Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by Karin W,

Hej, min lilla anemon börjar se lite konstig ut. Den har öppnat sig mycket och "tentaklerna" ser inte så pigga ut längre. Mitten av den ser lite konstig ut. Bifogar bilder (3 st) på hur den ser ut nu (svårt att få till en bra bild för den vänder sig bort) och hur den såg ut för ett par veckor sedan (2 st). Jag har en clown som tillbringar sin mesta tid i denna lilla anemon (5-7 cm skulle jag gissa) och den är rätt våldsam med anemonen. Är det clownen, för lite mat, miljön i akvariet (relativt nystartat men anemonen bodde redan i det) som gör att den ser leden ut? Den har sett bättre och bättre ut tills för några dagar sedan. Tacksam för tips! Karin

2. Started by Maulaware,

Hej! Startade precis upp mitt första mini-nano på 30 liter för några dagar sedan. Köpte 4 kg levande sten online som var utanför vatten (dock fuktigt) i lite längre än 24h ungefär, och lade ner det i akvariet för två dagar sedan. Har läst att man ofta får med liftare, men har bokstavligt talat inte sett någon livsform alls. Är det så att all levande sten inte har liftare? Eller de kanske dog under transporten? Hur mycket av själva levande stenen (mikroorganismerna) kan ha dött under transporten? Tack på förhand!! //Nybörjare inom saltvatten

• 1 svar
    • 654 visningar
  3. Jag försöker hitta någon trevlig lösning för att kunna rikta utblåset från min returpump(helst åt två separata håll). Jag har idag mitt utblås rakt ner i tanken då röret är dragit upp på baksidan och rakt ner i akvariet. Jag har sett att det finns smidiga lösningar till red sea akvarier(länk), men hittar inte direkt något motsvarande för oss som inte har ett färdigt paket från red sea. Försökt leta efter inspiration på forumet och googlat som en galning utan något resultat. Funderar på om man ska kosta på sig en sådan som red sea säljer för att sedan försöka koppla in den på min rördragning. Tips och idéer mottages gärna. Jag har svårt att se att …

• 5 svar
    • 1,1k visningar
  4. Started by hippo,

finns det nått medel som tar bort grönalger?? har stora tussar i sanden.

• 4 svar
    • 1,3k visningar
  5. Guest junkie
    Started by Guest junkie,

Hej, En liten fråga, hur länge bör man vänta tills man skall slänga i en UV-C i ett nystartat akvarium? MVH, Andreas

• 7 svar
    • 1,2k visningar
  6. Started by nelson,

Hejsan! Min Welleslophyllia slår inte ut för att clownerna tror att den är deras bo. Har ni något bra förslag till bo för Clownerna ,inte anemoner för jag har hört att de vandrar och ställer till problem? Har hört att Sacrofyton funkar. Mvh Nelson

• 15 svar
    • 2,2k visningar
  7. Started by sietses,

Tjena, tjena. Nu är det dags för mig att starta mitt första saltkar. Det är ett 112l med måten 80*35*40. TEKNIKEN Skummare Aqua Medic Miniflotor upp till 200Liter Luftpump Newair 200L/H Pump Maxijet 1000L/H Pump Aqua El 450L/H Doppvärmare Aqua El 100 Har köpt 5kg LS och ska köpa 10kg till när ekonomin tillåter.

8. Started by Mattias Malmö,

Hade tänkt köpa 2 pepparminträkor inför påsken men de dom hade fått in var så dyra, så jag tänkte om och köpte istället två små ocellaris-clowner. Vattenvärdena har sjunkit rejält så jag hoppas det inte var för tidigt – nitriten är knappt mätbar (alltså under 0,01), nitrat runt 5 och fosfat knappt mätbar heller. Trodde de skulle vara mer skygga i början och gömma sig lite bakom stenarna tills de vant sig men så blev det inte – de är framme i princip hela tiden, så pass att jag blev förvånad när jag en gång inte kunde se en av dom för att han var bakom stenarna. Äter bra från första stund – både flingor och artemia. Håller ihop för det mesta, blir lite gruff ibland men ing…

