Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by Christern,

Håller på att projektera ett revakvarium. Kollade därför upp vattenkvaliteten där jag bor (Södermalm i Stockholm) som ser ut enl länken nedan. med sådana världen undrar jag om en osmosanläggning verkligen är nödvändig. Vad säger mer kunnigt folk? Duger detta att använda rakt av? http://www.stockholmvatten.se/Stockholmvatten/commondata/infomaterial/Vatten/Kvaldekl_Nor_2005_sv.pdf

• 5 svar
    • 1,1k visningar
  2. Started by puh76,

Hej Jag behöver lite tips och råd på vad som kan bo i mitt 36 liters. Det måste vara ogiftiga arter, då jag har små barn. I akvariet finns redan 1 adopterad rörmask Sabella 2 turbosnäckor 2 Koraller som jag tror är av släcktet Euphyllia 1 litet Kenya tree Vad kan mer få bo i akvariet?

• 13 svar
    • 1,5k visningar
  3. Started by Thommy,

Hejsan nu har mitt akvarie varit i gång 5 månader.Det är på 375 liter,jag har bara sniglar.Alla värden e bra å inga alger alls.Min ekonomi har kommit i gång så det är dax å börja köpa koraller,Men vad köper en nybörjare,har 2.150 watts mh.Kan man få tag på någorlunda billiga saker i affärer eller ligger dom på 500 + även för små doningar.Ska förvisso börja med lite i början .Tacksam för lite synpunkter.

• 10 svar
    • 1,4k visningar
  4. Started by bläckis,

Hej bläckis här igen då jag har 1midas,1rödstjärtad gobbie och 1 dvärgsabbore väldigt fina typer .Men jag har märkt att dom inte håller ihop så bra dom bråkar ! vad ska jag göra nu ?

• 0 svar
    • 635 visningar
  5. Started by jorgen,

Kommer starta upp mitt Clownhotell till sommaren, men vet inte riktigt vad jag ska ha för invänare i det. Följande djur skulle jag vilja ha, men vet ej om det passar Turbosnäckor (känns som ett måste i ett saltvattensakvarie, men hur många) Eremitkräftor (hur många och vilken sort) Putsarräkor (tycker dom är så snygga, men kan man ha sådana även om man inte har mycket fisk) Sjöstjärna (finns det någon lättskött som passar i ett sådant litet akvarum?) Sjögurka (går det och ha i ett sådant litet akvarium, är dom svårskötta? Vet ej vad jag ska ha för fiskar, men jag väger mellan: 2 st clownfiskar eller Blå djävul (har läst att man ska ha dom i stim. är 5 st lagom i ett 58l. …

• 3 svar
    • 1,4k visningar
  6. Started by erikerik999,

Hej, nu har jag dragit igång mitt första salt kar på 96 l. I karet finns det 13 kilo levandesten och tekniken är följande: två 24 watts t-5 lysrör ett blått och ett vitt rio nano skimmer (skummare) fluval 104 ytterfilter och några små cirkulations pumpar samt en dopp värmare. Så nu undrar jag vad ni tycker att jag ska ha i karet?

• 12 svar
    • 1,2k visningar
  7. Started by Kimpos,

Jag kollar på att skaffa ett red sea reefer i storleken 350-450. Jag har tänkt att köra ganska lowtech men skulle behöva tips på lämplig utrustning. Både vad jag måste ha och vad som är bra att ha men inget krav. Vilket märke på skummare rekommenderas? Storlek? Annat att tänka på för just red sea-akvarier?

8. Started by Nord,

Hej! Har kört en del med sötvatten, mestadels diskus. Har nu bestämt mig för att prova på saltvatttenakvarium. Tänkte börja med ett 45L kar sen med tiden börja ett större. Nu till min fråga: Jag har ett 45L (50x30x30) kar med det vanliga man bruka ha till dem. Innerfilter, doppvärmare osv. Vad behöver jag köpa för att kunna köra igång saltvatten hobbyn? Vill gärna ha levande sand. Bor i trollhättan, om det finns någon som håller på med saltvatten och kan tänka sig vara min ”mentor” så hade vart jätte snällt. Är helt grön när det gäller saltvatten, har dock läst på en del.

• 88 svar
    • 7,9k visningar
  9. Tjenna!! De är första gången ja ska börja med ett saltvattens kar nu! Jag har ett akvarium på 37liter och jag skulle vilja ha lite tips på vad ja kan ha i de för att de ska funka bra o att ja ska ha en stor chans att lyckas med de ! skulle även va glad om ni kunde skriva hur mycket de varje grej kostar o om ni har ngt att sälja så kan de nog va intressant !! Så ni som kan o är erfarna vänligen skriv !! Mvh Johan!!

