Gå till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Saltvattensguiden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

0-150 liter

1. Hej på er! Nu har jag fått igång mitt nanokar och eftersom jag antagligen kommer behöva massor med tips och råd så startar jag en tråd direkt och lägger in löpande vad som händer och hur det går. Det är e 20l nanokar från Aquael, jag köpte det komplett och har bara lagt till en doppvärmare. Jag började med att blanda salt och vanligt kranvatten (eftersom det skulle gå bra enligt de jag köpte från), lade sedan i levande sand och väntade en vecka. Lade i 2 kg levande sten och fick sedan mängder med kiselalger. Jag var nere hos Stig i Gemla och efter att ha pratat igenom mitt kar och mina tidigare problem med vårt vatten och fiskar/räkor så kom vi fram till att jag skulle by…

• 51 svar
    • 6,7k visningar
  2. Tja! Jag bestämde efter 1 års tid som saltvattensakvarist att konvertera mitt nuvarande 85 liter till en låg kub på 75 liter. Efter att ha hittat denna bygge på nano-reef.com bestämde jag att bygga en liknande skåp för karet. Här är ritningen: En snäll snickarkompis hjälpte mig att pussla ihop den. sedan målades den vit, och kläddes in i målade MDF skivor på tre sidor, som sitter fast med magneter, för att lätta kunna komma åt sumpen från 2 sidor. Imorn kommer jag flytta det nuvarande karet så det blir fler bilder.

• 19 svar
    • 5,9k visningar
  3. Started by jojje81,

Hej alla, har precis skaffat mig ett RSM 130 som jag fick tag på begagnat, har haft sött ett bra tag och har ett tag känt suget efter salt så nu tyckte jag att jag kunde få det i julklapp Kommer nog behöva en hel del hjälp och tips på vägen för att få mitt saltkar att funka bra och hålla bra värden. Tog med mig allt vatten från gamla ägaren så att jag skulle kunna starta upp det direkt, dels pga att det följde med två clowner och ett par koraller och lägre djur. Dock blev det att jag lämnade dom till en kompis för förvaring tills jag fått koll på lite värden m.m. Har nu ikväll suttit och försöka mäta lite värden i karet och det ser inte bra ut (om jag lyckats göra rätt …

• 28 svar
    • 4,6k visningar
  4. Started by MrRhames,

Startar ny tråd om mitt nya 74l kar med sump, som jag köpte begagnat av ormet här på SG. Ska försöka köpa så mycket som möjligt begagnat. Tanken är att jag ska avveckla min kub på 125l, men vi får se hur det blir med det. Lite teknisk information: Akvarium: 60b x 39d x 32h ca 74 liter Sump: 50b x 27dx 32h ca 40 liter Skummare: Bubble Magus NAC 3.5 Belysning: ? Cirkulation: ? Retur: Förmodligen blir det en Eheim Compact+ 2000 Bänk: IKEA Bestå UVC: Deltec - UV 10W T5 Auto top off ifrån fish-street Har även köpt PVC slang som är godkänd för dricksvatten, till avrinning och retur vatten på k-rauta Lite bilder, kanske inte mycket att se. Men en tråd är väl roligare med lite b…

• 61 svar
    • 8,9k visningar
  5. Jaha... Det är svårt att hålla fingrarna i styr ibland. Idag råkade jag köpa ett Juwel Lido som omedelbart fylldes med vatten och salt. Nu ska det få stå och dra lite och planer skall smidas. Lite oklart vad det blir för levande i än så länge men det ska åtminstone i lite räkor. Det kan jag ju inte ha i stora karet. Prio ett är att fläska på belysningen och cirkulationen. Jag tror att det blir skummarlöst så lite försiktigt får det bli fiskmässigt. Bilder kommer snart. /Martin

6. Tjenare, Nu är jag äntligen tillbaka till salt Har haft 3st Saltkar tidigare, Ett clownhotell och 2st 54L som fungerat riktigt bra men ekonomin fungerade inte så bra som gymnasieelev och saltvattensägare Men nu är jag tillbaka och med ett 110L 80*35*40 L*D*H. Detta karet kommer att bli ett Low-Tech kar utan skummare, Kollade länge på DSB men struntade i det till slut. Det är tänkt att jag ska ha Ocellaris Clowner och en anemon och en h*lvetes massa Xenia . Funderar på lite mjukkoraller med men vet inte hur det går utan skummare. Har en bekant som kört ett 54L utan skummare och rening (endast en pump som drar runt vattnet) och enligt honom så har värdena alltid varit br…

