Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by MotorShip,

Tjabba Hur stor eller liten bör en sump vara? Jag planerar att göra om ett 25l till sump för mitt tänkta 100l som jag skall har till huvud akvarie. Men ju mer jag funderar kommer frågan om det behövs mer volym eller om det räcker? Min plan på vattenflöde utöver cirkulationspump, är ytavrining > separat skummare > sump(ev refugium om det lämpar sig) > retur. Kom gärna med ideer och synpunkter.

• 5 svar
    • 1,1k visningar
  2. Started by Karoline,

Nu äntligen så står akvariet på plats. Har tre problem 1) Vi har borrat för ytavrinning i sidan, och har skruvat på saken som ska leda vatten men samtidigt hålla tätt. Nu har den dragits åt fyra gånger, men det kommer ändå lite vatten igenom. Vet inte vad vi ska göra mer, vi har limmat ihop alla delarna nu så det går ju inte bara att rycka (packningen?) eftersom då kan ju rören som är ihop limmade börja läcka istället... 2) Själva ytavriningen ner i röret låter som ett badkar, plus att allt porlar en hel del.. 3) Alla pumpar vibrerar och låter mycket. Hur kan man lättast få dom lite tystare? Lägga nått under och runt dom kanske? Kan ju säga att det har varit lite deppigt…

3. Pysslat med sötvatten i flera år lite till och från och har mer och mer gått och tittat på saltvatten. Tänkte börja med ett 300-500L saltvattensakvarie. Det jag främst är intresserad av är Dendrochirus brachypterus Gymnothorax miliaris Frågan är först och främst om djurvalen går att ha ihop eller om jag enbart ska satsa på drakfisken? Vad mer kan man ha i akvariet? Sen kommer naturligtvis frågan på utrusning, har förstått att sump är en lösning på det hela men vad finns det mer som är smidiga och bra? En sak kan vara bra att veta, temperaturen här är i medeltal 25C på vintern. Behöver jag någon komponent för detta? /Henke

• 14 svar
    • 3k visningar
  4. Started by Genasty,

Börjar med att be om ursäkt för eventuell felpostning. Kort fråga: vad får man betala en glasmästare för att sätta ihop ett akvarium på runt 200 liter? Är det värt det, eller ska man satsa på begagnat/köpa klart från affär?

• 5 svar
    • 2,6k visningar
  5. Started by pimo,

Hej. Har ingen som helst erfarenhet av saltvattensakvarier, men jag är väldigt faschinerad av dom. Har ett 54 liters sötvattens "akvariepaket" som står tomt som jag funderar på om man kan göra något litet saltvattensprojekt i? Vilken utrustning krävs?, just nu har jag ett innerfilter, doppvärmare, ljusramp. Vad skulle man kunna ha i karet?, kan man ha några få fiskar eller är det för litet för det? tacksam för hjälp!

• 9 svar
    • 1,8k visningar
  6. Started by magnus1982,

hej allihopa. ska nu iväg till sockholm mellan onsdag-söndag. har en fin liten sandvändare bara, sen är det sniglar och eremiter och en clavularia i karet för närvarande. hur är det med matningen av den fisken, måste jag mata den varje dag som jag brukar eller klarar den sig varannan kanske? tänkte mest så mossan slapp köra hit varje dag kanske ) men som sagt vad gäller ??

• 2 svar
    • 676 visningar
  7. Started by FreeSpace,

Hej, Jag e helt ny i SG och det ar ocksa forsta gangen jag ska skaffa mig fiskar overhuvudtaget! Efter nagrar dagars research har jag kommit fram att jag maste ha en saltvatten akvarium! sa himmla snyggt. Jag har tankt mig en akvarium vid 150-200 liter skulle racka for mig att leka och utforska lite. Problemet ar att jag har ingen aningen hur mycket pengar jag maste lagga ut och vad man borde kopa. Jag ringde narmaste butiken o fragade hur stor akvarium jag borde skaffa, han sa 375L for 10 fiskar i 10cm lang st. Han sa att hela paketet skulle kostar mig 14000kr med pump,filter,sand,salt osv allt for att komma igang enligt honom - utan fiskarna da. tyckte att det lat lite …

• 8 svar
    • 1,1k visningar
  8. Started by Puttegusten,

Har precis dragit igång mitt 150 liters projekt. Nu är det enbart en Koralia 2 pump, Jäger Doppvärmare och 15kg Levande sten i. Har beställt skummare (Aqua Medic Miniflotor) och en ytavrinnare. Får hoppas på att det kommer i veckan. La i den levande Stenen idag och saltvärdet låg när jag kolla senast på 1.025 så det är ju kalas! Hoppas på att detta ska gå bra nu bara.. Ska köpa Levande Sand i Lerum i veckan med. Har tagit lite bilder med mobilen, blev inte så bra men man ser ju lite i alla fall. Håll tillgodo! Simma lungt! /Putte

• 30 svar
    • 2,9k visningar
  9. Started by jetstar,

Hur stor pump L/timme rekomenderar ni till ett kar på 30-60L?

