0-150 liter
370 ämnen i detta forum
-
<style type="text/css">P { margin-bottom: 0.21cm; }</style> Efter att ha lagt saltvatten på is sedan 3 år tillbaka, köpt och renoverat ett hus så är det äntligen dags för ett nytt lite mindre saltvatten. Karet är placerat i köket i ett hörn vi inte visste vad vi skulle göra med först, blev utmärkt plats för ett saltvattensakvarium. Platsen där man spenderar mest tid känns som prime spot för koraller! Kravet är att akvariet ska vara så tyst som mjöligt och så färgglatt det bara går att komma! Akvariet är ett 8-kantigt kar med tillhörande möbel med förvaring samt en avtagbar huv allt är målat i vitt för att passa in i köket. Borrade ett hål mitt i huven för…
-
- 0 svar
- 1,7k visningar
-
-
Tänkte att om jag nu ska ge mig på saltvärlden så kan jag väl starta en liten tråd om det första karet! Jag höll på mycket med akvaristik under 80-90 talet och nu när livet landar i den gyllene medelåldern *hurk* så finns tid och intresset spirade upp igen. Jag och frugan har ett gäng sötvattensburkar igång hemma men jag har under senvintern och våren sneglat allt mer åt salt och sade så sent som för 10 dar sen att "i höst efter semestern, då jäklar kör jag igång ett". Nåja. Köpte ett färdigtcyklat 30l Dennerle nano på annons och skumpade hem med i bilen. För billigt för att motstå, och säljaren gav ett väldigt bra intryck och jag fick …
-
- 2 svar
- 1,3k visningar
-
-
delar med mig med lite bilder på mina koraller, försöker få bra inställning på kameran. Någon som har tips? kör med en canon 450d tycker vissa bilder blir så disiga
-
- 4 svar
- 1,1k visningar
-
-
Har startat ett litet akvarium på 30 liter för 8 dagar sen som även är mitt första Har 6 kg levande sten i, sand, 5 sniglar och en korall Vad tycker ni?
-
- 2 svar
- 1k visningar
-
-
Hejsan alla kunniga... jag har fått ett problem med mina returpumpar (tror jag) 😕 nu är det så att bär jag har båda pumparna igång blir det relativt snabbt översvämning i karet dvs dem tömmer mer o mer av "sumpen". Vad beror detta på? Är det skummarpumpen som inte pumpar lika mycket vatten eller vad kan det va? Det har funkat problemfritt i över ett år kan tilläggas.
-
- 2 svar
- 1,7k visningar
-
-
Jag har en längre tid funderat på ett nytt Nano till vårt köksbord efter det att jag gett mitt gamla respass. Kraven har varit ett enkelt designat akvarium med LED till rimlig kostnad (utesluter alltså ELOS nanoburkar). Så enkelt konstruerat som möjligt och med möjligheter att köra olika koraller samt små miniatyrfiskar. Jag har inte hittat något som fallit mig i smaken innan jag dök på Eheims nanoserie nere i en affär i Tyskland. De hade rea så för ca 80 € fick det komma med hem (ca 730 kr) Kittet består av ett glasakvarium på 24 liter med en specialdesignad pump på ca 4 watt samt en mycket snygg LED lösning som bygger på de välkända 10 watts chipen. I Eheims fall har ma…
-
-
- 64 svar
- 13,8k visningar
-
-
Tjena Nu har jag skaffat ett rsm130 igen. Efter lite rens och tvätt och så slog det mig att tusan va litet allt är och enkelt. Mitt percula 120 slular en hel del av elräkningen och allt är lite ohanterbart på något vis. Nu vet jag inte varför jag köpte det men tanken är nog att slänga ut perculan och köra rsm igen. Hade ett för 3 år sedan och tänker att cirkeln ska slutas. Det är led belysning och andra tysta pumpar och skummare. Gott om repor men det går att leva med. Min fråga nu då. Led belysningen, fick med en påse linser men är det nödvändigt att använda dem? Vet inte vilken grad de har eller så. Sen sitter det ju 1 fläkt i kåpan, är det tillräckligt? Mvh Johnny
-
- 0 svar
- 1,8k visningar
-
-
Efter att ha haft sötvatten i bra många år, och även jobbat i Zoobutik under en period i slutet på 90-talet, så slutade jag helt i våras. Kanske inte helt, eftersom det gick kvar några killis i en tunna på balkongen. ( De finns fortfarande kvar. ) I november var jag och minste sonen i Egypten, och där snorklade vi, och åkte med glasbottnad båt över fina korallrev. Då föddes en tanke.... Salt... Fast jag hade lovat mig själv att inte ha fler kar. Och definitivt inte salt. Men tanken grodde vidare.... Fick ett erbjudande om att köpa ett Nemo hotell till bra pris. ( Kontakter i branschen är bra ibland. ) Jag slog till. Sedan köpte jag lite …
-
- 15 svar
- 2,8k visningar
-
-
Min stackars eremit har sett ut så här sen jag köpte akvariet . Men han behöver väl bli av med allt det han måste släpa på? Hur gör jag?
