Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 334 ämnen i detta forum
-
Tjoho..nu har drömmen slagit in har startat mitt saltvatten..=)) har ett kar på 300 liter som jag fyllt upp och har rätt salt mängd som mätaren visar..har bara krus i nu..när får jag slänga i min levande sten? MvH Johan
-
- 2 svar
- 944 visningar
-
-
Satte igång mitt RSM igår och allt ser ut att leva Men jag såg imorse att månljuset fortfarande var igång. Går inte det att ställa in?
-
- 4 svar
- 944 visningar
-
-
Hej! När ska man fylla på den levande sanden vid en uppstart? Har läst att man ska fylla på en viss mängd vatten innan eller är det bara att lägga i den först och börja påfyllningen av vattnet? Mv: Patrik
-
- 4 svar
- 944 visningar
-
-
hej tänkte dra igång ett kar inom kort men behöver lite kött på benen först! har lite funderingar angående pumpning till akvariet, ska man ha olika strömar kors o tvärs altså? Sen det här med alla filtter hur rören ska gå osv man har ju bara set bilderna o vet inget om reningen eller vad man ska kalla det,,,, finns säkert någon annan bra länk här men har inte hittat ngn! Samt om man ska ha stenkoraller eller mjukkoraller! var kan ja läsa mer om detta, vilken fisk kan man blanda med vad samt vilket e vanligast!
-
- 1 svar
- 944 visningar
-
-
är det någon som vet om det skall vara något speciellt avstånd mellan glasen på långsidan och kortsidan där silicon spalten ska vara? eller är de bara trycka ihop glasen mot varann?? eller är det nå annat man SKA tänka på??/Tom
-
Hej! Är helt ny på saltvatten men har i mängder av år haft sötvatten, där jag också provat det mesta. Saltvatten är rakt av en helt ny värld, så räknar mig som total nybörjare! Har ägnat många dagar åt att leta efter lämpliga invånare till mitt 60L kar. Igår flyttade tillslut en Eviota bifasciata, gul clowngoby och en Putsarräka in. Sedan innan bor där även två små eremiter. Utfodringen består av fryst artemia, levande copepods och frust cyklops. Till frågan: Vad skulle mer kunna vara lämpliga invånare? Är det redan tillräckligt fullt? Hade gärna haft något litet som är aktivt framme och simmar! Tar även gärna emot tips på lämpliga koraller som inte heller blir alltför…
-
- 4 svar
- 942 visningar
-
-
Nu börjar sommaren komma och lagom med detta har jag fyllt karet med massa fina saker. Dock har det i familjen kommit på tal att åka på semester till något varmt och soligt land. Så nu fundera jag på hur jag fortsätta att hålla mitt akvarium fint även när jag är bort. Skulle göran höra vad ni andra gör när ni åker bort eller vilka olika metoder man kan använda Tacksam för massa svar
-
- 7 svar
- 942 visningar
-
-
-
Jag har två sandvändande sjöstjärnor och den ena mår inte så bra ser det ut som. Den rör sig fortfarande över botten men armarna ser inte friska ut. Ska jag ta död på den eller finns det hopp?
-
- 1 svar
- 942 visningar
-
-
Hej! Har under våren skaffat ett Aqua-Medic Chromis akvarium. Det går för tillfället som växtakvarium, under hösten ska jag starta det med salt har jag tänkt mig. Jag har läst på en hel del under ett par års tid, så jag har ganska klart för mig om hur jag skall gå tillväga (Tror jag) men jag har några frågor. Första frågan: Ursprungsskummaren tänker jag lägga i skrubben, då jag inte litar på att kopplingar och slangar hålls kvar. Sedan är det inte så snyggt med massa pumpar och slangar där bak med original skummaren. Jag har funderat på ett par olika skummaralternativ som jag hoppas ni kan hjälpa mig välja mellan. 1. Hydor Slim Skim Nano 2. Hydor Slim Skim 3. Tunze reef…
-
- 7 svar
- 942 visningar
-
-
I förrgår la jag ner mina första 2 clowner i mitt 100l kar. Första dygnet hade jag nedsläckt med teorin om att detta ska göra dem mindre stressade. Idag har jag haft tänt några 4-5 timmar. Men de beteer sig rätt stressade fortfarande (eller iaf vad jag uppfattar som stressade) de simmar i högt tempo längst karets framruta och ser ut att leta febrilt efter något sätt att ta sig igenom. Av vad jag sett har de inte varit inne i bland stenarna öht. Är detta normalt? Karet bebos i övrigt av 1 putsarräka och 1 pepparmintsräka 2 mindre eremitkräftor och sniglar.
