Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by Johnny Tveit,

Hej alla. Nu har mitt kar varit i gång 3 veckor. i dag blev detta resultatet Salt 1.026 Temp 26 pH 8.2 KH 9 Ca 480 Mg 1500 NO3 2 NO2 0 PO43 0.03 NH4 0.2 Silikat 0 Är det dags för ett vattenbyte?

2. Started by magnus1982,

hör på folket här att 10% i veckan , 20% i månaden osv... jag har ett 58 liters clownhotell ocha har bytat 10 liter i veckan, vilket är cirka 17 % då =) är det för mycket och är det mer nackdelar att byta så mycket än fördelar? mvh mange

• 2 svar
    • 957 visningar
  3. Started by Don J,

Hallå, fråga: Angående vattenbyten, vad tror ni om många små eller stora få? Mitt kar är idag 750l + sumpen på 200l. Jag har provat att byta vatten ca 75 liter en gång i veckan alternativ 25 liter var tredje dag. Jag får ingen riktig kläm på det och tycker inte jag får bra värden. (För hög Nitrat hela tiden). Jag får inte ner nitratet. (Upp mot 30 ibland). KH:t sjunker lite ibland men det buffrar jag upp efter behov, alla andra värden bra. Har även svårt att få färg på SPS. Vattentemp 24 (kanske lite låg...?) Tacksam för lite input! // Jonas

• 20 svar
    • 2,6k visningar
  4. Started by Jensan72,

När ska vi börja med vattenbyten - Har varit igång i över 4 veckor nu. Inga koraller eller så, endast 2 st Amphiprion ocellaris 2 st Lysmata Amboinensis 1 st Calcinus elegans (Eremitkräfta) 1 st Ciliopagurus Strigatus - Rödbenad Eremitkräfta 1 st Clibanarius Tricolor - Blåbenad eremit 5 st Turbosniglar

• 4 svar
    • 938 visningar
  5. Started by Orchide,

Bör man komplettera med en extra pump i karet eller räcker det med standardpumparna på 2x 550 l/h? Har sett att många satt in en extra i karet för att öka cirkulationen. Sent from my Windows Phone

• 2 svar
    • 513 visningar
  6. Started by Frick,

Tjenar! Jag är en saltvattenwanabe sen många år, och sitter nu och ritar och planerar på ett kar, och har många frågor! Karet är 540 liter och 160 liter sump. Tanken är att tekniken skall vara i eller vid sumpen. Jag har lite funderingar angående vattenförbindelsen mellan kar och sump, Hur mycket vatten är lagom att passera igenom sumpen? Hur mycket vatten passerar igenom en skummare? Kör man allt vatten som skall till sumpen igenom skummaren? Jag har sett ritningar med både två och tre hål borrade i karet, tur, retur och ??? vad är det tredje till? Man skall ju ha ytavrinning, skall man avdela en hörna i karet till det eller bygger man en ”burk” direkt på röret? Anvä…

• 21 svar
    • 3,5k visningar
  7. Started by Tenkare,

Hej allihop. Har i veckan ordnat en 125 liters kub (500*500*500 mm). Till det har jag fixat slimlinebakgrund röd gnejs eller vit faxe, har båda men kan inte bestämma mig. Jag ska borra i botten på karet, och här kommer första frågan. Hur högt/lågt från akvariets kant bör avrinningen börja? hoppas ni förstår vad jag menar ska ju inte sätta glaset ända upp. hur högt upp i karet ska vattennivån gå. Sen kommer vi till belysningsfrågor hade tänkt att bara köra t5. Finns det någon armatur som är färdig till måtten på akvariet, eller blir det till att bygga själv? Har letat runt på onlinebutiker men få har mått på sina grejer. Kommer att ha en sump på 60 liter, och den kommer ju…

• 2 svar
    • 646 visningar
  8. Started by Dida,

hej igen!!! Är det nån som kan tala om vart jag kan köpa en vattenkran till mitt 32 mm rör? Den ska sitta på röret som kommer ner i sumpen. Mvh Dida

• 10 svar
    • 1,9k visningar
  9. Started by Nicaea,

Hej! Någon som vet hur kranvattnet är i Haninge. Går det att starta upp med kranvatten eller är det bäst att fixa osmos? Ska ha ett RSM 130 med mjukkoraller, någon anemon, räkor, kräftor och någon fisk.