• 5 svar
    • 2,1k visningar
  7. Started by freddi36,

Hej allihop! Vissa av er vet säkert att jag har ett clownhotell som jag uppgraderat på diverse vis (länk finns i min signatur om ni vill ta en titt ), men nu har jag blivit inspirerad av andras nanokar och vill försöka mig på ett själv. Clownhotellet kan väl räknas till den kategorin, nanorev, men ett på 20L är ännu mer "nano" och riktiga nanokar kan bli riktigt häftiga har jag sett. Därför ska jag sätta upp ett zoolux kar på 20L nu efter jul när man inte har så mycket att göra. Tanken är att behålla både filtert och värmaren som följer med men uppgradera belysningen till LED. Detta hade jag tnkt göra genom att bygga in kylfläns i "lampan" som följer med. Alltså ta bort …

• 180 svar
    • 15,4k visningar
  8. Started by Bekolsyra,

Har väntat i sex månader på att kunna ta denna bilden:

9. Started by gurra600,

Hej Har modifierat ett Aqua box 2 till saltvatten med sump på baksidan och led belysning. När man har lite tid att slå ihjäl så är ett nano bygge lagom projekt. Led belysningen ska kompletteras med mer blå dioder då det inte blev så blått som jag ville ha det. ska bli en 48v dimbar driver och arduino styrning till det. Borrade massa 5mm hål i sidorna på Lådan i höjd med kylflänsarna, lådan är sedan svart lackerad. Första testet med vatten i karet. Den lilla sumpen .. har kopierat lite från Dynamax nano, 1 första facket ska det bli ett droppfilter över mini biobollar och kolfiltrering underst blå filter matta. Fack nr 2 fosfat remover och doppvärmare.Fack 3 retur pump…

• 37 svar
    • 6,1k visningar
  10. Started by blackizzz,

För er som har varit med "lite längre" här på forumet är jag inte en helt okänd figur, men för ca ett år sedan försvann jag mystiskt från forumet... 16 år, saltintresserad i över 4 år, har jobbat helger i Stockholms största akvariebutik. Nu har jag dock börjat gymnasiet och då blir det mer plugg och mindre arbete, därför följer detta! Hade allting planerat (https://www.saltvattensguiden.se/forumet/showthread.php?39632-Blackizzz-ZEO-planeringstr%E5d) , men väntade på en ombyggnation (som fortfarande inte har skett). Detta fick mig att tappa hoppet lite, men nu kliar mina saltfingrar igen Försökte hålla mig borta från forumet, då jag bara blev alldeles för taggad på att st…

11. Started by freguz,

Startar ny tråd om mitt gamla Elos, som inte längre är så mycket Elos. Eftersom det karet började läcka och inte gick att laga, men jag gillar möbeln och upplägget i övrigt, så beställde jag ett nytt kar bara helt enkelt, på Triton, med typ samma mått fast några cm högre Nya karet - 43*43*43 - överrinningsbox i bakre hörnet med 3 genomföringar, 2 ned, 1 upp - 8mm glas, front i optiwhite - btn slimline återanvänt från gamla karet till att dölja boxen, bakrutan får dock vara glas och med blå bakgrund tänkte jag - svart silikon Håller på och drar pvc och blandar nytt vatten, har lagt över fisk+koraller+l…

• Gilla
    • 253 svar
    • 29,4k visningar
  12. Started by Hermanbrute,

Har ju ett akvarium på 30L som jag köpte i våras utav en på guiden. Det är ett så kallat Aqua el med en cirkpump och LED-belysning som förra ägaren gjorde. Vet ju hur poppis det är med kort på det här forumet så här kommer några!

