaphos i nylonstrumpa i bubbelfångarfacket, så den skulle jag kunna flytta till en bägare där den är i bättre flöde. Har för tillfället inte direkt behov av ngn fosfatremover, och har en nätpåse med SintoMec i lågt flöde i sumpen. Har ni några tips på något nyttigt jag kan ha i den andra mediabägaren? Tack!
-
hallå där !!! ska starta upp mitt 240 liters akvarium inom 2 -3 veckor något speciellt man ska tänka på ??? har väl läst mig till att man ska ha is i magen ibörjan med fiskar och sånt tills man fått bra värden men kanske det är något annat man ska tänka på eller tillsätta i vattnet ?? typ kalk eller calium eller dyligt ??? tekniska ser ut på följande sett : *250w mh- lampa Giesemann Megachrome "coral" + 2st t8 rör ett blått och ett vitt *56kg levande sten (inkörd i 2 1/2månad hos killen jag köpte den hos) *osmosfilter +nitratfilter AN Antarctica *uv-filter deltec 10w+ eheim pump *tunze reefpack dvs tunze skummar9005+comlinefilter med ytavrinning sitter en tunze turbe…
-
- 5 svar
- 1,1k visningar
-
-
Tjena. När ska man se aktivitet i sin levande sten? La i den i fredags. /Putte
-
- 8 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej, håller på att ta mitt första akvarium i drift. Hade tänkt åka in till Gbg i morgon och köpa mina första koraller men har dock stött på ett problem. Jag har köpt en refractometer (ALL001) men när jag testar mitt destillerade vatten (Frizzlife)!så får jag inte en salthalt på typ 1,012. Jag trodde det skulle vara noll och att man skulle kalibrera mätaren efter det. Jag har också testat kranvattnet och det visar också 1,012. Betyder det att min Frizzlife inte fungerar som den ska? Eller kan det vara något annat tokigt?
-
- 10 svar
- 1,1k visningar
-
-
Jag har byggt grottor i mitt saltkar, men kom på att jag inte sett någon som har det, är det någon anledning varför ingen har det ? Själv tycker jag det är riktigt snyggt.
-
- 6 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej, Jag har väl terroriserat ganska många nu med frågor på kort tid och har lärt mig ett och annat på vägen men är långt ifrån kunnig. Jag har läst att man brukar eller i alla fall börja med att planera vilka invånare man ska ha i sitt akvarium och sedan välja ut ett akvarium efter det. Men jag har funderat lite. Jag vill och ska bygga ett rev men jag har tänkt lite på hur jag ska börja och undrar om det fungerar att starta på det här sättet och sedan utgå från det? 1. Först välja ett lagom stort akvarium för mitt rev. 2. Starta upp akvariet med enbart de tillbehör som krävs, någon levande sten och sandbotten tills vattnet är nått rätt temperatur och rätt nivåer i alla k…
-
- 8 svar
- 1,1k visningar
-
-
Har i några dagar sett att en utan mina blåbenade eremiter sitter på min galaxea , någon som vet om den äter på den eller vad den gör ?
-
- 2 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej, jag blev nyligen intresserad av saltvattenakvarium. Tycker det verkar spännande med koraller, anemoner, sjöstjärna etc. Har läst en del nu på nätet och även här i forum samt pratad med en kille på Akvariehobby här i Uppsala. Och jag är fortfarande intresserat :-) Håller även på att läsa runt på saltaquarium.about.com vilket verkar vara en utmärkt site. Nu funderar jag över att skaffa ett RSM 130 som verkar vara en bra start och man slipper som nybörjare pyssla ihop ett system. Häller ni med om resonemanget? Är ett RSM verkligen "komplett" eller behöver jag köpa till tekniskt utrustning? Lampa t ex? Vad rekommenderas? Sedan vill jag gärna ha clowner (föga överraskande…
-
- 4 svar
- 1,1k visningar
-