• Gilla
    • 1 svar
    • 418 visningar
  10. Started by Nille83,

Är det dags för osmos eller duger detta? [TABLE=width: 568] [TR] [TD] Parameter [/TD] [TD=width: 122] Median [/TD] [TD=width: 103] Norm¹ [/TD] [TD=width: 103] Norm² [/TD] [TD=width: 72] Enhet [/TD] [/TR] [TR] [TD=width: 162] Temp [/TD] [TD=width: 122] 10,6 [/TD] [TD=width: 103] 20 [/TD] [TD=width: 103] [/TD] [TD=width: 72] °C [/TD] [/TR] [TR] [TD=width: 162] pH [/TD] [TD=width: 122] 8,3 [/TD] [TD=width: 103] [/TD] [TD=width: 103] <7,5>9,0 [/TD] [TD=width: 72] [/TD] [/TR] [TR] [TD=width: 162] COD [/TD] [TD=width: 122] 2,0 [/TD] [TD=width: 103] - [/TD] [TD=width: 103] - [/TD] [TD=width: 72] mg/l [/TD] [/TR] [TR] [TD=width: 162] Konduktivitet [/TD]…

• 20 svar
    • 1,9k visningar
  11. Started by lilja,

hej jag undrar hur känsliga koraler/fiskar är på vattnets kvalite, gör det någonting oom vattnet inehåller metaler, , behöver det vara kanon vatten , skulle behöva svar så att jag kan fylla up mit kar, har inte råd att köpa en osmos just nu, men det kanske finns billiga sådana , men har inte hittat några under 1000 lappen, finns det några andra alternativ.

• 19 svar
    • 2,2k visningar
  12. Started by Mille,

Jag har ett Aquel Reefmax 105 som är nystartat då mina clowner nu flyttat upp sig från ett clownhotell. Strulet är att hitta en tänkt vattennivå. Ni som har ett likadant, vilken nivå har ni för att få skummaren och allt annat att funka optimalt? Ni kan ha kammarna på "insläppet", där vattnet rinner in till filter/biobollar. Jag har vänt på kammen och har den "smalare" sidan uppåt. Så vad säger ni med erfarenhet av likadant, var ska nivån ungefär vara? Tacksam för svar. Mille

• 0 svar
    • 438 visningar
  13. Started by klon,

Jag har precis fyllt upp mitt nyinköpta,men begagnade, RSM 130D och startat upp det. Min fråga, som jag är lite stressad över är : Måste pumparna vara täckta med vatten, eller räcker det med att vattennivån är cirka en centimeter ifrån toppen på pumparna (pumparna sticker alltså upp över vattennivån)??? Jag vill ju inte förstöra pumparna med för lite vatten där. Kruxet är bara att om jag fyller på med mer vatten i bakkant, så blir det alldeles för mycket i akvariet. Hjälp, hjälp, snälla!

• 6 svar
    • 825 visningar
  14. Started by Reuben,

Tjena, Tänkte bara kolla, hur mycket fyller ni på med OSMOS vatten varje dag? jag märker att nivån i min sump sjunker med ett par cm över natten (del av tanken på ca 35liter). Är det så kraftig avdunstning i akvariumen?

• 8 svar
    • 908 visningar
  15. Hej Jag har läst att många rekommenderar en automatisk vattenpåfyllare till RSM när man kör med en Tunze 9002 skummare. Varför behövs detta? Går det inte att fylla på manuellt när det finns behov? Är det någon som vet hur mycket vatten som avdunstar varje dag med orginalbelysning? Hur fungerar en automatisk vattenpåfyllare? Hälsningar Mikael

• 1 svar
    • 1,5k visningar
  16. Started by Antonio Lindström,

Hej på er, Nu vart det äntligen dags att starta mitt allra första saltvattensakvarium. Har köpt ett Rea sea nano max. Har läst en hel del inlägg och böcker och känner mig nu mig redo att börja med allt. Innan jag ska införskaffa allt så vill jag höra eran åsikt gällande om det jag skriver är nödvändigt. Var nämligen på Bromma zoo under helgen och fick en bra rundtur på vad som behövdes. Däremot så blir jag lite fundersam då de är försäljare och kanske ibland säljer på mer än vad man behöver. Så det jag ber om hjälp är behövs följande saker?? *https://www.zoo.se/red-sea-reef-mature-pro-kit.html *https://www.zoo.se/red-sea-no3po4-x.html *https://w…

• Gilla
    • 30 svar
    • 2,4k visningar
  17. Started by riwi,

Hej ! Jag har nyligen startat ett saltvattensakvarium. Jag skulle vilja ha en beskrivning på vilka prover som man bör ta och framförallt mellan vilka riktvärden de respektive värdena ska ligga mellan. Tack för svar. /Rickard

• 2 svar
    • 710 visningar
  18. Started by Fredrik V,

Hej alla kloka, dags för ännu en dum fråga. Jag upplever att det i mitt akvarie är mycket partiklar. Detta syns tydligt vid blått ljus. Det är små vita partiklar, mindre än en millimeter. Anar att det antingen är små luftbubblor från skummaren, dåligt utspätt salt eller calcium-tillsats. Har för några månader sedan haft prick på en av mina fiskar. Sedan dess har jag skaffat UVC och har sedan dess inte upplevt några som helst symptom eller problem med fiskarna. Vad jag förstår går pricken upp från substratet i perioder om tre veckor och borde väll inte åka runt i vattnet som jag upplever att dessa prickar gjort i veckor? Några klokheter?

