Koraller och anemoner
2 473 ämnen i detta forum
-
Det finns ju anemoner som anses vara extra farliga vad gäller att äta eller skada fisk. Har läst att fiskar kan dö av skadorna de fått av kontakt med dem. Men jag har inte lyckats hitta någon indelning av olika andra anemoner. Har någon sett en sådan indelning, typ Låg- Medel- och Högrisk? Jag har själv bubbletips och har aldrig känt något då jag varit i kontakt med dem, varesig att de stungits eller tagit fast i handen. (Då var det faktiskt värre med hydroiderna, de kändes ungefär som brännässlor) Så jag undrar; tillhör bubbletip kanske en kategori som inte har så starkt nässelgift?
-
- 9 svar
- 2,2k visningar
- 1 följare
-
-
Jag köpte en grön bubbeltip idag och jag skulle koppa i den och gick iväg ett tag från akvariumet och så var den ute ur påsen. Och nu har den gått in i en grotta så man ser bara lite av den kommer den att stanna där eller brukar dom komma fram ? Tänkte för den ryms ju knappt i hålet där den är ? Vad kan jag göra bara vänta och se ? Dom värkar inte gå att flytta ? Kände lite försiktigt på den med den sitter då fast
-
- 13 svar
- 2,2k visningar
-
-
Kan det vara Protopalythoa, isåfall vilken sort?
-
- 5 svar
- 2,2k visningar
-
-
Det finns ju vissa dröm djur som kanske var anledningen till att man drogs till salthobbyn. Nu känner jag att jag har fått lite kött på benen och vill prova djur jag tidigare inte vågat mej på. Ett av dessa djur är en svamp som heter Polycarpa aurata. Jag har aldrig sett den i butik och har läst mej till att den ska vara mycket svår! Är det någon som haft den och kan dela med sej av eran erfarenhet? Någon som sett den i butik kanske!? Vilka vattenvärden är den ute efter? Vore kul att höra allt ni vet.
-
I min Clavularia växer en vit/transparant och en svart svamp. Mest på undersidan av stenen där inte Clavularian finns men delvis växer dom också över korallen. (Se bilder) Varför blir det så och vad kan man göra. Den svarta svampen ser lite märklig ut. Ser ut som det hänger sand i den. Kanske är det ingen svamp utan något annat?
-
- 7 svar
- 2,2k visningar
-
-
Hej. Tyvärr var det dags igen, något som håller på att dö i tanken! Verkar vara något alltid som inte riktigt vill? Vår Ankarkorall (tror det är en sådan) verkar inte trivas. Nu under de senaste dygnen har den dragit in sig och kommer inte ut mer. Något slemmigt har börjat komma ut där de gröna ankarna tidigare var och den ser ut till dö, sakta men säkert. Vattenvärden enligt följande: NO3 2,0 PO4 0,25 KH 11,5 MG 1400 CA 450 Salthalt 1022 Matar var kväll med Red Sea Revnäring A och B. Korallerna får även röd plankton varannan dag. Tacksam för ett försök till svar hur vi ska göra. Med vänlig hälsning //Micke 6 Gunilla
-
- 11 svar
- 2,2k visningar
-
-
Hej alla Saltnissar och Saltnissor. Är det någon som har erfarenhet av att fragga pumpande Xenia. Blir den som snor om man skär bort en stam vid roten eller.Triton säljer ett fragglim som ska funka på mjukisar är det någon som har testat detta. Tacksam för svar.
-
- 9 svar
- 2,2k visningar
-
-
Är släktet Lobophyton samma sak som Lobophytum? Tack på förhand!
-
- 15 svar
- 2,2k visningar
-
-
Finns det någon här på forumet som har Gul Sarcophyton Elegans (Yellow Fiji Leather) eller som har sett det till salu i butik någon gång? Har själv aldrig sett den till salu, det är därför jag undrar. Den är endemisk som jag förstått det till Fiji och är lite mera ljuskrävande än vanliga Sacrophyton. Här finns lite att läsa för den intresserade. http://www.reefpedia.com/index.php/Sarcophyton_elegans http://www.liveaquaria.com/product/prod_Display.cfm?pCatId=651
-
- 6 svar
- 2,2k visningar
-
-
-
ska den ha vita toppar? jag har 3 st av samma korall och alla är lika dana. ny köpta och dom va så när ja köpte dom. vatten NO2: 0.00 NO3: 0 KH: 8 CA: 430 PO4: 0 NH4: <0.25 MG: 1400 PH: 8.0 SALT: 1025 TEMP: 25.6 nystartat kar sen några veckor tillbaka..
-
- 11 svar
- 2,2k visningar
-
-
ska försöka få upp ett par bilder på en fragg jag har. vet någon vad det är för en sps? hm, verkar inte funka varför händer sånt alltid mig, hjälp
-
- 16 svar
- 2,2k visningar
-
-
Jag har haft en lila gorgonina nu ett tag. Den har mått fint men nu slår den inte längre ut polyperna och täcks sakta av ett tunnt lager gröna och bruna alger. Den släppte sitt skinn för några dagar sen men man ser endast små polyper som inte helt fälls ut. Nu börjar den täckas med alger igen. Jag har mätt Po4 och NO3 med Saliferts test och jag kan inte se någon färgskiftning så jag antar att det är 0. Jag kör med aktivt kol och rowaphos i strumpor i sumpen. Inga andra korallar är på något sätt påverkade vad jag kan se. Jag har fått rådet att mörklägga i 2 dagar, kan det vara något? Någon som har något annat tips att komma med?
