Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by AlienOne,

Så då har man tagit steget in i saltvattens världen I dag införskaffades det ett 112 lites akvarie en tub svart slicon och en MC500 skummare så på måndag ska jag köpa lite glas hos glas mästaren så jag kan limma dit kammarna. Kommer posta bilder på mitt concept under resans gång, det här ska bli skit ql. Jag har kastat mig in i denna hobby så vi får väll se hur jag landar mina vänner tycker det e super häftigt att jag gör detta men dom tycker nog att jag är lite galen

2. Started by Hiper,

Beslutet är taget, och idag började shoppandet. Ett Aquel ReefMax 60 är beställt, och kommer nästa vecka. När jag ändå var i butiken så passade jag på att köpa lite salt, sand och en saltmätare för att slippa bära så mycket när jag hämtar mitt reefmax. Jag handlade på Bioted Marin, vilket är den trevligaste butik alla kategorier jag någonsin varit i. Jag skall i denna tråd försöka att föra bok över projektet hade jag tänkt. Med och motgångar, samt åtgärder. Och kanske om man har tur, så får man lite feedback. Bild på mina inköp, föga intressant. Men jag ville prova om det funkade

• 9 svar
    • 926 visningar
  3. Started by Pettson,

Hej! Har hållit på ett antal år med sötvatten, och står nu i begrepp att konvertera ett 220liters till saltvatten. Här kommer lite nybörjarfrågor/funderingar: 1. Jag tänkte behålla befintligt bottensubstrat samt behålla befintlig filtrering, Eheim 2026+1500l/h cirk, och komlettera med skummare etc. Fördelar/Nackdelar? Bör man städa bottensubstratet? 2. Hur mycket av det gamla sötvattnet kan/bör man behålla? 3. Efter att ha tillsatt lämplig mängd salt, vad skall man mäta och vilka värden skall man eftersträva innan det 1:a kilot Levande Sten, LS, bör "planteras"? mvh Holger

• 17 svar
    • 2,1k visningar
  4. Started by Saltpeter,

Hej! Här kommer en fråga ifrån en nybörjare (14 dagar) vet inte om detta är ett problem eller högst normalt, nämligen på kvällen mäter jag med en digital PH mätare "Hana" den visar då 7,8 och tidigare i dag 8,2 vad tycker ni är det normalt eller kanske riktigt bra? Mvh Peter

• 7 svar
    • 832 visningar
  5. Started by AndreaR,

Hejsan..... Vad är skillnaden mellan Hanna checker phosphate 744 el 713? Vilken rekommenderar ni till 400Ltr Red Sea med fisk o några LPS?

6. Started by Henrik dahlström,

Hej allihopa Funderar lite på om det finns några nackdelar med att dosera phytoplankton typ lättare att det blir alg utbrott eller höjer några andra värden i akvariet Mvh Henrik

• 1 svar
    • 494 visningar
  7. Started by Nille83,

Är inne på att köpa osmos men hur kopplar man på silicatfiltret? Länkarna nedan är jag inne på att köpa. Behöver jag något mer? Länken längst ner, fungerar det som utbytes filtermedia? http://www.tritonakvarium.se/picobello-osmos/2843-0 http://www.tritonakvarium.se/al-silicatfilter/2844-0 http://www.tritonakvarium.se/fm-ultra-mb-20/2534-0

8. Started by gardanne,

Jag har skaffat min första saltbalja. En skurhink på 10 liter med vatten från oslofjorden. Har nämnligen fångat 4 piggvaryngel på 1-2cm och 6 näbbgädda/tobisyngel på ca 2cm. Alla har klarat temperaturförändringarna jag var orolig för i två dygn nu. Utom 3 som blev mat till den största piggvaren (därav artbestämmning). Har nu åkt och köpt en liten cirkulationspump och 5l saltvatten i en akvarieaffär för att ha lite cirkulation och få lite friskt vatten med lämplig salthalt. Dessa fiskar måste klara sig typ 10 dagar innan flytt till sthlm där min farsa håller på att sätta upp ett bräckvattenkar nu. Tänkte mata de med fryst krill tills dess. Vad kan jag mer tänka på för att …

• 10 svar
    • 1,4k visningar
  9. Started by pikkenix,

Efter påtryckningar så startar jag härmed min tråd om mitt första saltprojekt. Bakgrund och första stegen finns sedan tidigare på Jönköpings akvarieförenings forum (http://www.jonkopingsakvarieforening.se/forum/forum_posts.asp?TID=26&PN=1). Information om projektet kommer jag att uppdatera löpande i denna tråd from. nu. Följande förutsättningar har jag i dagsläget: Kar: 500 liter (200*50*50 cm) Ljus: Giesemann System 230 (MH 3*150W samt blått kompaktrör 4 * 9W) Skummare: Skimmer Beast 1200 Cirkulationspumpar: 2 x Koralia 4 Levande sten: 102 kilo Kommer att köra med sump, denna är dock ännu ej klar utan att kommer att byggas på senare (vid nästa löning), kommer fram ti…

10. Guest Asgar
    Started by Guest Asgar,

hej. jag har haft fjärilsfiskar, men pincett eller silverband fisken går inte bra hos mig, jag undrar ni som har silver band fjärilsfisk,vad matar ni era fisk med, förutom artemia.

