0-150 liter
370 ämnen i detta forum
-
-
Tänkte starta upp en tråd om mitt kar. Det har varit igång i ungefär 3 månader och har 2 st gul/blå fröken, 2 st Nemo, 1 st bangaii, 1 st mandarin, 1 st filfisk, sniglar, 2 eremiter, 1 st ormsjöstjärna och lite olika koraller. Mätte några värden idag: fosfat omätbart- salifert. PH-7,8-rsm. Alk-runt 2-rsm. Nitrite-0,2- rsm
-
- 38 svar
- 3,9k visningar
-
-
Bestämde mig för att möblera om Hallen och då blev det en nedgradering från 112 Liter till 60 Liter ADA Opto White. Streamer och skummare som förut men lagt till Ytterfilter samt gått tillbaka till Aqua Medic led rampen. Lite att göra med kabelhärvan sedan är det klart.
-
-
- 61 svar
- 10,6k visningar
-
-
Uppstart av mitt första saltkar! Nybliven akvarist och nybörjare på SG.
-
-
- 26 svar
- 8k visningar
-
-
Tjena, tjena! Sebbe heter jag och har för två veckor sen efter x antal år av pluggande i era trådar här införskaffat och startat upp ett RSM130D. Har lite funderingar och känner att bästa stället att kolla det lär vara här För det första, ni andra med RSM. Hur har ni gjort med kolet? Efter ett par dagar med dåligt drag för att påsen flöt upp och fastna i pumparna tröttnade jag och flyttade den till facket brevid skummaren. Jag satt fast den med några sugkoppar. Vad tror ni om det? Flödet fungerar bra då, dock är det olika nivåer i alla tre delar (innan skummaren, efter skummaren och vid returpumparna) så nivåfönstret på sidan vart rätt onödigt. Huvudsaken lär väll vara …
-
- 28 svar
- 5,3k visningar
-
-
Hallå! Detta blir mitt första inlägg här på sidan och vill passa på att först tacka alla som lägger ner tid på att skriva guider eller tips för att hjälpa andra akvarister! Har använt mig av mycket från sidan så om ni känner igen er att jag använder er metod så tack för tipset J Anledningen till att jag skriver detta inlägg är för att jag är på G att skaffa mitt första saltvattenkar efter många år med att ha sötvatten är det dags att ge mig in i saltdjungeln. Jag planerar just nu ett relativt litet akvarium, cirka 70 liter i visningstanken. Medan jag ska ha en sump på cirka 80 liter, totalt cirka 150 liter vatten. Teknik som jag har tänkt att använda…
-
- 2 svar
- 3,1k visningar
-
-
Mitt nya akvarium som är ett Red sea Nano. Har problem med grön cyano tyvärr
-
Hej på er, Då var man tillbaka i träsket med ett lite mindre format efter flytt och annat. Saknaden efter mitt förra kar blev för stor Karet blir nu en liten kub på 40x40x40cm Tekniken består av ytfilmskimmer, tunze nano-cleaner, tunze nanostream 6015, värmare 75w Belysningen kommer att bestå av 3 led spotar 5*3w totalt 45w led Körde igång för ca 2 veckor sedan med ny sten (gillar uppstarten), ca 7 kg och 4 kg levande sand. Prodibio start-up användes också. Planerna för detta kar blir LPS och mjuka färgrika saker (knappar, skivor) Ngn liten fisk och längre djur (städare) Här kommer lite bilder (enbart 30w Led för tillfället)
-
- 21 svar
- 3,4k visningar
-
-
Hej alla glada! Startade för ca 1,5 vecka sedan upp mitt 112 liters igen och nu i en allt mer saltigare tappning än vad karet vart förut. Jag har hitills följande i karet: Teknik: Tunze 6025 Cirk pump. 800 l/h Doppvärmare (första gången någonsin ja har behövt använda doppvärmare 24/7, kyligare i nya lägenheten) T5 2*24w Levande: 12kg ls samt 3kg korallsand 4 eremiter 4 trochus sen x antal nassarius liknande snäckor som följde med stenen Caluastrea furcata och en liten ricordea (tack MarinaS) Planer: Utökning av belysning, skaffa någon macroalg som näringsexportör nu i början. Införskaffade en skummare som var alldeles för högljudd för min smak så började fundera på anti…
-
- 38 svar
- 4,9k visningar
-
-
Tänkte dra igång ett nano igen. Jag har en 26W solarboy duo som jag använt till ett ännu mindre klar, men jag misstänker att den blir för liten. Någon som har tips på en billig och tyst lampa? karet är 40*40*40 (typ)
-
- 2 svar
- 1,9k visningar
-
-
Någon som kan svara på varför min anemon plötsligt dragit ihop sig vilket det inte gjort förut ? Vad har hänt ? Har ju varit stor och fin i 2 veckor och nu detta ???