• 4 svar
    • 368 visningar
  19. Started by Fredrika77,

Alla dessa olika vattentester och märken Blir helt snurrig . Vad rekommenderar ni ? 4 v med levande sten och nu 2 clowner sen en vecka och jag har aldrig skådat så lyckliga skitar men kanske behöver kolla av vattnet?

• 7 svar
    • 1,6k visningar
  20. Started by dimaz,

Jag undrar lite om vattenvärden. Jag vet att Nitrit ska vara noll eller så nära noll som möjligt. Men Nitrat vad är min-max nivån där? Har precis gjort ett salt test och jag hamnade på 1.020. Vilket är lite lågt? Kan man bara öka lite på saltmängden vid nästa vattenbyte? Använder Coralife salt om det har någon betydelse och har en temperatur på 25.3 grader. Har köpt ett test för både Nitrit och Nitrat från Tropic Marin Finns det något annan enklare sätt att mäta de olika värdena i akvariet förutom alla dessa olika vätskor som ska blandas i olika mängd.

• 2 svar
    • 663 visningar
  21. Started by Linnex,

Var kan man hitta vilka värden som är tillåtna i ett akvarium. Jag har fått hem vattenanalys från kommunen. 65 olika pos är upptagna. Men det säger mig inte så mycket då jag inte vet gränserna. Bla så är: Salen < 1 mikro gram/liter (hur gör man mikro tecken på PC. Jag är van vid Mac) Nitrat 0,4 mg/l nitrit 0,001 mg/l fosfat <0,005 mg/l Kalcium 5,9 mg/l hårdhet Ca+Mg 9,4 mg/l hårdhet total 1,3 DH Kolsyra aggressiv 13 mg/l PH 6,0 Konduktivitet 12,7 ms/m Vad skall man mer titta efter?

• 6 svar
    • 1,6k visningar
  22. Started by uffe_erixon,

Hej! Jag har ett nystartat kar som varit igång ca 5 veckor. Har anvönt mig av Red Sea reef mature pro kit i 2 1/2 vecka nu. Nu har jag följande värden i karet. Salt:1,024 Temp:25 grader Kh:9,9 Ph:8,3 Nitrat:10 Nitrit:0 Fosfat:0.03ppm Magnesium:1480 ppm Calcium:500 Va tror ni om dessa värden? Törs jag släppa i nån fisk så jag får lite belastning? Nu finns det bara turbosniglar o en sandsjöstjärna i. Finns en hel del alger i det oxå nu men så ska det ju vara en stund till....

• 2 svar
    • 688 visningar
  23. Started by Jenn,

Hej! Har precis köpt mitt första saltvattensakvarium. Har haft vatten i sen 18/10 och den levande stenen. 21/10 hade jag i (i mina ögon väl )tvättat korallgrus. Nu hålller jag på att kolla vattenvärdena. Köpte ett testkit från JBL med ett gäng dropptester. Enligt pappret med mätarskalan för nitrit så hade jag 0.025 men när jag knappar in de på JBl:s hemsida var det för högt. Men enligt medföljande boken så var allt under 0.2 bra. Så någon som vet vad som gäller? Karet är på 58l. Mycket tacksam för svar! Hälsningar Jennifer

• 5 svar
    • 2,8k visningar
  24. Started by Draedon,

Kollade av vattnet efter att en clown dog.. vet inte hur länge han har legat död i karet då jag har varit bortrest 2 dagar och tjejen har sett efter karet men inte tänkt på att det saknades en clown. Temp: 24,5 Salt: 1,022 PH: 8,4 KH: 8 Nitrit: 0,02 mg/l (ppm) Nitrat: 10 mg/l Fosfat: <0,01 mg/l (ppm) Ammoniak: <0,01 mg/l (ppm) Nitrit har tidigare legat på 0, nitrat har varit så gott som på 0 (lägst på den mätbara skalan) Är det den döda clownen som har ställt till det? Vad ska jag göra? Har hittils bytt ca. 25% av vattnet. Ska jag byta mer vatten?

• 2 svar
    • 671 visningar
  25. Hallåj. Mitt kar förbrukar MG och "höjer" samtidigt KH samt CA... Om jag förstått det hela rätt så borde en sjunkande MG betyda att KH och CA borde sjunka samtidigt? Mäter med Saliferts tester. 25L vatten totalt (nano) Salthalt: 1,027 (refraktometer) För 2 veckor sen: KH: 6,7 CA: 420 MG: 1200 Idag, 2 vattenbyten senare: KH: 7,0 CA: 450 MG: 1140 Förändringar under tiden: Stoppat i 2 astreasniglar, en liten zoa-fragg med 5-6 minihuvuden samt en calustrea-fragg med 2 minihuvuden förra helgen. Tänkte köpa Reef Foundation och mecka upp värdena med under helgen, men fun…

• 4 svar
    • 597 visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.