• 7 svar
    • 909 visningar
  10. Started by Mr_Ewing,

Det är dags för mitt första inlägg här! Jag har snokat runt på SG ett bra tag nu utan att våga mig på ett saltkar -dels på grund av okunskap och dels p.g.a. priserna på alla "måsteprylar". Efter att ha läst om allt och inget så börjar jag känna mig redo att försöka mig på lite saltstänk. Jag kör 4st High Tech sötvattenskar sedan innan och har hållit på med akvarier så länga jag kan minnas. Planeringen är enligt mig halva nöjet och jag har försökt att tänka på det mesta. För att hålla en rimlig budget så blir det en del DIY och en del kreativa inköp från utlandet. Burken kommer att stå på jobbet då jag har för trångt hemma för ett kar till. (Dessutom ligger ett veto inlag…

• 340 svar
    • 46,7k visningar
  11. Started by slarvid,

kolla filmen! 23 minuter typ. I slutet snackar de filter. han svamlar något om att han har polyfilter och slipper då ha skummare. Jag har ju bara kört sötvatten så jag har aldrig hört talas om polyfilter. Nån som vet något?

• 6 svar
    • 1,2k visningar
  12. Started by ulfsa,

Jag har ett gammalt Juvel 120 som jag nu har sötvattensfisk i. Tänkte att när de fiskar som finns kvar gått vidare, konvertera om detta till ett saltvattensakvarium för sjöhästar. Jag har ett RSM250 idag med både korall och fisk men funderar även på sjöhöstar. Därav min fråga: Är det någon som konverterat ett 120 Juwel-akvarium till salt? Vilken uppgradering / förändring, tex skummare, pumpar, som funkar har ni gjort då? Här är en länk till karet: http://www.juwel-aquarium.co.uk/Products/Aquariums/Lido-Line/Lido-120-UK-black.html?force_sid=6p368v7mav1cbh1kt5hak5h2m2#!juwel-000000000000011320

• 9 svar
    • 2,6k visningar
  13. Started by Nille83,

Under sommaren hade jag värmeproblem i karet som kanske ingen missat, installerade en datorfläkt i täckskivan och utgångshål och fick en bra temp + avdunstning. Hur gör ni på vintern? Har ni igång fläkt och doppvärmare?

• 2 svar
    • 568 visningar
  14. Started by Afrodite,

Lite svårt o välja vart jag skall posta. Men om det blir helt galet hoppas jag på hjälp med o flytta den. Jag har suttit hela kvällen o läst om sumpar, men en del saker greppar jag inte riktigt. 1. Avflödet. Det verkar finnas flera olika ganska komplicerade och ljudliga varianter på detta. varför kan man inte borra hål i sidan på karet i lämplig nivå och dra en slang direkt ner till sumpen, ev med någon backventil? Borde inte det bli minst synligt och tämligen ljudlöst och okomplicerat? 2. Varför bygger man sumpen i i flera glasade fack. Borde det inte bli lättare om man först ledde ner vattnet i en bytta för låt säga att där låta ha en sorts rengöring. därifrån vidare ti…

• 5 svar
    • 748 visningar
  15. Så har jag äntligen tagit steget och shoppat mig ett kar. : D Fint och vitt av märket Deltec. Nu börjar det kluriga. Parallellt med att jag läser korallrevsakvaristik för nybörjare så försöker jag så smått få ordning på teknik och kar och alla dessa tillbehör som för övrigt tog upp en hel lastbil när vi fraktade hem det. Är det någon som kan hjälpa mig med min fundering: Dag 1 Steg 1 i min nybörjarbok står att det ska finnas ett flexibelt ytskikt mellan kar och bänk. Det känns som att det blev lite fel från början för detta har jag inte. Men jag fick uppgift om att jag kunde ställa karet direkt på ställningen så min fråga är - Gäller detta även möbler specialdesignade so…

• 26 svar
    • 2,2k visningar
  16. Started by iFisk,

Jag kommer inte på en bra rubrik... Men jag har inte mycket råd med att skaffa allt på gång. Jag har tänkt att jag skulle köpa saker till saltvatten småningom, tills det blir all utrustningar som är nödvändigt för saltvatten. Jag har några olika tankar; 1. Ytterpump och några filtersmateral. 2. salt och vattenberedningsmedel 3. Skummare 4. etc... Levande sten och fiskar är sist längst ner i listorna. Bestämt. Jag tänkt att köpa en sak och en, småningom. Det tar ungefär 3-4 månader tills all utrustningar är på platsen. Jag behöver bara en ordentlig inköpslista som minst nödvändighet, inte för mkt. Ungefär 100 cm längd eller en kub. Ja…