-
-
- 13 svar
- 941 visningar
-
-
-
Hej! Skickade in mina vattenvärden till en proffssida (Marinlabs) för att få lite "referensvärden" till mina egna mätningar. Fick åter följande värden (Bland många). Ca: 496 mg/l Mg:1248 mg/l KH: 5.3 dKH PH: ~7.8 (Mätt av mig själv) Hur kan jag göra för att öka både PH och KH? Helst om det finns något sätt att slippa "skvätta i något" i akvariet varje dag. Har ju försökt läsa på lite och som jag ser det hitintills kan jag göra följande för att få upp PH lite. (Vilket förvisso inte verkar lika viktigt som KH). *Borra ett lufthål för skummarluften (Bor i ett nybyggt supertätt hus) *Koldioxidfälla beståen…
-
-
- 7 svar
- 941 visningar
-
-
Hej o hå Det är så att mina gula kirurg fått något vitt luddigt på sig, ser ut som mjäll eller "nysnö". VEt någon vad det kan vara?? Palle
-
- 3 svar
- 940 visningar
-
-
Ska lagra levande min levande sten emellan 1mån till 6 mån! temraturen e den viktig? samt belysning?! narturligtvis så kommer ja ha cirkulation!
-
- 10 svar
- 940 visningar
-
-
När ska vi börja med vattenbyten - Har varit igång i över 4 veckor nu. Inga koraller eller så, endast 2 st Amphiprion ocellaris 2 st Lysmata Amboinensis 1 st Calcinus elegans (Eremitkräfta) 1 st Ciliopagurus Strigatus - Rödbenad Eremitkräfta 1 st Clibanarius Tricolor - Blåbenad eremit 5 st Turbosniglar
-
- 4 svar
- 940 visningar
-
-
Hej! Jag håller på att starta upp ett nytt akvarium och har en fundering. Den första tanken var att starta precis så som man gör med ett helt nytt kar, köpte Red Sea's Reef Mature Pro Kit för att det skulle bli bra från början. Dock har jag fått använd och inkörd levande sten, och den gamla stenen och en del av vattnet kommer också flyttas över. Akvariet har säkert stått minst en vecka med den inkörda stenen och sanden, dock inget vatten från det gamla karet. Sumpen är inte igång än men den kommer igång till helgen. Min fråga helt enkelt är om jag måste använda Red Sea's kit i 3 veckor (som det står på manualen) och invänta alla processer mm, eller om jag kan flytta…
-
- 7 svar
- 939 visningar
-
-
Hej jag är ännu en nybörjare som håller på och startar ett saltkar. Jag har ett juwel Rio 180 som får bli mitt nybörjar kar. Har beställt en Tunze nano reef 200. Ska köpa 10-15 kilo LS Är det någon som vet om det går att bygga om Juwels egen armatur för att klara starkare belysning. Idag sitter 2st 30w powerglo (ett blått) Vilka och hur många fiskar rekomenderar ni till detta lilla akvarium? Hur mycket salt ska det vara per liter? Kom med lite tips och ideér allt är av nytta då jag är relativt oerfaren på området. Tack på förhand Nicklas
-
- 1 svar
- 939 visningar
-
-
Hej, Det ser ut som jag ar bananflugor i karet, vad kan detta vara? J
-
- 1 svar
- 939 visningar
-
-
Vet nån vad det är dör nått som kryper runt på glaset? Har sett ca 4st i akvariumet tänker på den stjärnformade lila
-
-
- 1 svar
- 939 visningar
-
-
Hej på er. Det är nu 14 år sedan jag la ned saltvatten men en flytt från Stockholm till Sundsvall. Har hållit på med akvarier i 44 år men salt i ca 10 år och är numer 50 år ung, på den tiden körde jag low tec och hade ganska stora akvarier. Nu ska jag sätta upp en kub i källaren i gymmet, det föll på ett aqua medic 140l kub med möbel och alla tillbehör utom värmare och osmos som jag har köpt till. Det ska inte gå fort och rummet kommer att vara färdigt om några månader, och då finns det tid till planering som jag älskar - där har jag tre frågor till er dvs vad tycker ni? 1. Ska jag köra low tec som jag gjorde på den tiden eller se…
-
-
- 7 svar
- 938 visningar
-
-
Tjena. När ska man se aktivitet i sin levande sten? La i den i fredags. /Putte
-
- 8 svar
- 938 visningar
-
-
Någon som vet vad detta är och kanske Hur den kan bekämpas
-
-
- 6 svar
- 938 visningar
- 2 följare
-
-
Hej, Jag kunde inte vänta längre. Så jag for i väg och köpte 3 St Clowner+3 St Gulfenade blåa fröken fiskar (Akvariet har ju varit i gång en hel vecka+en dag) Men nu har dom varit i burken i 6 timmar dom äter och simmar på som bara f*n. Alla värden är helt perfekta. Nu till en liten fråga Kan värdena ändras så drastiskt i början fast dom har varit helt stabila i en vecka??. Jag köpte färdigt vatten på Zoo affären. Och han sa att det inte var lika känsligt då
-
- 8 svar
- 938 visningar
-
-
I mitt nano har knappkorallerna börjat försvinna mystiskt. Vem av clownfisk, putsarräka, goby eller blåbenad eremit borde vara boven i dramat? Knapparna hade ju precis börjat ta sig så fint, och helt plötsligt kommer någon på att de smakar gott? / Tony
-
- 5 svar
- 937 visningar
-