Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nybörjarhörnan

Här kan nybörjarakvaristen fråga och förvänta sig svar anpassade för nybörjare

1. Started by Gnarkill,

Hur skiljer sig glas rosor jämnfört med anemoner? kan men se någon skillnad eller? har glas rosor en fot längst ner som dom kan vandra runt med på samma sätt som en anemon eller??

• 3 svar
    • 827 visningar
  2. Started by joelkorn,

Hej mitt kar har kört i 2 veckor nu ca. köpte KH mätare idag o testade den visar att jag har 13,2!!!! Det som jag har förstårr är väldigt mycket? är det farligt? hur sänker man? Tack för all hjälp. underbar sida detta! Mvh/ Joel

• 16 svar
    • 1,1k visningar
  3. Started by Jobax,

Hej allesammans, Jonas heter jag, och jag har lekt med tanken på ett saltvattensakvarium i många år, farsan är en inbiten saltis och jag ser ingen anledning att inte följa i hans fotspår. Jag har ännu inte bestämt mig för vad som ska vara i karet, men det kommer troligtvis bli ett lowtech-kar som farsan propagerat för sen jag börjat tala om mina planer. Det är mycket tack vare detta forum som jag fått mig lite kött på benen, samt en massa gamla böcker från farsan, men jag tycker nästan att forumt här hjälpt mig mest. Jag kommer självklart fylla på info om mina framsteg och utvecklingen i karet, kommer starta upp det runt nyår förhoppningsvis. (om jag hinner, nybliven pa…

• 8 svar
    • 1k visningar
  4. Started by Gnarkill,

är ättika farligt om det råkas komma lite i vattnet?

• 13 svar
    • 2,5k visningar
  5. Started by mberg,

Hej alla Presenterar mig här med mitt första inlägg på saltvattensguiden.se efter att länge läst och lärt mig efter vad alla saltvattensvänner skrivit. Själv började jag med sötvattensakvarie som ung. Senaste projektet var ett stort sötvattenskar på 600 liter. Nu var det flera flera år sedan ett akvarie stod i mitt hem, men istället har jag både hunnit med att både bli pappa och husägare en bit utanför Göteborg. Jag har länge funderat på ett rev och har nu bestämt mig att påbörja mitt projekt. Efter mycket läsning i både böcker och här på saltvattensguiden så har jag beställt ett helglas på 540 liter på 1500 x 600 x 600 som ska stå i vår gillestuga. Nu håller jag på att k…

• 3 svar
    • 1,5k visningar
  6. Started by danne031,

Här kommer lite frågor från en som bestämt sig för att inom kort konvertera till salt Har idag ett 222L söt men jag har inte bestämt mig för om jag ska göra salt av det, eller skaffa nytt större till salt. Jag har gott om plats på ett annat ställe i huset men ekonomiskt blir det ju en rejäl skillnad och man har ju regering i huset också Största oron är oväsen då karet om jag behåller 222, står en meter från sovrummet. Kan man köra skummare kanske 20tim/dygn, så jag får det tystare vid nattdags? Var och kikade i en butik idag och såg att dom tog 145kr/kg för LS, är det ett normalt pris? Tycker att när jag läser runt så hade det väl behövts iaf 15kg till mitt, 2 papp trod…

• 5 svar
    • 1,1k visningar
  7. Hej. I mitt Elos mini som finns presenterat här: https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?t=36917 går inte allt som jag förväntat mig. I början såg allt bra ut men sedan en dryg månad tillbaka har jag kraftig algtillväxt, är det kiselalger? För att råda bot mot detta byter jag numer ofta vatten, jag byter ca 10liter varannan eller var tredje dag för att hålla nere amoniak och nitrat. Sist jag mätte visade amoniak 0,25mg/l och nitrat 2,5mg/l, inga katastrofala värden väl? Det är faktiskt första gången jag får ett annat värde än o på nitraten. Amoniaktestet har jag nyligen skaffat. Mäthistoriken ser ut så här: __________Nitrat___MG__CA__KH__Densitet__t…

• 17 svar
    • 2,2k visningar
  8. Started by Tomacee83,

Hej, Har snart haft igång mitt i ett år och tills i Maj så fick man tömma skummaren från slem minst en gång i veckan, men nu kommer det knappt nån skit längre. Varför blir det så?. Tycker väl nog att jag matar lika mycket som förr, och bubblorna ser ut att vara lika mycket som alltid.

• 4 svar
    • 700 visningar
  9. Started by Quirkz,

Hej hopp min första fisk är i nu en clown. Hade först tänk att skita i korallsand men kanske ska lägga i det ändå kommer man få en nitrit topp igen då om man sköljer sanden noga?

• 4 svar
    • 622 visningar
  10. Started by Roger.J,

Hej Har beställt ett 672l kar som skall byggas in i i köksväggen här hemma. Är helt ny inom saltvatten men varit sugen länge så tycker det är dags nu. Har hållit på med Malawi & tanganyika ca 15år. Så kommer att komma med bilder & frågor(har ju massor att lära) Info om projektet kommer jag med inom kort. Mvh Roger

11. Started by nippe2000,

Det ser ut som växter ??

• 0 svar
    • 519 visningar
  12. Started by Tobbe77s,

Finns det nå lämpliga sniglar eller fisk som sköter om sanden och håller den fin?