• 17 svar
    • 1,8k visningar
  17. Hej Har funderat en del på ordningen i sumpen. Själv var jag precis på väg att lägga en order på ett Reefer 425 men så lanserade RedSea ett Penninsula kar som jag överväger nu. Kort och gott jag funderar på hur man bäst utnyttjar platsen man har. Det som är den stora frågan är ordningen på sakerna eftersom det eventuellt utesluter några av alla alternativ man har. I sumpen är det framför allt uv jag tänker på, sätta direkt efter avrinningen, i samma fack som skummare med en pump för flöde eller på returen. sen funderar jag också på om man skulle ha biopellets, LS eller biobrick, isf före eller efter skummare …

• 1 svar
    • 587 visningar
  18. Started by SaltisLinda123,

Vill byta sand i mitt akvarium kan jag göra det utan att det tar skada ? Tänkte byta till denna sanden

• 2 svar
    • 706 visningar
  19. Started by Foppa99,

Hejsan jag har böja höka över första saltvatten akvariumet och tänkte ha koraller clown fisk och paracanthurus hepatus men har tänkt på detta med vatten? Man ska ju byta 10% varje vecka men har hört att man inte får använda kranvatten sen blanda med salt, ska man köpa något speciellt vatten eller måste de va nån speciell filtrerings pump? Mvh Jacob 😃

• Gilla
    • 7 svar
    • 1,3k visningar
  20. Guest
    Started by Guest,

Hej! Idag upptäckte jag en sak som ser ut som en kula till formen i akvariet. Den är ca 12mm i diameter och har en metallisk skimrande yta. Jag har sett liknande när jag dykt på korallrev men aldrig förstått vad det är. Någon som kan upplysa mig?

• 1 svar
    • 513 visningar
  21. Guest Simon_B._Goode
    Started by Guest Simon_B._Goode,

Hej alla glada! Jag ska göra om mitt 230liters akvarium till ett saltvattensakvarium, men då kommer man ju fram till priserna.. Hur mycket kan det ungefär kosta om man köper så här: Begagnade saker: skummare ochdoppvärmare. Nya saker: salt,1mm korallsand, cirkulationspump, salthaltsmätare, termometer, tester (ammoniak, nitrit, nitrat och ph) och 30kg LS? Belysning har jag redan(2 lysrör, jag ska inte ha koraller förrän om bågra år). Vill helst få det under 10.000:- Jag är ju bara 15år och har lite svårt att tjäna ihop så mycket pengar. Man kan väl inte direkt tigga 10.000kr från föräldrarna? Mvh. Simon

• 4 svar
    • 1,1k visningar
  22. Started by Tias/Frida,

Tämkte flytta ut min "interna" sump ur akvariet och göra en "extern" under karet, volym på karet 600L och tänkta sumpen ca:200l. håller på att konstrera en ytavrinningsbox nu men endrar vad bör jag ha för kapacitet på returpumpen? jag har två stycken 3300L/h idag, behöver jag båda dessa eller räcker det med en av dem? och vilka rördemensioner rekomenderas. finns det ingen som har nån bra "formel" eller sida om hur man räknar ut vilka rör som passar. idag har jag 25mm slang från pumparna. men om jag ska ha båda blir ju det 50mm totalt. och jag bör väll ha minnst en storlek större på röret från ytavrinningen till sumpen mot vad jag har i retur.? oj vad mycket skrivandes de…

• 3 svar
    • 982 visningar
  23. Started by wrroomm77,

Jag har ett antal frågor som jag hoppas att ni mer kunniga kan hjälpa mig med. Jag tycker att det är krångligt och slabbigt att hålla på med kalkvatten o jagvill helst slippa det som jag har förstått det så är kalkvatten mest till för att höjja ph o inte så mycket till för att få upp kalciumhalten i vattnet. jag funderade på om jag i stället kunde byta ut vatten istället för att hålla ph på en bra nivå jag har ph 8.4 i kranen där jag bor men bara 4 i KH jag tänkte man kunde tillsätta kalciumklorid för att hålla kalciumnivån på en bra nivå. o därmed slippa slabbet med kalkvatten "JAG VILL INTE KÖPA EN MIXER HELLER" Snälla ge mig råd om hur jag ska göra. och hur många pro…

24. Started by wiman,

Jag har tänkt nystarta ett akvarium och det är så att jag funderar hur jag skall göra med sumpen? Det var en handlare som sa att man skulle köra allt genom sumpen stämmer det? Tex. doppvärmaren, skummaren och sedan koppla biofiltret och tillbaka med det i karet ? hur ligger det till, ska man göra så? Finns det ingenstans man kan kolla hur man kopplar allting? jag har varit och kollat runt på lite trådar i forumet men jag har inte riktigt förstått allt.... Jag är jätte tacksam om jag får ett svar =) /johan

25. Started by ghosten,

nu till helgen skall jag starta mitt första saltvatten. har en liten fråga angående stenen kan man lägga i mer levandesten i efterhand om man inte blir nöjd med resultatet

• 4 svar
    • 679 visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.