• 7 svar
    • 1,4k visningar
  10. Guest Mr_Lindgren
    Started by Guest Mr_Lindgren,

Mitt RSM har nu gått med vatten och LS i en vecka och ska gå ett tag till men nu börjar man fundera mer och mer vad man ska stoppa i burken. Vill ha några clowner då mina barnen tycker de är så fina (själv vill jag ha svart/vita ocellaris) och några andra fina fiskar med fina färger och kanske nån mussla. Men är inte så insatt så jag vet inte vad man kan ha tillsammans. Sen vill man ju ha lite skivanemoner och koraller, har ni några förslag här? gärna med bilder så man vet vad ni pratar om. Vad ska man börja med som är tåligt så man ser att allt fungerar väl i akvariet? Om man bor utanför Landskrona var rekommenderas att handla? Zoogiganten utanför Lomma och Fiske och Fis…

• 18 svar
    • 1,8k visningar
  11. Started by klimpy,

Hej! Sitter och kollar runt på olika lösningar för mitt första akvarium. Undrar lite vad som finns som kit där det följer med det mesta man behöver för att starta upp med någon korall och två clowner tex. Har kollat lite på Ocean free 96 L, är det någon som har haft eller har och kan rekommendera eller varna? Red Sea Nano max, 75 liter? har hittat för ungefär samma pris på 4500. Vilket skulle ni rekommendera? Finns det andra? /Thomas

12. Hej! Nu ska jag prova salt. Men nu är frågan vad ska man ha för saker så att akvariet blir så lätt och enkelt att sköta om? Behöver verkligen hjälp, så om det är någon som känner sig manad för att ge lite tipps så är det super!! Viktigt är att akvariet kommer att vara så tyst som är möjligt. Tänker att jag beställer ett kar 240 liter, som har måtten 80cm x 60cm x 50cm. (Det ska passa på en speciell möbel som finns) Har tittat på teknik tex. Lampa - Kessel 360 we Retur pump - Vectra s1 DC (1400 GPH) Propeller pump - VorTech MP40w QD Skummare - Nyos Quantum 120 Tunze ATO Dosera…

• Gilla
    • 26 svar
    • 2,4k visningar
  13. Started by Gilderon,

Tjena Är ny på sidan å tänkte kolla med er vad man ska köpa...har sneglat lite på red seas 250 men vet inte mkt om det..någon som kan ge respons på detta kar? Finns det andra alternativ i ungefär samma karstorlek??? Tacksam för synpunkter å jag hoppas det kan bli ett inköp denna hösten

• 10 svar
    • 1,1k visningar
  14. Started by lexwin,

Tjena! Jag har haft igång mitt akvarium i en och en halv månad nu och fått i ett par små koraller, ett par fiskar och några andra kryp. Allt mår tillsynes bra. Mina värden bokför jag på AquaticLog: [TABLE=class: tblStandard] [TR] [TH=align: center]Date[/TH] [TH=align: center]tº C[/TH] [TH=align: center]S SG[/TH] [TH=align: center]pH pH[/TH] [TH=align: center]NO2 ppm[/TH] [TH=align: center]NO3 ppm[/TH] [TH=align: center]Ca ppm[/TH] [TH=align: center]KH dKH[/TH] [TH=align: center]PO4 ppm[/TH] [TH=align: center]Mg ppm[/TH] [/TR] [TR] [TD=align: right]Nov 4[/TD] [TD=align: right]26[/TD] [TD=align: right]1.0224[/TD] [TD=align: right]8.0[/TD] [TD=align: right]0[/TD] [TD=align: …

• 14 svar
    • 1,5k visningar
  15. Started by Gismo71,

Hej! Nu ligger jag i startgroparna för ett nytt saltvattensakvarium och har suttit åtskilliga kvällar och läst och sökt här på SG. Men jag har inte hittat alla svar på mina frågor och hoppas att ni vill hjälpa mig? Tanken är att det ska bli en burk på B120xD63.5xH60-75cm med 12mm glas Höjden har jag inte bestämt ännu men jag vill nog ha lite marginal för skvalp från en wavemaker så om jag bygger karet 70cm högt så kanske jag bara har 65cm vatten i det. Jag tänkte ha fram och sidorutorna i Optiwhite och resten i vanligt float! Och måtten på bottenskivan beror på att då passar två st köks skåpstommar från ikea perfekt som möbel och inuti kommer jag bygga en stålställning …

• 2 svar
    • 689 visningar
  16. Started by fiend,

Hej Råkade komma åt F5 just före jag skulle skicka meddelandet, så nu får jag börja om )= Som situationen ser ut nu: Har igång ett 450L akvarie med koraller och lägre djur och den sten som jag kan behöva vid en nystart. Under detta akvarie så går 2 st plastbackar med överlevande fiskar. Dilemmat: Jag ligger orolig över att fiskar skall dö medan dem är i karantän och förgifta andra fiskar och fler fiskar skall dö. Sov riktigt dåligt även nu i natt och vaknar och känner hur hjärtat slår så fort som jag hör något underligt ljud i lägenheten. Skummaren kan jag inte använda i stora karet som det är nu eftersom den spyr ut microbubblorna rakt ut i akvariet och får det att se …

