Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Koraller och anemoner

  1. Started by hedstrom,

    Helt plötsligt såg den ut så här. Idag när jag kom hem från jobbet har den högra "stammen" lagt sig ner och ser ut att ha knäckts på något sätt.

    • 7 svar
    • 1,9k visningar
  2. Started by arnstad,

    Tänkte köpa lite räkor till min anemon och tänkte på vilken sorts räkor man ska köpa frysta i påse och skala själv eller kan man köpa sådana i burk som ligger i någon form av vatten?

    • 2 svar
    • 1,9k visningar
  3. Started by Zigmund,

    Delade sig för ca:3 dagar sedan ! Hade från början 2 anemoner och dessa har delat sig ett par gånger om året (bara haft kvar 2 st hela tiden ) Dom har delat sig ungefär vid samma storlek , men denna var nästan dubbelt så stor innan den delade sig ! När jag skulle flytta isär dom hittade jag en del som jag inte vet om det är en skada eller om den delat sig i 3 delar ! Bild 1 : normal anemon + lilla delen som har en fot som sitter fast i stenen Bild 2 : samma som bild 1 Bild 3: den andra normal stora som jag flyttade

    • 12 svar
    • 1,9k visningar
  4. Started by Sillen,

    Jag har nu läst att det finns de som har lite problem med sin Xenia. Det har jag också men inte på samma sätt. Min växer för mycket och jag tror även den slukar lite för mycket Iodine för att min ena sacophyton ska trivas bra. Dessutyom ser den ut att ta över stora delar av karet samt börja komma fram på nya ställen. Jag tycker den är vaker så jag har inte bestämt mig ännu om jag ska ta bort den. Hur ska jag få bort Xenian om jag beslutar göra det? Skära bort de stora delarna från stenen är inga problem men hur dödar jag det som sitter kvar på stenen? Hett vatten i spruta? Hjälp mig snälla!!!!

    • 9 svar
    • 1,9k visningar
  5. Started by jupiter,

    hej igen är nu igång igen efter ett års upphåll. har en Stichodactyla haddoni anemone som jag köpte i söndags, igår så hade den dragit ihop sig och lagt sig upponer. jag trodde att den inte trivdes på sin plats och fick puttat den lite vid sidan av för den låg vid utblåset från min koralia 3 streamer. inatt så har den flyttat sig tillbaka och den ser mkt uslig ut och har slemmat ner några stenar på vägen fortfarande upponer. ser också att mitt vatten ser lite gråaktigt ut idag. är det dags att slänga ut den? eller kan det vara så att den klimatiserar sig. för jag har förmig att i mitt tidigare kar så blev min anemone väldigt konstig i några dagar vid inflyttingen då med…

    • 8 svar
    • 1,9k visningar
  6. Started by plattfische,

    Min Xenia ser inte ut att må så bra, nån som vet vad det kan bero på? Karet går just nu igenom en algfas, jag försöker att ta det lugnt och låta saker gå sin gång. Även knapparna börjar se lite trötta ut, vill inte öppna sig lika mycket som tidigare. Sarcophytonen stortrivs däremot... Ksn inte leverera några vattenvården just nu tyvärr...

    • 10 svar
    • 1,9k visningar
  7. Started by J_Green,

    Börjar bli orolig, på ett dygn från att ha varit fina har nu två stora kenyaliknande träd typ vissnat och börjat ruttna bort (ingen vanlig ömsning). Flera andra sorter av sarkophyton ser ut som dom ska ömsa men dom kanske också håller på att dö. Euphyllior och skivor,knappar och xenia ser inte ut att vara berörda. Dom värden jag brukar mäta ser ut som vanligt. Mg 1320 Ca 375 Kh 7.3 No3 20 (har stuckit lite på slutet) Po4 0.5 Salt 1.025 (har sjunkit från tidigare 1.026)

  8. Started by greger,

    Ärade SG medlemmar, vilka koraller anser ni av EGEN erfarenhet vara omöjliga att klara??! Dom som vill vara anonyma kan ju köra "gästinloggning" LOL

  9. Started by akejan,

    Har haft den i flera månader och den växer inte alls, behöver den mer ljus?

