Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 338 ämnen i detta forum
-
är det någon som vet om det skall vara något speciellt avstånd mellan glasen på långsidan och kortsidan där silicon spalten ska vara? eller är de bara trycka ihop glasen mot varann?? eller är det nå annat man SKA tänka på??/Tom
-
Har fått en mantis (bönsyrseräka) med stenen, har misstänkt det i ett par dagar pga av knäppningar och nu när jag skaffat lite turbosar tänkte väll den mat och kom fram till och med såg den mitt på dagen. Vill nu få ut den så inte en massa andra djur behöver dö (några små krabbskal har jag hittat följde också med stenen), jag har en petflaskefälla men det är ju inte så många som lyckas med den har jag förstått, så jag tänkte testa med kolsyrat vatten men jag har ganska många knappar och rörmaskar dessutom svampar och jag vill ju inte skada dem så min fråga är om kolsyrat vatten är säkert? Btw Ironin i min historia är att jag faktiskt har lite fobi för mantisar Jag vill …
-
- 6 svar
- 1k visningar
-
-
Jag har köpt marine care test kit. Så vill ha hjälp med att förstå vilka värden som är bra utifrån färgskalan på varge kort. Även det kortet som det står titration på för det står start end/over dose. Jag har sökt på flera ställen och även här men inte hittat något. Jag kan heller inte så mycket engelska. Har även en funktionsnedsättning vilket gör att det blir problem med mycket siffror. Skriver det så ni kan förstå mig bättre och kanske göra det mer förståligt.
-
-
- 8 svar
- 1k visningar
-
-
När vattnet dunstar i salt akvariet är det även saltet eller är det bara vattnet ? hade fått sjukt höga salt halter efter flytten så jag undrar om man kanske bara i normala fall fyller på med rent vatten ?
-
- 4 svar
- 1k visningar
-
-
Hej. Relativt ny inom saltvatten å jag undrar hur många liter ska stream puparna vara på när man kör ett 375 liters kar? Mvh Richard
-
- 3 svar
- 1k visningar
-
-
när är det dags att lägga i räkor, snäckor, stjärnor? hur många av varje borde man ha i ett 450-liters? .
-
- 1 svar
- 1k visningar
-
-
Hej, Det ser ut som jag ar bananflugor i karet, vad kan detta vara? J
-
- 1 svar
- 1k visningar
-
-
Nu har jag faktiskt en fråga inför budgeteringen som jag inte hittat svar på i böcker - hur mycket el ska man räkna med förbrukas? Jag förstår ju att detta beror på hur stor/mycket utrustning man har, men om nån har koll på ungefärligen ett RSMs förbrukning så vore jag tacksam. Jag inser också att troligen ingen sitter och räknar exakta siffror här, men på en höft vore det trevligt att få nån input om huruvida man ska räkna med att detta påverkar ens elräkning (som singel i en etta är den rätt låg just nu) märkbart.
-
- 4 svar
- 1k visningar
-
-
hej jag har fått vita alger eller vita fläckar på mina rosa alger med vit gelé aktig ämne på sidorna,och fläkarna växer. vad det kan vara?
-
- 3 svar
- 1k visningar
-
-
När jag är borta så ställer jag fram en stor dunk med en automatisk påfyllningspump. Men eftersom jag bor i lägenhet så har jag inte plats att ha någon sådan när jag är hemma så istället för att det fylls på en liten skvätt då och då när jag är borta så fyller jag på 10 liter åt gången när det dunstat bort. Frågan är om det stör djurlivet?, Jag fyller på i sumpen men man ser ju att det blir grumligt av blandningen. Hur gör ni som inte kan ha nån automatisk påfyllning?
-
- 4 svar
- 1k visningar
-
-
Det blir en liten fet yta på halva vattenytan ? Går det bort efter ett tag eller behöver man rikta om pumparna? Akvariet är ju helt nystartat så det kan ju vara så att bakterier å annat smått å gott skall växa till sej lite först , Inget är som väntans tider .
-
- 4 svar
- 1k visningar
-
-
Tänkte mig att det är dax börja stoppa i lite koraller i nya karet. Ligger på salthalt1,024, 25 grader. Tips på nybörjar koraller mottages. Jag är väldigt sugen på att stoppa ned div Euphyllia och annat som clownerna gillar.
