Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Hej! Jag håller på och tittar runt efter rätt akvarium och jag vill inte ha ett typiskt standard rektangulärt akvarium. Jag är mer ute efter former och jag vill gärna ja ett 300l akvarium och ett jag tittat på har en båge/utböjd form som framsida. Är dom svagare och har större risk för att gå sönder? Sen undrar jag vilka slags ramar på saltvattensakvarium som absolut inte är godkända eller alls rekommenderas? Jag undrar om man kan med hjälp av en egenbyggd möbel som är anpassad på millimetern kan ge extra stöd och minska risken för att det ska spricka? Jag antar att ramar inte enbart är för utseendets skull? Har funderat på att köpa ett helt runt akvarium som ska stå mitt…

• 7 svar
    • 5,2k visningar
  2. Started by krukan,

Hej! Hade tänkt sätta på en T-koppling från 32mm returlinan till en reaktor, men är lite osäker på exakt hur jag ska koppla detta. Behöver jag köra ett flertal förminskningar från 32->25->20->16 till slanganslutning, jag skulle även vilja styra flödet med hjälp av en kran. Gissar på att slangstorleken till reaktorn ska vara ca 12-16mm ? Någon som har ett liknande system och har en bra lösning ? mvh Christian

• 0 svar
    • 439 visningar
  3. Started by slarvid,

Känns som reaktor är bra till mitt bygge. Frågan är vad man ska satsa på. Kan man blanda phosfat remover och kol? Har bara plats för en reaktor. Om man inte kan blanda, vilken skulle ni föredra då?

• 13 svar
    • 1,1k visningar
  4. Started by Kalle,

Har ett gäng anemoner som förökar sig som bara den. Köpte en för 2 år sedan. Till frågan: varför får jag inte den "bubblan" på den. Är mer som tentakler. Vad är det som fattas?

5. Started by ThomasR.,

Detta ska bli intressant. Har under många år klurat på att skaffa ett saltvattenkar! I lördags startade jag upp mitt Red sea 250. Har haft akvarium i runda tal 30 år och de senaste 10 åren en ganska stor odling på ca 16 kubik, men detta 250-liters är ngt speciellt. Man är som ett barn på julafton igen - det kliar i fingrarna och nyfikenheten sprutar ur örona.... Kul att vara nybörjare igen - en helt ny värld att upptäcka!

• 10 svar
    • 1,3k visningar
  6. Started by toer,

Hej Från att ha haft sötvattenakvarium en bra tid så har jag nu skaffat ett saltvattenakvarium och nu känner jag mig som nybörjare igen. Hittade ett Red Sea 130 på blocket som jag köpte och har pga alldeleas för hög ljudnivå från akvariet hemma bytt skummare till Tunze nano 9002 och Steve T mediarack och skummarkopp. Det blev tystare det som hörs nu är cirlulationspumparna, blir det tystare om man rengör dessa? eller måste man byta till tystare isåfall några förslag?? Jag läste att några installerat Tunze nivåkontroll, hur anslut ni den i akvariet, har ni några bilder;)? Jag ser framemot att lära mig mer blev mycket inspirerad av Era snygga saltvattenakvarier. Tack

• 2 svar
    • 643 visningar
  7. Started by Gandalf56,

Hello En fråga från en nybörjare som tänkte börja med saltis. Har kollat runt på beg. annonser och ser att det är ett antal Red Sea 130D till salu. Nu till frågan. Vad är det för fel på dessa akvarium, på grund av att det är så många till salu ? Har varit runt på butikerna i Stockholm och alla varnar mej angående dessa. Det som sejs är att dom låter mycket och att dom blir varma på grund av all tekniken sitter bakom akvariet. Plus lite andra påstående också. Så nu vill jag veta vad era erfarenheter är av detta akvarium, om det är något att sattsa på eller om man skall lägga ned tankarna på denna burk. /Robban

• 12 svar
    • 1,6k visningar
  8. Started by nabil,

Vad är skillnad mellan Red Sea Reefer och Red Sea Reefer deluxe ????

