Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 334 ämnen i detta forum
-
Mina värden: Temp: 24,2 Salt: 1,025 PH: 7,8 MG: 1280 Nitrit: 0 Nitrat: 10+ KH: 7 CA: 440 Fosfat: 0,08 Mina PH/KH-värden börjar krypa neråt. Kan man slänga i bikarbonat eller vad ska man hitta på?
-
- 1 svar
- 675 visningar
-
-
Hej! Är helt ny inom saltvattenshobbyn då jag bara har haft sötvattensakvarium med ciklider i, men har under längre tid velat haft ett saltkar, och nu äntligen har jag startat upp ett Blenny Cubicus Akvarium på 140L och tänkte dela med mig här på forumet om starten och uppdatera med bilder om hur utvecklingen går. Kommentera gärna. Min tanke är att jag ska använda mig av balling metoden men har inte riktigt fått kläm på hur man vet den exakta doseringens mängd av osmos vattnet, KH,Ma,CA, hur gör man för att räkna ut det. Samt när det kommer till vattenbytet hur räknar jag ut den exakta salthalten som ska tillsättas om jag gör ett vattenbyte på 20-30% varannan v…
-
- 27 svar
- 5,5k visningar
-
-
Hej Tänkte höra vilken utrustning som passar bäst till ett 350 l kar? Alltså komplett utrustning, gärna märke och modell på skummare , ljus, cirukaltionspump mm. Är ny på salt, men kört diskus i många år.
-
- 1 svar
- 976 visningar
-
-
Hejsan, har bland annat 2 gula och två svartvita damseller i mitt 300 literskar. En av de svartvita som är cirka 5 cm lång är den dominanta (läs arga). min fråga lyder om jag vågar introducera en gul kirurg som är cirka 6-7 cm lång i akvariet? Eller blir det för mycket slagsmål med damsellerna? Tips mottages tacksamt!
-
- 7 svar
- 762 visningar
-
-
Har startat upp Red Sea Reefer XL200 (kommer en byggtråd senare) utifrån råd här. Har dock stött på något som jag inte trivs med, den gröna slangen som Red Sea medlevererar verkar inte helt optimal för anslutning mot Vectra pumpen. Efter att ha kört ett tag (typ en månad) så märkte jag idag att slangen långsamt går uppåt (antagligen pga. vattentrycket). Hörde ett udda ljud (luft typ) å tittade närmare å noterade att det läckte vatten vid sidan om Returslangen (se bild). Tryckte ner slangen (Fixade inte läckaget men väl missljudet). Noterade även att man inte kan trycka ner för mycket då det då blockerar. Vad finns det för lösning? Vill ju inte ha en …
-
- 2 svar
- 521 visningar
-
-
Tjenare! Ska snart dra igång mitt första saltvattens akvarium. Väntar bara på Akvariumet och sump karen 1st till sump och 1st till vatten reservoar. Under tiden så ser det ut så här.
-
- 20 svar
- 2,4k visningar
-
-
Hej. Har haft mitt 175l kar i 6månader nu, allt är frid o fröjd, dock har vi väldigt varmt på övervåningen där karet står, har kört lite egenkomponerade kylningar nu, men hade tanke på att kanske införskaffa en kylare, vill gärna ha tips på vad som är bra o inte kostar multum. Vill även ha tips på skummare till karet då ja fick tips på att skaffa även det.