-
-
- 4 svar
- 1k visningar
-
-
Tjenare! Hur långt under ytan har ni eran ytavrining? MVH Jocke
-
- 2 svar
- 1k visningar
-
-
Tjena, undrar va som är bäst med tider för ljuset? Vilken tid som är bra att slå på och av? även om Moonlight är det så att den ska va tänd när ljuset är släkt eller e de bara några timmar efter/före? Mvh Anton
-
- 5 svar
- 1k visningar
-
-
Hej, Efter många års uppehåll (ca 20 år) ska jag starta upp ett nytt saltvattenskar. Känns otroligt kul och läser en hel del i forumen här, blir inspirerad och ser fram emot att komma igång. Hittat ett kar men levande sten verkar omöjligt att få tag i i dessa tider. Kollat med de flesta saltvattensbutiker, men ingen har på lager. Någon som vet om man kan beställa från någon grossist, eller om det finns någon har som har lite LS över? Tacksam för tips och råd:-) // Freddie
-
- 5 svar
- 1k visningar
-
-
Tjena. När ska man se aktivitet i sin levande sten? La i den i fredags. /Putte
-
- 8 svar
- 1k visningar
-
-
-
Hej har i kväll fyllt upp mitt nya kar som jag hämtade hos glasmästare i måndags och som det blev bubblor i silikonet när 85 % var fyllt. karet är i rimless och har 15 mm diamantglas. L=1300 B=500 H=600 Det sitter en box på bakrutan . Så till frågan om dom försvinner eller får jag 350l på golvet här hemma? Mvh johan
-
- 2 svar
- 1k visningar
-
-
Tjena gott folk, För vill jag säga att reeflex är mycket bra samt detta forumet så klart Något som jag har undrar länge ang. vad som står på reeflex är vatten mängden för alla dess olika arter. För mig går det inte ihop med Akvariestorleken som står som "krav" eller riktlinje. tex. något så vanligt som ocellaris bör ha 200 liter vatten men det finns massor av folk som har dem i mindre. Så min fråga är nu om man går efter de siffror som står på reeflex vad är spannet egentligen? vad är egentligen minsta storlek på akvariet för resp art? Visst det har med gömställen och upplägget av sten etc att göra också. men finns det inte bättre siffror än det som på reeflex?
-
- 5 svar
- 1k visningar
-
-
hej på er har en del problem med filtrationen och partiklar i vattnet. uppskattar tips om hur man löser problemet. akvariet : aquamedic percula 120 med fyra fack på baksidan fack 1 : ytavrinning tom för närvarande , ok jag har en strumpa med rowaphos ca 200 ml däri grovmaskigt filter mellan fack 1 och 2 fack 2: nitrokulor samt skumare EMC 500 FACK 3: nitrokulor aquabee på 2000l/t ,finmaskigt filter,utströmning till karet med myning mitten av karet rakt ut fack 4 : fyra stycken pumpar med finmaskigt filter på 2000,2000,2000,3000 l/t,med både insug och utströmning på höger sidan av karet, ena 2000 är riktad åt vänster och uppåt från botten och 3000l är riktad snett åt vänst…
-
- 0 svar
- 1k visningar
-
-
Hur fäster ni levende sten i varandra när ni staplar dem? Jag funderar på om man skulle borra och stoppa i tex plexiglasstavar?
-
- 2 svar
- 1k visningar
-
-
Har i några dagar sett att en utan mina blåbenade eremiter sitter på min galaxea , någon som vet om den äter på den eller vad den gör ?
-
- 2 svar
- 1k visningar
-
-
-
Jag har byggt en led-ramp med delar från Oceanakvarium, 13 vita och 13 blå med dimbara drivare. Nu kommer den fråga som jag skulle ställt mig från början - hur använder jag dom dvs. vad avgör hur mycket blått resp. vitt jag skall köra?
-
Kan en göra ett djuphavsakvarium hemma - med fiskar och växter som vanligen växer djupt ner i mörka havet? Och i så fall - vart läser en sig till hur en drar igång ett sådant projekt? Och hur mycket svårare är det att starta upp jämfört med ett vanligt svensson-akvarium? Går det att få tag i några sådana lite häftigare arter (typ självlysande) eller blir det problem med tillgång och import osv?
-
- 3 svar
- 1k visningar
-