• 2 svar
    • 924 visningar
  11. Started by redrobjem,

Idag köpte jag putsarräkor och har sen länge planerat att ha en pistolräka till min Goby men nu såg jag på youtube att pikadollerna käkar putsarräkor?!? I affären snackade vi om att jag ska ha en pistol sen men dom sa inget om att dom käkar putsarräkor trots att dom är riktigt bra där har jag missat nått? Se länk för youtube klippet. http://m.youtube.com/index?desktop_uri=%2F&gl=SE#/watch?v=eKPrGxB1Kzc

• 8 svar
    • 1,2k visningar
  12. Started by Daniel Fahlström,

Är sugen på att skaffa en pistolräka och en goby till mitt 260 lit kar. Har läst en del trådar om uppkäkade putsarräkor pga pistolräkor men vore kul att höra lite mer från er med erfarenhet av dessa krabater! Är det några andra risker med räkan? Och funkar den ihop med pompomkrabbor som jag också tänkte införskaffa? /Daniel

• 4 svar
    • 1,2k visningar
  13. Started by peppe67,

Hej, Jag behöver lite råd. Jag har beställt en matningsstation och en foderautomat, min tanke var att med hjälp av dessa kunna sköta basmatningen under dagen och kunna ge övriga mat när jag är hemma. Frågan är var jag ska placera stationen? Jag har två cirkulationspumpar placerade så långt bak på sidorutorna som möjligt (en på varje sida) ca mitt mellan topp och botten. Pumparna är vinklade snett framåt frontglaset och jag kör dem i tidvattenläge med kontroller. Det innebär att ena pumpen går i 6 timmar sedan växlar det så att den andra pumpen går i 6 timmar. När pumparna går så växlar de slumpmässigt mellan 30% och 100% flöde. När belysningen går in i nattläge …

• 2 svar
    • 529 visningar
  14. Started by Jpson67,

Tänkte bara fråga om placeringen av akvariet, bör man ställa det så man kommer åt det runt om eller kan man ställa det mot en väg med långsidan, så man kommer åt kortsidor samt fronten.

• 6 svar
    • 920 visningar
  15. Started by Margareta,

Jag vet att om man får in direkt solljus i akvariet så får det alger att gro. Men var placerar man ett akvatie om man bor i en ljus lägenhet? Fungerar det i ett ljust rum, men att man inte placerar precis vid ett fönster?

• Gilla
    • 14 svar
    • 1,7k visningar
  16. Started by jizeta,

Har en Lobophyton som jag funderar på var jag ska placera i karet? Hur vill den sitta beträffande ljus och cirkulation?

• 4 svar
    • 821 visningar
  17. Guest Silver
    Started by Guest Silver,

Hej. Jag har ett 80l Nano kar och undrar hur jag ska placera pumparna bäst för fiskar och korallerna. Just nu har jag en 1100l pump för vattenytan och en maxijet 1000 som är placerad i mitten på bakruten.Min stackars clawn simmar bara på höger sida jäms med rutan..Aldrig ut till mitten av karet. Jag har köpt fisken för 5 dar sen och det kanske är normalt i början eller är det Maxijeten som är dumt placerd?? MVH Aqil

• 5 svar
    • 2,1k visningar
  18. Started by patrikT,

Hej jag har nu äntligen fått hem den levande stenen till mitt akvarium jag undrar lite hur man ska tänka när man placerar den och ”bygger” ihop den, jag kommer vilja ha mest koraller i mitt akvarium. Men insåg efter jag tog denna bild att det finns inte mycket yta för dem att fästa på? Trivs de bäst på platta ytor? Ska jag lägga den stora klunsen jag har i mitten ner istället? jag har 12 kg på ett 123 liters akvarium. Ser ser ganska mycket ut 😂 plocka bort lite kanske?

• 4 svar
    • 559 visningar
  19. Started by shelby67,

Jag håller på att planera ett saltavttenakvarium på 500 l som skall stå i vardagsrummet, vi bor i ett 1,5 plans hus med oinredd källare, min tanke är att placera sumpen med skummare och övrig teknik nere i källaren, för att slippa ljudet och slabbet med vattnet runt dessa, källaren är dock ouppvärmd men dock isolerad så att den håller som lägst 10 grader på vintern och som högst 15 grader på sommaren. Finns det någon som provat liknande, eller kanske kan tala om för mig dom direkta nackdelarna eller fördelar.

