Nybörjarhörnan
Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare
5 334 ämnen i detta forum
-
Jag håller på att bygga upp ett akvarie på 1000 liter och undrar om det finns någon som håller på med saltvatten i närheten av Skillingaryd 4 mil söder om Jönköping. Tror jag har det mesta som behövs! Men skulle vara trevligt om det fanns någon som kunde komma och ge lite tipps och råd. Har köpt akvariet begagnat, det har stått i en butik i Oslo och jag har inga bruksanvisningar på något och inga skisser på hur det har varit ihopsatt tror jag har fått det mesta rätt. Innehåller bl.a Deltec skummare AP 851, Sander C50 Ozmos, Trop-Tronic Redox-Controller, Deltec HLP 8070 Cirk.pump, Pure-Flo Osmossystem TFC 50, Sump, Filter, färskvattentank, mm
-
- 55 svar
- 5,9k visningar
-
-
Min son är helt jävla såld rent sagt på svampbob och jag tänkte köpa en svampbob i samma matrial som en smurf leksak typ. Va tror ni, inget fiskarna dör av, typ giftig plast eller, men det är ju en leksak så den bör väl inte va speciellt giftig. Grabbben skulle bli alldeles till sig om han såg svampbob en da bara i karet stå där bland fiskarna. Allt för att göra min son lycklig
-
- 10 svar
- 1,5k visningar
-
-
Hej! Det är så att jag har skaffat 12 kg ls idag, jag har det i en balja med lite vatten i botten. Problemet är att jag inte får klart saltvatten förrän om ett dygn. Min fråga är hur länge jag kan ha stenen fuktig i en balja?
-
- 11 svar
- 1,3k visningar
-
-
Beslutet är taget, och idag började shoppandet. Ett Aquel ReefMax 60 är beställt, och kommer nästa vecka. När jag ändå var i butiken så passade jag på att köpa lite salt, sand och en saltmätare för att slippa bära så mycket när jag hämtar mitt reefmax. Jag handlade på Bioted Marin, vilket är den trevligaste butik alla kategorier jag någonsin varit i. Jag skall i denna tråd försöka att föra bok över projektet hade jag tänkt. Med och motgångar, samt åtgärder. Och kanske om man har tur, så får man lite feedback. Bild på mina inköp, föga intressant. Men jag ville prova om det funkade
-
- 9 svar
- 936 visningar
-
-
http://www.bulkreefsupply.com/video/series/view/selecting-fish-and-corals?video=141
-
Hur högt upp mot kanten är lagom att ha vattnet? Har hört att saltet vandrar och att 5 cm är lagom...stämmer detta? Finns det någon som har mindre? Vill ju knappast att det ska "rinna över" massor av salt.
-
- 7 svar
- 1k visningar
-
-
Strömmen har gått och jag har inga batteridrivna pumpar. Vad ska jag göra? Tänkte skopa ut vatten och hälla i det igen för att röra runt lite funkar detta och i så fall hur ofta/mycket bör jag göra detta?
