Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by Tonytiger,

jag är helt ny på detta med akvarium jag har länge tänkt skaffa ett sötvattensakvarium men fick se ett helt underbart saltvatten kar i Hongkong. så även om jag inte har haft akvarium innan är jag helt såld på salt... Och bättre ställe än här på saltvattenguiden att få opartisk hjälp kan juh ej finnas=) jag har läst igenom någon saltvatten bok och sådär men har svårt att finna den informationen jag behöver.... Till alla ni som nu tänker att jag borde testa sötvatten först kan jag som ni kanske förstår inte tänka mig något annat än ett saltkar=) Den första frågan är väll klasisk ..priset?? Jag var på zoogiganten i helgen och fick ett ungefärligt pris på utrustningen till et…

• 9 svar
    • 1,9k visningar
  2. Started by Gnarkill,

Vad är det för färg man skall använda när man skall måla baksidan på akvariet?? är det någon som vet vad färgen heter??

• 5 svar
    • 1,2k visningar
  3. Started by Gnarkill,

Det har trillat ut något jäkligt skummt från min ena sten! det ser nästan ut som en mussla men det är det inte! utan mer som en kapsel som något har legat i men nu ligger det på botten under en sten öppnad! någon som kan kanske veta vad det kan vara???

• 2 svar
    • 712 visningar
  4. Started by Gnarkill,

hur får man upp värmen i vattnet på snabbast möjliga sett?? blev lite knas när jag gjorde mitt vatten byte

5. Started by Bengan,

Hoj Akvariegudar! Jag har läst som en tok på forumet under en tid nu och det verkar som deltec gör bra grejor. Tycker ni det är värt att investera i ett deltec paket? Som detta: http://www.deltecaquariumsolutions.com/aquariums_2.php Jag har inte på långa vägar bestämt mig ännu. Har ni andra förslag på färdiga paket som meddela gärna. Jag är inte speciellt road av att bygga själv, så det får nog bli ett färdigt paket. Ha det gott!

• 36 svar
    • 3,4k visningar
  6. Started by spökplumpen,

Hej. Jag har hållit på med sötvattens fiskar ett bra tag (och kommer att fortsätta med det) men har nu ett 54 liters som står tomt . Jag funderar på om man kan ha saltvattensfiskar i ett så pass litet kar, går det ? Vad är det för utrustning man behöver... använder man ett vanligt innerfilter ? Tar man vanligt kranvatten? Jag har noll koll när det gäller saltvatten så all hjälp emotages tacksamt.

• 3 svar
    • 1k visningar
  7. Started by Fp730a,

Hej! Har lyckats skaffa mig ett akvarium begagnat till ett riktigt bra pris. Nu är det så att det är väldigt mycket alger på det och jag skulle vilja få det riktigt rent innan jag börja göra någonting. Vilken metod rekommenderar ni? Han jag köpte av sa rakblad, men jag är lite rädd att repa rutorna samt att jag vill få det helt perfekt! Kan man använda sig av rakblad och sen polera/putsa det sista med något medel?

8. Started by Boboooo,

Hej alla. Jag har precis köpt en Heteractis magnifica och den hade jag lite problem med i den första dagen, men den andra dagen hade den hittat några stenar att mysa vid. Senare matade jag den med en räka som den käkade. Nu tänkte jag att den mår hur bra som helst och vill verkligen vara vi stenarna. Men ack vad jag blev lurad, för på natten hade den kommit på att den ville bråka med någon i akvariet, den valde min pump och pumpen vann verkligen på knock out. på morgonen var det ingen anemon kvar i karet bara en vitt mjölkigt vatten. som man säger learning by doing Har nu lagt i aktivt kol och karet är åter rent med nitrit på 0 och ph på 8,3 dock är nitrat på 10 :-(

9. Started by Gnarkill,

Är det någon som vet vad saltvattensbutiken i filipstad heter?