13. Hej ! Har läst Korallrevsakvaristik för nybörjare av Daniel Knop, jag skulle vilja få en sak utredd? På botten i akvariet så skall enligt Daniel en platta byggas för grunden av revet! Men vilken sten eller material skall man använda till denna grundkonstruktion? Har någon en bra ide ?? / Jonas 1131

• 9 svar
    • 2,1k visningar
  14. Started by Lernbo,

Jag har ett Red Sea 170 liter, med lite plats kvar i sumpen. Jag tänkte skaffa ett refugium med omvänd belysning, men jag har lite funderingar: - Kan jag använda mig av Osram 865/E27 11w som belysning - Fungerar det att ha algerna i en filtersocka eller liknande - Hur pass mycket cirkulation krävs - Vart får man tag på alger

• 3 svar
    • 625 visningar
  15. Started by Johnny Tveit,

Hej. Undrar om jag bör flytta knapparna från min Euphyllia? Kan knapparna ta skada från den? Mvh Johnny

16. Started by mcjagg,

Hej jag bytte till enbart t5 10x54w och kan inte bli annat än super nöjd galet fina färger jag hade radion xr30 g4 PRO tidigare de var absolut inte dåliga men har mycket bättre täckning nu och bättre färger sen växer det så mycket bättre mvh Frank

• Gilla
    • 8 svar
    • 844 visningar
  17. Started by Zavius,

Hejsan alla ! Jo, det är så här, mitt första akvarium håller på att gå åt skogen. Vad det är som är fel, vet jag inte. Jag har fått experthjälp för maskiner, preparat och mineraler, foder och råd. Jag har haft akvariumet i lite mer än en vecka nu och idag är det andra gången jag ser en död fisk ligga på botten med en hungrig sjöstjärna över sig. Akvariumet flyttades från en bekant till mig hem till mig Det är cirka 280 liter och följande djur och ting fanns i karet: -Levande sten -1 Anemon (Heteractis crispa) -5 sniglar -1 Kopparbandad pincettfisk (Chelmon rostratus) -1 Äkta kejsarfisk (Pomacanthus Imperator) -2 Clownfiskar varav en är hona och en hane (Amphiprion ocella…

• 14 svar
    • 2,1k visningar
  18. Started by barbosa,

Går det att köpa en färdig sump i butik och i så fall var? Värkar bra mekit att göra skälv. Och är det ett måste med dessa mellanväggar? Allt verkar bra jävla avancerat...

• 12 svar
    • 5,9k visningar
  19. Started by Gnarkill,

kommer någon ihåg vad den där amerikanska hemsidan på snubben som byggde olika sumpar?? eller finns det någon annan bra sump sida??

• 4 svar
    • 1,4k visningar
  20. Started by sajbersimon,

Om jag skulle beställa dethär från Triton: http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=525⊂=0&page=1 + http://www.tritonakvarium.se/product.asp?product=680⊂=0&page=1 Vad skulle jag då mer behöva kompletera med? Det jag kan komma på är en starkare pump, och att försöka fåtag i en bra men ekonomisk osmos. Något mer?

• 1 svar
    • 900 visningar
  21. Started by Pettson,

Hej! Har hållit på ett antal år med sötvatten, och står nu i begrepp att konvertera ett 220liters till saltvatten. Här kommer lite nybörjarfrågor/funderingar: 1. Jag tänkte behålla befintligt bottensubstrat samt behålla befintlig filtrering, Eheim 2026+1500l/h cirk, och komlettera med skummare etc. Fördelar/Nackdelar? Bör man städa bottensubstratet? 2. Hur mycket av det gamla sötvattnet kan/bör man behålla? 3. Efter att ha tillsatt lämplig mängd salt, vad skall man mäta och vilka värden skall man eftersträva innan det 1:a kilot Levande Sten, LS, bör "planteras"? mvh Holger

• 17 svar
    • 2,1k visningar
  22. Guest Asgar
    Started by Guest Asgar,

Hej Jag har tänkt att tillsätta kalk till mitt kar, men i bruksanvisning beskrivs att blanda 2 tesked kalk med ca 1 liter vatten tills blir klart vatten, det blev det aldrig. Vad är den rätta blandningsmetoden utan kalkreaktorer? hur mycket kalkblandning ska mitt 130 liters akvarium ha i veckan, med lagom belastning?

• 9 svar
    • 2,1k visningar
  23. Vad är det för något jag fått på pumpen? Någon som kan se trots hemska bilder? Är ca:7-10mm höga. Har börjatt sprida sig i övriga akvariet.

• 17 svar
    • 1,7k visningar
  24. Started by Daniel82,

Hej jag har försökt att få ordning på mitt akvarie med nitraten att få ner den ,men det går inte . Jag har bara levande sten i koralsand en pump i .. O har lakt i ett medel som heter cyckel .o har kollat med no 3.. Kan det va att jag bara startade akvariet för en vecka sedan o det kanske behöver stå ett tag till.Innan värdena går ner .. Tack Mvh Daniel

• 22 svar
    • 2,1k visningar
  25. Started by droopy,

som rubriken säger, så vill jag skaffa ett men jag vet inte vad jag ska ha och om det finns kompletta system. den enda jag har som krav är igentligen att det inte får vara mer än 200L och att det ska vara anpassat för några clowner, någon som har nå tips, ja kanäven tänka mig att skaffa ett beggat system, //tackar

• 7 svar
    • 1,3k visningar

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.