Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 332 ämnen i detta forum
-
har funderat ett tag nu och nu har jag tänkt mig att starta upp ett 245 liters kar men så e det så att jag undrar över en sak.. jag vill bygga en sump till karet och jag vill veta vad sumpen ska inehålla.. finns det någon som har en ritning på en sump så skicka gärna den till mig
-
- 2 svar
- 563 visningar
-
-
Vad är det häftigaste ni fått med som fripassagerare i er LS? Har läst på Reef Central om en kille som fått en muräna med i LS. Mantisräkor verkar ju inte vara helt ovanliga. Själv har jag (hittills) bara fått med snäckor, krabbor och abalones i min LS.
-
- 15 svar
- 1,8k visningar
- 1 följare
-
-
Hej Råkade komma åt F5 just före jag skulle skicka meddelandet, så nu får jag börja om )= Som situationen ser ut nu: Har igång ett 450L akvarie med koraller och lägre djur och den sten som jag kan behöva vid en nystart. Under detta akvarie så går 2 st plastbackar med överlevande fiskar. Dilemmat: Jag ligger orolig över att fiskar skall dö medan dem är i karantän och förgifta andra fiskar och fler fiskar skall dö. Sov riktigt dåligt även nu i natt och vaknar och känner hur hjärtat slår så fort som jag hör något underligt ljud i lägenheten. Skummaren kan jag inte använda i stora karet som det är nu eftersom den spyr ut microbubblorna rakt ut i akvariet och får det att se …
-
- 37 svar
- 3,1k visningar
-
-
Hej Jag förbereder just nu att starta igång ett 100l akvarium och jag hade tänkt att prioritera växter i detta. Jag har en ljusrörsarmatur med plats för två ljusrör. Jag vet dock inte vilka jag ska välja. Jag har försökt hitta lite hjälp på nätet och har väl även fått lite info om området också, men jag har ändå ett par frågor. Jag vill ju ha så bra ljus som möjligt, men hur många watt bör jag ha sammanlagt i mitt 100l kar ? jag vet inte riktigt hur armaturer mm fungerar så jag undrar även om armaturen begränsar hur många watt jag kan ha. Det står 2 x 18W på armaturen, men jag hoppas lite på att jag kan ha mera. En annan fråga... snål som man är så vill man ju gärna ock…
-
- 4 svar
- 893 visningar
-
-
Äntligen! Efter ett halvårs lusläsande av inlägg på Saltvattensguiden, samt pluggande av Daniel Knops bok, så har jag nu äntligen blivit med saltvattensakvarium. Känns jäkligt roligt, även om det inköpta akvariet har sina begränsningar så tror jag att det blir ett bra "insteg". Eftersom jag är ingenjör och dessutom arbetar med mätteknik så vore det roligt att gå åt ett annat håll med denna hobby. Min ambition är att skapa en biologisk, "självgående" miljö som kräver så lite teknik och skötsel som möjligt. Om detta innebär att akvariet blir lite mindre färggrannt och "flashigt", så är detta ett pris jag gärna betalar. Akvariet jag köpte är 160l stort, har rejält med LS, 3 …
-
- 16 svar
- 2k visningar
-
-
Tjenare köpte Fluval clearmax filter media för snart två veckor sen och det har tagit bort min nitrat fosfat och min nitrit från karet helt nu men då liknar det som om jag har fått någon form av bi effekt av det och det är att jag har fått några konstiga alger som liknar ROST väldigt mycket på botten och på några stenar? Någon som vet vad detta är för alg och hur jag blir av med den och vad som kan ha fått den att komma fram??? Mvh/Tom
-
- 9 svar
- 1,3k visningar
-
-
Hej Har under det senaste året brottats med olika bekymmer. Det första som drabbade mig just efter jag startat igång mitt saltvattensakvarium var att den jag skulle dela min lägenhet med lämnade de planerna och flyttade till Luleå. (betydligt dyrare bo i en fin lägenhet själv än att dela allt med någon). Den andra delen var att jag blev nedsatt på halvtid och förlorade en hel del i inkomst. Men jag försökte iaf att styra upp akvariet och körde på och höll tummarna. Nu känner jag dock att mitt akvarie inte är hållbart i längden. Man kan säga att jag gapade för stort och ambitiöst. Hade jag haft obegränsat med pengar, tid och hjälp hade det kanske varit annars, men nu är in…
-
- 45 svar
- 6,6k visningar
-
-
Funderar på att "bygga ihop" två 1200 L kar som i så fall kommer att dela på samma sump som är på ca 700 L. Är det som har någon erfarenhet av liknande? En annan fråga är; Skummaren kommer att placeras i sumpen , då bör det väl räcka med en skummare för 750 L ??? Eller hur fungerar det? Är det någon som har en sump med refugium som kan berätta lite om den. Fördelar och nackdelar, bra eller dåligt?
-
- 4 svar
- 1k visningar
-
-
När man skall fragga av en sinulara är det bara att klippa av en av grenarna som växer från den stora stammen då???
