Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Koraller och anemoner

  1. Started by jhjelm,

    Hej, Jag har fått en "stjärnpolypoutburst". Vissa stenar kan jag ju ta upp och skrapa bort vävnaden på men vissa stenar sitter det SPSer som jag inte kan flytta på. Vad gör jag? Alla tipsuppskattas MVH/ Jocke

    • 0 svar
    • 4,8k visningar
  2. Started by jensnordfalt,

    Har en fin anemon i mitt 280l.-kar (se bild). Den har sedan den flyttade in hållit till på botten av akvariet. Säkert på grund av att den inte verkar vilja ha så mycket drag. Nu är det så att jag har ett kar som är djupare än brett och mitt clownpar är så gott som aldrig nere i närheten av anemonen. De simmar rofyllt runt längre upp. Min fråga är därför om jag kan skaffa någon ytterligare anemon som clownerna kan leka i? Jag har fått för mig att det inte är att rekommendera att man ska ha mer än en större anemon, stämmer det? (Har dessutom 2 st minicarpets.) Om det är ok att ha fler än en anemon, är det då en bubbeltopp som är att rekommendera?

    • 25 svar
    • 4,8k visningar
  3. Started by jensnordfalt,

    Har ett par funderingar om skivanemoner. För det första vore jag tacksam om jag kunde få hjälp att artbestämma de två kolonier jag har. Jag tror att det är två ganska vanligt förekommande sorter men då jag söker runt på nätet blir det ändå svårt att få reda på vad de kallas eftersom de namn som nämns och de bilder som visas inte alltid verkar överensstämma. Jag lägger därför upp två bilder så får vi se om någon kan hjälpa mig. :-) Den första är helt brun och ganska liten. Varje skiva är cirka 10 cm. Den fladdrar till och från lite i vattnet så att rörelsen nästan påminner om en rockas. Min andra skivanemon(-koloni) består av skivor i ungefär samma bruna färg och samma st…

    • 21 svar
    • 4,8k visningar
  4. Started by Ozric,

    Har Googlat runt lite på cylinderrosor de senaste timmarna... Galet vackra ju! En sån vill jag ha! Men de lär ha rätt starkt nässelgift. De kanske är problematiska rent av? Vissa har tydligen ätit Clowner.. Någon här som har bra/dåliga erfarenheter av dem? Kan de tex konkurera ut övriga anemoner i ett kar rent av? http://www.diverosa.com/Kapalai/MKA-22%20Tube%20anemone,%20Cerianthus%20filiformis.jpg http://www.advancedaquarist.com/issues/june2004/invert.htm

    • 13 svar
    • 4,8k visningar
  5. Started by xperx,

    Hejsan. Frågade runt lite här för nåt halvår sen om det kunde vara värt att satsa på koraller som inte nyttjar fotosyntes. Blev dock avrådd av de flesta att det mesta utom Tubastrea spp. inte skulle överleva mer än nån månad. Har nu hittat två artiklar på GARF.org om just mörkerkoraller, och det verkar ju enligt dem som om det skulle kunna funka. Nån som har lust att kika lite och återkomma med ett utlåtande? http://www.garf.org/36/2/dendro2.html http://www.garf.org/1armci/dendro.html Mvh/ Per

    • 36 svar
    • 4,8k visningar
  6. Started by GustavF,

    Mina Xenia växte explosionsartat under ett par månader, men den senaste månaden eller så så har den bara sett sämre och sämre ut. Inte alls lika uppblåst och utslagen som innan och ser nu riktigt tanig ut. Vattenparametrar: Nitrat: ca 1 Fosfat: 0 Ca: ca 400 KH: ca 8 Mg: ca 1250 Silikat: ca 0,25 Någon som har en aning om vad som kan felas? Har bytt ca 15% av vattnet två gånger, men ingen synbar skillnad. Tillsätter ingen jod, men funderar nu på det.