    • 7 svar
    • 1,9k visningar
  10. Started by Dimorb,

    Jag har en sten där mina skivisar älskade att vara men nu håller de sakta men säkert på att tyna bort. Allting växer så det knakar i akvariet men på just den stenen så "pulvriseras" skivanemonerna. Det är ingen överdrift för tar man i dem så får man brun gegga i näven och det är allt som är kvar utav den skivisen som man har pillat på. Detta är naturligtvis ett mysterium för mig då skivisarna växer bra på andra stenar runt omkring i akvariet samt att alla värdena är ok. Därför undrar man ju såklart ifall någon annan har varit med om liknande och vad det kan vara som händer. mvh Andre

    • 8 svar
    • 1,9k visningar
  11. Started by Blåbert,

    Går det att dela en stor acropora i två större bitar? Och hur bör man isåfall gå till väga?

    • 14 svar
    • 1,9k visningar
  12. Started by pepe,

    Har presis satt igång mitt akvarium. La i LS igår. 450l+50l sump Vad för lägre djur borde jag införskaffa och när borde jag kunna lägga i några....?? Tacksam för svar....

    • 8 svar
    • 1,9k visningar
  13. Started by Arcticreef,

    Har väl inte snorklat sådär jättemycket men har sett i stort sett allt jag har i burken ute i naturen. Med ett undantag: glasrosor! Om man vill se sådana i naturen, vart skall man då titta?

  14. Started by seb1989,

    undrar vart denna rackaren trivs bäst i karet? just nu sitter den långt upp nära ljuset med lite lägre cirkulation... men eftersom den nu ligger ner längs stenen så ser det nästan ut som den undviker ljuset? är det möjligt? tacksam för svar.

    • 8 svar
    • 1,9k visningar
  15. Started by gravol,

    Hej alla. Har 2 stycken Duncan, en "vanlig" med 10 polyper och en lila som jag tror är lite mindre vanlig som har 5 polyper. Dom har båda två börjat tappa själva "blommorna" om man kan förklara dom så. Dom ramlar helt enkelt av från det hårda skelettet och sen är det bara ett tråkigt hål kvar där. Den lila har förlorat 4 av 5 "blommor" och den andra 5 av 10. Funderar på om det är nåt sattyg som äter eller stör dom men har inte sett något som jag kan sätta fingret på. Vi har bara några chromisar, några eldgoby, damseller, en salarias, en puffer, eldräkor, eremiter och turbosniglar. Vattenvärden har inte förändrats nämnvärt och ligger helt inom tolerabla parametrar. Störst…

    • 7 svar
    • 1,9k visningar
  16. Started by Dimorb,

    Som rubriken säger så sliter jag med mina euphyllior och jag finner inte ut anledningen. Jag har sedan tidigare importerat euphyllior från Bali. De har stått i karantän och doppats. Först stod de i karantän i cirka 4-5 månader (förvaring till det nya akvariet kom på plats). Så doppades de och nu har de placerats i det nya akvariet men med samma belysning som i karantänsakvariet. Belysningen är på i lika stor utsträckning som tidigare och det är exakt samma lampor som hänger ovanför det nya akvariet och ändå så får jag massor med konstigheter i beteende i form av polyp bailout. Det konstiga är att det bara är euphyllior från ett utav kar…

    • 13 svar
    • 1,9k visningar
  17. Started by krickolina74,

    Jag har en Macrodaetyla doreensis i mitt akvarium som är väldigt fin, häromdagen var jag ner till den lokala akvariehandeln och där hade dom en annan anemon som endast var benämd som "långtentaklad anemon" men jag tyckte att det såg ut som en Condylactus gigantea. När vi stod där och pratade så frågade dom om jag redan hade en anemon och då svarade jag ja.... och då sa handlaren att man inte skulle blanda arter i karet, så han tyckte inte jag skulle köpa den. Stämmer det??