-
Min sarcophyton skickar ut långa trådar över hela akvariet så fort lampan släcks. När jag tänder drar den in trådarna med ett ryck. Vad sysslar den med?
-
- 13 svar
- 2,2k visningar
-
-
Hej undrar om det är någon här på guiden som har erfarenheter av dessa. plasering, matning, om de är lämpliga i ett revakvarium, (farliga för övriga innevånare) har läst på amerikanska sidor, men ibland skiljer det sig mellan länderna i uppfattning.
-
- 6 svar
- 2,2k visningar
-
-
Har 2 fraggar utav blå Montipora superman med röda polyper. Sedan första dagen jag inhandlade dem har de vuxit och nu är de mer än 3 gånger så stora som vid inköp. Det som ororar mig är dock färgen och hur snabbt de växlar i färg. Min superman kan gå från att vara riktigt knallblå med illröda polyper till att bli grå med bruna polyper under ett dygn. Så är fallet just nu. Dessa specifika korall ser ut som ovan beskrivet medan samtliga andra koraller ser kanon ut. Har funderat på om det är något ämne som saknas som kanske kan göra den mer blå. Vilket ämne skulle det isåfall kunna vara? Överdosering/mängd av något ämne som kan få den att se grå ut? Jag har en blå acropora …
-
- 14 svar
- 2,2k visningar
-
-
He På er! Skulle vilja ha hjälp med att få reda på vad detta är för anemon?! Går den bra att ha till clownerna?
-
- 13 svar
- 2,2k visningar
-
-
Jag upptäckte i veckan att min blåa Acropora ser sjuk ut. Den är vit grön vid basen. Jag har dock inte kunnat se att det blivit värre. Är det RTN?
-
Här kommer en bild på en anemon, jag vet inte vilken sort. Den har växt från ingenting till ca: 1,5 cm i diameter. Bilden e tagen med bara blåljus, topparna lyser så härligt.....Nej det är ingen glasros (jag har såna oxo:smiley2:.) Läste nån tråd för ett tag sen om nån liknande anemon-plåga men hittade den inte nu. Vet ni vad det är för nån sort? Har varit roligt att följa dess växande och vandring...... fick väl dålig cirkulation där den växte upp. Nu när jag tittade hitta jag fler småttingar så det blir väl en plåga till slut. En av clownerna körde näsan i den, han simma iväg snabbt och såg märkbart bränd ut så den har väl starkt nässelgift
-
- 12 svar
- 2,2k visningar
-
-
Hej, Fick hämtat fina exemplar blandat mjuk och sten av medlem här på svg och fick samtidigt se ett akvarium som man själv vill att det skall se ut. Men kenya trädet verkar må lite piss dåligt men den kanske kommer sig efter ett tag. MG: 1350 CA:420 DK: var 6 men höjde lite och skall höja mera idag. //Jonas
-
- 10 svar
- 2,2k visningar
-
-
Är det någon som vet vem som vinner en närkamp, zoa eller xenia? Har en sten som skulle passa sig alldeles utmärkt för några kolonier med zoaknappar, men problemet är att jag har en rejäl dusk med pumpande xenia där som vägrar låta sig kuvas. Om jag placerar några fraggar med zoanthus på stenen, kommer de att kunna ta över?
-
- 14 svar
- 2,2k visningar
-
-
Köpte en sten med knappar - och såg när jag kom hem att allt som jag trodde var sten inte var det. Några knappar växte på en sjöpungsliknande läderaktig tub som var helt uppblåst och fast i stenen i ena änden med en öppning i den andra. Om man petar på tuben drar den ihop sig. Min teori är att det på nåt sätt har med knapparna att göra - att det är knapparnas vävnad som spridit ut sig på detta sätt, men det kanske är fel? Om det är rätt så vet jag bara inte om det är naturligt, eller om det är nån slags mutation/cancerliknande felväxt. Någon som stött på detta och/eller som vet mer?
-
- 6 svar
- 2,2k visningar
-
-
Min stora hysterix, som har mått bra och växt som sjutton, har helt plötsligt börjat bli vit! Jag har inte ändrat någon rutin vad det gäller skötseln av akvariet och tillsatser, har inte heller stoppat i något nytt i burken. Det här kom som en blixt från klar himmel, någon som vet vad som kan vara i görningen?
-
- 12 svar
- 2,2k visningar
-
-
Våra anemoner delar på sig och blir flera och nu har vi alldeles för många anemoner, det är anemoner överallt... Vi tänkte sälja några av dem, men hur lossar man dem? Vi har tidigare försökt få dem att flytta sig genom att rikta pumpar mot dem, men det känns inte så effektivt. Skulle vilja ha dem till egna stenar eller liknande så de blir lättare att flytta på. Kan man helt enkelt ta tag i dem och rycka? Det verkar så brutalt och farligt... Finns det några knep?
-
Har sett att en del har låtit sina knappar växa på något som liknar en boll? Så att resultatet blir en boll täkt av knappar. Det ser ju fräsigt ut, någon som har tips på tillvägagångssätt?
-
- 4 svar
- 2,2k visningar
-