-
- 4 svar
- 1,1k visningar
-
-
Hej, Jag är i fasen att starta upp mitt första akvarium! (Tacksamt gick jag för saltvatten istället för söt det första jag gör! *sigh!*) Vilket fall, alla ni som gör saltvattensguiden levande har hjälpt mig passivt med alla tidigare forumstrådar, problem, frågor osv osv Men nu ställs jag inför några faktum där jag faktiskt har svårt att hitta svar på. Hoppas mina frågor inte är allt för dumma Kar info: Hörnakvarium ~250liter, Sump ~50 liter 1. Kan jag använda vanligt vatten från kranen att fylla tanken med? - Om inte, måste det vara vatten via Osmofilter? 2. Avrinningsatsen är hemma bygge, många påpekar att man inte skall få in luft i mina PVC rör (ner till sumpen!) …
-
- 52 svar
- 7k visningar
-
-
Har haft den i 2 månader nu utan problem, alltid ätit och lekt och aldrig en vit prick. I fredags så började jag dosera redseas NO3 PO4 remover och då jag har 300L så doserades 3 ml på fredagen,lördagen och söndagen. I söndags så ändrade jag scapen på stenarna så skiten yrde i burken. Efter det så började den andas med väldigt hög frekvens, men hon var uppe och simmade och åt. Och idag så var den likadan men nu kastade den in handduken. Dom enda tänkbara faktorerna är : Redseas remover Eller att jag blandade till nytt saltvatten i torsdags i en plastfodertunna som jag fick på djuraffären. Jag pratade med affären där jag köpte fisken och han tyckte väl i princip att jag va…
-
- 15 svar
- 1,5k visningar
-
-
Hej, Jag har problem med en något för hög temperatur i mitt RSM S 500. Temp. är på 26,3-27,1. Karet är nystartat och levande stenen är redan i. Doppvärmaren var på i början innan saltet skulle blandas och innan något levande kom i. Nu har jag stängt av doppvärmaren för att få ner temperaturen vilket hjälpt föga. Är det nödvändigt att få ner värmen till 25? Behöver man ha en kylare? Vad rekommenderas i så fall och vad ger det för ljudfrekvens? Skummaren låter en hel del redan . Akvariet är i sovrummet och det är ganska svalt och mörkt. Jag har ingen belysning på ännu. Den höga temperaturen har medfört att det dunstat av en del vatten redan. Innan jag la …
-
- 11 svar
- 1,2k visningar
-
-
Hej på alla! Jag har lust att skaffa ett saltvattensakvarium och har lite frågor om detta. Egentligen vill jag börja med ett litet akvarium runt 80L "Nano". Vill gärna veta om ett sånt akvarium är bra att börja med, hur många fiskar man kan ha i det och vilka fiskar och koraller är rekomenderad att ha i. Mvh Mudar
-
-
- 36 svar
- 4,5k visningar
-
-
Jag kollar på att skaffa ett red sea reefer i storleken 350-450. Jag har tänkt att köra ganska lowtech men skulle behöva tips på lämplig utrustning. Både vad jag måste ha och vad som är bra att ha men inget krav. Vilket märke på skummare rekommenderas? Storlek? Annat att tänka på för just red sea-akvarier?
-
När jag doserar kolkälla (ättika) blir skummet så klistrigt att det inte kollapsar till vätska i skummarkoppen, istället fylls skummarkoppen helt tills det läcker ut skum genom hålen i locket (ofta måste den tömmas flera gänger om dagen). Går det att tillsätta något ämne i skummarkoppen som får skummet att kollapsa fortare? Man kan förstås även minska skumbildningen redan i stigröret (t ex genom minskad lufttillförsel eller ozon), men då minskar väl bara skummarens effekt i motsvarande grad? Själva syftet med skummaren är väl att få bort klisterskummet ut systemet?
-
-
- 12 svar
- 685 visningar
- 1 följare
-
-
Hejsan, köpte Hanna Checker Nitrate HR HI 782 o passande reagens. När jag tittade på flera videos hur man gör, så bli deras inte rött som min när jag blanda in pulvret. Varför bli det så?
-
- 1 svar
- 278 visningar
- 1 följare
-
-
-
Jaja... Det kunde ju ha varit en mer glänsande start, men vi är ju alla i den situationen nån gång eller? Nu efter ca 2 veckor har alla Turbo sniglar kolat. Lagt lock på sig och "möglat"... Tragiskt när alla värden har varit galanta. Börjar tvivla på tillförlitligheten av testerna dock. Det enda som är högt av dom är CA värdet. Det är närmare 600ml/l alla andra underbara... Blåbenade eremiterna ser dock ut att stortrivas... Sen kanske lite andra tråkiga saker, vet inte. Men hittade en sådanhär i burken häromkvällen: En rosa, lila "tusenfoting"... Kanske syns på bilden vad det är... Jaja, synd på en sådan start. Kanske blir det bättre på ett tag... MVH Kimmo Mäkelä Öster…