• 37 svar
    • 3,2k visningar
  17. Started by Mikiz,

Tjena Så vad tror ni som vet. Ser det hyfsat ut eller är det kört hehe Har försökt vara noga. Kolla på bilderna och kommentera 10/1 Nitrite värde: 0.05 Nitrat: 5.0 - 25 PH: 8.5 (hur f*n kan jag ha så högt) Temperatur 28 - högt (har dragit på extra fläkten och sänkt ljustimmar) Ammoniak: 0.25 27/1 Nitrat har gått upp till 10 - 50 I karet har jag 5 turbo snäckor och 1 eremit. Någon som vet vad de där vita äggen är? (Se bild)

• 30 svar
    • 2,6k visningar
  18. Har i snart 1,5 år haft mitt första saltvattensakvarium igång, RSM 130D. Tanken att skaffa större har funnits länge och nu så har jag börjar ta tag i detta. Jag skulle uppskatta er feedback på vad ni tror om den här kombinationen av delar. Sammanfattningsvis så är det LPS-dominerat system med fisk som jag tänkt fortsätta med. Akvarium: Red Sea Reefer XL425 Belysning: 2x Hydra 32 HD eller 2x Red Sea ReefLED 90. Skummare: Deltec 600i eller Red Sea Skimmer 600 Returpump: Jebao DCP-5000 Streamerpumpar: 2x AI Nero 5 Vad tror ni om detta? Bör jag gå upp i storlek/effekt på något? Är det något som är skräp och som b…

19. Har kört mitt Red Sea i snart 1 månad och allt fungerar som det ska. Men jag har bara en liten fundering på lysrörsuppsättningen. Den innehåller BlueWhite 3 x 39W REEF-SPEC® Actinic 2 x 39W REEF-SPEC ® Pink 1 x 39W. Är detta de ultimata för koraller och fiskar? Eller ska man byta ut någon färg?

• 0 svar
    • 612 visningar
  20. Started by ChristofferHYL,

En liten fråga har ett 10 liters kar ifrån aquael..med ett bottenfilter och pump ifrån åled..skulle detta funka att ha saltvatten i ? tänkte inte ha fisk utan någon fin korall och någon räka? mvh

• 6 svar
    • 787 visningar
  21. Started by Strumpan,

Så börjar frågorna innan man ens knappt hunnit få igång karet då (mitt första) Var o införskaffade mej lite levande sten idag. Glad i hågen åkte jag o killen hem o började ställa iordning allt,tills det bara var stenen kvar. Jag stoppar ner fingrarna i påsen och tar ut den stora stenen,stoppar i den i akvariet och ska sedan ta upp dom små bitarna som ramlat av den stora. Stoppar ner fingrarna i påsen igen och AJ,det pickas,pickas och åter pickas. Tar upp fingrarna och tittar lite förskräkt på mina fingrar och påsen om vart annat. Har fått 10-15 nålliknande saker i fingrarna och satans ont gör det och eftersom jag inte är vänsterhänt så får killen hjälpa mej ta ur dom sata…

• 10 svar
    • 1,2k visningar
  22. Started by hbmannen,

ni saltisar planterade in.. förutom LS.. Bara kul att veta, hur folk gjort

• 15 svar
    • 1,7k visningar
  23. Hej, Har just startat ett 54 liters med 45 liters sump. Är helt ny inom saltvatten, men har spenderat något år eller så här och bara läst poster och försökt lära mig så mycket som möjligt. Kommer nog återkomma med en del frågor jag samlar på mig, jag startade karet 18/2, men nu skulle jag behöva hjälp med identifikation av det som växer på den levande stenen ungefär mitt i bilden (ursäkta dålig mobilbild f.ö...). Vad det än är så är det litet, c.a 3mm i diameter. Med vänlig hälsning JL

• 8 svar
    • 1,2k visningar
  24. Started by Joakim.rosen,

Halloj! Det är något smått som växer på skelettet på euphyllian nästan som små hårstrån. Är det glasros eller något annat? Mvh Jocke

25. Started by Wretling,

Jag är nybörjare på saltvatten. Jag har köpt ett RSM 130. Jag har i helgen fyllt det med osmosvatten, levande sand och 10kg levande sten. Ska köpa lite mer sten, kanske 7kg till. På stenen växer en hel massa saker som jag inte vet vad det är. Jag hoppas att någon här kan tala om vad det är som växer, om det är något som inte borde vara där och ska tas bort mm. Jag har gjort vattentester med Seras tester men tycker att det är svårt att avläsa värdena. Är rädd att jag bedömer svaren galet. Ser att många av er har väldigt exakta siffror och undrar lite vad ni använder för tester. Mina tester visade detta: Salt (mätt med salimeter): 1,022 Ph: 8-8,5 KH: 9 NO2: <0,1 eller &l…

• 9 svar
    • 1,4k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.