-
-
- 2 svar
- 671 visningar
-
-
Jag tänkte att mina kollegor på universitetet skulle på se lite grönfluorescerande GFP inte bara i sina mikroskop utan också i levande organismer. Med en gammal 80-tals Sanderskummare som jag ärvt av min far och ett 50 liters f d sötvattensakvarium satte jag i slutet av november upp ett litet akvarium på kontoret. Planen: Skrivanemoner, knappar och någon mjukkorall men inga fiskar som behöver matas. Mycket låga skötselkrav alltså. Och enkel teknik som redan fanns hemma. Att det ser ut som ett labexperiment gör inget, det står i labmiljö. Tekniskt blev det: Sanderskummare med lindträstenar och ozon. Jag investerade i en ny luftpump Schego W3, en Jebao CP-2…
-
-
- 63 svar
- 8,6k visningar
- 1 följare
-
-
Funderade på om jag skulle starta en tråd eller inte, men jag gör det ändå. Nån kanske finner det intressant, om inte så är det ju ett bra sätt att få råd och hjälp på. Började med saltvatten i höstas och tröttnade snabbt på den burken jag hade då, teknik och underhållsmässigt hade den många brister, sålde därför av allting och började om med en ny burk som jag hittade här på guiden. Såhär såg det ut i våras. PVC är draget och skummaren på plats! AKvariet är på 120l och har måtten 45*45*60 med tre sidor i optiwhite. Grotech HAE150 skummare. Eheim 1000-2000l/h returpump. Funderade på hur jag skulle göra med belysningen och snöade snabbt in på att bygga en egen led-armatur…
-
- 97 svar
- 10,1k visningar
-
-
Hej mitt namn är Björn och har haft mitt saltvattensakvarium i ungefär fyra månader nu. Tidigare har jag inte velat göra en egen tråd om mitt akvarium men nu märker jag att det faktiskt verkar vara rätt roligt och mycket enklare att fråga i en och samma tråd när det dyker upp funderingar. Sen blir det säkert lite roligare för er om det kommer lite bilder och en tråd man kan följa och se hur det går för mig Här kommer första bilden av många på hur det ser ut just nu
-
- 1 svar
- 1,7k visningar
-
-
Så ja efter ha vart mega Norrlänning i hela livet så tog jag steget och flyttade till Lysekil. La ner mitt hörn akvarium i Kiruna och tänkte ta det lugnt från hobbyn ett tag.......men det höll någon dag efter flytten så nu drygt efter en vecka här nere så har mitt nya kar vart igång i 4 dagar :-P var till Borås och köpte mig en fin kub med möbel och lite inkörd LS. Samma dag var jag förbi hos Bengt på Marinakvariet och köpte lite Salt,LS och 2 enklare fiskar. Inom snar framtid så kommer jag tömma akvariet och borra samt sätta sump. Tekniken som jag kör just nu. Ecotech Radion Gen2 Led Ecotech vortech Mp10
-
- 15 svar
- 3,9k visningar
-
-
- schuran
- royal exclusiv
- abyzz
- tritonmetoden
-
Taggade med:
Ibland blir inte livet som man tänkt sig. I mitt fall, en skilsmässa, bodelning, lägenhetsförsäljning, etc etc.. Fick lägga ner mitt drömprojekt "drop reef" innan det ens hade hunnit komma igång på allvar. Jag har det akvariet kvar, står torrt och fint på 10 cm frigolit i ett lager och väntar på bättre tider. Däremot sålde jag av all kringutrustning då jag inte visste vad som skulle hända framöver. Så.. Nu efter dryga tre år börjar jag långsamt, långsamt starta upp ett nytt rev. Tyvärr finns det inte plats i lägenheten för ett akvarium av den storleken, det är ju lite speciellt i sin uppbyggnad även om det inte är på så många liter. Därmed får det bli ett anna…
-
-
- 274 svar
- 34,1k visningar
- 3 följare
-
Hej! Startar en tråd om mitt lilla akvarium. Detta blir en nystart/återfall med saltvatten efter ett uppehåll på nästan 7 år =) Akvariet är 70*35*30cm i 6mm glas. Teknik: Maxspect Razor 120w 16.000K Tunze 6025 nanostream Tunze 3155 osmolator Jäger 75w doppvärmare Tänker försöka köra utan skummare och sköta karet med veckovisa vattenbyten. Har 8kg levande sten som fick puttra mörkt i 1 månad i väntan på att min belysning skulle levereras... Nu är den på plats så nu kör jag igång! Sniglar ska i snart...