-
-
- 11 svar
- 1,5k visningar
-
-
Sneglat ett tag nu på så kallade reef drop's och funderat på hur jag kan bygga ett eget. Självaste konstruktionen av ett drop akvarium kan orsaka onormal spänningar i glaset och leda till en oönskad olycka... Tanken är att bygga ett vanligt rektangulärt akvarium med måtten 100x40x45, 180L. För att skapa ett drop ordnar jag en kloss i plexiglas med måtten 70x40x15, 42L. Denna kloss limmar jag mot botten i akvariet, markerat i mörkgrått bild nummer 3. Returen av vatten från sumpen kommer ledas in i botten för att undvika att cirkulationen är bristande pga konstruktionen av akvariet. Nej, returen kommer inte gå rakt upp utan att göra en krök över vattenytan! Avrinning ne…
-
Hej, Dags att lägga upp en tråd om mitt 70 liters Juwel akvarium. Har nu varit igång i 3 månader Mått 60x30x40 (LxDxH) Orginal pumphus kvar med uppgraderad pump till 600 liter/tim Ytterligare en pump på 900 liter/tim Tunze 9001 skummare 2 st AC-RC 18 W led Marin 1 st T5 24 W Hagen Glo Marin Blå ledlist som Månljus ATO vattenpåfyllare Jebao Doserpump 4-kanaler (monteras under denna vecka) Tillverkar osmos med PiccoBello 190 lit/dygn (verkligt 3,5 liter per timme) Dag två vid uppstart 3 månader senare Mina invånare nedan (förutom tre eremiter och och 3 trochus sniglar)
-
- 18 svar
- 3k visningar
-
-
Kommer över ett nytt akvarium på 80l plus sump på ungefär 20l. Borrat med 3 hål och returpumpen blir en jebao på 2000l/h i timmen. Kommer köra en Tunze streamer som cirkulation. Belysningen blir en Radion Xr30 gen2 PRO. Skummare ej bestämt än sitter och letar efter lämplig. Håller på med scapen just nu bilder kommer Skickat från min iPhone med Tapatalk
-
- 0 svar
- 731 visningar
-
-
Hej! Tänkte starta en tråd om uppstarten av mitt första saltvattensakvarium. Jag har varit sugen länge, men har tyckt att det var för dyrt och krångligt att starta ett eget saltvattensakvarium. Men efter nyår började jag läsa lite mer och efter det var jag fast, så nu har jag läst så mycket jag orkar i tre veckor... Jag fastnade för rsm130 då det verkade lagom att starta med. Efter lite letande hittade jag ett begagnat akvarium här på guiden, och i helgen åkte jag till Höör och hämtade det. Det är ett RSM130 med uppgraderad belysning till Maxspect G2 160W, hittar inte länken nu men det är Ouscass här på guiden som jag köpt det av. Jag har fixat och grejat sen jag kom hem …
-
- 83 svar
- 12,1k visningar
-
-
Hej allihopa! Låt mig börja med att presentera mig själv, Simon heter jag, jag är en 26-årig arkitekt från Frankrike som bor numera i Stockholm. Ingen har varit någonsin intresserad av hobbyn i min familj så jag är lite osäker kring var intresset för revkar kom ifrån haha. Ändå har det varit en passion sedan jag var 15 och jag har spenderat otroligt många timmar på alla möjliga forum. Jag har samlat enormt mycket teoretisk kunskap under dessa 10/11 år men jag har aldrig haft chansen att faktiskt äga mitt eget rev… När jag var tonåring hade jag inga pengar, sedan studerade jag och fick flytta till flera olika länder för att äntligen landa i Sverige där jag bor …
-