9. Started by jakob,

Nu äntligen har det blivit av, gått och funderat länge om nu jag skulle börja eller inte. Fruktansvärt glad att jag började:) Har läst upp mig i ett halvår är på hemsidan, läst boken :Saltvattensakvariet av Daniel Knopp samt har gått en nybörjarkurs på Zoogiganten i Södra Skåne(lund). Eftersom jag studerar och inte har lön utan har sparat från sommarjobb och studiebidrag har jag försökt göra hela paketet billigt. En liten redovisning kommer här: Akvariumet hade jag haft sedan innan så det behövdes inte köpas nytt. Hade då även en Fluval 4plus som jag kommer använda nu också. Kör utan sump. Skummar-Sea Clone 150(överdimisionerad till 450 literskar)- Rea pris för 999kr ram…

10. Started by Irrbloss,

tjena allihopa. tänkte höra med er huruvida lämplig invånarmängd är i ett 220 liters med relativt mycket LS och med gott om gömställen. jag hade tänkt mig att jag vill ha: clownfiskar (4 st kanske) ett gäng turbosniglar (får väl se om jag finner nått substitut till dem då jag läste att de är klumpigare än "toker" i snövit) nån eremitkräfta (den eleganta varianten) en jewel blenny (ifall det är behov, förövrigt hoppas jag på behov för dem är förjävla fräcka) putsarräka (vet ej hur många som man borde ha i ett akvarium av min kapacitet) (om jag nån gång hittar en sjöhäst så vill jag ha en sådan men då måste man lyckas hitta dessa också) låter det som för mycket? om inte ha…

• 9 svar
    • 1,6k visningar
  11. Started by Puttegusten,

Hej igen Hur placerar man en sådan här i akvariet? Tänkte om det ska vara en viss del nere i vattnet och en del över ytan? http://www.pwss.se/product.php?productid=993&cat=519&page=1 Tänkte att det var rätt bra pris och kanske är ganska bra till ett 150 liters kar? Sen såg jag denna.. http://www.pwss.se/product.php?productid=3609&cat=683&page=1 Kanske inte spelar någon roll vilken man tar, får ju köpa luftpump oavsett Finns ju större grejer med, men detta borde väll räcka? /Putte

• 26 svar
    • 2,6k visningar
  12. Started by BroderIsak,

Hej! Tänkte starta ett ett nytt akvarium om några dagar. Det jag undrar är varför kan man inte ha vanligt salt istället det man köper dyrt hos affären. Hur stor måste burken vara om man skall ha en Haj? Min är bara 400liter Tack för hjälpen -S-

• 15 svar
    • 1,3k visningar
  13. Hej, Har kollat på levande sten och såg att dom som låg i vattnet hade otroligt mycket med gröna alger, som en gräsmatta. Hur får jag rent stenen på effektivaste sätt? Har sett att folk prata om någon skiva man kan lägga i akvariet för att få färg på stenen, hur går det till egentligen?

• 4 svar
    • 1,1k visningar
  14. Started by kvalle,

håller på med ett saltvaten akvarium har rullat med fisk som gåttbort och finns kvar i;)(på grund av tempen i sommras men detär någe annat..) hur som, det har rullat i ca6månader. och nu(den 2011-09-3) har jag lagt i ca 3,55kg LS i mitt 60L akvarium med skummare och vanligt skumgummi filter eller vad heter. med 2 clowner 1 räka 1blå 1 röd erimit 1 snigel 2 blåkinds gobi salt ca1,024 temp 24-25grader efter stenen så steg nitrit och nitrtat gör ca 10% vatten byten dagligen för att förska hålla nera värderna. nån som vet ungefär hur länge detta kommer fortgå? eller något annat tips..

15. Started by Annorz,

Hej har äntligen tagit steget över till saltvatten och kan absolut inget har massa skit på bakrunden enligt mig vad säger ni som kan plus att dom levande stenen ser lite tråkiga ut i mina ögon skall det se ut så här? där är två nemo fiskar och två putsräkor 1 goby som gömt sig i tekninkutrymet och en sjöstjärna som gömmer sig MVH anders

• 5 svar
    • 1,1k visningar
  16. Started by Aquario,

Hej. Jag undrar vilka som kör med djup sandbotten och deras resultat med den? Jag kommer att starta upp ett nytt 350L hörn kar inom snar framtid. Bygge av skåpet som den ska stå på är på gång i skrivande stund. Jag har kollat mycket (flertal gånger ) på Newyourksteelo´s youtube kanal där han beskriver hur den djupa sanden fungerar. Det står 50/50 mellan djup sand eller inte till mitt nya kar. C-ya!