• 2 svar
    • 1,1k visningar
  10. Started by Boboooo,

Hej, nu är mitt första akvarium igång sedan en tid och jag håller äntligen på att fylla på med levande varelser:-) jag ahr för tillfället 2 st turbosnäckor, en sjöborre och an mjukkorall. nu har jag precis skaffat en Stichodactylidae anemon som är himla läcker. hur ska jag göra för att den ska vara på det ställe jag vill och hur ofta ska den matas. Är den svår att hålla vid liv och var i burken (högt upp vid ytan eller djupt nere. den verkar mest skiträdd, men har dock bara haft den i 5 timmar. En sista sak, hur ser man att en anemon är på väg att dö eller är död. Mvh Paul

• 13 svar
    • 1,5k visningar
  11. Started by salvini,

hej! har en liten fråga. måste man ha sump till ett kar på ca: 400L??? har hittat ett jag fundera på att köpa. men han har kört det utan sump.

• 10 svar
    • 1,3k visningar
  12. Started by Gnarkill,

varför har vissa av mina glasrosor bleknat och blivit nästintill vita medan resten är lila aktiga som dom var i början nån som vet

• 0 svar
    • 729 visningar
  13. Guest Leon
    Started by Guest Leon,

Jag pluggar Marinbiologi just nu och det vore grymt kul att ha ett litet nanokar att experimentera med för att få se lite djur in action och sådär. Det jag funderar på är ett svenskt västkustkar, på grund av en del anledningar: 1 Blåmusslor! Ballaste djuret som finns och filtrerar grymt bra (5l/h per vuxen mussla). 2 Det är billigt! Inga solkrävande koraller och väldigt lite fiskar gör karet billigt i drift. Djuren behöver inte heller köpas, vi plockar väldigt mycket djur som vi studerar under våra excursioner och särskillt lägredjur ser jag inte många moraliska problem med att plocka ur våra svenska vatten, särskillt som det inte sker genom dynamitfiske/arsenik eller a…

• Gilla
    • 20 svar
    • 4,3k visningar
  14. Started by denuo,

Hejsan! Nu ska jag äntligen starta upp mitt första saltvattensakvarium! Akvariet är beställt och kommer om 1-2 veckor. Måtten blir 100*60*50 (l*b*h) vilket blir 300liter. I ena bakre hörnet kommer en ytavrinningskammare sitta där pumpen till skummaren tar vatten, i detta fack kommer även en automatisk påfyllning att sitta för avdunstat vatten. Jag kommer alltså inte köra med sump till detta akvarium. Bänken skall tillverkas av Lecablock, bänkskiva av något slag och en persienn.. återkommer med bilder på detta när det är klart och självklart på allt annat också! Lite utrustning som jag skall ha till akvariet, några saker har jag redan, några har beställts, både nytt och be…

• 85 svar
    • 17,1k visningar
  15. Started by TomKa,

Hej alla saltisar! Har äntligen kommit till skott, nu ska det bli ett saltvattenskar. Har läst en massa trådar här och hittat mycket läsvärt. Har dock några funderingar: Sump eller inte? klarar man karet med bara en skummare och cirk. pumpar Storlek? lutar åt ett på 150-180 l ungefär /TomKa

16. Started by Gnarkill,

Nån som har ett bra tips/bild på hur man skulle kunna få fast en vanlig cirk.pump i hörnet i karet? ungefär så som man kan sätta fast tuze nano streamern? vill inte ha mina pumpar direkt på glaset utan skulle vilja ha dom just i 90graders vinkeln