• 5 svar
    • 849 visningar
  9. Guest
    Started by Guest,
    • 0 svar
    • 377 visningar
  10. Started by Marko,

Hej alla, Var en sväng på Akvarielagret för att kika på kar. Nästa vecka skall dom tydligen få in nya paket-lösningar från Red Sea, på beskrivningen lät det som denna: http://www.redseafish.com/max.asp Vad tror ni om den? Jag planerar för att starta ett helt nytt kar, och hade tänk att ha en lösning med sump under, men alla praktiska problem med att hitta/bygga en bra bänk, rör-dragning, välja ljusarmatur etc. kombinerat med ett kroniskt fall av tumme-mitt-i-handen gör att jag börjar vackla i min tro om att jag ska lyckas med det öht. Nu är ju detta paket mindre än hälften i volym av vad jag egentligen vill ha, men min bekväma sida säger att ett paket skulle vara en enk…

• 12 svar
    • 2k visningar
  11. Guest
    Started by Guest,
    • 0 svar
    • 1,1k visningar
  12. Started by Christian_N,

Hej på er! Jag är helt ny på detta med saltvatten men har fascinerats länge av det. Kom äntligen till skott förra veckan och köpte ett RSM 130 med diverse utrustning för 2000:- Vilket jag tyckte var väldigt billigt. Då jag även fick med en kylare som kostade 5000:- Jag var i alla fall och hämtade alla grejer i onsdags och fyllde med vatten för att se att allt var ok. Tyvärr verkar kylfläktarna i belysning lagt av så har beställt nytt från Bioted Marine och hoppas att det inte tar allt för lång tid att få grejerna. Så på torsdagen var jag iväg och köpte salt och fyllde akvariet. Fick tyvärr bli kranvatten för osmosfiltret jag fick med hade killen antagligen haft liggand…

13. Started by robjo,

Hej, Jag har fuskat lite med en saltburk nere i lokalen som jag fått ta över, men nu funderar jag på att starta en burk här hemma. Har tittat lite på Red Sea Max 130 och Pecula 90, men det skiljer en väldans massa pengar mella dom. Vad är det egentligen som skiljer dessa åt. Vad är deras olika fördelar och eventuella nackdelar. Kort och gott vilken är "bäst" att satsa på. Om vi ville tala om era erfarenheter utav dessa två skulle jag bli glad. Ett nytt Red Sea Max 130 får man idag för 5000 Kr, Percula 90 vet jag inte vart man får det bästa priset. Hälsningar Robban

• 1 svar
    • 702 visningar
  14. Started by Mikiz,

Hej Undrar om det är någon som har några tips för hur jag kan sänka ljudnivån på mitt nya Red Sea MAX. Installerade igår akvariet med bara Sand och vatten. Blev förvånad över hur högt allting lät. De två små pumpar och sedan den större pumpen med skumfiltret på som tillsammans skapar ett högt brummande ljud. Sedan låter fläkten till belysningen väldigt hög. Har hört att en del folk byter ut den. Är det möjligt att isolera ljudet bättre eller alternativt sätta nåt gummi emellan de vibrerande pumparna så att de inte skapar resonans mot glaset? Jag är normalt inte speciellt känslig för brummande ljud. Men det går knappt att sitta och titta på TV bredvid akvariet. Tack på f…

• 14 svar
    • 2,5k visningar
  15. Started by grasanden,

Jag tänker börja med saltkar och undrar om det finns någon som har erfarenhet av Red Sea Max 250 kar, och vad kan det kosta!