    • 23 svar
    • 4,7k visningar
  7. Started by Jaken,

    Att fragga på SPS-koraller och mjukkoraller har nog dom flesta gjort. Men nu är det dags att testa att börja fragga på LPSer. Med hjälp av en dremmel (modell clasolsson) och en diamantkapskiva har jag experimenterat med att fragga på LPSer. Acanstrea: har provat att dela ett huvud i fyra bitar och limmat varje bit försig med superlim. Dessa koraller verkar klara nästa vilken behandling som helst. Minsta lilla fragment blir sakt men säkert ett nytt huvud. Blastomussa Wellsi. Har kapat loss enskilda huvuden och limmat på en ny sten. Ganska snart ser man att det kommer nya huvuden runt omkring. Har i dag även testat att dela ett huvud på mitten, men det är för tidigt att utt…

    • 18 svar
    • 4,7k visningar
  8. Jag har 4-5 lika stora fraggar av samma art av Montipora Denae men dom vill inte färga ut är bruna och tråkiga vad kan felet vara? Mina andra sps:er jag har är Montipora sp. som har vart brun förut den har börjat färga ut i rött/orange nu samt mina Montipora setosan dom är ljus rosa allt mår bra och växer så de knakar. Någon som har något tips på vad ja ska göra? /Tom

    • 30 svar
    • 4,7k visningar
  9. Started by Mazi,

    Är väldigt sugen på att skaffa ett par SPS:er. Jag har mycket ljuse och så men vet ej vilka värden de vill ha. Har letat och sökt men bara hittat att de vill ha stabilt vilket jag verkar ha. Har 0 i nitrat, nitrit, silikat och ammoniak. Ph, 8.2 har varit uppe vid 0.3 nån gång, kh mellan 9 och 10. har ej tester till fosfat (tatt slut) eller calcium. Men jag doserar calcium iallafall vid varje vattenbyte, vilket kanske är dumt då jag bara har en bit porites som ända stenkorall. Men vilka är de optimala värdena för SPS ? MVH Max

    • 13 svar
    • 4,7k visningar
  10. Started by wrang,

    Vad är detta för korall??

    • 25 svar
    • 4,7k visningar
  11. Har i ett par veckor försökt att få mina koraller att äta pellets (formula one och formula two). Märker att det blir svårt eftersom fiskarna är på och pumparna måste stå still ganska länge för att korallerna ska ha tid att äta maten. Mina försök har riktat sig åt riccordea, men märker att pelletsen träffar mina spser och att de drar åt sig sina polyper i ett försök att äta? Har givetvis givit mina lpser pellets också men märker att det är väldigt svårt att se om de faktiskt tar det jag ger dem. Så, kan spser och lppser äta pellets? Kan de sen ta vara på vad jag ger dem?

  12. Started by j0nas,

    Har ploppat upp några små beiga träd med ljust gröna polyper från min ls. Någon som vågar spekulera om art? Tror att jag först hittade de på undersidan av en av dina fraggar @Robbyn

    • 3 svar
    • 4,7k visningar
  13. Started by KMG,

    Läser på andra forum att Pocillopora är invasiv genom att den sprider sporer relativt lätt när de trivs och så har man den över allt. Någon med erfarenhet?

  14. Undrar hur länge SPS/LPS koraller klarar av att vara i en påse? Har funderingar på att åka mot skånehållet o köpa SPS och LPS koraller, tar juh ett tag att köra hem därifrån till karlskrona, undrar om det är lönt att köpa koraller med tanke på resan, har inte så bra koll på hur länge sånt klarar sig i påse utan att ta skada/må dåligt? Vore tacksam för alla svaren.

    • 25 svar
    • 4,7k visningar
  15. Started by krille 55,

    nån som vet va detta är för nåt. min absoluta favoritkorall i karet, så jäkla snygg. har kollat reeflex men hittar inget som liknar den

    • 7 svar
    • 4,6k visningar
  16. Started by Santias,

    Hej Nyligen köpt dessa men glömt vad de sa att de hette så tänkte kolla om någon här vet? Tack på förhand

      • Gilla
    • 4 svar
    • 4,6k visningar
  17. Started by saltatrox,

    Använde ett nytt silikat preparat igår som heter Aqua All Ex. Idag är dem flesta polyper indragna på sps/lps och till och med zoa. Tycker att vattnet från osmosen är lite gult. Har inget för att mäta silikat hemma och har inte tid imorgon och åka till andra sidan stan. Nån som använt det här märket ? Tänker avvakta till imorgon och se om det vänder. Eller är det möjligt att man ska pumpa igenom typ 100 L innan man använder det till karet ? Mvh Thomas