• 1 svar
    • 668 visningar
  17. Started by Victoria,

Hej igen Ja då har man äntligen fått sig ett alldeles eget akvarium, visst jag har haft mitt nano (AN - Paradise) på 27 liter men kände ganska snabbt att det var lite väl lite så jag har under en lång tid kikat runt efter ett nytt kar. Eftersom jag skulle vilja ha ett enkelt men komplett akvarium så kändes Perculan ganska självklar. Har nu köpt ett begagnat akvarium med all teknik som behövs. LS har nu gått i mörker i ca 3 månader och fortsätter att göra så hos mig tills jag har fått upp min MH - Armatur där jag har en BLV - 150 watt - 14000 k. Jag ska även kompletera med 2 lysrör. Har nu ett AquaGlo lysrör som ska bytas ut. Jag ska iallafall skaffa mig ett Osramm 67 e…

18. Started by Gnarkill,

Jag har köpt mig en sån där liten extern ytavrinning som jag tänkte koppla in till skummaren...........MEN om man gör det så suger ju bara skummare in vattnet som kommer från ytan rent logiskt! det kan ju inte vara bra eller? är det inte meningen att den ska suga in vatten från mitten av karet för maximal rening? eller är det nån som har gjort som jag har tänkt som vet hur funkar? och om det är värt att satsa på det!

• 5 svar
    • 732 visningar
  19. Started by Robban1975,

Nu blir väl dom stora saltplanerna verklighet.. Skulle behöva hjälp med tips på utrustnig.har ett 720 liters akvarie plus ett 100 liters som jag tänkte använda som sump, kan det vara lagom? OBS detta är inget som kommer komma igång på en natt utan det får ta den tid det tar. Får titta i det lilla så länge men som sagt tips på utrustning vad ska man ha och tips på vart man köper det.

• 0 svar
    • 770 visningar
  20. Started by Gnarkill,

Vem var det som hade det cylindriska karet uppe här på forumet tidigare idag??

• 1 svar
    • 929 visningar
  21. Started by Damian,

hejhej! är ny inom saltvatten och tänkte skaffa mitt första saltvattensakvarie har självklart då lite frågor tänkte bygga mitt eget eftersom måtten blir speciella, kommer använda mig av en gaderob och såga ut väggarna så att akvariet syns från flera rum samtidigt, har inga exakta mått idag med det kommer troligen bli ett hörnakvarium med en ca storlek på runt 500 liter Vart finner jag material, vad för glas skall jag använda mig av? lämpligt sätt att sätta ihop allt? eller finns det ställen där dom tillverkart akvarium enligt måttbeställningar? vilken prisbild UNGEFÄR ligger ett hörnakvarium på idag i den storleken med pumpar och hela paketet som behövs? har tidigare ha…

• 2 svar
    • 712 visningar
  22. Started by ghosten,

hejsan Jag har ett 112l som jag tänkte göra om till ett saltvatten akvarium och ha några clownisar om detta går läste att ett saltvatten helst skulle vara minst 150L.... Går detta att använda som saltvatten och vad är det för komponenter som ja behöver i akvariet några tips NÅGON...... Jag har ett innerfilter med uvlampa inbyggt men va ja förstått så kan ja ej använda denna. Det är ett möbelakvarium så jag måste nog har någon form av ventilation så att jag får väck kondensen. snälla hjälp mig saltvatten har jag aldrig försökt mig på och vill gärna ha mer info om detta

• 7 svar
    • 898 visningar
  23. Started by Gnarkill,

När det gäller salt till karet! Måste man köra samma salt som man hade vid uppstarten av karet eller kan man använda vilket salt som helst??

• 8 svar
    • 1,1k visningar
  24. Started by Insaltad,

Så..karet är beställt...125x45x40...skummare och salt beställt...J.Svärd har beställt div rör och genomföringar...så snart jag har karet blir det bänkbyggande...sen blir det inköp av sten..blir ca 20-30 kg.För att röra runt vattnet lite blir det Hydor Koralia 3 eller 4,,eller en tunze......sumpen blir på ca 80 liter..med 4 fack....Ljuset kommer att vara ...ATI T5 / SUN Power 4x54 Watt

• 8 svar
    • 1,1k visningar
  25. Started by andersb48b,

Önskar alla akvarister ett Gott Nytt År!

• 4 svar
    • 942 visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.