• 38 svar
    • 3,9k visningar
  13. Started by Shark Of Sweden,

Har nu efter typ 2,5 år fått tillbaka suget efter att ha ett kar igen! Men denna gången skall jag ta tid på mig och skaffa det bästa av allt men även försöka bygga mkt själv åxå för att få ner eventuella kostnader! Skall bytta ett Kub akvarium....tänkte beställa det på majornas glas! Saker som jag undrar: *Finns det nån uträkning för tjocklek på glas till ett kar!? *Skall man ha optiwhite glas på framsidan? Heter det så? *Vad är nytt inom hobbyn? *Är vodkametoden bra? *Nån som kör med ecotech marine radion? Är den bra? Har ni tips o råd så uppskattar jag de!:-)

14. Started by schon,

Hallå, har nog inte presenterat mig något vidare på forumet förut men har hållt på med saltvatten några år möjligen allt började runt 2007/2008, lurkat i djupet här sen dess och läst på en massa med nyttig info. Jag har sedan dess rullat ett Clownhotell på 58l det snurrar på ännu men råkade komma över ett RSM 130 till ett ordentligt bra pris vilket såklart skapade en sorts nytändning. Detta var i samband med att jag flyttade, problemet med priset var att det tvunget skulle följa med en Drakfisk (Mer om den senare), så nu sitter jag med två kar. Ett varav mitt gamla Clownpar huserar med i stort sett bara levande sten sand och varandra. Det andra med mestadels mjukkoraller …

• 52 svar
    • 8,6k visningar
  15. Det är väl dags att starta upp en tråd för detta karet också. Köpte Laggemans gamla Cocoon för 4 månader sedan. Tanken var att ha det som ett rent fraggkar, för att rensa upp botten av mitt Percula 120 där det står fraggar överallt i sanden. Ganska snart ändrades det, så jag byggde ett litet rev för att ha en liten fisk och två Sexy Shrimps och lite eremiter. Fisken har jag ännu inte lyckats att hitta, men skam den som ger sig. Karet är ett Aquatic Nature Cocoon 3 på 30 liter med måtten är 30x30x35cm. Hang-on filter, en Aqua-El doppvärmare på 25W och en Koralia Nano. LED-belysning på en kylfläns me 13x3W Cree på 700mA. Ofta tar jag bytesvattnet från Perculat och häller …

• 14 svar
    • 3,4k visningar
  16. Started by Tribiani,

Hejsan! Jag lägger upp lite bilder om grabbens nanokar. Robin är 6½år gammal och suger i sig information och kunskap som en svamp. Hans favoritfisk är koffertfisken, Ostracion cubicus, men har även valt ut de andra fiskarna och räkorna. Akvariet är på 70 liter och en DIY LED ramp står för belysningen. Mvh Daniel

17. Started by Sara,

Ett år har gått och det är väl ett första steg att erkänna sitt missbruk. Nog är jag fast i saltvattensträsket. Ett år senare är jag dock fortfarande dåligt påläst och tänkte därför starta en tråd om mitt rev för att få lite kritik. Generellt tycker jag det går bra, men tar gärna emot tips om placeringar och skötsel på det som finns i akvariet. Vissa arter av zoanthus verkar inte trivas och en stor euphyllia dog utan att jag förstod varför.

• 48 svar
    • 6,8k visningar
  18. Started by odel68,

Hejsan Ola här,jag är nybörjare på både saltvatten och att lägga in trådar men man lär så länge man lever sägs det.Har fått mycket hjälp av Daniel (tack) har ett juwel 120 liters igång sedan mars i år.Det har varit lite misstag i inkörningen men börjar komma igång tycker jag,är dålig på att komma ihåg namnen på koraller och fisk men, här är säkert många som kan hjälpa en.Har juwels ramp kvar sedan har Daniel byggt ett ledbygge till mig också, lånar hans skummare för tillfället då min pajat en ny Tunze är best på zoologiskan kommer i slutet av september.Ska nu försöka lägga upp ngn bild kan gå hur som helst vi får se hur det slutar...

19. Started by Tribiani,

Hejsan. Efter att ha läst mycket här på forumet och gjort några få inlägg så är det dags att presentera mitt lilla kar. Jag har ett standard Blennykar som fått en liten uppgradering i form av två extra lampor och några DIY LED lampor. Jag kör även med ett Deltec 10W UV-C. Jag ska försöka få upp lite bilder. Jag hade flera olika saltkar 1988-1995 men då med mest fisk och korallskelett. I början hade jag kvicksilverlampor men på slutet gick jag över till MH. Jag är mycket intresserad av LED byggen och har beställt ett 5-kanals 100W chip tillsammans med flera andra här på forumet. Jag har byggt en liten LED ramp till grabbens 70 liters plus ett bygge till en kompis so…