-
- 7 svar
- 1,1k visningar
- 1 följare
-
-
Hej alla, Jag skall här nedan försöka sammanställa mina förvirrade tankar till något som förhoppningsvis liknar en vision om mitt kommande akvarium, med tillhörande frågetecken som behöver rätas ut innan projektet påbörjas. Jag hoppas att ni orkar ta er tid att läsa detta, kommentera och ge mig tips och feedback. Mitt blivande akvarium skall bli ett rev-akvarium. Är själv dykare sedan flera år och har "tänkt" på saltvattens kar i flera år, men har blivit avrådd av folk i min omgivning med hänvisning till att det är komplicerat och dyrt. Att det är dyrt har jag insett (och accepterat). Dock så blir jag avskräckt när det säljs paket för 50.000+ SEK i olika akvariebu…
-
- 16 svar
- 2,7k visningar
-
-
hej jag har ett akvarium som är ca 1,5 månadergammalt som just nu bara har några sniglar , erimiter , sjöstjärnor och en läderkorall... nu har jag varit borta en vecka och har haft någon som kollat till akvariumet men när jag kom hem hade jag fått en massa små vita/silveriga kryp som springer run på mina stenar och allt hade blivigt mycket grönare.... anledning och var är det som har kommit? mvh tony
-
- 2 svar
- 1k visningar
-
-
Hej Jag är just nu i planeringstadiet av mitt saltvattenskar och jag tänkte bara kolla med er om jag har fattat principen. Jag tänker köra med ytavrinning och borrat hål i avrinningsboxen eller vad man ska kalla det. Dock utan sump Här är en liten snabbskiss på karet överst märkt 1 sen kommer då avrinningsboxen (2) vattnet rinner ner under karet till en spann/hink/kar (3) där jag plaserar en skummare (den svarta grejen på bilden) därifrån tar pumpen/filtret (4) vattnet och drar ut vattnet ur slangen som är röd på min bild och pumpar tillbaka det i karet med slangen som är mörkblå på bilden. Har jag fattat principen rätt ? klicka för större version Tacksam för snabbt svar…
-
- 21 svar
- 2k visningar
-
-
Sådär, nu kommer det bilder. Så här ser karet ut, fyllt med vatten, sten och sand [ATTACH]22363[/ATTACH] [ATTACH]22364[/ATTACH] Tyvärr verkar det som om jag har fått en otrevlig fripassagerare, men ni får rätta mig, om det inte är en glasros. [ATTACH]22365[/ATTACH] Resten av bilderna kommer här! Har hittat både lite krabbor, maskar, sjöstjärnor och små kräftdjur. Vet inte om jag ska skrapa bort algerna som sitter på stenarna. [ATTACH]22366[/ATTACH] [ATTACH]22367[/ATTACH] [ATTACH]22368[/ATTACH] [ATTACH]22369[/ATTACH] [ATTACH]22370[/ATTACH] [ATTACH]22371[/ATTACH] Kommer mer bilder med tiden
-
- 3 svar
- 1k visningar
-
-
Hej jag håller på att starta upp ett mindre kar men jag har lite problem med Ph:t. Karet har bara varit igång i några dagar och alla värden ser ok ut förutom att ph ligger på7,5. Jag bor i Sthlm och vattnet i kranen är 7.5.Saltet ligger på 1.023 med 27 grader. Jag har byttvatten utan bättre resultat. Vad ska jag göra? Ska jag använda målarsoda för boosta ph:t? Vattnet är också lite mjölkigt vad kan det vara?
-
- 4 svar
- 1,8k visningar
-
-
Som rubriken. Jag slängde i 1,5 kg i sumpen men det fyller ca 20% av den. Ska jag fylla upp den? 260 liter är karet.
-
- 1 svar
- 632 visningar
-
-
Borrade 2 st hål i akvariet och det första blev bra men på det andra så lossnade en glasflisa på 2-3mm precis bredvid hålet. Kommer det hålla tätt eller måste jag åtgärda på nåt sätt?
-
-
- 3 svar
- 905 visningar
-
-
Hej alla Har en gul tang som som behöver komma upp ur tanken. Hur skulle ni göra? Håv? Fälla - om ja - vilken? Eller en diy-fälla? Hör av er med tips Med vänlig hälsning, Ted Skickat från min iPhone med Tapatalk
-
- 1 svar
- 510 visningar
-
-
Hej Jag är helt grön inom saltvatten akvarium men tänkte starta upp ett under nästa år. Jag hade tänkt mig ett Juwel rio 240L. Har även sett att Juwel har skummare till deras kar, är detta nått att lägga pengar på? Vad är fördelen med att ha skummare under karet? Jag har sett på nätet att man kan har skummare i akvariet och under. Mvh Pelle
-
- 6 svar
- 1,1k visningar
-