Koraller och anemoner
2 473 ämnen i detta forum
-
såg precis till min fasa att en av mina acroporor blivit lite vit på några ställen. jag har inte sett detta tidigare vad jag kan komma på. är det någon fara med den eller vad är det här? rtn börjar väl längst ned och sedan sprider sig uppåt eller? min andra acropora ser jag inget vitt på, och båda två växer bra.
-
Som lite omväxling tänkte jag att det skulle vara kul att tipsa om en liten grej man kan göra för att hålla sin anemon på plats utan att bruka våld på det lilla rara djuret. Efter många våndor blev jag till slut med anemon (tack Ländström ). Han fixade så jag blev med en odlad röd bubbeltip. Jag har alltid varit lite reserverad mot sånna här djur då jag inte vill ha nån som kryper omkring efter eget gottfinnande i akvariet och bränner sönder mina koraller. Jag har sett flera som har haft anemoner i lerkrukor och det är ju en bra lösning för där känner de sig ofta säkra och stannar kvar. Men hur snyggt är det med en röd lerkruka? Så jag tog och slog av en bit från krukan …
-
- 15 svar
- 2,8k visningar
-
-
Hej! Jag har lite tankar! Jag vill lära mig mer om koraller och har sett att många säger något i stil med: "Det där är ingen korall, det är en anemon" eller tvärt om. Är inte en anemon en polyp (korallpolyp) som lever solitärt? Anemonerna tillhör väl underklassen Hexacorallia i klassen Anthozoa (koralldjur). Så genom att säga så som ovan så är det en motsägelse (det är ingen anemon, det är en korall). Sedan tycker jag att http://www.liveaquaria.com/ har missvisande länkar. Det finns en som heter koraller och sedan en som heter invertibrater och DÄR hittar man anemonerna, alltså inte under koraller.? tycker det är lite förvirrande:)
-
- 9 svar
- 2,8k visningar
-
-
Har ett antal koraller som just nu går i karantän mot plattmask. (tror tom dem syns på en del bilder). Har inte börjat sötvattensdoppa dem än, men det kommer. En del koraller tror jag är samma som på andra bilder, men vet inte riktigt Har några fler också. Ha förutseende att en del bilder är riktigt kassa. Det är svårt ta kort långt in i ett litet kar )= 1. Sinularia 2. Sinularia 3. Sinularia 4. Sinularia 5. Sinularia 6. lobophyton 7. ricordhea florida 8. Sarcophyton? 9. sacrophyton. 10. Sinularia 11. Zoanthus eller Parazoanthus 12. sinularia dura 13. Sinularia 14. Sinularia 15. Sinularia Mvh Fredrik
-
- 19 svar
- 2,8k visningar
-
-
Som namnet säger, har 2 olika knapptyper som jag inte vet vad det är för sort och hur giftiga är dessa?
-
- 16 svar
- 2,8k visningar
-
-
Hittade nyss en knapp på en av mina levande stenar. Iom att jag nyss fått barn så vill jag inte ha något som kan vara potentiellt farligt för barnet och frugan i akvariet. Hade därför tänkt döda den innan den börjar sprida sig. Min plan är att lägga den del av stenen som knappen växer på i kokande vatten och sen ta bort den med pincett. Hade tänkt göra detta utomhus med vinden i ryggen. Borde detta vara säkert så jag inte får i mig giftet ifall den släpper ifrån sig det eller bör jag göra på nåt annat sett? Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
-
Skall försöka flytta 2 av mina BTA som sitter i en revkeramikpelare och har provat att rikta pump mot foten sätta is mot foten, försökt pilla loss foten, har haft upp hela pelaren ur karet och isat ner foten och försökt få loss dem men inget funkar. Finns det någon som har ett bra förslag hur jag skall bära mig åt för att få loss dem utan att skada dem? Riktigt tacksam för ideer och förslag till nåt som kan funka.
-
- 12 svar
- 2,7k visningar
-
-
Har noterat att mina BTAs ofta inte är speciellt "bubbliga", dvs tentaklerna ser mer ut som trådar än små bubblor. Matning tycks dock motverka detta; efter en räka återtar de sin mer bubbellika form. Någon annan som har observationer runt BTAs tentakler?
-
- 16 svar
- 2,7k visningar
-
-
Hej! Jag har 2st Acropora (en blåaktig som jag inte har namn på, och en tricolor) som i princip aldrig har polyperna framme. Eftersom jag letade lite grann och såg länken till https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?25197-S%E5-h%E4r-f%E5r-du-svar-p%E5-vad-som-%E4r-fel-med-din-korall(f%F6rhoppningsvis)! så tänkte jag att jag kan ju prova att fylla i hela så kanske jag kan få något bra svar på vad jag ska göra (om jag nu ska göra något?) - Art/id på korallen/korallerna i fråga. : Acropora ?? och Acropora Tricolor <o:p style="-webkit-box-shadow: none !important;"></o:p> - Hur länge har akvariet varit igång. ca 6 veckor <o:p style="-webkit-box-s…
-
- 20 svar
- 2,7k visningar
-
-
Någon som har ett bra sätt att att få loss anemoner? Har försökt med att köra 700l/min i 5 minuter, resultat den vände sig med kroppen bakom stenen, men satt kvar med foten. Försökte dagen efter då vände den sig tillbaka, provat att peta på den med en sushi pinne rätt brutalt, den flyttar sig men släpper inte, har halva akvariet fullt med anemoner
-
- 7 svar
- 2,7k visningar
-
-
Köpte en röd Bt. anemon i början av December som var så stor och fin. Sen hittade Clownerna den och va i den dygnet runt. Den försökte flytta sej in i hörnet men dom va efter den hela tiden. Nu ser den för jävlig ut och jag får hålla koll på den så jag snabbt kan ta ur den om den dör. Är det någon som vart med om att Clowner stressat ihjäl en anemon?
