Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Koraller och anemoner

  1. Started by mika,

    Vad finns det för RÖDA koraller ? Har ni bilder så posta gärna så vi får se Både sps och lps

  2. Started by EmilPersson1983,

    Kom hem från jobb nu ikväll och fick syn på min hystrix som inte ser så bra ut nu. Har hft den i 2 dagar bara. Den har gått från till Står medel strömt och har 8 st t5 rör och en led e27 lampa över den. Har bytt 30 liter vatten nu ikväll och blandat upp 50 liter till ett byte imorgon med. har tyvärr inte möjlighet att mäta något förens imorgon kväll men borde jag skaffa mig kol eller annat? Skickat från min GT-N7100 via Tapatalk

    • 14 svar
    • 2,9k visningar
  3. Started by havre,

    Någon som känner ingen denna gynnare? Helt ensam, bara ute på natten, drar ihop sig så fort minsta ljus kommer, drar in sig i en grotta och omöjlig att se på dagen. Mitt otränade öga tänkte först på någon form av Zoanthid, men jag trodde de ville vara ute på dagen. Såg den av en slump på morgonen innan blåljuset var igång, men så fort de tändes drog den in i sin håla. Mvh Thomas

    • 18 svar
    • 2,9k visningar
  4. Started by spoiled,

    En del av min euphyllia har hastigt krympt ihop och är täckt med vita skivor, plus att det kommer en vit massa ur den. Vad kan jag göra? Klippa bort eländet som är skadat/sjukt för att rädda resterande?

    • 14 svar
    • 2,9k visningar
  5. Started by pimo,

    Jag har planer på att sätta upp ett litet kar, kopplat till mitt stora system, som ska innehålla endast ricordea florida. ( iallafall till att börja med ) Nu vill jag ha tips på hur jag ska gå tillväga. Tanken är att akvariet kommer bli ca 60x60x25 cm. Akvariet kommer på något sätt borras för att kunna koppla på 2 tunna slangar som går till det stora systemet, en för vatten in, och en för vatten ut. Jag tänkte ha ett lågt flöde mellan "huvudsystemet" och ricordea karet, ca 100 l/h I karet kommer jag ha någon svag cirkulationspump. Som belysning tänkte jag mig någon armatur med 2x24w t5, kanske ett hemmabygge. akvariet kommer inte innehålla någon levandesten utan endast et…

    • 12 svar
    • 2,9k visningar
  6. Started by Coralkiller,

    Har problem med att hålla Euphyllia vid liv i karet kan det bero på för hög nivå av nitrat eller är uvc filtret för dåligt? är tacksam för råd o tipps mvh Coralkiller

  7. ...är antagligen på väg att dö gissar jag? Jag har lyckats med så gott som allt i mitt akvarium, inklusive svåra koraller som Tubastrea och mörkerkorallen Dendronephthya. Sinularian är fläskig, BTAn mår prima, alla LPS (3 olika Eyphyllia, Stylophora) frodas, Sarcopyton blåser upp sig varje dag i ljuset... Men förhållandevis "basic"grejor som Acropora verkar absolut INTE vilja växa här hemma. I vintras köpte jag på Triton den enda knallgula som fanns (ngt jag velat ha länge) samt en mörkblå - båda varianter av Acropora. Sedan dess har ingen av dem växt en enda millimeter. De har bara tappat färg gradvis och är nu "hudfärgade" i ljusbrunrosa. Det växer även grönalger på de…

    • 14 svar
    • 2,8k visningar
  8. Started by johannes.k,

    Vet inte vad som händer, har varit borta på jobb å nått är fel men hittar inget. Tillväxten har minskat så värdena var lite höga. KH 10,4 ca 460 mg 1400 pH 8,2 fosfat 0,16 nitrat 3 temp 25 Har funkat kanon och haft bra tillväxt men nu verkar alla sps tappa vävnad från roten montiporan är brun. Inga förändringar på tekniksidan. Kör balling orginal på doserpump Skickat från min iPhone med Tapatalk