17. Som finnes i mitt lilla akvarium nu, övrigt är det bara sten, grus, en fisk och några pyttesmå sniglar. //Jonas

18. Started by gravol,

Hej Har ett Rio 300 igång sedan 4 månader och det funkar fint med det mesta. Uppgraderade nyligen belysningen till en 160w Razor som gjorde enormt stor skillnad. Dock så har ju dom stora Juwel två stycken paralella plaststag uppe som jag tror skall vara ett skydd så att original T5 rampen inte ska kunna rasa i vattnet om man klantar sig. Hursomhelst så snor dom en hel del av ljuset från LED rampen så jag undrar om någon vet om man kan ta bort dom eller om nån kanske till och med har tagit bort dom på sitt Juwel? Kan aldrig tro att dom stagen har betydelse i akvariumets konstruktion før tex stabilitet eller? Tacksam om nån har tips eller råd. /Ola

• 4 svar
    • 1,1k visningar
  19. Started by peterj66,

Hej Jag har försökt att läsa på lite om vilka pumpar jag behöver för att köra ett Juwel Trigon 350 som saltvattensakvarium.Det är en hörntank med välvd ruta. När det gäller cirkulationspumpen från sumpen så verkar det vara regeln 3-5x volymen som gäller, så där tänkte jag en sicce 2.5 vilket gör att jag borde hamna på ca 1500 l/h in i akvariet. Jag hade tänkt köra med mjuka koraller och lite fisk. Eftersom jag är nybörjare på saltvatten så kommer jag att välja de som är lättast att lyckas med till en början. Problemet är att välja strömningspumpar att sätta i akvariet. Enligt vad jag förstått bör flödet hamna mellan 7000 - 10000 l/h (20-30x). Min fråga är då hur många pu…

• 2 svar
    • 799 visningar
  20. Started by Larssons,

Jag har ett red sea 130 och har satt i en cirkpump. Nu undrar jag om den ska vara igång dygnet runt eller om jag ska variera och stänga den nattetid

• 2 svar
    • 798 visningar
  21. Started by Nelli,

Hej, på en nyligen köpt Euphyllia verkar ett par huvud vara döda... skall jag klippa bort dom eller ej? Måste man behandla såret efter klippning på något sätt? Min gamla har bleknat under senaste månader (i nedre delen) och jag undrar om det är pga belysning för lite/mycket, eller ska man mata den oftare? Hur ofta isf? (Ultra SeaFan) Tack på förhand!

22. Started by Randomkille,

Tjenare allesammans Det är så att jag har funderingar på att starta upp mitt första saltkar(jag har bara haft söt) och jag är lite osäker/fundersam på vad jag behöver för utrustning för att starta upp mitt kar, planerar att karet max ska ligga på 500 liter. Det jag vill ha i karet är såklart många fina fiskar i det, stenkoraller och mjukkoraller. Det jag vet är att belysningen är viktig och cirkulationen men sen det övriga som skummare, kalkreaktor, osmolator, sump osv fattar jag mig inte riktigt på än. Är allt detta ett måste eller gör det bara jobbet enklare? Vilken funktion har det? Skriv gärna många tips och förklaringar Tack på förhand!

• 2 svar
    • 407 visningar
  23. Jag skulle vilja veta om vilka fiskar som lever tillsammans vilka som kommer käka upp varandra

24. Started by Michael Hansson,

Godkväll... Någon som sitter inne med information om banangyltors beteende ?.....Den jag köpte har ej synts till på två dagar.... 1. Är den av naturen skygg..? 2. Sover/gömmer den sig i sanden automatiskt...? Underbar fisk när jag såg den...lite speciell. Anledningen till att jag köpte hen var för att slå ett slag MOT mina plattmaskar, samt att gult i tanken är underrepresenterat 🙂 Tacksam för länkar till en site jag ALLTID glömmer namnet på...:-( /micke

25. Started by the rookie,

Tjena ... Kommer att ha skummaren i karet i en avrinningsbox jag själv gjort som då blir med kammar för att hindra fisken att hoppa över, sedan löser jag (o)ljudet ifrån porlandet o skvalpandet genom att sätta en badsvamp (ifrån havet) som suger upp vattnet och därefter låter vattnet gå igenom den utan att det droppar eller porlar på vägen ner. Kör en deltec skummare MC 500 , nu undrar jag ....hur skall jag skicka tillbaka vattnet ? Sätter jag bara en pump som skickar tillbaka vattnet igen genom en siliconslang eller har någon ett bättre förslag ? Är helt grön på detta ...lär mig så smått =) Är det en risk att ha värmaren i samma fack som skummaren eller innebär det inga …

• 17 svar
    • 1,6k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.