-
- 7 svar
- 1,6k visningar
-
-
Jag har fått godkänt av mina arbetskollegor att starta upp ett litet akvarium i personalrummet på jobbet. Arbetar som personlig assistent och det kan bli många dödtimmar och man tröttnar på teve. Från början var det tänkt att jag skulle starta upp ett bräckvattenskar med en salthalt på 1.010 och inredning likt ett rev. Fiskarna jag tänkt mig är Neovespicula depressifrons och någon goby. Men efter en del diskussioner i andra forum har jag kommit fram till att prova på rent saltvatten, även om jag vurmar väldigt mycket för bräckt. N. depressifrons trivs ypperligt även i marint vatten och gobider finns det ju som bekant gott om läckra arter i havet. Akvariet är ett helglas p…
-
- 9 svar
- 1,4k visningar
-
-
Hur gör ni andra när ni är inför ett vattenbyte? Hur löser ni saltet bäst? Bara låter så mycket vatten som man ska byta stå tills det är upplöst, eller kan man lösa saltet i en mindre del vatten och sen späda ut det när man väl gör vatten bytet? //Virre
-
- 29 svar
- 2,9k visningar
-
-
Hej alla glada fiske intresserade människor där ute! Har nu tagit klivit in på saltvatten och detta med stor spänning, hittar dock inte så mycket bra information som jag hoppats på.. Har köpt att böcker folk rek men blir inte klokare för det, hur mycket salt ska jag ha per L för att ligga på en bra nivå, slängde i 2-3 "bunkar" salt på ren chansning i mitt 250L nyinskaffade saltvatten och efter ett par dagar nu så visar mättaren jag har sittandes i aqvariumet 1.025 vilket jag förstått är rätt bra?(Vilken tur att min chansning blev skaplig hoppas jag på) Så är i behov av att veta hur mkt salt som går åt samt hur belysning skall fungera så här i början, levande sten har jag …
-
- 6 svar
- 1k visningar
-
-
Är det svårt att sätta in ytavrinning i akvariumet? Hur gör man?
-
- 3 svar
- 922 visningar
-
-
fråga 1: Funderar på att köpa ett moonlight. det jag undrar är, moonlight kan jag ha på när övrig belysning är släckt utan att det står fisk och koraller och andra djur va? typ sån eller mindre http://www.pwss.se/product.php?productid=16759&cat=1394&page=1 Fråga 2. När man kör in ett kar, när ska man börja med vattenbyte? och hur ofta och mkt är lagom i ett 30 nano med en fluval 305 som filter att byta? Samt, det är smart att ha färdigblandat saltvatten i dunk va? Det löser sig självt eller måste man skaka då och då?
-
- 2 svar
- 662 visningar
-
-
Hej, Efter 6-7 års funderande och tvekande har jag nu igång mitt första saltkar. Ett Nano Reef från Aquael på 30 liter. Det har jag alla trevliga människor på detta forum att tacka för. Har haft i 3kg levande sten sedan i söndags men har sett ganska lite liv. Några maskar (tror jag) som bor i små rör, både vita och röda. 1 snigel samt en annan varelse som jag speciellt undrar om någon vet vad det är. Har bara sett den en gång som hastigast men då "sögs" den in i ett litet hål så jag fick vänta en stund och sedan smyga mig på den. Den är grön, är ca 4cm av det jag han se, änden var ju kvar i hålet. I "huvudänden" är den delad i två bitar på ca 1,5cm var. Lyckades filma den…
-
- 10 svar
- 1,4k visningar
-
-
Jag är nybörjare i allra högsta grad.... en sak som man kan unders över? När man får den konstiga iden att dra igång ett saltkar med allt krångel som kan hända så känns det som om man enter the black zon of Mystery!! Alla har haft problem hit och dit, sjukdomar, alger,djur som inte ska vara i karet etc etc listan är lång... Jag brukar titta på TANKED en kanon serie där det byggs saltvattensakvarium i de mest spektakulära former och storlek. Och vad gör de när allt är klart för att fylla med liv... inte fan börjar de med vatten och sten och väntar 7-9 veckor, allt åker i på en timme eller två???? Skulle vara kul att se hur akvarierna ser ut efter ett par veckor?? Bara en f…
-
- 2 svar
- 900 visningar
-
-
Har hittat en plasttank (vattentank till båt/husbil) som skulle passa att ha som behållare till ATO-vattnet. Den har dock en rostfri gänganslutnig i botten. Går den att använda ändå om jag pluggar den? Då det är osmosvatten borde det väl inte avge några metaller i vattnet? //M Skickat från min iPhone med Tapatalk
-
- 0 svar
- 744 visningar
-
-
Hitta denna på en av de levandestenen. Vet någon vad detta är?