    • 10 svar
    • 2,8k visningar
  9. Hejsan SVG! Jag har varit i salt hobbyn i lite mer än ett halv år. just nu har jag ett Juwel lido 120 kar som varit igång i ca 3 månader. Tekniken i karet: MCE 300 Skummare Det inbyggda filterfaket 10W UVC Belysning: har 2 st 2w ledlister som månljus, ett blå ljus på 30W och en 250W MH(vet att det är overkill men kör med en väl använd ljuskälla så det är lite svagare.) cikulation: en seio 1500(6500L/h) som är strypt till kanske 2000L/h och en koralia hydro 1(1500L/h) Just nu har jag en blandning av koraller. mjukisar, spser och lpser. men nu är mitt mål att försöka gå över till bara sps och lps(mest sps kanske någon enstaka lps) då jag är svag för dessa "Only sps" karen. …

    • 23 svar
    • 2,8k visningar
  10. Started by Speedster,

    Fan i helvetes jävla skit Anemonen (bubbeltip anemon) har under en längre tid (ända sen jag installerade MH, och även innan dess) sett för bedrövlig ut. Den hade en röd fot och stora fina vita bubblor när jag köpte den sen har det bara blivit sämre, den har sett grå ut med neongröna tentakler o neonrosa topp på tentaklerna. Den har helt enkelt sätt skitkass ut När jag kom hem idag så hade den delat på sig. Antagligen då för att den mått så dåligt eller? Fråga: finns det något gott med det här över huvudtaget? Förfrågan: finns det någon i närheten som vill ha en anemon? (rekemmenderat är då att ni vet hur man lossar på anemon. Så här ser den (eller de nu då) ut just nu.…

    • 18 svar
    • 2,8k visningar
  11. Started by freddi36,

    hej har en euphyllia glabrescens i mitt kar. det har börjat växa ut en liten "tagg" på stammen precis under ett av huvudena. den är kanske 0.5cm lång. är det ett nytt huvud som håller på att växa ut? en annan fråga; för någon vecka sedan så sprutade euphyllian ut något svart ur munnen. bålig bild men den enda jag har. hur giftig är denna sorten för andra koraller?

    • 14 svar
    • 2,8k visningar
  12. Started by Emelie,

    Hej har en euphyllia paraancora som ser annorlunda ut jämfört med andra. Min har mycket längre ”ben/ skelett och mindre tentakler. Den växer på bra och ser ut att må bra förövrigt. Men den ser inte lika kompakt ut. Har nu testat att fragga av de ”grenar” som växer åt helt fel håll och sätta dem mellan vissa andra huvuden. Så att de ser ut som att de växt tätt. Hade velat göra en ”garden” av hammare men ser tyvärr skumt ut när den är så ”gles” . Har ni några tips? Tack på förhand Emelie

      • Gilla
    • 13 svar
    • 2,8k visningar
  13. Guest NoName
    Started by Guest NoName,

    Tja, någon som har en Dendronepthea och kan ge lite bra tips? Mina ser fina ut men vill inte stå på egen hand...Är det för ljust?

  14. Started by jontebgood22,

    Ja kort och konsist.. hur gör man? hur fäster man fraggarna när ,man väl har dem? hur får man en stjärnpolyp att trivas? hur vill de ha det?

  15. Started by wrang,

    Kolla detta klipp från Youtube. Helt sjukt men kul att folk verkligen lägger upp dessa filer på sidan http://www.youtube.com/watch?v=BjjRaQ_wHeE

    • 20 svar
    • 2,8k visningar
  16. Started by gordan_,

    Hej igår inhandla jag mig denna skönhet och informationen jag fick är att det är en lila/blå gren montipora med vita toppar, men denna korall har inga polyper utan den har sprickor , vad är detta för korall?? mvh Gordan bilderna är kassa men tacksam för all hjälp