Efter några år utan saltakvarie så startade jag upp ett akvarie igen. Stenen (död sten) fick ligga i en hink 6 månader innan akvariet startades upp, nu har akvariet varit igång sedan hösten 2021 och funkar rätt ok utan några gigantiska problem. Setup: 96L Osmos Ozon Skummare Co2 Scrubber Doserpump: Doserar ATI Essentials pro och osmosvatten Lyse: 30w Royal blue, 20w 20000K, 20w 420nm, 10w 395nm Pumpar: 1500L ytavrinningen, 2500L cirkulationspump, 5000L Cirkulationspump som körs slumpmässigt. Fisk: Ett par clowner Lägre djur: Sjöborre, Elräka och sniglar. Koraller: LPS och SPS Har lite p…
-
Efter en omfattande vattenskada från grannen så har jag varit tvungen att flyttat till annan bostad i 5½mån. Men nu när jag äntligen fyttat tibax så var det på tiden att byta kar oxå, o så blev det. Beställde ett kar på 718l hos Micke på Håkanstorp med måtten 170x65x65 med sump på 200l, Conny hjälpte mycket till med att bygga ställningen. Efter att flyttat tibax för en vecka sen så kom äntligen karet hit, för stunden står det på golvet sidan om ställningen som ska borras upp för rördragning. beräknar att nästa helg så ska "kickstarten" av zeovit vara igång. återkommer med bilder o fakta över teknik. SKÖNT ATT VARA TILLBAKA!!!
-
Så ska äntligen starta upp mitt 54 liters! Teknik I dagsläget bara original pumpen med en påse aktivt kol och påse bio pellets en vanlig doppvärmare och en aqua medic spotfix som belysning. Ska uppgradera mer någon mer pump typ en Tunze 6015 I karet har jag tänkt att jag ska ha 2 clowner, en eldräka och några eremiter och sniglar. Vad det gäller koraler ska jag mest ha mjukkoraler men ska även försöka skaffa en eller två mini maxi anemoner.
-
- 8 svar
- 3,2k visningar
-
-
Efter att ha bott i Los Angeles i 7 år, flyttade jag tillbaka till Sverige i April. I staterna började jag med Saltvatten för ungefär 4-5 år sedan. Finns ingen annan hobby som slår det! Nu har jag tagit med mina kunskaper från staterna till Sverige. Måste säga att det är mycket lättare att hålla värderna bra här. Kanske är för att vattnet här är i överlag MYCKET renare och inte förorenat med miljoner kemikalier. Osmosen fungerar men inte för allting. I alla fall så har mitt 140 liters Aqua Medic Cubicus aka "Cave of Doom" varit igång en månad nu. Köpte kurerad sten som fick igång karet riktigt snabbt. Är van vid vodkadosering så jag komm…
-
-
- 12 svar
- 1,9k visningar
-
-
Började med 49 liter. Uppdaterade till 525 liter. Tillbaka till 49 liter. Bort med det och en fix idé om att ha koraller i en vas på 8 liter. Mycket jobb och tidsbrist, sålde vasen. Det har gått drygt två år och nu är det dags igen (vad fasen, kunde ingen berättat att revakvarium är en drog?!). Denna gången i ett OptiWhite på 98 liter, mått 80x35x35. Volymen känns ganska lagom efter tidigare erfarenheter och jag tänkte hålla det enkelt och framförallt billigt under starten. Karet är det enda jag har och letar nu efter allt annat - skicka gärna Pm om du har teknik som skulle passa Tänker dela av akvariet för att ha inbyggd sump på ena gaveln. Tä…
-
Efter att varit utan saltvattensakvarie ett par år har lusten åter gjort sig hörd, allt tydligare för varje gång jag är här inne och läser samt ser på era fantastiska bilder. Jag tänkte därför ta lite stöd av er alla för att få ett bra startläge om jag tar tag i en nystart av ett kar då det hänt mycket. Stödet kan vara tips på saker jag bör läsa typ en bra länk men även namn på ett djur som skulle göra sig bra. Jag tänkte därför beskriva lite om mina tankar som jag har för ett eventuellt kar. Jag har sett framför mig ett kar på max 150 liter med en belysning som får färgerna att framträda på ett bra sätt. Jag vill även kunna ha "soluppgång" och "…