• 17 svar
    • 1,7k visningar
  20. Started by Hiper,

Hej. Även om detta är mitt första inlägg, så har jag häckat här på forumet ett tag nu. Försökt att förkovra mig så gott det går. Efter flytt till en större bostad, så skall ett akvarium sjösättas. Jag höll på en del med ciklider för typ 25 år sedan. Så jag skall återuppta en gammal hobby så att säga. Planerna har gått från ett 150 liters sötvatten, vidare till ett 58 l clown hotell. Men nu verkar det om det blir ett aquael reefmax 105, alternativt ett RSM 130D. Uppstarts fasen är viktig har jag förstått, och att man inte skall vara för ivrig med belysningen. Nu till fråga nr 1. hur känsligt är det med dagsljuset i rummet? Jag tänkte ha det mitt vardagsrum, där är persienn…

• 9 svar
    • 782 visningar
  21. Started by thomas.b,

Håller på och startar/bygger upp mitt första stora saltvattens akvarium. Mina funderingar kring placering av uv.....Ska jag montera det efter retur pumpen och filtrera allt vatten eller köra den på en separat pump och ta vattnet direk ur burken??

22. Started by jaynun,

Hej, Tack för en kanon bra forum! Det har verkligen fått mig på saltvattensspåret... Jag funderar på att starta upp en saltvattensakvarium mellan 500-900L med ca 10 fiskar (nemo tema tror jag) och en del levende sten. Akvarium ska vara mellan 160 och 200 cm lång. Mitt fråga...kan man placera akvarium mitt i ett rum så att man kan se fiskarna från alla håll? En till fråga...Här nån av Er här på forumet ett Aqua Medic Tridacna 200 alternativ Tridacna 160 akvarium. Vad behöver man köpa mer än en sånt akvarium? Det ska finnas sump, skimmer, pumpar inbygt...Länken finns här http://www.aqua-medic.de/seawater/en/9/tridacna%20200%20beech%20e/ Tack för hjälpen! /J

• 2 svar
    • 823 visningar
  23. Guest Stelin
    Started by Guest Stelin,

Hej! Jag har planer på att starta ett (mitt första)saltvattenskar, ett sk fish only-kar. "Planen" ser idag ut såhär: Jag tänker använda mig av vanliga lysrör. ytterfilter typ eheim 2260 med Zeolith. UV-c. Skummare. Inredningen kommer jag att bygga up mestadels med faxekalk men även några enstaka LS. Karet 310 liter 125*50*50 Lysrörsramp med 3st 36 w med aquarelle-rör(ärmärket på lysrören ett bra val? eller kvittar det om man bara ska ha fiskar) Ingen sump Enbart ytterfilter som kommer att ge en cirkulation på c:a 10-15 ggr akvarievolymen Vad tror niom detta. Ytterfilter med zeolith tex, är det en bra ide i ett fo-kar. Fungerar dom här vanliga gröna (gummi)slangarna som m…

• 36 svar
    • 5,6k visningar
  24. Hejsan! Nu vill jag avancera snart, har haft sötvattensakvarium sen jag var sådär 4-5 år! Tyvärr så har jag inte plats för något saltvattens akvarium en! Men det betyder ju inte att man inte kan planera, rita, fundera, drömma, ligga vaken på natten och tänka! Har tänkt att göra allt från grunden, roligare så. Bygga min egen akvariemöbel göra egna lösningar mm. Har tänkt mig ett kar på sådär 250-350l. Kanske större, beror på min nästa lägenhet:P Har gjort en liten skiss på hur jag tänkt ha min möbel. Vad tror ni om den? Behövs de fler ben? Hur tjocka reglar bör man ha? Vilket träslag? Ska gå till en byggmarknad och ställa jobbiga frågor någon dag;) Jag är tyvärr en sån h…

• 16 svar
    • 2,2k visningar
  25. Started by Mattias Malmö,

Jag håller på att fundera på att snåla ihop pengar till ett större kar och budgeterar och funderar lite. Rätt långt i förväg får man väl säga. Men det finns ju 3 alternativ: 1. Köpa ett färdigpaket, men jag är inte så sugen på det eftersom jag tycker det är ont om bra paket - känns som alla måste moddas och kompletteras för att få det man vill ha. Så den planen tror jag att jag lägger ner nu direkt, fast jag håller kanske ett getöga på utvecklingen och ser vad nytt som finns på marknaden när det är dags (pengar som kan avvaras till projektet finns). 2. Plocka ihop allt i lösa delar. Fördelen är ju att man kan få det man vill ha och anpassa för sina egna behov. Nackdelen ä…

• 13 svar
    • 1,6k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.