    • 23 svar
    • 2,8k visningar
  17. Hej, har för första gngen köpt lite sten koraller. Tänkte höra vad heter korallerna? Jag fick namnet i affären men jag har dessvärre tappar bort dem. Ska dom se ut sådär? Tror ni att dom mr bra? Kanske flyttas högre upp?? Snälla hjälp mig korall experter...=0)

    • 19 svar
    • 2,8k visningar
  18. Started by dogge1122,

    kan låta bilderna tala. Dom har dragit i hopp sig ganska rejält. gjort vattenbyten utan resultat. värdena är bra. det som har börjat blivit är MG och CA är lite lågt och NO3 är ganska högt. har bytt massa vatten. ska jag byta mer tror ni? bör jag fixa starkare ljus? tror det är bara 15w lysrör. fungerade i början. Bild 3: är det en så kallad glasross eller vad de heter? ska jag ta bort den?

    • 16 svar
    • 2,8k visningar
  19. Started by Vandal,

    Ja, såhär innan jag fått ordentlig balans i karet... Jag vet att ni kommer säga att jag ska hälla i en flaska tålamod till, men nåt borde ju faktiskt klara sig under startfasen, eller? Otålig som jag är skulle jag ändå gärna vilja ha i nån mjukis... vad är det mest tåliga ogräset? Xenia? Skivor? Knappar? Har redan en hel del macros för att binda upp skit, men det känns fortfarande lite för mycket sötvatten att bara köra "växter"

    • 17 svar
    • 2,8k visningar
  20. Started by Alex_y,

    Köpt mig en Heteractis crispa och funderar hur jag ska få den att fastna i de hålor och skrevor jag placerar han i. Den ligger där i max ett halvt dygn för att sedan vilja förflytta sig och sväva i strömmen. Några knep?

    • 17 svar
    • 2,8k visningar
  21. Started by Draedon,

    är väldigt sugen på ett par clowner så fort jag har fått bra vattenvärden i lillburken. och jag vill självklart att de ska ha en anemon att "bo" i. Undrar om det finns någon anemon som clowner gillar som inte är alltför svårskött? Jag vet att anemoner är långt ifrån det lättaste att hålla i akvarium, men det måste väl finnas några som är lättare och några som är svårare?

    • 16 svar
    • 2,8k visningar
  22. - Art/id på korallen/korallerna i fråga. Acropora, 3 påverkade. <?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" /><o:p></o:p> - Hur länge har akvariet varit igång. 2008-03 <o:p></o:p> - Vattenvolym brutto samt netto. 180liter netto, Fraggburk.<o:p></o:p> <o:p></o:p> - Mängd levande sten. kring 20kg<o:p></o:p> <o:p></o:p> - Belysningstyp/tid. T5 8x39w fullt flås 6timmar, 50% 1½timma före och efter. <o:p></o:p> - Temperatur morgon och kväll. 24-25 - Salthalt.1.025 <o:p></o:p> - Kalcium Ca.410<o:p></o:p> <o:p></o:p> - Magnes…

    • 18 svar
    • 2,8k visningar
  23. Started by Mandis,

    Hej, jag skulle vilka ha lite namn på några koraller på denna länk. Jag tror iaf att det är LPS-er. Bild #1 Bild #4 Bild #5 http://reefcentral.com/forums/showpost.php?p=17819845&postcount=54

    • 6 svar
    • 2,8k visningar
  24. Started by Grubbelmuz,

    Har fått en extrem spridning av xenia, hur gör man för att ta bort dom effektivt? Rycker man dän dom dyker det upp nya ganska snabbt. Nu finns det xenia nästan över allt. Mvh:Martin

    • 10 svar
    • 2,8k visningar
  25. Started by AndreasL,

    Hej, Köpte i helgen en Sarcophyton. Den såg fin ut i affären och har gjort det sedan den kom ner i karet. Men jag märker att den krymper mer och mer för var dag som går, och sen vissa stunder så är den stor igen. Är det normalt att den gör så här, eller mår den inte bra? Nu ser den ut så här... Har gjort tester på alla värden och dessa ser bra ut.

    • 3 svar
    • 2,8k visningar

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.