-
- 2 svar
- 892 visningar
-
-
Hej! Har nu kommit till punkten där sumpbesluten ska tas. Ska jag ha eller inte? Utrymmet jag har att röra mig under karet är 35x40 cm. Höjd har jag mycket av men vad jag har förstått så lär jag inte behöva över 20 cm? Har jag överhuvudtaget någon vinst med detta lilla utrymme? Jag tänkte sätta skummaren där.. Annars köper jag en påhängsskummare. Om valet nu blir sump... Är det smartast att borra i botten eller i sidan? Ska man bygga någon form av filterkammare? Känns lite småoroligt med att borra i botten och sedan ha en kammare.. Det innebär att om om någon fog skulle börja läcka där så släpper karet ut allt på golvet... Eller kan man ha ett rör som sticker upp igenom b…
-
- 5 svar
- 950 visningar
-
-
Hej alla nu är det så här att jag skulle vilja ha en bra bild eller en bra förklaring hur en 3 kamar funkar för jag ahr en sump och har köpt 3 st glas skivor som jag ska limma dit nu och undra hur jag ska limma dom för att få bästa resultat av det hela. SÅ en bild eller en beskrivning hur så vora jag tacksam. MVH Jonas74
-
- 5 svar
- 825 visningar
-
-
hej alla! Claes heter jag och är ny! nu till min lilla fråga mollyhotell 80liters...exakt VAD behöver moddas för att köra det med koraller o tex clownfiskar och anemoner..har läst lite här men blir inte RIKTIGt klok på vad som ska bytas ut o så... lyset tex..räcker det med att sätta dit starkare lampa? eller ska det i en TILL armatur? vad mer är det som ska ändras? och kanske förbättras? eller är det bara att köra igång det igenteligen som det är detta mollyhotellet? och...mollyhotellet är ju "komplett"..för ca 1000:- finns det något likande..fast lite större? till rimliga pezos?
-
- 6 svar
- 2,1k visningar
-
-
Hej! Jag håller på att dels förbereda mig mentalt och dels att göra alla inköp innan jag kan dra igång mitt första kar. Sitter just nu och funderar på hur jag ska få cirkulation i vattnet. Eftersom att jag har ett JUwelkar på 450 liter så tänkte jag behålla originalpumpen som följer med och fylla den med något vettigt. Pumphuvudet som sitter i har jag för mig presterar 1000l/h. Är det dumt att behålla den? Tycker det är smådumt att slänga ut den då karet är helt nytt. Jag har förstått att det inte räcker med den cirkulationen i karet så jag behöver komplettera det hela med lite mer rörelse i vattnet. Är powerheads ett bra alternativ? Om så är fallet, hur många behöver jag…
-
- 14 svar
- 1,4k visningar
-
-
Håller nu på att planera mitt "nya" saltvatten. Ska ju avvekla mitt 600l ovh ersätta med ett lite mindre pg.a svalnat intresse och framför allt behon av mer plats. nåja. såhär går tankarna... Huvudkaret ska ha måtten Bredd55cmX Längd 60cmX höjd60cm 198l Sumpen kommer bli 80X35X40 cm. 112L Kommer troligen beställa karet borrat. (vad kostar detta extra?) ska då ha någon typ av standpipe liknande avrinning... skummare kommer stå i första kammaren i sumoen. sedan kommer jag fylla upp hela andra kammaren med LS och avskärma mot sista kammaren med on plexiskiva som är borrad med massor av 10mm hål 20cm från botten. Lite frågor!! hur stor genomströmning bör jag ha genom sumpen o…
-
-
Hallå Köpte nya invånare till mitt kar i veckan och upptäckte idag till min förskräckelse att någon äter på korallen. Jag är inte glad! Frågan är bara vad det kan vara. Jag har två clownfiskar och två damseller och en glasrosätande räka. jag tror de kan gå fria från anklagelser. När jag lyfte upp korallen lossade en himla massa vävnad. Vad är det som gör detta? antar att jag har en oinbjuden gäst som kom med stenen men vad och hur blir man av med den! Mycket tacksam för svar Försökte ladda upp bilder men det ville sig inte alls
-
- 15 svar
- 1,8k visningar
-
-
Hej! Har tänkt att försöka få tag på ett akryl akvarium med måtten 200*120*60 (l*b*h). Men det verkar inte finnas nån som tillverkar i det matrialet i sverige, eller? Har hittat en engelsk firma som gör ( http://www.acrylicaquarium.co.uk/ ) men det blir ju lite frakt och kanske tull avgifter (Fast de är väl med i EU?, kanske får ringa tullverket).. Finns det nån som vet nån annan firma, kanske i tyskland eller nåt, alla tips mottages......... MvH Andreas
-
- 15 svar
- 5,6k visningar
-
-