-
Hej Saltvattensguiden! Ett riktigt eminent forum som jag läst länge på (i något år, lite så där i smyg), i synnerhet på det senaste. Men nu har det äntligen blivit dags för mig att också dela med mig av något! Inte så intressant för alla er veteraner, men tänkte skapa en tråd nu när det äntligen har blivit dags att förverkliga en dröm som man haft sen man var liten grabb - en salt sådan ... Jag har en tendens att snöa in mig rejält på saker (till min frus stora förtjusning...) och dessutom har jag ovanan att göra långa wall-of-text-inlägg på forum som ingen tycker är intressant. Sorry! Men jag får väl ha en monolog med mig själv och se denna tråd som en dagbok, om inte …
-
- 44 svar
- 5,8k visningar
-
-
Köpte för ett tag sen ett Friscer Nano Aquarium - AquascapingCube 65 som var ämnat som karantän/fragg kar. Min större son Erik visade intresse så vips blev det ny riktning på projektet. Fixade samtidigt lite torr sten som är satt på urlakning samt ett par kilo levande. Tänkte testa en snabbare start än mitt förra och har nu startat upp med nite out och startuppbakterier samt att jag försöker få med lite biologi från mitt andra kar. Smygstartar även med lite nopox Använder en begagnad skummare och ett drömchip som jag kör på 30% Har flyttat över några turbos eremiter och fraggar från mitt andra kar samt ett par gulfenade clowner.
-
- 12 svar
- 4,1k visningar
-
-
Då var de dags för ett nytt kar då jag känner att jag vill ha ett mindre akvarium av diverse anledningar. Kommer köra på en radion xr30 gen3 som belysning, kommer använda en Vortech mp40qd och skummaren blir en coralbox D500 om den får plats. All teknik är från förra burken. Men en sak måste jag köpa och de är returpumpen nån som har nått tips på en tyst pump? Bör väl ligga på 2000 l/h. Bilder kommer när jag får hem burken.
-
-
- 27 svar
- 3,4k visningar
-
-
- saltvatten
- sump
- nanobox
- akvarium
-
Taggade med:
Hej! Först och främst vill jag tacka för ett mycket intressant och lärorikt forum! Grymt roligt att dela sitt intresse med likasinnade! Jag har på senare tid börjat intressera mig för saltvattenakvarium och har efter mycket läsning & hjälp kommit fram till en set up som jag gärna skulle vilja ha lite synpunkter och hjälp kring. Det jag planerar att göra är en platsbyggd möbel direkt ut ifrån vägg (Tank 100cm - 120cm). Se bifogad skiss. Bygget i övrigt är planerat att bestå av följande delar: Tank: Optiwhite 90x30x20 / 8mm tjocklek / Bottenborrat x 3 / 50 Liter Sump: Egenbygge / 50 Liter Overflowbox: B…
-
-
- 128 svar
- 17,5k visningar
-
Hej, Efter ett par år utan saltakvarium så är jag redo att sätta igång igen. Jag har hittills haft 3 olika akvarium i varierande storlek, det senaste karet hade jag i 2 veckor innan jag var tvungen att sälja av pga ett spontant husköp med allt vad det innebar Jag har inget bra utrymme för något större kar, jag är inte heller intresserad av att lägga för mycket tid på underhåll. Därmed kommer detta att bli ett litet kar, med ett försök att göra så smarta tekniska lösningar som möjligt, för att minimera underhåll. Måtten på karet blir 60*40*30, helt i 12mm gjuten akryl (12mm är att ta i för ett så litet kar, tycker dock att tjo…
-
-
- 7 svar
- 2,2k visningar
-