    • 3 svar
    • 4,6k visningar
  18. Hej! Vi på Akvariet på Sjöfartsmuseet skulle vilja låna eller få ett par koraller för att försök där vi vill få korallerna att föröka sig sexuellt. Vi skulle säkert kunna köpa in från andra sidan jorden, men jag tycker det hade varit roligare med "svenska" koraller. Tanken är att skaffa "partners" till några stora kolonier vi har odlat fram här på Akvariet. Vi har ett tjugotal arter med stora kolonier att välja bland och nedan finns en lista på arterna. Vi söker kolonier som är 10cm eller mer i diameter, för att vara säkra på att de är könsmogna. Vi har inte plats för alla dessa arter i försöket, utan siktar på att köra med ungefär 5-10 arter, beroende …

      • Gilla
    • 2 svar
    • 4,6k visningar
  19. Guest Erica
    Started by Guest Erica,

    Är dessa koraller ett släktnamn för olika sorter eller är det specifika koraller?

    • 3 svar
    • 4,6k visningar
  20. Started by J_Green,

    Hej Jag har Euphylier med säkert 70-100 huvud och dom har fungerat hur fint som helst men sista två veckorna har dom börjat tappa huvuden. Nåt förslag på vad som kan va fel ? Mina vattenvärden är följande: Salinitet. 1.026 Mg. 1380 ppm Ca. 420 ppm Kh. 8.9 dkh No3. 0.1-0.25 Po4. 0.1 ppm Temp 25 Dom här värdena är ganska stabila och har varit sista 6 månaderna

    • 34 svar
    • 4,6k visningar
  21. Started by Martinkw,

    Hej behöver hjälp med att få rätt namn på dessa 2 koraller. Tack på förhand! Skickat från min SM-G965F via Tapatalk

    • 1 svar
    • 4,6k visningar
  22. Started by Vidofner,

    Tycker tillväxtbilder är väldigt kul att se så jag skulle vilja be er att dela med er av eran tillväxt. Själv har jag ju inte varit i hobbyn så länge så jag har inte mycket tillväxt att visa men jag kan i alla fall dela med mig av denna bild

  23. Started by chordatas,

    Köpte för ca 2 veckor sedan några koraller som verkligen såg toppen ut när jag köpte dom med polyper ute, fina i färgen och allt. Så här såg de ut när de kom ner i karet: Men nu ser jag inga polyper och färgerna är helt borta. Det är montiporan och korallen uppe till höger som jag pratar om. Några bilder från hur de ser ut nu: Montiporan är hudfärgad, nästan vit och den andra korallen har polyperna aldrig ute. Är korallerna döda? Har på 50 w belysning, kör skummare, bra cirkulation och filtration. Allt annat i karet går bra och parametrarna ser bra ut. Behöver tips! Mvh

    • 19 svar
    • 4,5k visningar
  24. Started by Kimozabe,

    Var i Köpenhamn i fredags och tittade runt på Blå Planeten. Passade även på att åka till en butik som låg ca 30min därifrån. Dom hade lite roliga saker som Z Gemmantum...aldrig sätt den live förut och tycker nog den är överreklamerad, varje fall till det priset Köpte med hem några skivor som såg trevliga ut men nu ser den ena ut så här. Vad är det som händer och vad bör jag göra? Mvh Kim

      • Gilla
    • 6 svar
    • 4,5k visningar
  25. Started by per.w,

    Hej. Jag har problem med RTN tror jag att det är, men enligt det jag ser på forum i frågan är att döden går utifrån och in på korallerna, hos mig går det inifrån och ut... Jag har haft svårt att få upp calcium värdet under lång tid och det kan förstås påverka. Jag har läst på mycket och kollat nätet och enligt det jag fått fram är RTN orsakat av parasiter, medan det jag förstått här är att det är orsakat pga. dålig balans i akvariet.... Jag har doppat alla korallerna i Coral Rx nu och jag vet inte om det kommer göra någon skillnad, då jag tror att mitt problem är något annat. Bifogar bilder så ni kan se litet av problemet... Alla tips mottages tacksamt..

      • Gilla
    • 25 svar
    • 4,5k visningar

Account

Navigation

Sök

Sök

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.