• 3 svar
    • 1k visningar
  16. Started by HBrown,

Hej, någon med erfarenhet av ett Red Sea MAX 250 akvarium: http://shop.biotedmarin.se/red-sea-max-250/965-0

17. Started by Alberst,

Då har man reg sig här, och läser tips och råd, och väntar på sin beställning, ett RSM 250, och lär sig att akvarium kallas för kar. Vore bra att ha en erfaren mentor inom detta, och detta forum får bli min mentor,, Vill gärna ha tips och råd, från dom som har erfarenhet av Red Sea Max 250 L Mvh Alberst

18. Started by Jungman,

Köpte för ett tag sedan ett begagnat sådant och hade nu äntligen möjlighet att läcktesta det. Det höll vatten men upptäckte att det mellan bottenglas/under framrutan är liksom utfyllt med silikon på utsidan och i de främre hörnen var det väldigt slitet/saknades bitar här och var. Är det någon som vet om det är något som fyller någon funktion och behöver åtgärdas? Pistar här då det inte verkar finnas något delforum för själva akvariet.

• 2 svar
    • 631 visningar
  19. Started by bengt,

Var köper man Red Sea MAX C250 för bästa pris? Skulle bli Tacksam för tips.

• 1 svar
    • 868 visningar
  20. Går i akvarium köpa tankar! Har fastnat för dessa båda och dyker det upp ett bättre begagnat så kanske det inte spelar någon roll. Är det någon som kan berätta om för och nackdelar med avrinnings kabinett i tanken eller utanför tex underhållsmässigt olika ljudvolym och är det så att vissa komponenter i E max konceptet inte håller måttet och måste bytas ut? Måste man köpa till Red Sea Max E-260 sump upgrade för att det ska fungera tillfredsställande? Kanske det är så att jag ska köpa ett Red sea Reefers V3 250 och köpa till lampor och övrig utrustning för det blir bättre och billigare?

• 4 svar
    • 1,5k visningar
  21. Started by Mr_Pear,

God Afton allihopa. Jag har haft sötvattens akvarium flera år i när jag bodde hos mina föräldrar och har tagit upp det igen. Har nu en 100L burk. Har länge varit sugen på att ha en saltvattens burk. Har blivit intreserad av Red Sea Max akvariumen. Är det en bra nybörjar burk? Och vilken är att föredra? 130 eller 250?

• 17 svar
    • 2k visningar
  22. Started by Gnarkill,

Är det någon som har eller har haft en Red Sea Prizm skummare som vet om det är något att sattsa på?? släpper den igenom microbubblor eller låter den illa på något sätt??

• 3 svar
    • 1,4k visningar
  23. Started by vaigge,

Hej! Då jag är ganska ny inom saltvattensakvaristiken tänkte jag ställa en fråga till er som kan lite mer. Det är nämligen så att jag har hittat ett Red Sea Reefer 250 som jag är väldigt sugen på. Det ingår alla saker som det gör i ett nytt Red Sea akvarium. Alltså kommer jag att behöva köpa till saker så som lyse, pump osv osv. Är det någon här som vet en ''setup'' som skulle passa? Sakerna behöver inte vara top notch, men det ska heller inte vara något billigt Kina-skräp. Hade varit väldigt tacksam om jag hade kunnat få hjälp med detta och ta nästa steg in i saltvattensvärlden! Mvh

• 5 svar
    • 1,3k visningar
  24. Started by akejan,

Hej! Är ju inte längre en nybörjare men har aldrig haft ett akvarium med sump. Överväger att införskaffa en Reefer 250. Karet ser ut att ha en enorm finish och enligt utländska köpare verkar de vara nöjda. Karet verkar vara knäpptyst, dock anser vissa att sumpen och vattenreservoarens volym är för liten. Själv anser jag att storleken på karet är precis lagom men priset lite högt. Ni som kan, är sumplösningen dålig?

• 6 svar
    • 1,6k visningar
  25. Started by Ny salvatenaqvarist vän,

Hej kära saltisar Är ny här på saltvatensguiden undrar om nån som vet eller känner nån som har lagt när eller säljer hydra lampor till min reefer 250 l tack ☺️👍

• 1 svar
    • 2,1k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.