20. Started by smedberg,

Hej alla, här kommer ännu en nykomling. Kör sötvatten sedan tidigare och vill ge mig på ett försök med saltvatten. Tänkte ge mig på något som jag förstått kan vara lite knivigt. Jag kommer att försöka få igång mitt Fluval Edge som saltvattenskar och hålla det low tech med vattenbyten. Har sökt mycket på internet och det finns en del Edge rev gjorda som har varit inspiration. Bor i Sundsvall så det blir lite jobbigt med inköp av levande men som tur är så känner jag en kille som hjälper mig starta. Som det ser ut nu har jag planerat att använda originalfiltret som ett pico refugium med chaetomorpa med omvänd belysning. I originalbelysningen har jag kört med mr11/16 …

• 43 svar
    • 4,9k visningar
  21. Started by Namnbrist,

Dax för ett nano igen....Bygger upp&river ner Led beställt från aquastyle. 8x 4500k white 21x royal blue 3x violet 2x red 2x cyan Moonlight kit Ska byggas in i befintlig huv Fläskar på med leds så man har power utifall man vill gradera upp lite i volym. Tanken är att köra med biopellets&bra skummning. Letar efter begagnad deltec mce300/hydorslim, värsta fall så får man väl köpa nytt 8) Led kitet beräknas dimpa ner 9 augusti&då blir det bygga av Om någon sitter på streamers/returpumpar som är nått att ha så hojta gärna till

• 41 svar
    • 6,3k visningar
  22. Tjena alla salta och blöta! Jag heter Alexander och har hängt på den här (beroendeframkallande) salta guiden några år. Jag har ett Red sea max 130D som jag har haft runt tre år nu. Tankarna om ett större kar har funnits där länge men med platsbris i en 1,5a så får 130l räcka. Anledningen till att jag startar en ny tråd om karet är att när jag började bli riktigt nöjd med karet så bar det av till Thailand för en tre månader lång sol och dyksemester. Väl i Thailand bar det av till Koh tao för padi open waterutbildning:) Efter fem dyk och effektivts pluggande var kursen avslutad och jag var beroende av en till salt hobby. Dykning var så roligt att det dan efter blev en ny k…

23. Tänkte lägga upp lite bilder om mitt lilla rev här=) kan ju börja med att säga vad det är för akvarium. Det är ett juwel lido 120 liters med skummare. var i Lomma idag och köpte lite sten. så tänkte jag lägger upp lite före och efter bilder!. Före: Efter: ganska tråkig bild då korallerna inte slagit ut=/... men men=) Skriv gärna vad ni tycker=) både bra och dålig saker=) Ha det gött ! mvh wigge

• 716 svar
    • 59,9k visningar
  24. Started by Heske,

Jaha, då blev det ett kar till. Det är ett "Guppy" på ca 50l. Detta ska förhoppningsvis drivas i samarbete med flickvännen. Tanken är till att börja med att försöka driva upp clowner eftersom mina stora ocellaris lägger ägg hela tiden och min flickvän tycker det är så synd att dom bara ska dö. Imorgon ska jag limma BTN slimline på bakgrunden, sen i med lite vatten från det andra karet och en påse levande sand och köra en flaska bakteriekultur för och få igång karet så fort så möjligt. Men så här ser det ut än så länge efter en snabbrengöring, hade stått i Anders (a.nilson) förråd ett tag.... Hittade några biobollar och två påsar med något annat i ett av filterfacken, är …

• 79 svar
    • 8,2k visningar
  25. Started by SaltVattumannen,

Efter mycket läsande här på guiden har jag tagit steget och startat ett saltkar, ett mollyhotell med 24w kompaktlysrör och blå LED-List som moon light. De modifieringar jag gjort är Bytt ut orginalpumpen mot en Maxijet 1200, installerat en boyu WG-310 skummare i andra filter facket. installerat en koralia 1 som cirkulerar 1500L/H. Idag bor det : 2 st blåbenade eremiter 1korallbandsräka Stenopus hispidus 1 Babylonia sp 1 Centropyge flavicauda dvärgkejsare 1Ecsenius bicolor 1Nemateleotrismagnifica 1 Nemateleotris decora 1Synchiropus picturatusmandarinfisk. vid starten såg det ut så här Några veckor senare såg det ut så här Kommentera gärna om ni vet namn på skivanemon…

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.