Nu har vi blivit saltvattensakvarister! (?) Så vi tänkte att vi startar en egen tråd där vi kan lägga upp bilder och få svar på dom tusentals frågor som dyker upp. =) Har varit igång i två veckor, 90 liters kar har fyllts med 20-25 kilo sten. Teknik: Belysning: 4x24w T5 Cirkulation: 1 st karalia 1500l/h + Aquael Fan-2 400 l/h Skummare: Rio nano skimmer Nån sorts doppvärmare. Levande: En stor (2-3 cm) krabba med röda ögon. Han får vara kvar tills han gör nåt dumt. En massa stomella Ännu mer rörmaskar Levande som kommer: En eller två Clowner Goby eller nån blennus Sen kommer det säkert hamna en massa impulsköp där oxå. =) bilder:
-
- 12 svar
- 1,6k visningar
-
-
Nån som vet vad detta är den satt i ett hål i ls i en vecka men har nu börjar gå runt. Denna grejen hittade jag igår ser bara ut som gele även den går runt. Mvh
-
- 1 svar
- 724 visningar
-
-
köpte för ca 2månader sedan ett 200l saltkar med ca 18kg ls. satte igång det och köpte till 16 kg ls. beställde några anemoner och 2sallykrabbor, 1 pilkrabba, några sniglar, en sjöhare vilken dog. lite vill ha mer:) så köpte sen ett 540l med 62kg ls och 18kg väl inkörd blandat hålsten och lavasten. fick i det köpet med en rejäl skummare och massa pumpar. även 3st fiskar medföljde, 2st gula kirurger och 1st blå tryckare. och en svart ormsjöstjärna. fiskarna åkte direkt i 200l karet. nu har 540 stått med 300l vatten och 62kg ls sammt dom där 18 kilona väl inkörda lavastenen och hålstenen, i ca 1 vecka. min första fråga är när törs jag pumpa över vattnet från 200l karet och…
-
- 13 svar
- 2,1k visningar
- 1 följare
-
-
Lägger ut några bilder på vårt akvarie bygge som vi hoppas starta upp nu i höst Mvh Sten
-
- 9 svar
- 1,4k visningar
-
-
Hej! Jag tänkte höra vad ni tror om denna akvarie starten om den kan funka eller är det något som jag bör ändra på? Jag har inte allt för stor budget så ni vet. 180L Dubbellysrörsramp med 1st Coralstar 30W o 1st Powerglo 30 W. Skummare Tunze 3115 för akvarium upp till 400 liter. Cirkulation pump 3000 L/H Levande Sten = ca 15 -20kg Död Levande Sten = 10 kg Sen salt och tester så klart. osmos när plånboken tillåter. Fiskar 2st Clownfiskar 1st Gramma Loreto 1st Ecsenius bicolor 2st Putsarräkor Efter några månader när karet är stabilt. 1st Dvärgkejsare Sen någon mjukkorall. Tror ni detta kan funka?
-
- 95 svar
- 11,7k visningar
-
-
Hej! Är en stor saltvattensfantast som har hållt på med hobbyn tidigare! Detta var ca 6 år sedan, var tvungen att lägga ner pga platsbrist. Har nyligen flyttat och har nya planer på att dra igång ett projekt igen. Är väl påläst, men antar att det har hänt en hel del inom utveckling av teknik och hjälpmedel för att lyckas att hålla ett saltvattensakvarium. Skulle vara väldigt tacksam om någon kunde berätta lite om hur det ser ut idag på den fronten? Hade framför allt varit kul att få veta hur algerna hålls i schack nu för tiden. Jag vet att min fråga omfattar ett stort område, men jag behöver bolla lite idéer och tankar. Bara skriv på! /Atoll
-
- 6 svar
- 1k visningar
-
-
Ja då var allt inhandlat förutom LS men har beställt och kommer om en vecka. Min första fråga jag hade tänkt ha lite grus på botten kan ja slänga i den innan levande stenen eller är det bortkastad sand då jag har hört att den blir lätt förstörd av alger när man sedan kör in LS. Finns det något smart sätt att få saltet att lösas upp snabbare jag har slängt i det och det mesta har lösts upp men det ligger fortfarande lite på botten det försvinner väl kanske under natten jag har mina pumpar igång ifall ni undrar och ca 24 grader varmt.
-
- 117 svar
- 10,8k visningar
-
-
Hejsan! Är i uppstarten av mitt 80L nanokar och tänkte på allvar börja fundera på vilka fiskar som ska i, men eftersom det är mitt första saltvattensakvarium är det lite trögt i början. Svensk odlade clowner ska jag iaf börja med, de är lite tåligare å ska agera introduktions fisk till karet, men därefter står det still. I övrigt ska städare och någon/några putsarräkor i. Jag funderade på (ve och fasa inte latinskt namn!) pyjamasfiskar men de kanske skall vara lite för många? Är ju trots allt en stimmfisk. Har ni några tips och på fisk? Mvh Thomas
-
- 5 svar
- 871 visningar
-