-
- 40 svar
- 9,6k visningar
-
-
Hej akvarievänner! Jag är glad över att få dela med mig av mitt senaste akvarieprojekt med er - mitt Red Sea Max 130D akvarium! Jag vill gärna dela med mig av mina upplevelser, utmaningar och lärdomar från att återuppliva detta fantastiska akvarium som stått i min källare sedan 2014. För ungefär ett år sedan påbörjade jag detta spännande projekt, och i September i år satte jag in de första invånarna. Varför Red Sea Max 130D? Det är egentligen mitt allra första salkar som jag köpte 2014 men använde bara i 6 månader innan jag uppgraderade till ett större :). Design: Detta akvarium har en storlek som passar bra i mitt hem. Den böjda rut…
-
Efter några års sötvatten, funderande, bokläsande och besök här på guiden besökte jag triton med en egenkomponerad utrustningslista. Kom därifrån med en delvis annan setup efter goda råd från Patrik "Salar" och Triton-Fredrik (stort tack för det). Startteknik: Akvarium b60 x d30 x h45 (ej sump) Tunze 9004 skummare Polario 7ml cirkulation Noname led från Triton på 36w (12w vitt och 24w blått) (kommer förmodligen uppdatera längre fram) Skåpet är från Ikea och givetvis förstärkt Kör med osmosvatten och planerar köra 8l vattenbyte/vecka. Har sedan ett par veckor systemet igång med LS, Special blend och Nite out. Väntar nu på att allt ska bli klart, fick med vad jag tror är en…
-
Efter att ha träffat en medlem på forumet kom suget tillbaka att starta upp mitt nanokar igen och skaffa en liten fisk. Det är ett 32L kub som är öppen. Skummaren jag tidigare använt är ren skräp, det enda den gjorde var att låta som ett helt tröskverk. Någon som har tips på prisvärd skummare till ett så litet kar? Tack på förhand.
-
- 3 svar
- 1,5k visningar
-
-
Har lite problem med min "balkong" på mitt rsm 130, Den åker upp av sig själv hela tiden och till följd av det går vattnet högre upp än jag vill i visningsdelen. Någon som har ett bra tips på hur man får den att sluta göra så? Vill inte limma fast den då det kraftigt försvårar rengörning
-
- 1 svar
- 1,9k visningar
-
-
Eftersom karet tuggat på i snart 10 mån, fick de bli en ny tråd, allt lever o frodas, haft ett par missöden, med en läderkorall som jag ej fick att trivas och min gula kirurg som plötsligt gick bort utan några som helst tecken på sjukdom eller dylikt, den käka alger och maten den fick o såg välmående och frisk ut, men blev mat åt mina turbos och boxar räka under natten? va hos ikola igår o fick mej lite sps fraggar, å de tackar vi för, blir spännande å se om jag fixar detta😃 alla värden ligger inom rimliga gränser, tillome fått ner nitrat till runt 2, men bråkar fortfarande me lite alger, men de får gå, ha en trevlig dag alla saltvattens vänner,
-
- 27 svar
- 4,8k visningar
-
-
Efter att ha gått från rsr 350 till detta nano kar känns detta nästan roligare! Även om detta bara är i startgroparna. Jag anlitade iaf Akvarielagret till att bygga själva karet. 6mm optiwite glas med måtten 85x35x20cm. Sen slaktade jag ett Fluval Flex och tog filterfacket som jag monterade i mitt nya kar istället. I karet blev det levande sand & sten. Delar av stenen går över vattenlinjen där jag "planterat" luftplantor samt ett mangroveskott i filterfacket som blir belyst av en växtlampa ca 6 timmar/dygnet. Belysningen över själva karet är just nu en spectra men kommer att bytas ut mot en maxspect raz…
-
Detta är mitt första kar på 49L, det jag inte är nöjd med är filtreringen har beställt ett till AquaEl Versamax 3 till detta, samma som jag har till det mindre karet:) Det har hänt en del här sen starten, fraggarna på botten är tänkt ska komma upp på stenarna och botten ska bli mera fri utan en massa "krimskrams". Har inte haft några problem alls med karet sen uppstarten utan allt har tuffat på kanonbra. I dagsläget nu på kvällen ser det ut såhär, rengjorde glasen från alger därav lite grumligt vatten och sen börjar det bli skymning i karet med:) Såhär såg det ut vid starten så det är en viss skillnad ja:)
-
- 4 svar
- 1,9k visningar
-
-
Tjingeling, Efter några år utan salt börjar jag så smått planera ett kar igen, som första steg kommer ligga på runt 100L så som mitt förra huvudkar, fokus kommer att ligga på koraller och lägre djur, fisk kommer sannolikt bestå mest mindre arter, gobider, blennider och annat trevligt ... Karet kommer byggas upp av död "levande sten" från tidigare rar, som har rengjorts med både klorin och saltsyra och avlakning i osmosvatten när jag la ner karet, så den borde vara ganska näringsfattig, revpelare med mera kommer byggas upp med torr sten i karet tills jag är nöjd med utseende och förväntat flöde innan karet fylls med sötvatten för flödestester, intri…
-
-
- 14 svar
- 2,6k visningar
- 1 följare
-