-
-
- 2 svar
- 2,7k visningar
-
-
Hej, vill fråga om någon känner till det... Den första anemonen inköptes för ca ett år sen och såg precis som den andra gör idag (inköpt för ungefär en månad sen, från samma "föräldrar"). Skillnaden är att den ena har förvandlats till BTA inom några dagar, utan den andra ser fortfarande som icke BTA. Både trivs i respektive kar, äter bra, osv. Så jag undrar - vad beror dess form på? Åldern, kön eller något annat?
-
Hjälp vad ska jag göra åt min euphyllior som inte vill slå ut se bild. Vattenvärderna är följande Phosphate 0 Nitrate 10 Nitrite 0 Ph 8.3 Kh 9.5 Ca 420 Mg 1230 Phosphate testat med hanna resten med salifert. Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
-
-
- 9 svar
- 2,7k visningar
-
-
-
Hej! Som rubriken lyder så tynar mina ricordeor alltid bort, tar flera månader men man ser från start att dom inte trivs, alla andra skivor av olika sorter och slag stormtrivs men just ricordeasläktet gillar inte min miljö av nån anledning. Nån som vet vad det kan vara för problem? Salt 1026 Fosfat 0.12 (på väg ner) Nitrit 0 Nitrat 2 Mg 1320 Ca 410 Ph 8.2 Kh 8.5 Har beställt kaliumtest för skojs skull, men tror inte skivorna bryr sig om just kalium. har ganska mycket olika ephyllior, kan dessa bränna just ricordeorna mer än annat i karet, har flyttat runt alla på olika ställen utan något bra resultat. Med vänlig hälsning, RobinRobin
-
- 12 svar
- 2,7k visningar
-
-
och lite annat, tror jag. Löste upp 3 rågade teskedar citronsyra i kokande vatten, sprutade med en tunn apotekarspruta rätt i mun på dessa rosor. De kröp ihop och dog på fläcken tror jag. Men jag tror att lite annat tog skada. Ska ta en bild lite senare idag. Ska bara göra ett större vattenbyte först.
-
-
- 6 svar
- 2,7k visningar
-
-
Skaffat en Zoanthus "Tequilla-Sunrise" för en vecka sedan och jag tycker den börjar se lite ledsen ut??? Det jag sett är att min Centropyge bicolor har varit där och "nopprat" några gånger! Skivanemonerna, Euphyllian och Homophyllia australis trivs och frodas. Vattenvärdena; Salthalt; 1,025 Ph; 8,1 Mg;1320 Alk; 8,3 Ca; 430 PO4; 0,00 NO3; 12,5 NO2;0,00 Temp; 25 Det kanske inte är nåt att oroa sig för men jag vill hellre förekomma än att det blir försent att ändra nåt. Tips tas gärna emot för att få den att "blomma ut" lite mer? Första bilden för en dag sedan, sista bilden idag??
-
- 14 svar
- 2,7k visningar
-
-
Har haft de i 3 dagar. Har haft min pacific lampa på 50% nu har ändrat på 55%. Första de två bilder vet ej vad är för korall.Svårt att öppna sig den är placerad nära botten. Kan någon tipsa vart ska man placera de i akvarium /ljus. Den andra är en Fluorescent Green Tip Torch Euphyllia fragg den har varit ok i början men från idag vill inte öppna sig. Den satt mitte av akvarium men flyttade den lite uppåt. Vad kan det vara för fel ? De andra koraller mår ok.
-
- 6 svar
- 2,7k visningar
-
-
I början var jag bara glad att någonting trivdes men nu börjar jag bli sugen på att göra plats för andra koraller. Hur blir jag lättast av med dessa? /Mats Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
-
-
- 6 svar
- 2,7k visningar
-
-
Vad heter denna korall och hur trivs de bäst? Har förstått från en annan tråd att den kan vara giftig.
-
-
- 6 svar
- 2,7k visningar
-
-
Jag har en anemon som har satt sig över en stenkorall, kan en anemon bränna stenkoraller?
-
- 9 svar
- 2,7k visningar
-
-
Hejsan har precis införskaffat mig en snygg anemon dock undrar jag angående gifter och sådant ivatten ? behöver jag kol filter nu när jag har en anemon eller klarar sig allt bra iallafall så länge anemonen mår bra ?
-
- 16 svar
- 2,7k visningar
-
-
-
- 5 svar
- 2,7k visningar
-
-
Utslagen och fin igår, döende idag...... Jag har inte introducerat nåt nytt i karet.
-
- 17 svar
- 2,7k visningar
-
-
Har upptäckt en första glasros i mitt nanokar. Den sitter tillsammans med min stjärnpolyp vilket gör det litet trixigt att utrota den utan att skada korallen. Jag har läst runt lite och kommit fram till följande fyra alternativ för att ta död på glasrosen: 1. Spruta kokande vatten på den 2. Spruta kalkvatten på den 3. Spruta citronsaft på den 4. Lägga en klick korallim över den. Mitt kar är endast på 30 liter (faktiskt volym är ca 25 liter). Jag vill därmed inte inte sätta in någon fisk eller räka som skulle kunna äta upp glasrosen. Vilken metod skulle ni rekommendera där jag skadar min stjärnpolyp så lite som möjligt, och inte påverkar vattenkvaliteten i karet för mycket…
-
- 18 svar
- 2,7k visningar
-