    • 11 svar
    • 1,9k visningar
  18. Started by hbmannen,

    stängs av.. märkte att mina xenior. jag har miljontals typ.. har aldrigt pumpat förrut. så när ja slog av skummarn för 2 veckor sedan, så har dom ALLIHOP börjat pumpa febrilt. dom kanske är min nya skummare nån som sett detta fenomen tidigare? hänger det ihop över huvudtaget? / Patrik

  19. Started by nike83,

    Mina sps-koraller verkar inte helt nöjda med sin omgivning. Alla utom en har sina polyper långt ute och tillväxten verkar vara dålig.... vad beror detta på? mina vattenvärden? ljus? ström? jag har tidigare haft problem med fosfat, men tycker att den är "under kontroll". När jag hade dessa problem så syntes detta på korallerna, men jag tycker att de har återhämtat sig hyffsat nu! Det ända jag tillsätter är Ultra min-s och ultra organic. följande vattenvärden har jag: <table style="border-collapse: collapse; width: 138pt;" width="184" border="0" cellpadding="0" cellspacing="0"><col style="width: 48pt;" width="64"> <col style="width: 90pt;" width="120">…

    • 12 svar
    • 1,9k visningar
  20. Goddag, härom dagen så hällde jag i lite KH buffer, tydligen hann inte allt lösa upp sig i spannen varav en skvätt kom rakt på anemonen och han blev inte vidare glad, det började fräta på honom, lite hål uppstod och han drog ihop sig till en pytte liten svamp, typ röksvamp. nu har det gått 3 dagar och han är ännu ihopadragen, men har börjat bli lite större. finns det något hopp?

    • 6 svar
    • 1,9k visningar
  21. Started by Dimorb,

    Hejsan. Skulle bra gärna vilja veta vilken korall detta är och vad den har för krav. Har alltid haft den på botten utan någon nämnvärt cirkulation.

    • 7 svar
    • 1,9k visningar
  22. Guest Krille
    Started by Guest Krille,

    Min Sinularia mår oftast strålande fint och bara växer och växer men då och då täcks delar av grenarna med en röd cyanobakteriematta, ser rätt elakt ut tycker jag. Visserligen är det ganska lätt att ta bort det hela med en mjuk liten borste men ändå? Cirkulationen runt korallen ser rätt ok ut men den kanske behöver höjas ytterligare? Någon som har liknande erfarenheter?

    • 9 svar
    • 1,9k visningar
  23. Started by rolnor,

    Jag har problem med Valonia och skulle vilja ha en mjukkorall som sprider sej bra som kanske kan konkurrera med den tänkte jag. Jag har en fin lobophytum Devils Hand men den vill inte sprida sej, har haft den över ett år.

    • 3 svar
    • 1,9k visningar
  24. Hej Jag köpte en montipora forrest fire i maj. Den är placerad högt i akvariet med bra flöde på vattnet samt ordentligt med ljus. Har en maxspect recurve och ett 275 liters akvarium. Problenet är att den vägrar sedan den kom i akvariet att "slå ut" sin röda polyper. Varför de? Den tycks trivas ändå eftersom den växer. Vidare funderar jag även på om en grå acropora. Dvs en acropora som förlora färgen men som inte är vit men har några pigment kvar är förlorad eller om den kan återhämta sig? (Jag misstänker att sommarens höga temperaturer tog knäcken på den.) Tack på förhand för svar!

      • Gilla
    • 4 svar
    • 1,9k visningar
  25. Started by Mille,

    Denna fina Gorgonia är nu cirka 25 cm hög med tre armar. Den har börjat skicka nya skott på armarna. Men de sista tre dagarna har den varit "stängd" i polyperna. Och nu efter tre dagar börjar polyperna sakta slå ut. Då har det nu kommit en mjölkvit hinna som ser ut som ett extra skinn. Skinnet släpper från stammen och fladdrar i strömmen. Vad är detta? Varför händer detta? Ömsar Gorgonian skinn? Det finns säkert någon som vet vad detta är. Mille

    • 5 svar
    • 1,9k visningar

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.