-
-
- 2 svar
- 717 visningar
-
-
Då vi har problem med nitrat och fosfat i vårat kar tänkte jag skaffa en algreaktor att ha i sumpen, men som vanligt finns det ju ett antal olika att välja på. Kan någon tipsa om vilken som är bra, hur stor jag behöver och om det är något annat jag behöver tänka på? Jag har sett att det finns reaktorer med inbyggda pumpar men det känns som en risk, om pumpen går sönder måste man ju byta hela reaktorn, eller tänker jag fel? Det känns som att det kan vara viktigt att man kan byta ut belysningen i den då jag antar att det kan vara en svag punkt på dessa. Vi har ju ett Reefer 450 kar. Tacksam för svar //Peter
-
Hej igen! Jag är sugen på att ja svart sand i mitt akvarium. Jag skulle därför vilja veta om det spelar någon roll vilken sand man använder beroende på vad man vill ha i sitt akvarium? Och i så fall. Om jag gärna vill ha mjukkoraller och enklare fiskar och skaldjur i mitt 130L akvarium, vilken sand är då att föredra och varför? Red Sea https://foretagsakvarium.se/product/red-sea-levande-sand-10kg/?v=f003c44deab6 Carib Sea https://foretagsakvarium.se/product/carib-sea-hawaii-black-sand-907kg/?v=f003c44deab6 Jag ska starta en tråd om min uppstart snarast!
-
- 5 svar
- 980 visningar
-
-
Hej jag har idag 2 st ai hydra 32 hd över mitt akvarium på 150cm vet att det är lite i underkant, min fundering är om jag ska sätta dit två st 64hd i stället eller bara en till 32 så jag har tre. 2st 64 blir ju som att ha 4st 32or vilket skulle bli en väldig skillnad. Men är det kanske övermord?
-
- 2 svar
- 1,1k visningar
-
-
Jag sitter och planerar ett stort kar till sommaren någonstans mellan 700L och 1000L sen fick jag en liten fundering kan det vara bra att skaffa sig lite rutin med att sköta ett litet kar först? Jag vet att dom har mycket mer problem med sig och därför tänkte jag att då får man ju erfarenhet av problem lösning i ett saltvattenkar utan att göra missar i ett stort kar senare och riskera större förluster? Jagtror inte mankanläsa sig till allt även om jag försökt...eller ska jag bara fortsätta pluggasaltvattendatorvägen ... Jag har ett 50L kar som jag tänkte använda som sump när det nya karet ska startas som jag då möjligen skulle använda... Jag snickrade ihop en liten skumm…
-
Hejsan..... Vad är skillnaden mellan Hanna checker phosphate 744 el 713? Vilken rekommenderar ni till 400Ltr Red Sea med fisk o några LPS?
-
- 1 svar
- 334 visningar
- 1 följare
-
-
Någon som vet hur vattenkvaliten är i göteborg(hisingen)? Går det att köra akvarium utan osmos här i staden?
-
- 13 svar
- 2k visningar
-
-
-
Som inte jag har satt ditt. Kanske en dum fråga. Kan dem skapa sig själva? Eller har den ”hängt” med när jag köpt LS Den är va 1 cm stor och ser ut att vara en krabba. Om man tittar riktigt noga så ser det ut som om det sitter en liten krabba på denna som är inte större är några mm. Har försökt få en bild på den. Men har inte lyckats än. Men kameran ligger vid akvariumet och väntar på att han ska vissa sig. Han bor i en spricka vid kanten mellan koral stenen och en död sten. Så det är lite svårt att få en bild då han ofta gömmer sig inne i stenen.
-
- 16 svar
- 3,1k visningar
-
-
Hej jag är mycket intreserad av att köpa ett akvarium från Tenecor. Speciellt deras cylinderformade akvarium. Är det någon som vet vart man kan få tag på ett sådant? Och ungefär vad det kostar. Tack på förhand...